i5 eller X4 till WOW etc (8000kr)?

Permalänk
Medlem

i5 eller X4 till WOW etc (8000kr)?

Hej.

Hjälper en bekant att sätta ihop en enklare speldator, budget 7-8kkr.

Han spelar helt olika spel jämfört med mig så jag känner inte att jag har helt koll på vart fokus ska ligga, cpu eller gpu. Han kör mest WOW, rollspel och vill även spela Diablo 3. Han spelar på en 19" skärm och är inte en person som kräver 60fps.

Montering och Win7 ska ingå i pengarna.

Tar man ett paket med i5 2500 räcker pengarna bara till ett överklockat GTX460. Med en X4:a blir det mer pengar över till gpu, kanske GTX560ti/ATI6950.

Åsikter?

Mvh

Tobias

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem

Intel : http://www.inet.se/kundvagn/visa/587917/2011-07-04

AMD : http://www.inet.se/kundvagn/visa/587958/2011-07-04

AMD blir jo betydligt billigare. Men inte så kraftig heller.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Bra rekomendation men eftersom det är World of Warcaft och andra Blizzard spel som ska spelas skulle jag starkt rekomendera att lägga ner lite pengar på att köpa en SSD disk också. Dom spelen skriver och läser väldigt mycket från och till disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acroo:

Bra rekomendation men eftersom det är World of Warcaft och andra Blizzard spel som ska spelas skulle jag starkt rekomendera att lägga ner lite pengar på att köpa en SSD disk också. Dom spelen skriver och läser väldigt mycket från och till disk.

Förvisso, men det lär väl dock inte påverka så pass att det är värt att lägga ca 1 000-2 000 kr på en SSD och snåla på annat. IMO så är det väldigt bra paket som ovan har satt ihop.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobias75:

Hej.

Hjälper en bekant att sätta ihop en enklare speldator, budget 7-8kkr.

Han spelar helt olika spel jämfört med mig så jag känner inte att jag har helt koll på vart fokus ska ligga, cpu eller gpu. Han kör mest WOW, rollspel och vill även spela Diablo 3. Han spelar på en 19" skärm och är inte en person som kräver 60fps.

Montering och Win7 ska ingå i pengarna.

Tar man ett paket med i5 2500 räcker pengarna bara till ett överklockat GTX460. Med en X4:a blir det mer pengar över till gpu, kanske GTX560ti/ATI6950.

Åsikter?

Mvh

Tobias

Hej Tobias!

Tror inte du kan få så mycket bättre paket än detta:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/576838/2011-06-30

När man har ca: 6250kr att köpa en dator för så kan man inte tänka på CF/SLI för framtiden. Man får nöja sig med ett grafikkort sen om han vill sätta in två 2st grafikkort får han köpa nytt modekort + lite starkare nätagg bara.

Men har själv GTX 560 ti som jag har länkat också kan bara säga att jag är hur nöjd som helst med det sitter själv och spelar WoW etc kör allt på ultra och AA + AF på max och det ger mig ca: 50-60 fps inga problem alls. Och då har jag till och med fortfarande min gamla C2D 3.4GHz processor. Självklart piskar 2500K min processor i alla spel. Han kommer nog bli nöjd om han köper detta paket!

Och självklart om du kan "fixa" Win7 på "något" annat sätt och kanske känner någon som kan sätta ihop datorn så sparar du 1744kr.

//picca

Permalänk
Medlem

För WoW så intel + nvidia. Kolla tomshardware's test.
SSD är visserligen bra i WoW, men inte på bekostnad av cpu/gpu.
Ett 460 räcker långt dessutom och det är enklare/mer prisvärt att uppgradera grafikkort vid behov i framtiden än cpu.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem

Tänk på att Wow kräver mycket processorkraft, i förhållande till grafikkortskraft. Åtminstone om han raidar.

Rekomenderar starkt att han dessutom överklockar processorn. För mig gjorde min överklock i sign ca 10-15fps i raids, vilket är ganska stor skillnad (förr runt 25- 30, nu över 45, (i 25 man raids under grafiska fighter))

SSD är jättetrevligt om man spelar wow, men tänk på att wow är redan nu på ca 26gb, och kommer bara bli större, du kommer behöva 120gb SSD! Jag måste deleta cachen i wow foldern (ca 10gb) varje gång det kommer en patch, (och sedan tankar ner det igen) för att inte få felmedelande om att jag har för lite plats kvar på disken ( kräver typ 8.5gb ledigt utrymme för att starta installationen av en ny patch)

Jag tycker inte man kan rekomendera en SSD med en budget på under 9-10 tusen, då får man bara dumsnåla på grafikkort etc.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Tänk på att Wow kräver mycket processorkraft, i förhållande till grafikkortskraft. Åtminstone om han raidar.

Rekomenderar starkt att han dessutom överklockar processorn. För mig gjorde min överklock i sign ca 10-15fps i raids, vilket är ganska stor skillnad (förr runt 25- 30, nu över 45, (i 25 man raids under grafiska fighter))

SSD är jättetrevligt om man spelar wow, men tänk på att wow är redan nu på ca 26gb, och kommer bara bli större, du kommer behöva 120gb SSD! Jag måste deleta cachen i wow foldern (ca 10gb) varje gång det kommer en patch, (och sedan tankar ner det igen) för att inte få felmedelande om att jag har för lite plats kvar på disken ( kräver typ 8.5gb ledigt utrymme för att starta installationen av en ny patch)

Jag tycker inte man kan rekomendera en SSD med en budget på under 9-10 tusen, då får man bara dumsnåla på grafikkort etc.

Förstår inte att du har ca: 45fps under 25 mana raids? Jag får ut 55-60 och då kör jag allt på ultra + AA och AF på max. Kontsigt men 45 är ändå bra hehe

Permalänk
Medlem

Ingen av er har nämnt upplösning

Piccaboo du kanske kör 800x600

medans Iwar kanske kör 1920x1080

Men jag håller med. Verkar som Iwar har låga FPS.

Förövrigt så säger jag till TS i mina egna erfarenehter. Grafikkort spelar inte lika stor roll. En ordentlig CPU är huvudgrejen. Sen kan jag hålla med att övergången till SSD har varit vääälidgt trevligt i WoW. Även om det inte gett några FPS så ger det spelupplevelsen en spark!

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Ingen av er har nämnt upplösning

Piccaboo du kanske kör 800x600

medans Iwar kanske kör 1920x1080

Men jag håller med. Verkar som Iwar har låga FPS.

Förövrigt så säger jag till TS i mina egna erfarenehter. Grafikkort spelar inte lika stor roll. En ordentlig CPU är huvudgrejen. Sen kan jag hålla med att övergången till SSD har varit vääälidgt trevligt i WoW. Även om det inte gett några FPS så ger det spelupplevelsen en spark!

Egentligen har jag nog inte så kass fps, oftast ligger den runt 60, men jag snackar fights som Nefarian 2nd phase, Sinestra och Lord Marrowgar (BOOOOOOOONEEESTOOOORRRRM), då droppar ofta fpsen ganska rejält. Wow kräver faktiskt otroligt mycket mer datorkraft än vad man kan tro.

Läste någon guide på MMO-champion för ett tag sedan, verkar verkligen som nvidia ger högre fps i Wow.

560ti verkar vara ett bra kort.

För övrigt är det inte alls svårt att montera ihop en dator själv, och med låg budget är det nästan ett måste för att den skall bli prisvärd.

Är du student kan du få tag på win7 gratis via MSDN (Microsoft Academy)

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Ingen av er har nämnt upplösning

Piccaboo du kanske kör 800x600

medans Iwar kanske kör 1920x1080

Men jag håller med. Verkar som Iwar har låga FPS.

Förövrigt så säger jag till TS i mina egna erfarenehter. Grafikkort spelar inte lika stor roll. En ordentlig CPU är huvudgrejen. Sen kan jag hålla med att övergången till SSD har varit vääälidgt trevligt i WoW. Även om det inte gett några FPS så ger det spelupplevelsen en spark!

Kör 1680x1050 eftersom min skärm inte pallar mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Är du student kan du få tag på win7 gratis via MSDN (Microsoft Academy)

Har bara en fråga: Hur?

Och jepp, bygga själv är helt klart vettigt i den prisklasse. Se det som ett äventyr!

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Har bara en fråga: Hur?

Och jepp, bygga själv är helt klart vettigt i den prisklasse. Se det som ett äventyr!

Som Chalmers srudent är det bara att logga in med dit vanliga CID login på denna sida och ladda ner!
http://my.chl.chalmers.se/wiki/view/chl/MicrosoftAcademy/

går annars oxå, via pellesoft tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Attans att LiU inte har det. Men har kollat upp Pellesoft och det blir nog det.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera något i detta stuk: http://www.inet.se/kundvagn/visa/595470/2011-07-06
Lägg till saker som du vill ha

Visa signatur

Knowledge speaks, but wisdom listens

Permalänk
Skrivet av Json_81:

För WoW så intel + nvidia. Kolla tomshardware's test.
SSD är visserligen bra i WoW, men inte på bekostnad av cpu/gpu.
Ett 460 räcker långt dessutom och det är enklare/mer prisvärt att uppgradera grafikkort vid behov i framtiden än cpu.

Jepp, håller med. Intels senare CPU-er har bra mycket högre IPC än AMD's Phenom II, vilket är en fördel i spel som skalar dåligt över fler än två (max tre) kärnor, som Blizzards spel. Då dessa spel är rätt processorintensiva, så blir lasten hög på två (max tre) kärnor, vilket gynnar högt klockade intelprocessorer som i5 2500K.

Grafikmässigt räcker GTX460 långt:
http://www.tomshardware.com/reviews/world-of-warcraft-catacly...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Det senaste jag hörde från honom var att han var inne på i5 2500k och gtx 560ti, låter helt ok tycker jag.

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.