Råd vid klockning av cpu vore uppskattat.

Permalänk

Råd vid klockning av cpu vore uppskattat.

Hejsan, jag har under en tid velat överklocka min cpu för att få ut litet mer kräm ur burken då dagens spel och program är mer krävande och plånboken inte riktigt tillåter ett köp av ny dator just nu.

Tyvärr är jag väldigt grön när det kommer till hårdvara och hur man använder Bios, och skulle därför vilja fråga om råd och hjälp här och hoppas att det är rätt sektion att göra det i. Jag har läst guiden här på forumet men har problem att ställa in värdena rätt för min dator i Bios. Om någon kunde ge mig en knuff i rätt riktning vore jag väldigt tacksam!

Mina specs
CPU: DualCore Intel Core Duo 2 E7400, 2800 MHz
Moderkort: Asus P5QL Pro
Moderkort chipset: Intel Eaglelake P43
Minnen: 4096 MB DDR2 800Mhz
Bios: AMI
GPU: ATI Radeon HD 4600 Series

Jag har kollat temperaturerna nu när datorn inte är klockad och den ligger på mellan 32 och 36 grader på alla punkter, hur mycket kan man dra upp temperaturen utan att oroa sig för mycket? Om någon har samma typ av Bios och kunde ge mig råd om vart jag ska gå för att klocka vore det kanon också :).

MVH // Johan

Permalänk

Spamma F1, delete, eller vilken knapp det nu är för att komma in i BIOS.
Leta upp var man ändrar FSP, multiplaier (felstavat jag vet. xD) och volt.
Tryck upp FSBn så kommer du se att det finns någonstans där du ser vilken MHZ du ligger på.
Du testar dig lite fram. Börja med att plusa på 400 mhz (då kommer du alltså till 3.2ghz) sedan kör du orthos eller prime95, kollar temps och om det är stabilt. Sedan kan du fortsätta och öka lite i taget. När det blir ostabilt höjer du volten något snäpp och testar igen tills du blir nöjd. Men tänk alltid på tempsen. Jag brukar tänka att man helst ska hålla CPUn under 60c för att inte slita på den för mycket. Men de flesta pallar upp till 90-100c men det är inte bra alls för processorn.

Grafikkortet överklockar du med t ex MSI Afterburner. Om du laddar ner det så är det rätt klart hur det fungerar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan låta temperaturen gå upp till närmare 75-80°C utan att känna rädlsa för att steka den.
Öka FSB (tror Asus har det namnet på fältet du ändrar) från de antagligen 333 MHz uppåt. Bästa är att "jobba sig uppåt"...
Vad gäller spänningen bör du hålla dig under 1.45V. Efter det blir det väldigt varmt, och du börjar korta ner livslängden lite.

Som referens kan jag ge mina inställningar (sommarklock då det är lite varmare):

Core 2 Quad Q6600 2.4 Ghz (355 Mhz FSB x 9 (multiplier) = ~3.2 Ghz @ 1,392V)
PC2-6400 RAM (800 Mhz) 355 x 2,40 = 852 MHz

Visa signatur

| Intel i5 3770K @ 4.2 Ghz | Evo 212 | 24 GB 2400Mhz RAM | MSI GTX 1080 Ti | Corsair HX620W |

| Intel i7 4770 | Evo 212 | 32 GB RAM | GTX 970 |

Permalänk

Tack för svaren! det hjälpte verkligen nu ligger processorn på 3400 MHz istället för 2800, fick problem när jag ställde den högre, en reboot innan jag kom in i windows och sedan en blåskärm. Men nu verkar det rulla på, graderna ligger just nu på 35 på båda kärnorna, vilket verkar konstigt att det inte blir varmare trotts 600MHz extra?

Om någon även kan knappa in lite snabbt hur man klockar minnena vore det guld värt

Permalänk
Skrivet av JohanAlfta:

Tack för svaren! det hjälpte verkligen nu ligger processorn på 3400 MHz istället för 2800, fick problem när jag ställde den högre, en reboot innan jag kom in i windows och sedan en blåskärm. Men nu verkar det rulla på, graderna ligger just nu på 35 på båda kärnorna, vilket verkar konstigt att det inte blir varmare trotts 600MHz extra?

Om någon även kan knappa in lite snabbt hur man klockar minnena vore det guld värt

Np.

Minnena klockar du via bios. Du letar typ upp Ram frequence eller något liknande. Så knappar du bara upp den lite. Dock kommer du inte se så stor prestandaskillnad av det.

Nja, det är inte så konstigt att det inte blir varmare då man inte kan få så mycket högre än rumstemperatur. Antar att du har runt 25c inne nu när det är vår/sommar och den pressade så lågt den kunde förut och den gör det nu med. Du kan borde kunna komma upp i 3.8-4.0 ghz med lite mer volt och lite tålamod.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av PhenPhantom:

Np.

Minnena klockar du via bios. Du letar typ upp Ram frequence eller något liknande. Så knappar du bara upp den lite. Dock kommer du inte se så stor prestandaskillnad av det.

Nja, det är inte så konstigt att det inte blir varmare då man inte kan få så mycket högre än rumstemperatur. Antar att du har runt 25c inne nu när det är vår/sommar och den pressade så lågt den kunde förut och den gör det nu med. Du kan borde kunna komma upp i 3.8-4.0 ghz med lite mer volt och lite tålamod.

Så mycket? Sitter just nu och kör ett prestanda test i Everest då processorn får jobba på 100% ett tag, max temperatur hitills ligger på 55, volten vet jag inte alls hur man ändrar eller hur det påverkar datorn. Känns som farlig mark

Permalänk
Skrivet av JohanAlfta:

Så mycket? Sitter just nu och kör ett prestanda test i Everest då processorn får jobba på 100% ett tag, max temperatur hitills ligger på 55, volten vet jag inte alls hur man ändrar eller hur det påverkar datorn. Känns som farlig mark

Men om jag var du skulle jag stanna ett tag där du ligger nu och vänta och se om du vill klocka mer. Testa klocka grafikkortet så länge de temperaturerna håller sig i schack.

Nja det är inte så mycket. Skulle gissa på att ditt mobo säger stop vid nånstans på 4 ghz. Så du kan nog klocka en bit.
Leta lite i bios. De flesta bios är olika så jag vet inte med ditt.

Det enda som volten påverkar är att nätaggregatet får pumpa på mer. Sedan om man övervoltar kan saker gå snett men om man höjer jätte lite åt gången är det lugnt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det enklaste sättet att få perspektiv på saker är att höja processorfrekvensen lite och sen kolla om man får bluescreens el. frysningar.
Får man något knas, höj spänningen - CPU Voltage - lite grann. (ca 0,10V)
Sen testar min igen, jobbar sig uppåt och håller koll på temperaturerna...

"Måste-ha"-program:
- CPU-Z (Hålla koll på spänning och annan info som är bra när man letar hjälp om specifika saker)
- Everest (själv har jag aldrig använt det )
- HW-Monitor (Håller koll på det mesta, men CPU-temp. stämmer inte riktigt)
- Core-Temp (Mäter Just Nu, Lägsta och Högsta temp på CPU - På alla kärnor)
- Orthos (CPU-stress. Har man 2 kärnor kör man 2 instanser av programmet. Har man 4 kärnor kör man 4, osv...)
- FreeSki (tyngaste spelet, men har inte så mycket med klockningen att göra)

Visa signatur

| Intel i5 3770K @ 4.2 Ghz | Evo 212 | 24 GB 2400Mhz RAM | MSI GTX 1080 Ti | Corsair HX620W |

| Intel i7 4770 | Evo 212 | 32 GB RAM | GTX 970 |