Helgsnack: "Behövs antivirusprogram?"

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: "Behövs antivirusprogram?"

Virus, maskar och trojaner är bara några av en mängd hot som florerar på internet. I veckans helgsnack är ämnet datasäkerhet i allmänhet och antivirusprogram i synnerhet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

klart man har antivirusprogram! Man kan ju inte säga att man aldrig råkar komma in på skumma ställen direkt...

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Använder ESET NOD Antivirus 4.

Söker igenom datorn ett par gånger i veckan men har nog enbart hittat 2-3 filer som varit infekterade( som har raderats med hjälp av programmet utan att skada något) under de sista 3 åren.

Jag använder datorn 8-10 timmar per dag och med tanke på min använding kan risken för infekterade filer skäligen förekomma

Jag skulle aldrig köra utan...sedan om det är avgörande?! Vet ej faktiskt...

Visa signatur

Intel I7-11700K ** NZXT Kraken X62 ** ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI *** Seasonic Focus+ 1000W 80+ Gold ** 32GB Ram @ 3000 Mhz CL16 ** EVGA 3090 FTW3 Ultra ** Kingston Fury 2TB ** Acer Predator X34GS x2

Permalänk
Medlem

Förvånar mig alltid när folk frågar detta. Det finns andra sätt att komma in i din dator än genom "skumma" sidor.

Permalänk
Medlem

Säger bara ja, sen är det upp till var och en o tycka det de vill

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Beror på vad man använder dator till.

Permalänk

Naturligtvis använder jag ett antivirusprogram, vilka sidor som är "skumma" är inte alltid så lätt att veta!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Jag kör inget antivirusprogram som ligger på jämt, där-i-mot kör jag Ipblocker och kör igenom datorn en gång i veckan med Malewarebytes för att dubbelkolla så det inte ligger nått skit på disken, men thats it. Funkar fint för mig

Permalänk
Medlem

Enligt mig så behöver man inte men beror ju på vad man är inne på för sidor och sådant.
Jag har klarat mig runt 2 år nu utan virus

Permalänk

Ja tyvärr så behövs det, inte så ofta man får virus trots att det finns i överflöd, men jag vågar inte chansa jag använder kaspersky antivirus som jag tycker är helt överlägset allt jag har testat

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem

Kör själv ett anti-virus men det har aldrig varnat för något så jag hade klarat mig utan. Även om man inte surfar på skumma sidor så finns risken där och det värsta som kan hända är ju att man har fått ex en keylogger utan att ens märkt av det.

Permalänk

Har kört utan virusskydd i åtta år nu utan några som helst problem. På jobbet har vi tyvärr virusskydd på alla datorer. Vidrigt, som att ha ett virus i sigsjälvt som segar ner datorn något fruktansvärt.

Det jag finner rikigt vidrigt är att virusskydden rpporter olika saker; typ, vi har stoppat ett hacker försök på port si och så. Uppenbara lögner, men det har helt klart funkat på alla mina kollegor. Alla är dödligt övertygade om at virusskydd är A och O.

Visa signatur

Amd64 3000+@2400Mhz - 1024mb OCZ - Sapphire X800pro@16pipes 475/450 - zalman 300A-APF - 3Dmark03=11500

Permalänk
Medlem

Något lättare som Avast är nog alltid och rekommendera. Kört med detta i flera år utan bekymmer.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

har vara virus skydd på min surf dator för på spel datorn så använder jag bara steam och på min media dator så kollar ja film så de beror på vad man använder datoen till.

Permalänk
Medlem

Japp, körde utan antivirusprogram, nu har jag lyckats plocka på mig ett rootkit och ett antal virus...

reinstall efter 2 dagar, usch

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

testade att köra utan antivirus i 1dag förra året utan att ens öppna ett internetfönster för att se hur vanligt det var med attacker, hade fått åtskilliga trojaner m.m efter 1dag när jag installerade antivirusprog och kollade.

brukar vanligtvis installera antivirus program innan jag ens sätter i internetkabeln i datorn när man har kört en format eller köpt en ny burk.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Använder alltid virusprogram, brukar köra med AVG eller Vira's gratisversioner, duger utmärkt!

Permalänk

Som flera redan påpekat så JA, själv använder jag: Microsoft Security Essentials gratis och fungerar utmärkt

Permalänk

Kanske är bra för nybörjare men det känns ganska meningslöst då de mer seriösa virusen oftast är krypterade och inte kan hittas av antivirusprogrammen. Det bästa sättet att skydda sig är common sense enligt mig, har inte fått ett virus på 3 år nu utan antivirusprogram

Permalänk

Det beror la helt och hållet på från person till person vad den gör på sin dator. Är det en 30 årig arbetsnarkoman som alltid sitter och mailar med sina kunder så är väl inte behovet till antivirus-program så värst stort. Men är det en tonåring som sitter och porrsurfar dygnet runt är behovet ganska stort somsagt. Själv använder jag Kaspersky Internet Security på min stationära. Men på min laptop så har jag inget.

Visa signatur

|Fractal Design XL|MSI Z77A-GD65|MSI GTX 660Ti 2GB|Corsair 4GB Dominator DHX+|Intel Core i5 3570K 4.5GHz| Noctua NH-D14|Samsung SSD 830-Serien 128 GB + 250 GB|Samsung DVD±RW SH-S223C|Western Digital Caviar® GreenPower 1TB|3TB WD Caviar Green|Cougar 700CM|

Permalänk
Medlem

Svar ja, använder mig av Nod 32 och skannar igenom datorn nångång då och då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör man Windows är det ett måste.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Jag kör med det för säkerhetsskull, tror inte att något av mina antivirus program har hittat några virus de senaste åren.

Jag skulle verkligen rekommendera att börja använda säkrare webbläsare dock. Att installera plugins som noscript och adblock är en väldigt god idé. Även om du väljer att inte blockera annonser så håller dessa plugins borta malware som sprids som en löpeld på Internet.

Permalänk
Medlem

Avänder Microsoft Security Essentials, fungerar bra. Har man ett äkta Win så är det bara tanka ner. Sen FF4 med Adblock + NoScript såklart.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Varför inte? Det tar ju knappast lång tid att installera och då slipper man ju oroa sig.

Finns inte några nackdelar med att slänga på ett antivirusprogram är det jag försöker säga.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Microsoft Security Essentials

Förmodligen det bästa gratis alternativet på marknaden. Och självklart skall man använda ett anti-virus program!

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk

Nej, jag kör inte med något antivirusprogram och har inte gjort det på 3-4 år.
Den största delen av alla attacker mot din dator försöker ta sig in genom säkerhetshål i operativsystemet vilket man skyddar sig mot genom att hålla det ständigt uppdaterat. Förutom det kör jag en brandvägg från Comodo som låter mig hålla koll det mesta som försöker ta sig in och ut ur datorn samt övervakar om något program vill göra något skumt vilket oftast räcker långt med enbart Windows UAC.
I övrigt gäller det bara att vara uppmärksam på vad man klickar på så är riskerna minimala att man skulle råka ut för något problem.
Vet man vad man pysslar med så finns det inget behov av något antivirusprogram.

Permalänk
Medlem

Microsoft Security Essentials är gratis och funkar fin-fint.

Har provat andra virusprogram under åren som segat ned datorn rejält o i så fall kör jag hellre utan.

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag brukar alltid säga till bekanta som undrar varför de får virus trots antivirusprogram att ett antivirusprogram inte skyddar mot dumhet. Brukar kanske dra det med lite mildare termer beroende på vem jag snackar med, men ni fattar vad jag menar!

Personligen använder jag antivirus för att jag inte ser någon anledning att inte göra det. Bara det inte stör mig och skapar problem så är det en no-brainer.

Permalänk
Medlem

Det är väl bra att ha antivirus, jag vet dock inte hur effektiva alla antivirus är. Men ett tips är att ha lagom koll på alla processer i datorn. Tycker du något verkar konstigt i datorn sen så kan du bara kolla ifall det är någon ny process du inte känner igen om Googla på den. Jag gör båda delarna, kör Microsoft Security Essentails och tycker det fungerar bra, men har även koll på mina processer. Jag skulle rekommendera att ständigt ha antivirus program, den dagen du upptäcker att datorn är seg eller något inte stämmer så kan det vara försent att Googla en process.