Permalänk
Medlem

Dator till 5-åring

Tänkte knåpa ihop en dator till min 5-åriga grabb. I dagsläget använder han datorn i min signatur, men jag känner att han borde få en egen inne på sitt rum.

Har satt samman ett paket hos Inet - och tar tacksamt emot synpunkter. Han kommer mest att spela web-spel samt barnspel typ "Halvan och bärgningsbilen" osv... Det vore dock trevligt om datorn kunde räcka för ev. kommande behov - säg upp till 8-9 år ungefär.

Grafikkort har jag redan (ett Zotac GT240 Amp!) samt skärm (HP 19").

http://www.inet.se/kundvagn/visa/397108/dator-till-5-aring

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Hade tagit detta "grundpaketet" ifall den ska hålla länge
http://www.inet.se/kundvagn/visa/454263/2011-05-19

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, men tycker du kunne spart 1000 kr och försökt at hitta en win xp licens istället. Tror inte det gör så stor skillnad för en 5 åring
Eller köpt en bättre cpu.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Hedersmedlem

Annars funkar ubuntu strålande för ändamålet. Webspel behöver inte kosta 1000kr i microsoft-produkter.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Tänkte knåpa ihop en dator till min 5-åriga grabb. I dagsläget använder han datorn i min signatur, men jag känner att han borde få en egen inne på sitt rum.

Har satt samman ett paket hos Inet - och tar tacksamt emot synpunkter. Han kommer mest att spela web-spel samt barnspel typ "Halvan och bärgningsbilen" osv... Det vore dock trevligt om datorn kunde räcka för ev. kommande behov - säg upp till 8-9 år ungefär.

Grafikkort har jag redan (ett Zotac GT240 Amp!) samt skärm (HP 19").

http://www.inet.se/kundvagn/visa/397108/dator-till-5-aring

http://www.inet.se/artikel/1901909/msi-870a-g54-am3 Tagit detta moderkort då det har mer nya formfaktorer ( Sata 6GBit/s och USB 3 ) som kommer att bli mer aktuella med tiden. Detta ifall du skall göra den mer framtidsäker. Håller med föregående talare att det är bättre att lägga några hundra till på en 4 kärning CPU då det kommer mer och mer pogram som stödjer detta. Byt nätagregatet till http://www.inet.se/artikel/6900492/xfx-core-edition-450w för 60kr mer får du ett 80+ bronze certifierad nätdel som är mycket bätre än det du valt.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Av egna erfarenhet.. 6 åringar ska vara ute och leka... de ska inte sitta vid datorerna

Jag satt inne för mycket

Permalänk
Medlem

Mitt tips är nog att inte lägga för mycket pengar på att försöka bygga framtidssäkert till en 5åring. De lär ju misshandla burken ganska rejält på sikt, så räkna inte med att den håller i en evighet. Lägg inte för mycket pengar på den är mitt tips.

... och jo, se till att grabben inte växer totalt fast vid datorn

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

En dator till en 5 åring??? Köp en cykel eller något så att han rör på sig ute, en dator ska inte finnas hos 5-åringar. Vill han använda en dator så kan han använda din dem få gånger. Vad ska en 5åring med en dator till?

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

TS kom hit för att få hjälp med ett dator bygge, inte moral kärringar (No offence).

Detta kommer duga bra för en 5åring Men jag hade faktiskt köpt en laptop till honom istället (Du kan få en för likande pris). På så sätt kan han sitta med dig, i vardagsrummet och i sitt egna rum, han blir inte lika bunden då vilket kan vara en fördel för dig också

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av FBGKimpan:

TS kom hit för att få hjälp med ett dator bygge, inte moral kärringar (No offence).

Detta kommer duga bra för en 5åring Men jag hade faktiskt köpt en laptop till honom istället (Du kan få en för likande pris). På så sätt kan han sitta med dig, i vardagsrummet och i sitt egna rum, han blir inte lika bunden då vilket kan vara en fördel för dig också

Laptopp med spillskydd i sådana fall

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

@Damir2d: Grabben tränar fotboll och tennis samt cyklar och leker med kompisar i högst normal utsträckning. Ibland vill båda han och jag att han skall sitta ner och ta det lite lugnt, och då ser jag hellre att han spelar pedagogiskt utformade spel istället för att se fördummande massproducerad TV.

En laptop är inte aktuellt - mest pga att jag vill ha möjlighet att uppgradera om behov skulle uppstå... samt att själva bygget blir ett nöje för mig själv.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

TS kom hit för att få hjälp med ett dator bygge, inte moral kärringar (No offence).

Tack!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Permalänk
Medlem

Som ovanstående skribenter säger så är det lite onödigt att köpa en win7 licens för 1000kr
Jag har en xp licens liggande du kan köpa den för en liten summa om du vill (:

Permalänk
Medlem

Ja det där ser bra ut, dock som Söderbäck sa, du kan slänga in Ubuntu i burken som är gratis, och också lite lättare att använda för en hyfsat ny användare enligt de jag sett.

Alltid lika roligt att folk ska komma hit och försöka uppfostra andras barn.

Permalänk
Medlem

Paketet ser fint ut - är du snäll och motiverar varför du valde de delar som du gjorde?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Som ovanstående skribenter säger så är det lite onödigt att köpa en win7 licens för 1000kr
Jag har en xp licens liggande du kan köpa den för en liten summa om du vill (:

Tack för erbjudandet, men jag föredrar Win7.... Inga logiska skäl, utan det är mest känslomässigt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Llhweiir:

Paketet ser fint ut - är du snäll och motiverar varför du valde de delar som du gjorde?

tack!, pris/prestanda fixade jag till det. jag använde 4gb minne ifall om senare när han blir äldre vill spela lite mer tyngre spel eller använda lite tyngre program, samma sak med processorn 3 kärnor men inte så high end men det duger till de flesta spel och program iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Tack för erbjudandet, men jag föredrar Win7.... Inga logiska skäl, utan det är mest känslomässigt.

Du skulle väl ha datorn till din grabb? ^^
Men okej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Ja det där ser bra ut, dock som Söderbäck sa, du kan slänga in Ubuntu i burken som är gratis, och också lite lättare att använda för en hyfsat ny användare enligt de jag sett.

Alltid lika roligt att folk ska komma hit och försöka uppfostra andras barn.

Ledsen, men jag är win-biten... Varken Linux eller OS X kommer innanför mina dörrar.

Visst är det så - folk som varken har träffat mig eller mina barn tar sig friheten att berätta vad som är bäst för oss... Mycket märkligt!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Du skulle väl ha datorn till din grabb? ^^
Men okej

Jo, så är det... Som du märker så är mitt resonemang inte helt logiskt...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Moderkort med SATA 6,0 Gbit/s för framtida eventuell uppdatering med SSD. Även Usb 3.0.
En Phenom II processor som troligtvis går att låsa upp till 3 eller 4 kärnor när behovet finns.
Litet smidigt mATX-chassi från FD, inte läst jättemycket om det men tidigare chassin har ju varit uppskattade..
http://www.inet.se/kundvagn/visa/454935/2011-05-19

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpa1:

Av egna erfarenhet.. 6 åringar ska vara ute och leka... de ska inte sitta vid datorerna

+1

Jag har två barn, 9 och 7 år och dom har inga egna datorer.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapex:

+1

Jag har två barn, 9 och 7 år och dom har inga egna datorer.

-1 5åringar ska kanske inte ha en dator, men en 9åring (visst h*n behöver ingen egen dator) bör ha tillgång till en dator vid den ålder va fan tror jag hade msn på den tiden? möjligen 10-11
Edit: Dator http://www.inet.se/kundvagn/visa/455232/2011-05-19
SSD är där för OS sen kanske något spel för han. Sen låser du upp CPUn och klockar upp den .)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapex:

+1

Jag har två barn, 9 och 7 år och dom har inga egna datorer.

Och därför ska inga andra barn ha det heller???

Jag fick min första dator, en Amiga 600 när jag var 5 år. Den hade jag stor nytta av för mitt lärande, körde färglägga alfabetet och massa annat trevligt. Kunde alfabetet innan jag fyllde 6 utan problem. Kunde även räkna och läsa/skriva bra för min ålder. Pappa var väldigt entusiastisk och kom med programmeringsbok när jag var 6 år gammal.

När vi började med engelska i skolan hade jag ett stort försprång då jag lärt mig en del engelska via spel.
Jag skapade min första hemsida vid 9 års ålder och vi var väldigt tidiga med internet hemma. Sedan rullade det på med data på både gymnasiet, högskola sen jobb.

Jag har idrottat genom hela min uppväxt och rör på mig regelbundet än idag. På somrarna när man var liten och hade lekt mycket och var trött gick man in och spelade och sedan var det ut och leka igen när man var uppvilad.

Till trådskaparen köp en dator till pöjken! Paketet du länkade till nu ser fint ut tycker jag.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapex:

+1

Jag har två barn, 9 och 7 år och dom har inga egna datorer.

Och det är ditt val och dina barn... jag ifrågasätter inte din bedömning.

Nog om detta - jag bad om synpunkter på datorn som sådan... inte huruvida en 5-åring skall ha en dator eller inte. Så med all respekt - har ni synpunkter på hur jag uppfostrar mina barn kan ni behålla dem för er själva!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Avstängd

Lite över budget kanske lite overkill med sandy bridge men du får med det inbyggda grafikkortet Om du kan göra som andra säger skaffa ett xp os eller skaffa w7 på annat vis så kanske du kan få in en ssd för snabb boot http://www.inet.se/kundvagn/visa/453132/2011-05-18

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeetBoy27:

Lite över budget kanske lite overkill med sandy bridge men du får med det inbyggda grafikkortet Om du kan göra som andra säger skaffa ett xp os eller skaffa w7 på annat vis så kanske du kan få in en ssd för snabb boot http://www.inet.se/kundvagn/visa/453132/2011-05-18

Tack för inköps-tipsen... Den där datorn är ju bra nog för mig själv!

SSD är dock lite overkill.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Llhweiir:

Tack för inköps-tipsen... Den där datorn är ju bra nog för mig själv!

SSD är dock lite overkill.

Men mycket prestanda för pengarna om man inte spelar grova spel

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Tänkte knåpa ihop en dator till min 5-åriga grabb. I dagsläget använder han datorn i min signatur, men jag känner att han borde få en egen inne på sitt rum.

Har satt samman ett paket hos Inet - och tar tacksamt emot synpunkter. Han kommer mest att spela web-spel samt barnspel typ "Halvan och bärgningsbilen" osv... Det vore dock trevligt om datorn kunde räcka för ev. kommande behov - säg upp till 8-9 år ungefär.

Grafikkort har jag redan (ett Zotac GT240 Amp!) samt skärm (HP 19").

http://www.inet.se/kundvagn/visa/397108/dator-till-5-aring

jag skulle nog köra på det paketet du har redan ärligt talat..

eller byt ut till 455 processorn då den kostar 10kr mer.. annars ser den perfekt ut och du kommer inte få mycket bättre för samma pengar...

och ända skillnaderna du kommer få är garanti tiderna på delarna samt färg/klistermärken typ

Visa signatur

here we go!