Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

om det nu är så att du inte får igång datorn igen för att moderkortet är bränt så tycker jag nog ändå att det är värt att köpa ett billigt begagnat 775-moderkort exempelvis på tradera. För 300:- spänn får du ju tag i en bra ersättare vilket är väldigt mycket billigare än att köpa en ny dator.

Jo precis. Har en känsla av att inte allt är trasigt i datorn, utan att det är moderkortet som strular. Men som någon nämnde tidigare så kan ju lika gärna processorn vara trasig. Kan även nämna att jag aldrig monterat en CPU heller...

Men visst kan inte själva CPU-kylaren kortslutas t.ex?

Jäklar vad hopplöst det känns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

om det nu är så att du inte får igång datorn igen för att moderkortet är bränt så tycker jag nog ändå att det är värt att köpa ett billigt begagnat 775-moderkort exempelvis på tradera. För 300:- spänn får du ju tag i en bra ersättare vilket är väldigt mycket billigare än att köpa en ny dator.

Det är sant. Det är nog det smartaste jag kan göra, inte sant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Det är sant. Det är nog det smartaste jag kan göra, inte sant?

jo , det är helt klart ett alternativ , men det är ju bäst att vara helt 100% säker på att det är moderkortet som strular innan du köper ett.

skulle du kunna knäppa lite överblicksbilder av moderkortet och hur allt är kopplat?, för säkerhets skull?
och nu när du har monterat dit distanserna , så har du inte skruvat dit fler distanser än vad det finns hål på moderkortet , eller hur?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

jo , det är helt klart ett alternativ , men det är ju bäst att vara helt 100% säker på att det är moderkortet som strular innan du köper ett.

skulle du kunna knäppa lite överblicksbilder av moderkortet och hur allt är kopplat?, för säkerhets skull?
och nu när du har monterat dit distanserna , så har du inte skruvat dit fler distanser än vad det finns hål på moderkortet , eller hur?

Har faktiskt monterat isär hela datorn nu. Har fått låna ett Asus P7P55D-E Moderkort, men problemet är att min gamla q6600 inte passar i CPU-platsen, haha!

Vet i fasen vad jag ska göra... om det är värt att både köpa ny processor och ram... Vad skulle du/ni gjort? Eller bara beställa ett gammalt 775-kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Har faktiskt monterat isär hela datorn nu. Har fått låna ett Asus P7P55D-E Moderkort, men problemet är att min gamla q6600 inte passar i CPU-platsen, haha!

Vet i fasen vad jag ska göra... om det är värt att både köpa ny processor och ram... Vad skulle du/ni gjort? Eller bara beställa ett gammalt 775-kort?

Såklart inte processorn passar i ett moderkort med en annan sockel än 775.

Börja med att köpa tex ett begagnat 775 moderkort. om det inte funkar då kan du köpa en processor, och sedan RAM.
Med största sannolikhet är bara processorn större. Men processorn/RAM kan också vara det. Men det är mycket mindre chans för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Såklart inte processorn passar i ett moderkort med en annan sockel än 775.

Börja med att köpa tex ett begagnat 775 moderkort. om det inte funkar då kan du köpa en processor, och sedan RAM.
Med största sannolikhet är bara processorn större. Men processorn/RAM kan också vara det. Men det är mycket mindre chans för det.

Allright, försöker fixa ett gammalt 775. Men om det nu skulle vara så att jag vill köra på P7P-brädan, hur bra är den egentligen? Värd att bygga vidare på?

Permalänk
Medlem

har haft ett likadant problem 2 gånger,
1a. moderkortet vad dött
2a. överclockning. historianjag klockade min gamla CPU från 2.2 > 2.3, resultatet blev fläktar snurrar, sedan dör dom. testade sedan med att felsöka med ett annat moderkort, och då funkade det. så frågade jag min granne som jobbar inom IT, så undrade han om jag hade överklockat något, eftersom jag hade gjort sa jag ja och så svarade han. dra ut batteriet och sätt i det igen efter en halv minut. även min kusin har fått dra ut batteriet några gånger.

annars satsa på lite nya delar

Visa signatur

CPU: i5-2500K | RAM: 4gb XMS3 1333mhz | Grafikkort: XFX Radeon 5770 | Mobo: MSI P67A c45 | HDD: WD Black 500GB | Chassi: NZXT Lexa S |PSU: XFX XXX Edition 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av x3onz:

har haft ett likadant problem 2 gånger,
1a. moderkortet vad dött
2a. överclockning. historianjag klockade min gamla CPU från 2.2 > 2.3, resultatet blev fläktar snurrar, sedan dör dom. testade sedan med att felsöka med ett annat moderkort, och då funkade det. så frågade jag min granne som jobbar inom IT, så undrade han om jag hade överklockat något, eftersom jag hade gjort sa jag ja och så svarade han. dra ut batteriet och sätt i det igen efter en halv minut. även min kusin har fått dra ut batteriet några gånger.

annars satsa på lite nya delar

Hehe, ja alltså det jobbiga är att jag sitter med ett nytt Fractal design r3, hd5770 och en bra Noctua-kylare.

Medan jag har ett 4 år gammal trasigt(?) moderkort, 4 år gamla 800mhz minnen, 4 år gammal q6600 CPU, och ett 4 år gammalt billigt nätagg.

Det svider att inse att datorn har tappat värde Vet inte vad jag bör göra, att köpa en helt ny burk verkar mycket onödigt, eller hur? Visst borde jag spara på att uppgradera komponenter istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Hehe, ja alltså det jobbiga är att jag sitter med ett nytt Fractal design r3, hd5770 och en bra Noctua-kylare.

Medan jag har ett 4 år gammal trasigt(?) moderkort, 4 år gamla 800mhz minnen, 4 år gammal q6600 CPU, och ett 4 år gammalt billigt nätagg.

Det svider att inse att datorn har tappat värde Vet inte vad jag bör göra, att köpa en helt ny burk verkar mycket onödigt, eller hur? Visst borde jag spara på att uppgradera komponenter istället?

Att köpa en helt ny är onödigt ja. Du kan för 3500kr köpa moderkort, ram och processor:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/530181/2011-06-17

Då har du en väldigt kraftfull dator, som håller i många år med ett grafikkortsbyte när nya spel kräver för mycket.

Annars kan du som sagt köpa ett begagnat moderkort för 775 för kanske 500kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rekl3M:

Men det är alltså högst troligt att jag kortslutit datorn? Sjukt märkligt eftersom moderkortet satt utan distanser i det gamla skitchassit

Jag har aldrig sett ett chassi utan distanser?

Visa signatur

PNY GTX480 OC+
1055T@ 3,8ghz+ NH-D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Hehe, ja alltså det jobbiga är att jag sitter med ett nytt Fractal design r3, hd5770 och en bra Noctua-kylare.

Medan jag har ett 4 år gammal trasigt(?) moderkort, 4 år gamla 800mhz minnen, 4 år gammal q6600 CPU, och ett 4 år gammalt billigt nätagg.

Det svider att inse att datorn har tappat värde Vet inte vad jag bör göra, att köpa en helt ny burk verkar mycket onödigt, eller hur? Visst borde jag spara på att uppgradera komponenter istället?

mjo, jag satt också med 4-5 år gamla delar ^^ nu sitter jag på i5 2500K 4GB ram.

AMD phenom II ngt.. @ 2,21 GHz
DDR2 2GB 600MHz (vet inte exakt)
ASUS AM PLUS (köpte nytt pga att det gamla var paj
efter som alla delar fungerar fick dom ett nytt liv i en server dator ^^ men lägg ut 3-4k så får du en sån j*vla prestanda boost

Visa signatur

CPU: i5-2500K | RAM: 4gb XMS3 1333mhz | Grafikkort: XFX Radeon 5770 | Mobo: MSI P67A c45 | HDD: WD Black 500GB | Chassi: NZXT Lexa S |PSU: XFX XXX Edition 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Att köpa en helt ny är onödigt ja. Du kan för 3500kr köpa moderkort, ram och processor:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/530181/2011-06-17

Då har du en väldigt kraftfull dator, som håller i många år med ett grafikkortsbyte när nya spel kräver för mycket.

Annars kan du som sagt köpa ett begagnat moderkort för 775 för kanske 500kr.

Ok, jag kommer märka skillnad? Jag skulle inte kunna använda P7P-kortet som jag lånade att bygga på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den kvicke:

Jag har aldrig sett ett chassi utan distanser?

Detta var iprincip bara en plåtburk jag hade innan, såg nästan hemgjort ut haha

Permalänk
Skrivet av Den kvicke:

Jag har aldrig sett ett chassi utan distanser?

Det finns chassin med integrerade distanser. Alltså att det är pressat i plåten.
Har ett gammalt "Aerocool Extreme Engine 3T" som är utformat på detta vis.
Så visst finns det chassin utan de distanser man måste skruva i.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Ok, jag kommer märka skillnad? Jag skulle inte kunna använda P7P-kortet som jag lånade att bygga på?

om du får det moderkortet gratis är det värt det, då kör du på en lite äldre processor. men annars är den nya processorn som jag valt i paketet mycket snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

om du får det moderkortet gratis är det värt det, då kör du på en lite äldre processor. men annars är den nya processorn som jag valt i paketet mycket snabbare.

Vadå så en i-5a funkar inte i ett asus p7p55d-e?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Vadå så en i-5a funkar inte i ett asus p7p55d-e?

Jo, men det finns en ny och en gammal version av core i3/5/7 processorerna. En som funkar i det moderkortet du nämner, och en nyare snabbare. Skillnaden i hastighet är cirka 30-40%. 1156 är sockeln för den gamla, som det moderkortet har. Och 1155 är den nya.

Permalänk
Medlem

Min kompis som byggt över 20 datorer gjorde samma misstag när han hjälpte mig att bygga in min i ett r3 skal. jag kommentera att det satt snett men han sa att det var lungt. moderkortet gick sönder....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Jo, men det finns en ny och en gammal version av core i3/5/7 processorerna. En som funkar i det moderkortet du nämner, och en nyare snabbare. Skillnaden i hastighet är cirka 30-40%. 1156 är sockeln för den gamla, som det moderkortet har. Och 1155 är den nya.

Ok tack då fattar jag :)! Men ska nog prova med ett gammalt 775-kort för att se att allt annat i datorn är intakt och att jag inte riskerar att förstöra nya komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kastrix:

Min kompis som byggt över 20 datorer gjorde samma misstag när han hjälpte mig att bygga in min i ett r3 skal. jag kommentera att det satt snett men han sa att det var lungt. moderkortet gick sönder....

Ok ni satte också in det utan distanser eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den kvicke:

Jag har aldrig sett ett chassi utan distanser?

en del har inbyggda distanser
tex in-win c603 (har ett sådant)
där är skruv hålen upphöjda för att man inte ska kunna kortsluta moderkortet
smart lösning på ett sånt i övrigt billigt skit chassi

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Men det är alltså högst troligt att jag kortslutit datorn? Sjukt märkligt eftersom moderkortet satt utan distanser i det gamla skitchassit

1: lyssna på de som säger till dig, din kylare har INGET med saken att göra, du kan installera 20 såna kylare till, ditt nätagg kommer knappt ens "märka" den extra lilla belastningen.

2: Du har förstört ditt moderkort, på baksidan av moderkortet har du mängder med lödpunkter, det räcker med att kortsluta 2 av dessa för att risken ska vara stor att du förstör moderkortet, du har kortslutit över 50 stycken garanterat.

3: Moderkortet satt inte utan distanser i det gamla chassit heller.

Permalänk
Medlem

Du har satt in alla strömsladdar till moderkortet? Dvs även den med 4 (eller 8) stift uppe i vänstra hörnet? Den brukar jag glömma vilket resulterar i svart skärm.

Jag har kortslutet både det ena , det andra och det tredje. Samtliga gånger så är det endast nätaggregatets auto säkring som har gått vilket återställs genom att plocka ur sladden någon minut. Fast det låter dock som om du har haft "otur".

Och som SueCia säger så kan även jag garantera att kortet inte satt utan distanser i det föra chassit.

Det låter som om du måste sätta dig ner andas några gånger och tänka över vad du håller på med. Att bygga datorer är väldigt enkelt bara man funderar på vad man gör. Man kan inte koppla någonting (skadligt) fel då allt kontakter är specifikt formade för varandra. Leder metall ström? ja då kanske inte modekortet ska ligga direkt mot det. Detta är inte menat illa på något sätt, väldigt vanliga fel du har gjort och i samtliga fal så beror det på att man har för brotom.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Not sure if trolling... Vad har du gjort på forumet sen 2007 om man får fråga?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Menar du mig eller op?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Skrivet av SmOOthy:

Menar du mig eller op?

Op... såg att tråden var lite gammal nu dock.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/