Permalänk
Medlem

du måste sträcka sleeven mkt mera, ser ut som blåsor just nu på den.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av memoryofrage:

och kör intte på dit bygge som stark gjorde även om det hade varit häftit med ett demolerat chassi

Snackar du skit bakom min rygg! fy fan vad dålig still haha
Näe tycker det är väldigt roligt att vi kör på två helt olika ideer och att vi båda vill hålla baksidan original

(Nu skall jag inte köra på mitt nya chassi lovar )
//Stark.Jr

Visa signatur

Project [Mac G5]: ReBoot
Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk

ledsen för att jag skrev detdär var inte meningen att reta dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av memoryofrage:

ledsen för att jag skrev detdär var inte meningen att reta dig

Hahaha jag jävlades bara med dig lugnt satt senast i lördags kväll med några polare och kollade på chassiet och alla garvade för att det alltid jag som lyckas med allt

ONT:
Vad händer här är det ju bara massor med slö snack som i min bygglog nu får du allt vissa lite bilder på skönheten

//Stark.Jr

Visa signatur

Project [Mac G5]: ReBoot
Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk
Medlem

Update?

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition | Corsair 4GB (2x2GB) | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Antec Three Hundred | Corsair VX 550W | Gigabyte GA-870A-UD3

Permalänk
Medlem

Vad hände med projektet?

Permalänk
Medlem

Hade totalt missat detta projekt, hur går det? Såg riktigt fint ut.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat "mjölkis" tycker du får göra en update!

Permalänk

Efter många om och men lägger jag ut slutspurten. Blev lite hektiskt med flytten från Helsingborg till Göteborg och sedan sköt jag på det tills jag helt enkelt glömde bort det. Kan säga att jag har haft datorn på nästan 24/7 sedan den byggdes nu och den är nästan helt ljudlös, man måste sätta sig under skrivbordet och lyssna nära datorn för att höra den, andra ljud så som luftventiler, gatu och grannar är betydligt mer framträdande och då är de inte särskilt framträdande med mina betongväggar.

Del 7: De förlorade slutbilderna
Nästan ett år efter att jag slutfört projektet så lägger jag nu upp de sista bilderna. Saknar fortfarande lite bilder på när det är helt färdig samt för dvd-läsaren men min kamera har inget batteri ljust nu och det är ändå inte så himla intressant. Vet även att jag missat lite när jag fixade PSUn, men i stort sätt var det så att jag mätte exakt hur långa alla kablar skulle vara, tog bort de jag inte behövde och kortade ner resten till perfekt längd, utöver det så sleevade jag även dem alla samt bytte ut fläktarna mot Fractal Design 60mm(?) ditton som jag kör på 5v då en av de som var från början väsnades mer än resten av datorn vid idle.

Som vanligt finns det fler bilder på flickr (lägger upp alla där så en del kan vara rätt dåliga)

Sleeved fan by Alexander Hultner, on Flickr
Gav mig även på att sleeva fläktarna, såhär i efterhand kändes det lite ovärt då de kablarna ändå inte syns i bygget, men men ska det va så ska det.

The final pictures by Alexander Hultner, on Flickr
Krympslang går det knappt att ha för mycket av när det kommer till sleeving-arbete

The final pictures by Alexander Hultner, on Flickr
Kommer inte ihåg vad jag använde denna kabeln till men antar att den var viktig då jag fotade den, någon annan kanske vet? Tror det kan ha varit till från I/O men inte säker.

First hardware test by Alexander Hultner, on Flickr
Dags för första testkörning av hårdvaran. Då mitt nätagg ligger i bitar med avklippta kablar så använde jag mig av ett extra Fractal agg som jag har/hade liggande.

First hardware test by Alexander Hultner, on Flickr
Jepp jag testkör den på bardisken.

First hardware test by Alexander Hultner, on Flickr
Såhär inte mycket där inne ännu.

First hardware test by Alexander Hultner, on Flickr
Grönt ljus är bra va?

First hardware test by Alexander Hultner, on Flickr
Verkar ju i alla fall fungera.

First hardware test by Alexander Hultner, on Flickr
Efter att installerat Windows blev det att testa front I/O, det var trots allt därför jag valde att redan starta upp den.

The final pictures by Alexander Hultner, on Flickr
Ingen fara jag kommer att löda, "krympslanga" och sleeva det senare, vill bara se så att det fungerar först.

Testing front I/O by Alexander Hultner, on Flickr
Funkade bra.

The final pictures by Alexander Hultner, on Flickr
Då vart front I/O kabeln sleevad och klar.

The final pictures by Alexander Hultner, on Flickr
Efter att ha singlesleevat nätagget så visade det sig att hålet i nätagget nu var för litet så det får fixas till.

The final pictures by Alexander Hultner, on Flickr
Så ja, ett något större hål, satte även tejp för att skydda kablarna från kanterna.

Sleeving by Alexander Hultner, on Flickr
Sleeving arbete i full gång, alla kablar ska sleevas.

IO by Alexander Hultner, on Flickr
Front I/O Panelen måste så klart tas hand om.

SSD Bay by Alexander Hultner, on Flickr
Sätter ett fäste för 2.5" enhet (läs SSD) under topp-avdelaren.

SSD bay by Alexander Hultner, on Flickr
Epoxyn sitter som den ska.

Looks like a perfect fit by Alexander Hultner, on Flickr
Det är verkligen på millemetern så att allt får plats. Valde såklart moderkort efter I/O uppsättning också så att jag kunde komma åt nätverksporten samt ljudportarna, USB klarar sig via headers.

Looks like a perfect fit by Alexander Hultner, on Flickr
Kanske svårt att se men jag har fått slipa ner med en Dremel så att det precis passar, lite problematiskt då det är lätt att råka förstöra eller kortsluta spåren till I/O-portarna men med lite tips från en amerikan som gjort samma sak fick jag rätt på allt.

Yep it's a mess by Alexander Hultner, on Flickr
Offrar två Apple/iPhone headset för kablarna, ljudet är ändå så kasst i dem så de är inte värda att sparas.

The final pictures by Alexander Hultner, on Flickr
The point of no return

The final pictures by Alexander Hultner, on Flickr
En extra nätverksport ska sättas där telefonmodem porten satt innan, ser ingen mening att ha en modem-port och den originarie nätverksporten är lite jobbig att återvinna av anledningar som jag inte riktigt har plats att gå in på här. Dock är den fysiskt kvar men ej inkopplad av estetiska skäl.

Not good enough by Alexander Hultner, on Flickr
Köpte först en keystone på Kjell för att använde (den vita) men tyvärr var den på tok för bred så den passade inte och dessutom så den vita färgen inte riktigt rätt ut mot det gråa. Jag testade slipa ner den men när jag väl hade slipat ner den tillräckligt mycket för att den skulle passa så var den i stort sätt helt förstörd. Så det fick bli en ny istället som funkade perfekt.

Testing IO by Alexander Hultner, on Flickr
Testar nätverkspassthrough-kabeln.

Rather thin cables by Alexander Hultner, on Flickr
Det är inga stora kablar att jobba med när det kommer till ljudportarna. Isoleringen är ett lager lack som smälts bor på topparna med hjälp av en portabel butanbrännare (aka cigarettändare).

Soldering by Alexander Hultner, on Flickr
En klar, en kvar.

Testing IO by Alexander Hultner, on Flickr
Testar återigen med min MBP så att I/O:n funkar som den ska, vilket den gör.

Testing IO by Alexander Hultner, on Flickr
I/O är nu klar och testas under installation av Windows. Förutom ljudet och nätverksporten så har jag kopplat på interna headers då passthroughkablar inte får plats i det tajta utrymmet mellan de två I/O panelerna.

The final pictures by Alexander Hultner, on Flickr
Men lilla Intel stockkylare har du kommit fel? Här ska inte du vara.

The final pictures by Alexander Hultner, on Flickr
Noctua fläktar må vara hyfsade men i mitt bygge duger de inte. Måste ha max luftflöde/ljudnivå. Gjort en del research på ämnet innan det föll på Scythe Slip Stream 120mm 800RPM fläktar.

The final pictures by Alexander Hultner, on Flickr
Men de trevliga gummidämparna får gärna vara kvar, ska dock flyttas till "rätt sida" då mitt moderkort är monterat uppochner.

The final pictures by Alexander Hultner, on Flickr
Nu börjar det likna något.

The final pictures by Alexander Hultner, on Flickr
Och in i burken med dig.

The final pictures by Alexander Hultner, on Flickr
En Vertex 3 gömmer sig där uppe, måste ju ha en snabb SATA III SSD. Kört hårt på Intel annars men fick en ganska bra deal på denna. Tyvärr syns inte SSDn jätte bra på bilden då den hamnar i skugga.

No real optical drive by Alexander Hultner, on Flickr
Från början övervägde jag att skippa en optisk enhet och därför gjordes all installation via en gammal 500GB 2.5" HDD.

Installing by Alexander Hultner, on Flickr
Mac OS X installerades så klart. Vid tillfället Snow Leopard eftersom att Lion fortfarande inte var släppt officiellt. Men idag kör den Mountain Lion Dev Preview.

Installing by Alexander Hultner, on Flickr
Installation under full gång, min ständiga kompanjon MacBook Pro till hjälp så klart.

Installing by Alexander Hultner, on Flickr
Syns kanske inte på bilden men stresstestar dator under ca ett dygn i IBT (linpack) vid 5GHz med endast de två fläktarna på Noctua-kylaren inkopplade. Kommer inte ihåg de exakta temperaturerna men det såg väldigt bra ut efter ett dygn så jag bestämde mig för att inte använde de fyra andra Scythe-fläktarna jag köpt då de bara skulle bidra till en högre ljudnivå. Hade den blivit varm så hade det ju varit en annan femma men detta är ett väldigt luftigt chassi.

End Result by Alexander Hultner, on Flickr
Datorn på plats, bilden är från min första lägenhet i Göteborg, bor inte där längre.

Följande bilder är tagna nu i efterhand (25/2 detta året)

End Result by Alexander Hultner, on Flickr
Såhär ser den nu ut innuti, det trådlösa nätverkskortet ska bort, hade det då det bara fanns Wifi access till internet i min förra lägenhet (ingen vidare bra täckning för den delen heller men det är en annan historia)

End Result by Alexander Hultner, on Flickr
Är ganska nöjd över hur clean den blev innuti.

End Result by Alexander Hultner, on Flickr

End Result by Alexander Hultner, on Flickr

End Result by Alexander Hultner, on Flickr
Som ni ser lyckades jag med mitt mål att hålla baksidan omodifierad.

End Result by Alexander Hultner, on Flickr

End Result by Alexander Hultner, on Flickr

End Result by Alexander Hultner, on Flickr
Här är den färdiga datorn i jämförelse med en Bitfenix raider, såhär i efterhand tycker jag att jag lyckats bra med mina mål (att behålla stock-looken och skapa en nästintill ljudlös arbetsstation).

Hoppas att jag inspirerar andra och att ni gillar mitt projekt. Blir eventuellt upp en runda "resultat" bilder i galleriet senare. Måste dock vänta tills det är bra ljus här hemma att ta bilder då jag inte har några direkt bra ljuskällor här men i stort sätt blir det något liknande de sista bilderna här om inte samma.

Nu i efterhand måste jag säga att jag är sjukt nöjd med burken och det vart ett riktigt kul projekt. Sleeving var lite jobbigt och pilligt i början men efter ett tag kom man på några knep och fick in rytmen.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Ser att du har drickan brevid.

Det blev mycket snyggt! Fortfarande lika tyst?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Skrivet av KRQKAN:

Ser att du har drickan brevid.

Det blev mycket snyggt! Fortfarande lika tyst?

Jepp fortfarande lika tyst. Har kommit lite damm i den men förvånansvärt lite måste jag säga, kanske för att den sitter såpass upphöjt, men är väll ändå dags för ettårs service snart (fullständig utblåsning av damm och ev utbyte av slaskdiskar mot större 3TB ditton samt uppgradering av ram till 32GB m.h.a. 8GB modulerna som finns ute nu).

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Fett snyggt asså! Ska du ha plexi på sidan eftersom du sleevade?
//Azap

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 | AMD FX-8120 X8 3.1GHz | Corsair 8GB VENGEANCE LP
Asus Radeon 6970 2048MB DirectCU II | Corsair AX 850W 80+ Gold Modular
>>>Boomlings, iOS spel!<<<

Permalänk
Skrivet av Azap:

Fett snyggt asså! Ska du ha plexi på sidan eftersom du sleevade?
//Azap

Tack så mycket, det gläder mig att du gillar mitt bygge. Nej jag har inga planer på att sätta plexi på sidan, jag vill helst hålla G5:an i originalutförande utanpå, jag sleevade dels för att jag gillar när det är snyggt inne i maskinen och dels för att jag aldrig hade sleevat förut.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Tack så mycket, det gläder mig att du gillar mitt bygge. Nej jag har inga planer på att sätta plexi på sidan, jag vill helst hålla G5:an i originalutförande utanpå, jag sleevade dels för att jag gillar när det är snyggt inne i maskinen och dels för att jag aldrig hade sleevat förut.

Haha okej

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 | AMD FX-8120 X8 3.1GHz | Corsair 8GB VENGEANCE LP
Asus Radeon 6970 2048MB DirectCU II | Corsair AX 850W 80+ Gold Modular
>>>Boomlings, iOS spel!<<<