Helgsnack: "Backup för hemmet?"

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: "Backup för hemmet?"

Att råka ut för ett rejält haveri är ingen trevlig upplevelse, särskilt inte för den som samlat på sig många viktiga filer. I veckans helgsnack är temat skottsäkra backuplösningar för hemmet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Personligen använder jag mig av Windows backup som gör en image av systemet. Dock tar den upp onödigt mycket plats, blir snabbt omkring 300 GB och då jag har den på min 500 GB externa så blir det snabbt fullt.

Efter en omformatering hade jag en del av min manuella backup endast på den externa, så den kopierade jag till min andra hårddisk i datorn. Jag har nu två hårddiskar i datorn (Samsung F3 500 GB) samt en extern. Alla viktiga filer finns på externa samt en av de interna.

Till sommaren funderar jag dock på att övergå till online-backup, räknar att jag behöver ungefär 5-7 GB för att få alla mina dokument samt alla mina bilder (har inga 1000 MB RAW-filer, mestadels JPG och PNG, några PSD-filer också...)

Permalänk
Medlem

Lagrar all användardata på NAS.
Rsync till sekundär disk på NAS (ej nåbar från arbetsstationer)
Rsync till off-site burk
Manuell backup till off-line USB disk (Tyvärr är den disken inte off-site)

.sfv på samtliga filer för data integeritet.

Failsafe? Nope. Men räcker nog för det mesta.

Nästa förbättring jag funderar på är att tanka upp till någon betaltjänst. Molnifiera

"Raid is not backup"

Permalänk

Jag tar bara backup på bilder och ett fåtal viktiga dokument. Brukar använda Windows Live Skydrive (25 GB onlinelagring gratis) till bilderna och Google Docs till dokumenten.

Permalänk

Har själv känt att jag behöver backupa men att verkligen göra det händer väl inte förrän det går riktigt åt skogen som det gjort för dig Lars. Då suger det verkligen.

Skulle tänka mig att en NAS-lösning är smidigt att använda sig av.

Permalänk
Medlem

Det enda riktigt viktiga jag har att förlora är bildarkivet. I dagsläget ca 20gb men eftersom jag nyligen börjat filma lite i hd oxå så kan det växa hyfsat fort. Sådant som jag absolut inte vill förlora är inte lönt att säkerhetskopiera hemma om man inte har brandsäkert skåp att förvara det i så jag har valt en molntjänst. Använder Picasa för foton och lagrar hos Google, 25$ (ca 150kr) per år för 80GB känns billigt.
Dokument finns backup på flera gånger om på flera diskar och skivor men är inte superviktiga.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem

En bra grej är ju usb hdd på typ 1-2tb så lägger man allt det vikigaste dit, sen uppdaterar man den lite nu o då. själv har jag dock nas.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

jag kör Mozy, den tar backup i bakgrunden till deras servrar. Mycket bra tjänst.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades tappa en Maxtor 300GB fylld med familjebilder och diverse, i sängen.. som i sin tur.. självklart.. trillade ner på golvet, och den var igång samtidigt

Den har nu legat i 3år, men har inte haft råd att betala 10.000kr? för att någon firma ska föra över datan

Just nu har jag över 10.000~ bilder + annat, jag vill spara. Och nej, jag har ingen backup, och ja, jag vet att jag borde göra MINST 1 backup.

Speciellt när jag har 2st Seagate 1TB som hade firmware fel, SD15, lyckades "un-bricka" båda två men det är sånt man inte tänker på..

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=G-a0yWzB3G0

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Själv håller jag på att programmera en del, och att ha versionshantering på allt som görs är också en dröm. Hittills lutar det åt SpiderOak, då de förutom online backup stödjer synkronisering av valfria kataloger (tänk Dropbox men för vilken katalog som helst) vilket är underbart ifall man också arbetar på en laptop. Priset är 10$ per månad och 100GB som man vill lagra (eller 100$ per år och 100GB). Versionshanteringen tar upp extra plats, men den verkar endast spara skillnaden mellan filerna, så de tar inte upp så jättemycket plats.

En billigare variant för er som endast behöver backupa en dator (inga nätverksdiskar eller så) är Backblaze. Priset är 5$/mån (50$/år) och så backupas hela ens dator, oavsett storlek på diskarna. Iso-filer och filer över 4GB är dock spärrade om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Håller i nuläget bara ett öga på diskarna i servern, börjar de bete sig skumt så köper jag en ny och flyttar över filerna till dne nya.
Lurigt men det får funka tills jag byggt upp den riktigt med raid och hotswap.

Permalänk
Medlem

Jag har en Netgear ReadyNAS Ultra 4 som automatiskt tar backup av samtliga viktiga mappar på min dator, jag kommer även skaffa mig netgears offsite tjänst för detta. Samtidigt använder jag mig av dropbox och windows live mesh för synkning av dokument och bilder till min laptop.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Hedersmedlem

Till offsite-backup kan jag rekommendera Crashplan.
Ner till $3/månad för obegränsad backup för en dator, och ner till $6/mån för flera (tror att det är 5-10 datorer eller så).
Till skillnad från andra så verkar de faktiskt tillåta obegränsad lagring; det är dock inte obegränsat pga att deras mjukvara inte stöder att dela upp backuper över flera diskar. Ett par 100GB bör funka dock (jag använder 111GB på min bärbara).

I övrigt kör jag även backup mellan datorerna hemma:
Laptop (OS X) -> server (Linux): rsync (eget script), Time Machine i OS X + Crashplan
Farsans (Win XP) -> server: DeltaSync (rsync-klient för Windows) + Crashplan
Server -> farsans: rsync (eget script) + Crashplan

Lite overkill kanske, men jag har ingen lust att förlora data pga strul, diverse olyckor och liknande saker.
Tack vare att alla lösningarna är snabba så körs backuperna ofta också - var 15:e minut för crashplan, rsync varje timme och Time Machine varannan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Själv har jag en kombination av egna backupskript (tar.gz) som går regelbundet och manuella backuper till min desktop (Linux) och server (FreeBSD). Med oregelbundna intervall gör jag också offsitekopia.
Jag gör även backup på min gmail och min teliamail en gång i veckan med offlieimap. Utöver det gör jag också backup på kontaktboken och kalendern i gmail då och då (manuellt).
Jag utför också viss manuell backuphantering för min Androidtelefon (HTC Desire).
Min Macbook Pro kör jag Time Machine till en extern HD.

Till min fars dator (Windows 7) har jag satt upp RsyncBackup mot en extern HD att utföras manuellt.
Jag använder dessutom R-Drive Image då och då att göra avbildningar.

Det går väl naturligtvis att diskutera nödvändigheten av att ta backup på tex mail, kontakter och kalender, men som Thomas sade, det är inte roligt med strul. Om något strular nu kan jag iaf inte skylla på varken Telia eller Google. De är dessutom trots allt inte ofelbara heller som vi alla vet.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk

Kör en NAS (WD Anywhere MyBook World Edition II) och gör backup automatiskt till den med ett medföljande program. Den kör internt med 2x1TB disk (speglat för extra säkerhet). Kan inte rekommendera den dock, då den inte är vidare stabil och behöver ombootningar då och då.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag har provat många program och äntligen hittat ett jag trivs med KLS Backup 2009 Professional 5.2.2.0

Det är lättanvänt och gör vad det ska, har fixat så att mina viktigaste mappar/Dokument synkas till min NAS 03:00 varje natt, och så finns det Plugins att hämta så att man kan göra backup på programinställningar, t e x så har jag fixat så att Mozila Firefox, Photoshop Elements (och några fler viktiga prg) gör en backup på allting en gång i veckan. Det är guld värt när man formaterar om.

Dropbox använder jag för viktiga dokument som inte tar så stor plats, har även fört över ca 10.000 bilder till Skydrive (använde ett prog som jag inte kommer ihåg namnet på nu)
så det känns bra att veta att även om huset skulle brinna ner så har jag kvar mina bilder

edit/ Dropbox är riktigt bra om man ska flytta filer till andra datorer eller mobiler, lägg en fil på en enhet så dyker den upp i dom andra direkt, och så är det lätt att skicka filer till vänner

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

har lite backup på skydrive samt lite kopiering mellan datorerna. formaterar gansk ofta utan att direkt spara ngt iaf så för mig är det skit samma om det kraschar. förutom kostnaden för en ny disk. dokumenten ligger på bärbara samt på offsite backup med raid6.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Tänkte själv skaffa mig en enkel lösning: En långsamt snurrande 2TB HDD som jag stoppar i en kabinett, för över precis allt från datorn, sedan tar jag ur den ur kabinetten och låser in den tills den behövs.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Till offsite-backup kan jag rekommendera Crashplan.
Ner till $3/månad för obegränsad backup för en dator, och ner till $6/mån för flera (tror att det är 5-10 datorer eller så).

Detta verkade ju förfärligt prisvärt; nästan lite *för* billigt kan man ju tycka. Hur ser det ut bandbredden till deras servrar och har du behövt återställa en backup någongång? Hur har det funkat?

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tillhör de som borde tagit backup lite oftare... Död Seagatedisk med cirka 50000 bilder, backup på kanske 80-85% av dessa. Anledning till att jag inte gjort backup i tid, backupdisken ligger inlåst offsite och jag har lyckats glömma den.. flera gånger.

Till sommaren blir det ny backuprutin. Hårddiskar är i det närmaste löjligt billigt nu.

I arbetsdatorn: troligen ingen raid, men täta backuper till servern i garderoben/NAS.
I garderoben: rejäl NAS/filserver med minst raid 1 eller nån annan "tillräckligt säker" lösning.
Offsite: Två externa diskar på olika platser, backup till dessa med tillräckligt korta intervall (varannan vecka)
Offsite2: nån form av backup till en dator på annan plats.. surt dock med trött ADSL-lina men får det tugga på dygnet runt så ska det fungera.

Det går säkert göra säkrare och mer paranoida lösningar, men fallerar alla dessa på en gång så känns det som att extrem otur är inblandad.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Som det är nu kör vi en gemensam extern hårddisk här hemma. En Western Digital på 2 TB som vi förvarar i friggeboden. Vi tar in den en gång i veckan och kopplar in den i alla datorer en efter en och med hjälp av Microsoft SyncToy kopieras alla nya/ uppdaterade filer över. Förvarar en del bilder och linkande på Skydrive också. Helt vattentät är väl inte lösningen men den är säker nog för tillfället.
Funderade en del på online-backup men jag behöver en del utrymme då jag filmar mycket i HD. Dessutom har vi bara 8 Mbit ADSL så det skulle ta åratal att ladda upp alla filer

Permalänk
Medlem

Jag hade en hårddisk som producerade ett rökmoln och dog för många år sen, och sen dess har jag varit väldigt noga med mina backupsystem. Det brukar krävas en riktig krasch innan man får tummen ur.

I dagsläget kör jag Syncback Pro som navet i mitt backup system. I det har jag schemalagt diverse profiler.

  • 1 gång i timmen, backas det som hänt sen förra timmen i mina arbetsmappar med aktuella projekt upp till en extern HD, så jag troligtvis aldrig ska kunna riskera att förlora mer än max 1 timmes arbete.

  • Varje natt backas alla mina mappar upp med media, egna projekt, arkiv, dokument osv till en extern HD. (Full backup med andra ord. Min fulla backup innefatter inte operativsystem eller applikationsfiler. Sånt ominstallerar jag vid krasch, utan det är enbart content jag backar upp).

  • Båda backuperna ovan är rullande till nya mappar, så att en ändrad fil inte skriver över tidigare versioner i backupen. Timbackupen lever i 24h innan den börjar om från första mapppen igen, och nattbackupen lever i 7 dagar innan den börjar om. Så man har lite extra säkerhet ett par dagar att kunna plocka tillbaka en tidigare version av en fil.

  • Arbetsmapparna i timbackupen, är ju mina viktigaste filer, så en gång per natt, låter jag de även synkroniseras mot en mapp i min Dropbox, så de är uppdaterade offsite någorlunda ofta.

  • En gång i veckan synkroniseras den kompletta backupen (nattbackupen) mot en Amazon S3 Bucket, så jag har allt offsite också. Anledningen till att jag inte tar till S3 varje natt med rubbet, utan tar det viktigaste till dropboxen då, är för att inte dra på mig en hög räkning med datatrafik från Amazon. Nån måtta får det vara kostnadsmässigt. Just nu har jag en Amazon S3 räkning på några futtiga dollar i månaden.

  • (Min VPS (web, svn, apps) görs det också lite backuper till/från, men det är överkurs för denna listan tror jag.)

Själv är jag ganska nöjd med min lösning ovan. Mer eller mindre helt automatiskt. Ganska enkelt att konfigurera. Det mesta bygger på färdiga lösningar. Låg kostnad, och känns säkert och tryggt med både backup till extern HD och offsite backup. Jag sover iallafall gott på natten, och oroar mig inte när jag lämnar hemmet ett par dar för att nåt skulle inträffa med mina filer under tiden.

Visa signatur

Asus P6T Deluxe V2 | i7 920@3.8GHz | 12GB Corsair XMS3 | GeForce GTX 260 | Intel X25-M G2 80GB | 2TB WD Drives | DiNovo Cordless Desktop | MX Revolution | Wacom Intuos3 A5 Wide | Dell 2408WFP
3D Portfolio

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr*Gibson:

Detta verkade ju förfärligt prisvärt; nästan lite *för* billigt kan man ju tycka. Hur ser det ut bandbredden till deras servrar och har du behövt återställa en backup någongång? Hur har det funkat?

Bandbredden är inte helt grym, så jag kan inte rekommendera några jättebackups alt. backups där stora mängder av datan ändras ofta. I mitt fall gäller det dokument, musik, inställningar till program och bilder, dvs sådant som antingen tar plats och inte ändras eller inte tar mycket plats alls.

Mera precist så brukar backups gå i 2-5 Mbit/s, ungefär (har 8-10 i upload i praktiken).
Det går dock väldigt snabbt att ta backup på ändringar: 34 sek för 122MB (c:a 4 ggr högre än min bandbredd, så det märks att den bara skickar ändringar).

Jag har inte gjort nån hel-återställning, så att jag riktigt kan kommentera på farten där, men det fungerar bra med mindre återställningar. Jag lyckades t ex ta bort alla filer på skrivbordet för ett par veckor sen, och återställde utan problem.
Tjänsten brukar i allmänhet få bra betyg av det jag läst.

Edit: Jag kan lägga till att de har tre olika säkerhetsnivåer, beroende på hur paranoid man är. Jag kör mittennivån, där man har ett lösenord till konton samt ett separat lösenord till datakrypteringen, vilket innebär att de anställda inte kan se dina filer (inte ens dina filnamn). Lösenord krävs då för återställning.
Det tredje steget är att man har en egen krypteringsnyckel per dator, som man isåfall inte får tappa bort - då är det bara att ta bort kontot och börja om från början, eftersom de omöjligt kan återställa något de inte har. Det kändes lite overkill för mig när datan ändå är krypterad med ett lösenord som inte lämnar min dator.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Jag har en filserver med RAID5 för det mesta av lagringen, viktigare filer har jag även dubbletter av på den andra datorn.

Har även en säkerhetskopia på föräldrarnas digitalfoton på servern, brukar uppdatera den var 4-6:e månad, under tiden ligger bilderna både på deras dator och i kamerorna. Med 20 mils mellanrum ska det väl till en hel del innan båda kopiorna går åt. Jag funderar även på att kopiera alla bilder på ett flashminne och lägga i bankfack.

Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk
Medlem

Offsite-backup känns som ett måste om man vill vara säker på att verkligen ha en backup.
Om man skulle få inbrott hemma eller det skulle börja brinna så spelar det ingen roll hur många extra backup-diskar som sitter i NAS:en, eller hur häftiga RAID-konfigurationer man har satt upp.

Vad har ni för några erfarenheter vad gäller integritet och säkerhet för online-lagring via dropbox, crashplan eller liknande?
Man vill ju ogärna lägga upp bilder och viktiga dokument hur som helst. Samtidigt vill man ju enkelt kunna synkronisera för att backupen ska vara up-to-date. Därför är det ju inget alternativ att själv försöka zippa och kryptera ihop en jättefil som man sedan laddar up.

Finns det några bra program eller tjänster som kan göra detta på ett säkert sätt?

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Bandbredden är inte helt grym, så jag kan inte rekommendera några jättebackups alt. backups där stora mängder av datan ändras ofta. I mitt fall gäller det dokument, musik, inställningar till program och bilder, dvs sådant som antingen tar plats och inte ändras eller inte tar mycket plats alls.

Mera precist så brukar backups gå i 2-5 Mbit/s, ungefär (har 8-10 i upload i praktiken).
Det går dock väldigt snabbt att ta backup på ändringar: 34 sek för 122MB (c:a 4 ggr högre än min bandbredd, så dte märks att den bara skickar ändringar).

Jag har inte gjort nån full restore så att jag riktigt kan kommentera på farten, men det fungerar bra med mindre. Jag lyckades t ex ta bort alla filer på skrivbordet för ett par veckor sen, och återställde utan problem.
Tjänsten brukar i allmänhet få bra betyg av det jag läst.

Edit: Jag kan lägga till att de har tre olika säkerhetsnivåer, beroende på hur paranoid man är. Jag kör mittennivån, där man har ett lösenord till konton samt ett separat lösenord till datakrypteringen, vilket innebär att de anställda inte kan se dina filer (inte ens dina filnamn). Lösenord krävs då för återställning.
Det tredje steget är att man har en egen krypteringsnyckel per dator, som man isåfall inte får tappa bort - då är det bara att ta bort kontot och börja om från början, eftersom de omöjligt kan återställa något de inte har. Det kändes lite overkill för mig när datan ändå är krypterad med ett lösenord som inte lämnar min dator.

OK, där ser man. Jag sparar länken för framtiden. Bra tips, tack.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem

Alla viktiga filer sparar jag i den externa hårddisken. Har två styckna så att om jag tappar ena så lever den andra vidare.
Ifall datorn crashar så installerar jag om allt, inte så svårt.
Har gjort en backup på os via acronis (ett program) så det skulle ta 20 att återställa hela os.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem

Har kört med SyncBack och det har fungerat bra. Finns även som freeware.

Permalänk
Medlem

Håller själv för tillfället på och bygger en hemmaserver/NAS med RAID1-lösning med 2 x 2 TB diskar. Kommer även att skaffa en extern 2 TB disk som jag syncar med arrayen emellanåt och annars håller inlåst.

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuu Tora:

Som det är nu kör vi en gemensam extern hårddisk här hemma. En Western Digital på 2 TB som vi förvarar i friggeboden. Vi tar in den en gång i veckan och kopplar in den i alla datorer en efter en och med hjälp av Microsoft SyncToy kopieras alla nya/ uppdaterade filer över. Förvarar en del bilder och linkande på Skydrive också. Helt vattentät är väl inte lösningen men den är säker nog för tillfället.
Funderade en del på online-backup men jag behöver en del utrymme då jag filmar mycket i HD. Dessutom har vi bara 8 Mbit ADSL så det skulle ta åratal att ladda upp alla filer

Kör på ungefär samma system. Har en nas/htpc som jag då och då kör backup ifrån, till interna hårddiskar via en hdd-dockning. Backupen är aldrig inkopplad längre än nödvändigt p.g.a. risk för oförutsedda spänningsfel. Sedan lägger jag backupen på en annan plats. Har alltid gjort skitarbetet med överföring manuellt och har länge funderat på att skaffa ett program. Ska testa SyncToy som du nämnde. Verkar ju bra på pappret iaf