Permalänk
Medlem

Hur sätta upp dual-screen?

Fick hem min andra monitor idag och tänkte sätta upp dual-screen så att man slipper alt-tabba som ett as när någon skriver på skype t ex.

Den nya skärmen är
https://www.inet.se/artikel/2203969/lg-22-tft-e2260t-pn-led

och den andra är en gammal HP-skit från typ 2004-2005, plattskärm med modellnummer HPLI706.

Jag har satt i varsin skärm i den övre samt undre DVI (Via VGA-adapter)-ingången på mitt grafikkort;

https://www.inet.se/artikel/5409117/powercolor-radeon-hd6950-...

Min nya skärm fungerar utmärkt men den verkar inte hitta min gamla skärm som sitter i den undre ingången.

Är det något mer än "plug-n-play" man måste göra eller fungerar dualscreen inte med såpass gamla skärmar?

Permalänk
Hedersmedlem

Det fungerar visst. Antar att du har Windows 7?

Högerklicka iallafall på skrivbordet och ta "Skärmupplösning". Därefter tar du "Hitta". Du bör nu se i fönstret om datorn har hittat din nya skärm.

Fungerar inte det så testa att byta plats på skärmarnas sladdar, och kolla så att det inte är något tokigt där.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Du måste ställa in i windows att du vill använda två skärmar också. Högerklicka på skrivbordet -> egenskaper, sen fliken längst till höger. Du vill antagligen köra utökat skrivbord.

Edit: Pucktvåa.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Om du kör win7, windowsknapp+p, stega tills du kommer till önskat alternativ.

Permalänk
Medlem

Problemet är att den inte verkar hitta den andra skärmen, jag ska testa att byta plats på sladdarna.

Permalänk

Som leifson sa, skärmupplösning, hitta skärm, välj hur de ska vara upplösning etc, verkställ. Klart. Riktigt enkelt. Funkar med alla skärmar sålänge du har DVI/VGA/HDMI

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mögel:

Om du kör win7, windowsknapp+p, stega tills du kommer till önskat alternativ.

Tackar, man lär sig något nytt varje dag. Win-knappen är bra till mycket

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Det verkar vara något med den undre DVI-ingången, testade enbart med en skärm i taget på de två olika adaptrarna som funkade fintfint i den övre, men så fort jag satte i den undre vägrar den att visa någon bild alls.

Kortet är mindre än en vecka gammalt också och behandlats väldigt varsamt ;/, ska se om jag har de absolut senaste drivrutinerna.

Permalänk
Skrivet av AnyOnes:

Problemet är att den inte verkar hitta den andra skärmen, jag ska testa att byta plats på sladdarna.

jag testade med en DVI till VGA sladd på mitt 6950 och en gammal hp-skärm när min förra skärm gick sönder. Jag fick ingen bild eller resopns över huvud taget

Permalänk
Hedersmedlem

Har hört något nånstans om att vissa kort bara kan köra DVI->VGA på en av portarna.. Kanske har detta drabbat dig? Vad händer om du endast kör en ensam skärm i det undre uttaget? Har du en skärm med ren DVI att testa med? Isåfall gör det, och se ifall det är det som är problemet.

ÄR det inte det så är det bara att skicka in grafikkortet på RMA, för då är det något fel på det.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Har hört något nånstans om att vissa kort bara kan köra DVI->VGA på en av portarna.. Kanske har detta drabbat dig? Vad händer om du endast kör en ensam skärm i det undre uttaget? Har du en skärm med ren DVI att testa med? Isåfall gör det, och se ifall det är det som är problemet.

ÄR det inte det så är det bara att skicka in grafikkortet på RMA, för då är det något fel på det.

Fungerar inte ens på det undre självt.

Skärmen verkar stödja dvi>dvi dock har jag ingen sådan kabel tillgänglig, får ta och beställa en och se om det fungerar på måndag.

Edit; Detta hittade jag på inets hemsida kring kortet;

"DVI-utgång Ja, 2st (1st DL-DVI-I & 1st SL-DVI-D)"

betyder det något?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AnyOnes:

Fungerar inte ens på det undre självt.

Skärmen verkar stödja dvi>dvi dock har jag ingen sådan kabel tillgänglig, får ta och beställa en och se om det fungerar på måndag.

Edit; Detta hittade jag på inets hemsida kring kortet;

"DVI-utgång Ja, 2st (1st DL-DVI-I & 1st SL-DVI-D)"

betyder det något?

DL = Duallink, dvs klarar högre upplösning än Full HD (tror jag det var gränsen gick).
SL = Singel link, upp till 1920x1080 upplösning kan drivas på den (kolla gärna wiki för exakt size men där nägonstans)
DVI = Digital Visual Interface, namnet på kontakten och standarden
-I = Integrated, klarar både DVI och VGA
-D = DIgital, klarar endast digital signal.
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface

Kör DVI kabel så får du dessutom bättre bild

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

DL-DVI-D = Dual Link DVI Digital , går ej att omvandla till vga och stödjer upplösningar över 1920x1280@60Hz
SL-DVI-I = Single Link DVI Integrated, går att omvandla till vga med konverter samt stödjer ej upplösningar över 1920x1280@60Hz

EDIT: Se ovan

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_weird:

DL-DVI-D = Dual Link DVI Digital , går ej att omvandla till vga och stödjer upplösningar över 1920x1280@60Hz
SL-DVI-I = Single Link DVI Integrated, går att omvandla till vga med konverter samt stödjer ej upplösningar över 1920x1280@60Hz

EDIT: Se ovan

Det som var problemet då, så fort jag införskaffade mig en DVI>DVI-kabel o satte längst ner så funkade det.

Dock har jag en DVI>HDMI-kabel över som jag vettefan vad jag ska göra med nu D:.

Tack för hjälpen!