Vilken var din första dator?

Permalänk
Medlem

Utrangerad kommundator som kanske inte var så vass för sin tid (2003), men ändå långt över mina dåvarande förhoppningar:

Dell Optiplex GX1
PIII 500 MHz
128 MB RAM (uppgraderades till 192 vilket gjorde en rätt rejäl skillnad)
6,4 GB HD
ATi 3D Rage Pro 8MB (integrerat)
17" Nokiaskärm med tonvis av dödyta, motsvarade väl 21"-22" i storlek
Windows 98SE (uppgraderades senare till ME)

Tja... underbar dator för NFS 3/Hot Pursuit/Road Chall/Diablo II och liknande. Tyvärr föll den snabbt på det integrerade grafikkortet då jag väl vant mig vid den. Den kändes dock aldrig långsam i Windows eller allehanda program, behöll den i fyra och ett halvt år innan jag flyttade hemifrån.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

En C-64 II var min första dator.
Min första PC var en IBM Centrix 100. Inte mycket att hurra för, men rackarns vad jag grävde i den och lärde mig Win 95 på ett bra sett

Centrix 100 har jag aldrig hört talas om, du är säker på att du inte blandat ihop något nu ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Oj, Först ZX Spectrum 48k och sen uppgraderade jag till en 128k.
Sen en C64 vidare till Amiga 500 och sen 600HD.

Efter Amiga tiden så har det bara varit PC.

Permalänk
Medlem

Jag tror det var en sån jag hittade slängd i nån sophög när jag var yngre, den fungerade nog inte...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Apple 2c

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Tror vi i familjen hade någon Sinclair och en VIC20. Samt att jag hade tillgång till en ABC80. Men min första EGNA var nog en C64 följt av en C128. Sedan följde lite allt möjligt utöver konsoler och servrar

* A500
* A2000
* A1200
* Atari ST
* IBM PS2 80286
* Någon 386 med TURBO funktion... hehe
* 486 SX33 med fastlödd CPU men dock plats för en expansion där jag satte en Intel Overdrive DX4 75 och fick dator att rapportera sig som en DX4 100
* En "bärbar" 386:a med monokrom skärm
* Pentium 90
* Pentium 133 med något tidigt S3 Virge kort
* Pentium 200.... med MMX! Tror det var denna jag köpte ett Voodoo 3 till

Efter detta följde diverse P2, P3, Celeron, P4, AMD Barton, X2, i7 osv... Men de är så "moderna" saker att de inte är roliga att prata om

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

En 386 för 26k.
Såg att det fanns en on/off-knapp på baksidan av datorn, den ville jag prova medans datorn var i gång. Det var så klart brytaren på nätagget, så när jag tyckte på knappen blixtra det till och började ryka om datorn.
Farsan fick hosta fram 26 nya pga den här klåfingriga snorungen.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

En 386 för 26k.
Såg att det fanns en on/off-knapp på baksidan av datorn, den ville jag prova medans datorn var i gång. Det var så klart brytaren på nätagget, så när jag tyckte på knappen blixtra det till och började ryka om datorn.
Farsan fick hosta fram 26 nya pga den här klåfingriga snorungen.

Minns en tjej i skolan som inte kunde hålla sig trotts att läraren sagt till om detta. Hon slog om en brytare och tio datorer i samma rad pyste till och dog en efter en som en kedje reaktion

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

kan man räkna en C64 som en dator? isf så var det min första, tror jag var 6-7 nått då, annars så får jag väl säga amigan då, den fick jag då jag var 10 nått.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av mangemani:

kan man räkna en C64 som en dator? isf så var det min första, tror jag var 6-7 nått då, annars så får jag väl säga amigan då, den fick jag då jag var 10 nått.

Hur skulle en C64 inte vara en dator?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

zx spectrum ftw

Permalänk
Medlem

Dell dimension 5150

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Tulip 386:a. Kommer inte ihåg specen på den men jag hade i alla fall aldrig något modem till den.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

C64 med bandstation som ersattes med en floppy drive lite senare
Hade gett min vänstra pungkula om jag fick uppleva 1 vecka från den tiden igen

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Gick från nintendo 8bitar till amiga 500 sen till 486 25 mhz

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Jag vet väldigt lite om den, vet bara att den införskaffades ca år 2000 och var tillverkad av IBM. Att döma av bilder på Google kan det mycket väl ha varit en Aptiva. Ser mest bekant ut. Här i huset kallades den dock "IBM satan" eftersom min far inte var speciellt förtjust i datorer. Den införskaffades egentligen för bankärenden, men gick även att spela på. Minns att jag spelade Fifa bl.a. Spelade även Runescape och möjligen Tibia på den.

Vet som sagt inte mycket om specifikationerna och den finns nog inte kvar. Var blott 6 eller 7 år vid tillfället, så har inga direkta minnen och jag var nog inte tillräckligt intresserad då.

Jag hade knappt kommit upp i skolålder vid det tillfället heller, så det var faktiskt den första datorn jag använde. Den kom med Windows 95, men det byttes relativt fort ut mot Windows 98.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk

Min första dator köptes ändå hyffsat sent. Men i alla fall så var det en Pentium 1 233mhz, 32mb edo-ram, 2.3gb hårddisk med win 98 på. Jag minns inte vad det satt för grafikkort i den.

Efter ett par år blev det en Amd Duron 700mhz, 64mb sdram, Hercules 3D Prophet 4500 64MB och en 40gb hårddisk.
Haha, jag minns alla uppgraderingar och nyköp från min första dator fram till nu, skulle kunna göra som ett släktträd.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk

Min första dator var en Amiga 500.
Det var en mindre seriös datorhandlare som satt ut en annons på ett paket med en Amiga 500, 2 spel och två joysticks. det visade sig att han nog inte hade något paket, så han skickade med två horribla gröna joysticks och ett par piratkopierade spel. Det ena var Outrun och det andra fick jag aldrig igång.

Jag har kvar både den och min A1200.

Permalänk
Medlem

Första dator, C64, men 1541 diskdrive, guld på den tiden.

Sen suktade jag efter en A500 men det gick sån tid till slut att det blev PC istället, så dator nummer två var en IBM PS2 286:a, 10MHz med VGA-kort och 60MB HD.
Taskit ljud men bra grafik och hygglig CPU till den tidens 3D-spel.

Nästa dator var en 486 DX2-66 med SVGA, Creative ljudkort, 420MB HD och 15" skärm utan overscan/underscan, älskade den skärmen.

Och på den vägen är det... nån slags PC sedan dess.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Sinclair ZX Spectrum som blev utbytt till en Commodore 64 vartefter det blev en Amstrad med HDD (minnet sviker men kunde det har varit bara 20Mb hdd).

Etfer det har det varit byte varje/vartannat år.

Permalänk

Den första datorn var en lånad Sinclair ZX 81, 1 k ram. svart/vit.
Nästa var en Sinclair ZX Spectrum 16k, senare uppgraderad med 48 k ram och ett moddat Texas TI/4 (var det så den datorn hette ?) tangentbord. Wafadrive mm.

Första IBM kompatibla datorn var en desktop låda med en 8088 på 10 mhz med 640k ram och 2 st 5 1/4" floppy med 360k utrymme. Dos 3.0 om jag inte missminner mig. CGA grafik och orange (amber ?)/svart skärm. 6000kr av ett företag. Dock så blev det fel på ramminnet efter ett par månader så jag lämnade tillbaka datorn och fick ägaren egna istället. Den var bara på 8mhz. Jag märkte nästan ingen skillnad.

386 sx 20mhz
486 dx2 66
pentium 90@100
pentium 133
pentium 200 mmx
pentium 233 mmx@266
Celeron 300a @450mhz
pentium 600@800
athlon 1800
osv osv

Permalänk
Medlem

Räknas Amiga 500? ^^ Var väl runt 10-11 år tror jag när jag fick den, mycket bra minnen av den iaf.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Skrivet av Maho:

Räknas Amiga 500? ^^ Var väl runt 10-11 år tror jag när jag fick den, mycket bra minnen av den iaf.

Klart Amiga 500 räknas

Visa signatur
Permalänk

hmm, nu när jag tänker efter så var C64 inte min första dator, det var någon phillips(nånting).
en dator med en massa knappar på själva datorn(som, så vitt jag vet, man aldrig använde) och spelen var kassetter som man stoppade i på toppen utav datorn.
enda spelet jag kommer ihåg var "fånga generalen" och grafiken såg ut som 3-4 legobitar.
tror faktiskt jag har kvar den tom, men står nog långt in i förrådet och där ställdes den nog av en anledning, dvs att den sög.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Avstängd

Första datorn var en CYRIX 586 100mhz.
Den hade 8mb ram samt 850mb hårddisk.
Kom ihåg att jag uppgraderade ramminnet på den. Köpte till 8mb för 899kr (!!!!!)

Fyfan vad jag hatade den datorn.

Sen blev det en Intel Pentium MMX 200

Permalänk

VIC-20!

Min morbror, tillika barndomsidol, jobbar med datorer och frågade när jag var i 8-årsåldern om jag skulle vilja ha en dator. Wow!

Jag kunde inte ett jota, men tyckte det var fantastiskt.

En trasig, svartvitl monitor och några instruktionsböcker om BASIC fick jag med.
En bekant, som prenumererade på någon datortidning, kopierade några sidor kod till mig som skulle bli spelet King Kong. Tusen rader, tror jag det var.
Utan något sätt att spara mitt mästerverk, fick datorn surra på de dagar det tog för mig att skriva in koden.

När jag till slut var klar och fick skriva "RUN", hoppades jag på storartade äventyr av episka mått i datorspelets värld!

"Error in data 675" var allt jag fick. Då jag inte hade en aning om vad jag gjort fel, grät jag en skvätt och stängde sedan av datorn. Ljuva ungdom.

Permalänk

Minns bara att den var vit, och hade Windows 1995 + ett program som hette Encarta 1995, fint geografiprogram med bilder och texter om folk och fä i olika länder.

Permalänk
Medlem

IBM 286 12Mhz med monochrome 12" skärm

En riktig pärla.....

Visa signatur

Intel Core I9 9900K, ASUS ROG Strix Z390 Gaming, ZOTAC RTX3080 OC, Corsair 32GB DDR4,
Corsair H100i, Corsair Obsidian 650D, Samsung Odesssy G9 49" 240Hz

Permalänk

Förresten kanske NES skall räknas som dator?

Permalänk
Medlem

Den heter ju Family Computer i Japan så... men den hade också fler datorliknande tillbehör som inte kom till NES.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots