Bästa headset för musik och spel, xbox-kompitabelt

Permalänk
Medlem

Bästa headset för musik och spel, xbox-kompitabelt

I och med att min dator är trasig och jag fick xbox live snorbilligt, så har jag börjat lira allt mer på xbox live. Tämligen snart upptäckte jag ett växande behov av att kunna kommunicera, och kom därmed till slutsatsen att jag behöver ett xbox-kompitabelt headset. Mina nuvarande hörlurar, som jag använder till musik, är dessutom trasiga och reparerade i flera vändor, och har nu nedsatt ljudnivå på ena kåpan, så jag vill även kunna använda hörlurarna till musik.

Jag vill gärna att de uppfyller så många som möjligt av följande kriterier:

  • Slitstarka

  • Xbox-kompitabla

  • Bra ljud för spelande, givetvis

  • Bra ljud för musik, framförallt metal

  • Gärna avtagbar/diskret mic

  • Högst 700-800 kr

    Jag var rätt inne på Steelseries 5xb, ända tills jag läste att de hade undermålig ljudkvalité framförallt när man lyssnade på metal. Där släcktes den elden tämligen omgående. Har även kollat lite på gamecom x40, men hittar dålig tillgång på den i Sverige och inga specifika omdömen till hur de är för musik, pl us att micen sitter fast och är synlig. Har läst lite om Turtle Beach och de verkar vara headsets version av Skullcandy; framstår som bra, men är urmåliga.

    Ett annat alternativ jag övervägde var att köpa en adapter för 100kr, så att jag kan plugga in icke-xboxkompitabla headsets, och sedan köpa ett par vassa sennheiser-hörlurar och köra separat mikrofon (har ett vanligt pc-headset med sunkiga kåpor men bra mic). Det är lite omständigare, såklart, men skulle kanske ge bättre resultat? I sennheisers fall hittade jag en massa om HD485, uppgraderingen till mina nyvarande lurar, men det verkar dock som att de lurarna är ur produktion. Vad är likvärdigt bland sennheisers aktuella serier, pris och prestandamässigt?

    Har ni några galanta förslag på hur jag bör gå tillväga?

Permalänk
Medlem

Bästa alternativet är astro mixamp med valfria hörlurar men det kostar ju en ordentlig summa. Behöver du höra spelljudet eller räcker det med att höra chattten? Det är svårt att få allt med din budget.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm