Permalänk

TV-kort, CI-port osv till ny LCD TV

Jag har sett en del trådar om detta ämne, men är fortfarande lite förvirrad...

Jag köpte precis min första LCD TV, en LG 32LD420. Innan dess hade jag en stor burk-TV, som nu (äntligen) gick sönder. Jag bor i lägenhet i stan, och har Com Hem som kabel-TV (antenn). Med förra TVn fick jag förutom SVT 1,2 och TV 4 även Viasats basutbud samt Kanal 5 och 9. Dessa har nu försvunnit i och med den nya TVn (förutom statliga kanalerna då efter automatisk sökning). Beror detta på att jag behöver ett TV-kort?

Det finns en CI+-port i TVn, och när jag väljer en av kanalerna som jag "borde" ha står det t.o.m "no CI+ card" el. dylikt. Vad ska jag egentligen köpa? Jag har noll koll på TV-apparater idag, och abbonemang, digital-TV (trots att man har koll på datorer så...).

Räcker det att köpa ett TV-kort typ detta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=816427 och koppla in det i TVn för att få tillbaka alla kanaler som jag hade? Måste jag förutom detta betala en årskostnad på 495 kronor? Hur gör jag för att få HD-kanaler? Är ärligt talat helt lost i det där med TV-kort och digital-TV.

Tackar för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Rekordmedlem

Du får troligen endast comhems kanaler i väggen, dvs en riktigt dålig analog utsändnnig, resten får du betala comhem för att se, eller så skaffar du en egen antenn och får då det marksända gratisutbudet och kan teckna ett boxerabonemang om du vill.
Du kan om du vill ha betaltv kanaler stoppa in en decoder i tvn, det är det du har kortplatsen till, vad gäller tv kort till dator så finns det väl inga som klarar dvb t2 idag.
hd kanaler sänds via internet eller marknätet eller comhem, svt är gratis i marknätet resten får du betala för på nått sätt.
Själv så saknar jag inte tv alls, har inte brytt mig om det sedan analoga marknätet släcktes, jag är på nätet o kollar nyheter o svt, samt filmer via div siter, jag saknar inte nån av de kommersiella svenska kanalerna, de suger apa i utbudet tycker jag, jag kör svt o bbc samt filmer, men andra kan ju ha olika smak.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ja, det tycker jag med, därav okunskapen om TV-apparater. Men det här är till mina föräldrar. Skulle du kunna vara lite mer specifik när det gäller dekoder? Ska alltså INTE ha CI-kortet till datorn, ursäkta missförståndet.

Permalänk
Rekordmedlem

Dekoder brukar du få av den som du tecknar abonnemang hos, det som är viktigt är att tvn är godkänd av den programleverantör du ska ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ja, enligt Com Hems hemsida så är min TV-modell godkänd. Men alltså, för att ha tillgång till basutbudet som innan gick att få måste jag nu betala flera hundra i månaden? När hände det?

Permalänk
Rekordmedlem

De brukar sända ut några analoga kanaler med riktigt usel bildkvalitet, och du får betala lite för att få dem med bättre bild, eller så får du kolla om du kan ta emot marknätet själv med egen antenn till en dvb t2 motagare, då får du hd på svt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Overseer:

Ja, enligt Com Hems hemsida så är min TV-modell godkänd. Men alltså, för att ha tillgång till basutbudet som innan gick att få måste jag nu betala flera hundra i månaden? När hände det?

Nej, du ska kunna precis som tidigare kunna titta på dom analoga kanalerna.
Den TV som du har köpt har både digital HD mottagare, samt analog mottagare.
Problemet är nog bara att du har bara tittat och ställt in dom få fria digitala kanalerna som finns i comhem den ända som är HD är SVT-HD
Du behöver alltså bara växla till den analoga mottagaren för att titta på dessa övriga kanaler som förut

Visa signatur

Acer Predator Helios 300