[Guide] Bitcoin: Använd ditt grafikkort för att tjäna pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

Olycka? Jag tycker du tar i lite.

Om man nu tror på att Bitcoins kommer att bli stort och kämpar för det och hjälper till att bygga upp nätverket genom att mina då? Plötsligt är det så att det jag gör kanske gagnar nätverket?

Det är därför det kallas för pyramidspel , man bygger nåt på luft och ju fler desto bättre som "bygger nätverket"
Du kan tillbverka bitcoins av ingenting , men de riktiga svenska kronorna kommer nånstans ifrån som du växlar dina bitcoins från , det är inte så att nån snyter fram kosing ur näsan.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Spännande, då kan vi väl räkna lite på det....

4st HD6990 och en (eller förmodligen två) dator(er) som kan driva dem får du knappast under 40000kr.

För att tjäna 40000kr med bitcoins på 2 månader behöver du tjäna 667kr per dygn. Vi måste också lägga till det faktum att du drar närmre 1600W ström kontinuerligt (då nästan alla av oss faktiskt betalar per kWh). 1600Wx24h= 38kWh vilket ökar kostnaden med ytterligare minst 38kr (förmodligen bra mycket mer med all skatt, moms och nätavgift).

Men låt oss räkna optimistiskt med endast 38kr ström per dygn. Total måste vi få in 705kr per dygn (eller 176kr per kort) för att ditt påstående skall vara sant.

Visa mig gärna dina siffror på hur du kan åstadkomma detta så köper jag två 6990 riggar med en gång!

Sen när behövde du en rig för 20000kr för att driva 2st 6990? Dessutom undrar jag var han nämner att hela riggen betalar sig på två mån. Om du slutar fantisera och faktiskt LÄSER vad han skrev så skulle du inte ha behövt skriva ett så löjligt inlägg.

Permalänk
Skrivet av Pie-or-paj:

Sen när behövde du en rig för 20000kr för att driva 2st 6990? Dessutom undrar jag var han nämner att hela riggen betalar sig på två mån. Om du slutar fantisera och faktiskt LÄSER vad han skrev så skulle du inte ha behövt skriva ett så löjligt inlägg.

Med tanke på att 2st 6990 kostar en del så...

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritjof92:

Med tanke på att 2st 6990 kostar en del så...

Om du köper 6990 för 10000kr styck, har du blivit grundlurad. Men visst, du kan få köpa av mig för 9000kr st, då tjänar du en tusenlapp

Permalänk
Skrivet av Pie-or-paj:

Om du köper 6990 för 10000kr styck, har du blivit grundlurad. Men visst, du kan få köpa av mig för 9000kr st, då tjänar du en tusenlapp

Jag hoppas att du inte tror att man kan "driva en dator" med 2st grafikkort, jag skulle vilja ha lite andra komponenter. t.ex. ett mobo med stöd för 16x 16x crossfire och sen kanske en nätagg med lite kvalité och såklart en processor, lite minne, OS vet jag inte riktigt vad man vill göra med, men även ett chassi och kylning är trevligt. Sen ska allting drivas från någonting, typ en hårddisk.

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

Fritjof, jag förutsatte såklart att du redan har en dator att driva dem med.

En renodlad minerdator består av 2000w+ psu, moderkort helst amd med CPU, så lite ram som möjligt och ett usbminne med ubuntu och ssh installerat. Detta går att hitta för runt 5000kr, gärna begagnat. Till detta skaffar du 4st hd6990 till en kostnad av 21000kr, vilket ger datorn en kostnad på 26000kr.

Elkostnad för 2kw är 50kr/dag enligt elskling.se.

4st hd6990 genererar 400kr/dygn med dagens svårighet och kurs. Drar man bort elkostnaden får man 350kr/dygn kvar.

De betalar sig alltså redan efter 65 dagar om man inte betalar elen själv, vilket är ungefär vad jag nämnde tidiare i tråden. Betalar man elen själv får man vänta några dagar till, men riggen har ändå betalt sig efter 75dagar. Nu äger man ju faktiskt 4st hd6990 som man fått "gratis", så för en riktig kostnadsanalys så ska ju även värdet på dessa tas med.

Vill man ha chassi, hdd osv är det klart att man kan köpa det också, men det är ju inget som egentligen behövs.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Skrivet av Eriik:

Fritjof, jag förutsatte såklart att du redan har en dator att driva dem med.

En renodlad minerdator består av 2000w+ psu, moderkort helst amd med CPU, så lite ram som möjligt och ett usbminne med ubuntu och ssh installerat. Detta går att hitta för runt 5000kr, gärna begagnat. Till detta skaffar du 4st hd6990 till en kostnad av 21000kr, vilket ger datorn en kostnad på 26000kr.

Elkostnad för 2kw är 50kr/dag enligt elskling.se.

4st hd6990 genererar 400kr/dygn med dagens svårighet och kurs. Drar man bort elkostnaden får man 350kr/dygn kvar.

De betalar sig alltså redan efter 65 dagar om man inte betalar elen själv, vilket är ungefär vad jag nämnde tidiare i tråden. Betalar man elen själv får man vänta några dagar till, men riggen har ändå betalt sig efter 75dagar. Nu äger man ju faktiskt 4st hd6990 som man fått "gratis", så för en riktig kostnadsanalys så ska ju även värdet på dessa tas med.

Vill man ha chassi, hdd osv är det klart att man kan köpa det också, men det är ju inget som egentligen behövs.

Klarar grafikkort av att köras i 100% belastning 75 dagar i sträck? Har faktiskt ingen aning men det känns ju som om det borde paja eller åtminstone krascha väldigt ofta.

Permalänk
Medlem

Bitcoin fantaster, finns de någon sida med aktuellt pris å statistik.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cykelfarfar:

Klarar grafikkort av att köras i 100% belastning 75 dagar i sträck? Har faktiskt ingen aning men det känns ju som om det borde paja eller åtminstone krascha väldigt ofta.

Ja det ska inte vara något problem alls.

Sen jag började mine'a förra veckan så har priset per bitcoin stigit från runt 1 dollar till 1.8-1.9 som den är nu enlig mtgox och de valutor jag säljer för.

Mitt råd, passa på att tjäna lite lätta pengar om du ids, men satsa inte för mycket på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Bitcoin fantaster, finns de någon sida med aktuellt pris å statistik.

http://bitcoinwatch.com/ och http://bitcoincharts.com/markets/

Permalänk

Har någon annan testat Phoenix-minern? Med olika AGGRESSION belastar man kortet olika hårt. Ju hårdare desto högre Mhash/s, dessvärre högre temp, mer lagg på skrivbordet. Därför är den här minern väldigt flexibel. Mitt 6970 når 400 Mhash/s med GPUklock på 930 Mhz med hög belastning.
Mitt tips är att skapa några olika batchfiler med olika belastningsgrader som körs med dubbelmusklick och man väljer vilken belastning man vill köra för tillfället. Säg till om ni behöver hjälp.

Skrivet av Harakiri:

Det är därför det kallas för pyramidspel , man bygger nåt på luft och ju fler desto bättre som "bygger nätverket"
Du kan tillbverka bitcoins av ingenting , men de riktiga svenska kronorna kommer nånstans ifrån som du växlar dina bitcoins från , det är inte så att nån snyter fram kosing ur näsan.

Det är så att jag inte har känt att jag "tillverkat bitcoins (eller pengar) av ingenting". Hur är det med andra här på forumet? Jag har faktiskt under tiden känt att jag lagt ned tid för att läsa på, tweaka grafikkortet, hitta bra mjukvara för att mina och även funderat på ifall jag lägger ned tid på något som kanske inte betyder ett skvatt. Därför är det här inget som är "för bra för att vara sant". Min tid, min dator kostar! Tillägger att jag inte är nån "renodlad grävare".

Meningsuppbyggnad
Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriik:

En renodlad minerdator består av 2000w+ psu, moderkort helst amd med CPU, så lite ram som möjligt och ett usbminne med ubuntu och ssh installerat. Detta går att hitta för runt 5000kr, gärna begagnat.

Lycka till att hitta det där begagnat till det priset, speciellt moderkort med plats för 4x PCI-E 2.0 och en datorlåda med plats för 4stk HD6990...

Skrivet av Pie-or-paj:

Sen när behövde du en rig för 20000kr för att driva 2st 6990? Dessutom undrar jag var han nämner att hela riggen betalar sig på två mån. Om du slutar fantisera och faktiskt LÄSER vad han skrev så skulle du inte ha behövt skriva ett så löjligt inlägg.

Om det nu var så att ALLA här hade en rigg hemma som kan driva 4st6990 kort i så ja då är det ju dumt att ta med det i beräkningen. Men nu kanske inte majoriteten av oss sitter med en sådan "över" hemma i garderoben som det bara är att plocka fram...

Och då är det ju rätt meningslöst att köpa 4stk kort som inte går att använda eller?

Skrivet av Eriik:

4st hd6990 genererar 400kr/dygn med dagens svårighet och kurs. Drar man bort elkostnaden får man 350kr/dygn kvar.

För någon vecka sedan stod det 40kr/dygn och HD6990 i första inlägget... Nu är det uppdaterat med 70kr/dygn och HD6990 och nu skriver du 100kr/dygn..

Kanske dags att bestämma sig snart och inte ändra siffrorna så de passar argumentationen?

Eller stämmer dina siffror och du menar på allvar att det är klokt att investera i ett system där kurserna ändras med flera 100% per vecka? Var inte styrkan med detta alternativa "valutasystem" att det var så himla stabilt????

Upp som en sol...

Permalänk

Ixos, han skrev renodlad minerdator, men det kanske du misssade.

Ett moderkort med 4+ PCIE 2.0 för 1300+ kr
2000+ Watt --> 2 st 1000 W 1300 kr/st
1 GB RAM? --> 150 kr eller begmarknad 50 kr?
CPU: Sempron, Athlon 2 x2 300 kr eller begmarknad kanske 100 kr
Dessa är alltså inga lägsta priser på prisjakt.

Billigaste USBminne som man hittar på SIBA/ONOFF/Elgiganten 50 kr?

Tillval:
Något skräptangentbord, skräpmus, om man nu vill ha dem: 100 kr?
Gammal skräpmonitor CRT/LCD för att titta till då och då om man känner för det: folk skänker
Datorlåda: Näää, man kör naked mode, dvs ingen låda, den driver bara upp priset samt eventuellt värmeproblem.

Totalt: 1300 + 2600 + 150 + 300 + 50 + 100 kr tillval = 4500 kr
Sådär ja, han hade inte alls fel.

Nu kan du köpa en eller två riggar med HD6990 som du skrev ovan

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

Ixos, han skrev renodlad minerdator, men det kanske du misssade.

Ett moderkort med 4+ PCIE 2.0 för 1300+ kr
2000+ Watt --> 2 st 1000 W 1300 kr/st
1 GB RAM? --> 150 kr eller begmarknad 50 kr?
CPU: Sempron, Athlon 2 x2 300 kr eller begmarknad kanske 100 kr
Dessa är alltså inga lägsta priser på prisjakt.

Billigaste USBminne som man hittar på SIBA/ONOFF/Elgiganten 50 kr?

Tillval:
Något skräptangentbord, skräpmus, om man nu vill ha dem: 100 kr?
Gammal skräpmonitor CRT/LCD för att titta till då och då om man känner för det: folk skänker
Datorlåda: Näää, man kör naked mode, dvs ingen låda, den driver bara upp priset samt eventuellt värmeproblem.

Totalt: 1300 + 2600 + 150 + 300 + 50 + 100 kr tillval = 4500 kr
Sådär ja, han hade inte alls fel.

Nu kan du köpa en eller två riggar med HD6990 som du skrev ovan

Det blir nog mer effektivt om man hade 4 5970 istället för dom är ju ungefär 50% billigare och förmodligen mer effektiv per krona.

Permalänk
Medlem

Tack phuonganh, det svåraste att få tag i är ett 2kw nätagg till rimligt pris, osäker på om det funkar med 2st 1kw. Observera att det räcker med 1x portar till pci-e.

4st hd5970 ger nästan lika mycket mhash men till halva priset, så får du tag på sådana så är det såklart bättre.

Ixos: Prisändringen beror på att bitcoins blivit stark mot dollar nu på senaste tiden.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

Det är så att jag inte har känt att jag "tillverkat bitcoins (eller pengar) av ingenting".

Vart tror du pengarna kommer från? Tomma intet?

Skrivet av cykelfarfar:

Klarar grafikkort av att köras i 100% belastning 75 dagar i sträck? Har faktiskt ingen aning men det känns ju som om det borde paja eller åtminstone krascha väldigt ofta.

Jag kör Folding på en dator med Geforce 8800GT - den maskinen har nu stått i snart 12 månader nonstop , haft ett par avbrott då själva klienten krashat men hårdvaran rullar på utan problem.
Totalt har den maskinen gått snart 2 år , dock inte nonstop då den varit avstängd ett tag.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedayi:

Det blir nog mer effektivt om man hade 4 5970 istället för dom är ju ungefär 50% billigare och förmodligen mer effektiv per krona.

Öh nej... Knappast 50% billigare.

HD5970 billigaste på prisjakt 4993kr för leverans från någon dansk butik jag aldrig hört talas om...
HD5970 billigaste (och enda) från blocket, sitter ett kort i en dator som säljs för 15000kr.
HD5970 billigaste (och enda) från tradera, 6000kr i utgångspris.

Tycker inte heller det är ett alternativ att köra helt utan datorlåda, möjligtvis i en låda med öppen sida om man nu inte har husdjur...

Skrivet av Eriik:

Ixos: Prisändringen beror på att bitcoins blivit stark mot dollar nu på senaste tiden.

Så antingen har dollarn tappat över hälften av sitt värde på någon vecka (hur troligt är det?) eller så är bitcoins heltenkelt en väldigt instabil valuta... (vilket iofs inte är så konstigt då den bygger till 100% på spekulation/luft).

Permalänk
Skrivet av Harakiri:

Vart tror du pengarna kommer från? Tomma intet?

Kanske det här låter filosofiskt men sanningen är att det inte går att tillverka någonting av ingenting.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Öh nej... Knappast 50% billigare.

Syftade på begagnat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedayi:

Syftade på begagnat

Precis som jag gjorde då alltså. Eftersom jag hade med blocket/tradera priserna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Precis som jag gjorde då alltså. Eftersom jag hade med blocket/tradera priserna!

Ett 5970 säljs för runt 2500-3000 kr begagnat på swec oavsett vilka annonser du kan hitta just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedayi:

Ett 5970 säljs för runt 2500-3000 kr begagnat på swec oavsett vilka annonser du kan hitta just nu.

Jasså men då så! Vem vänder jag mig till för inköp av dessa fyra stycken nu om dom var så lätta att hitta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Jasså men då så! Vem vänder jag mig till för inköp av dessa fyra stycken nu om dom var så lätta att hitta?

Gör en köpes annons om du nu har så bråttom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Öh nej... Knappast 50% billigare.

HD5970 billigaste på prisjakt 4993kr för leverans från någon dansk butik jag aldrig hört talas om...
HD5970 billigaste (och enda) från blocket, sitter ett kort i en dator som säljs för 15000kr.
HD5970 billigaste (och enda) från tradera, 6000kr i utgångspris.

Tycker inte heller det är ett alternativ att köra helt utan datorlåda, möjligtvis i en låda med öppen sida om man nu inte har husdjur...

Så antingen har dollarn tappat över hälften av sitt värde på någon vecka (hur troligt är det?) eller så är bitcoins heltenkelt en väldigt instabil valuta... (vilket iofs inte är så konstigt då den bygger till 100% på spekulation/luft).

Bitcoins är en väldigt ny valuta och är därför inte garanterad att vara helt stabil, tycker du det är obehagligt rekommenderar jag dig att sälja de bitcoins du minar ihop.

HD5970 är svåra att få tag på, och om du behöver 4st snabbt så köp HD6990 istället.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem

Om någon har några frågor varför folk spenderar pengar för att köpa bitcoins så har ni en av alla korkade BTC-spekulanter här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

Kanske det här låter filosofiskt men sanningen är att det inte går att tillverka någonting av ingenting.

Många i denna tråd som inte förstått detta.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Tänkte köra det här men blev galen efter ungefär en minut, låter ju hemskt i mitt rum.
Verkar dock intressant.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harakiri:

Många i denna tråd som inte förstått detta.

Värde är subjektivt och bitcoins är inte ingenting. Bitcoins erbjuder totalt anonyma betalningar till hela världen snabbare än banker utan kostnad. Ifall det finns människor som kan tänkas se ett värde i detta så har bitcoins ett värde.

Och miners får inte heller betalt för ingenting. De får betalt för att de gör nätvärket säkert. Ifall behovet av miners inte fanns så hade valutan troligtvis varit helt inflationsfri från början. Men tusentals människor skulle inte helt plötsligt få för sig att knäcka hash dygnet runt ifall de inte fick någonting för det, därför konstruerades systemet så att de får betalt.

Permalänk

Nog blev grafikkortet varmt i vartfall. Får se om jag orkar hålla på med detta.

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort är bäst till detta? Funderar på att köpa nåt skapligt kort och slänga in i servern och mine:a på.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]