Zotac Geforce GTX 580 AMP2! 3 GB

Permalänk
Discokungen
Skrivet av krawl72:

Vet inte om detta spelar större roll på den test Sweclockers gjorde då ni testade singel Gpu men det har framkommit i andra tester att nvidia korten specielt 580gtx mår bättre av högre frkvenser på Cpu:n kan detta vara fallet med denna test att det ökade minnet inte visar nån större skillnad på denna test. Hursomhaver här är länken i alla fall till den test som jag syftar på.

http://www.hardocp.com/article/2011/05/03/nvidia_3way_sli_amd...

Mvh

Krawli

Fast det gäller tre kort, det är lite skillnad. ;p

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

jo sant men man vet ju alldrig det kanske kan trigga kortet på nått sätt när man kommer till de högre hz fast man kör singelkort

Visa signatur

i7 950 @ 3.9ghz : Corsair h70 : Gigabyte x58A-UD7 : 12 gb Kingston 1600 : intel m-25 160gb G2 : Nvidia 480 gtx.

Permalänk
Skrivet av zillio:

Inget speciellt förutom 3GB då. Det var ju i princip en referensmodell =/

Är du galen? Detta är en av de absolut bästa GTX580 korten med eftermarknads kylning, på vilket sätt skulle det kunna vara bättre? Förväntar du dig att Zotac ska skapa ett helt nytt grafikkort eller vad?
Skillnaden mellan referenskortet och detta kort när det kommer till temperaturer och ljudnivå är astronomisk.

Verkligen synd att de har valt att slänga på ytterligare 1,5gb värdelöst minne, kortet blir mycket dyrare än andra GTX580 kort helt i onödan, nu blir valet mellan Asus DirectCU och detta kort enkelt tack vare den enorma prisskillnaden. Zotac förlorar säkert en massa kunder pga det extra minnet, dumt beslut av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Verkligen synd att de har valt att slänga på ytterligare 1,5gb värdelöst minne, kortet blir mycket dyrare än andra GTX580 kort helt i onödan, nu blir valet mellan Asus DirectCU och detta kort enkelt tack vare den enorma prisskillnaden. Zotac förlorar säkert en massa kunder pga det extra minnet, dumt beslut av dem.

Om man nu förutsätter att alla kör med en skärm så ja, då är 1.5gb extra minne värdelöst.

Men då de entusiaster som kräver max fps och kör med 3 skärmar måste köpa 2-4 stycken kort med 3GB minne finns inte många andra modeller att välja mellan. Där vinner Zotac kunder. Säkerligen många färre kunder men då de köper 2-4 kort var och har nästan inga andra kort att välja mellan behöver det inte vara ett jättedåligt drag.

Som jämförelse finns det totalt 27 andra modeller GTX580 att köpa i Sverige varav endast 2 olika med 3GB minne. Och av de 3GB detta är det högst klockade och med stor sannolikhet även det som klockar överlägset bäst.

Permalänk
Medlem

3 GB grafikminne är nog onödigt för de som bara spelar datorspel, men för mig som CUDA-programmerare är det oerhört välkommet. Jag använder grafikkort för bildbehandling i 2, 3 och 4 dimensioner. I mitt senaste projekt använde jag ett 4D dataset (http://www.youtube.com/watch?v=m8e-wtCu9Kk) som har upplösningen 512 x 512 x 445 x 20 (20 volymer), då är 1,5 GB väldigt litet!

Jag skulle gärna köpa ett grafikkort med typ 32 eller 64 GB minne...

Permalänk
Avstängd

jag har inte någon amp version utan den helt vanliga zotac gtx 580 1.5gb.. Undrar ifall någon har någon länk om hur man kan OC sitt grafik kort?..ELler någon som gjort det via MSI afterburner?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR