Hastat vattenkylningsköp (Koolance), lite frågor.

Permalänk
Medlem

Hastat vattenkylningsköp (Koolance), lite frågor.

Hallå!

Det vankades nytt datorköp och en polare till mig erbjöd sig att handla utomlands.
Som vanligt tar man sig tiden och gräver ner sig för att veta vad som gäller just nu.
Helt plötsligt får man ett samtal om att man ska maila listan inom två timmar och då jag hade
själva datorkomponenterna klara för mig så hade jag inte helt kollat upp kylningen.

Jag har länge velat köra vattenkylning på mina datorer för att kunna pressa klockningen lite längre
än tidigare och försökte frenetiskt kolla upp kylningskomponenter som verkar fungera bra på diverse entusiastsidor.

Till slut bestämde jag mig för att satsa på Koolance för hela systemet då jag inte vågade blanda. Jag läste bra saker och såg bra resultat på tester om vattenblocken "CPU-370"och vid "AR699."

Så det jag beställde i kylningsväg tillsammans med ett "Obsidian 800D" samt 120mm scythes var:

Pump/Reservoir: RP-1000BK
Radiator: 3x120mm 30-FPI Copper
CPU-block: CPU-370
Grafik-block: AR699 x2
Samt:En bra mängd slang, munnstycken och klämmor. I storlek 1/2"

Det kändes ganska rätt med tanke på all hast men det är ändå lite frågetecken
såhär i efterhand efter att jag läst på. Så lite input ifrån entusiaster med erfarenhet
av vattenkylning och helst någon som har pillat på koolance tidigare vore väldigt trevligt.

1. Det verkar som om RP-1000BK inte har världens kraftigaste pump så jag undrar ifall den har
kraft nog att klara pumpa ordentligt igenom ett CPU-block, två GPU-block och en radiator med 1/2 tum slangtjocklek.
Borde jag kanske hitta en bättre pump/reservoir eller minska tjockleken på slangen?

2. Jag körde på ett Asus Maximus IV Extreme. Då Koolance inte verkar ha ett block för det körde jag utan.
Är det nödvändigt att hitta ett block av annat märke att sätta dit för att klara av att klocka ordentligt?
Jag tänkte att en bra strömning av luft skulle räcka för moderkortet och minne.

3. Efter lite senare påläsning så verkar det som en del system får problem utav galvanisk rost. Någon som har haft denna erfarenheten med Koolance?

4. Räcker Koolance koppar-radiator för att kyla vattnet tillräckligt med Intel I2600K och 2x Radeon 6990? Tanken är att det ska kylas med 6st 120mm "Scythe Gentle Hurricane" på 1850RPM. "Push & pull"

5. Serien jag har tänkt är: Pump/res -> Radiator -> CPU -> GPU -> Pump/res. Kan en annan ordning vara mer optimalt?

6. Eftersom detta är mitt första vattenkylningssystem är det något brutalt viktigt som jag missat?

Väldigt tacksam för svar och tips
MVH// Urkling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urkling:

Hallå!

Det vankades nytt datorköp och en polare till mig erbjöd sig att handla utomlands.
Som vanligt tar man sig tiden och gräver ner sig för att veta vad som gäller just nu.
Helt plötsligt får man ett samtal om att man ska maila listan inom två timmar och då jag hade
själva datorkomponenterna klara för mig så hade jag inte helt kollat upp kylningen.

Jag har länge velat köra vattenkylning på mina datorer för att kunna pressa klockningen lite längre
än tidigare och försökte frenetiskt kolla upp kylningskomponenter som verkar fungera bra på diverse entusiastsidor.

Till slut bestämde jag mig för att satsa på Koolance för hela systemet då jag inte vågade blanda. Jag läste bra saker och såg bra resultat på tester om vattenblocken "CPU-370"och vid "AR699."

Så det jag beställde i kylningsväg tillsammans med ett "Obsidian 800D" samt 120mm scythes var:

Pump/Reservoir: RP-1000BK
Radiator: 3x120mm 30-FPI Copper
CPU-block: CPU-370
Grafik-block: AR699 x2
Samt:En bra mängd slang, munnstycken och klämmor. I storlek 1/2"

Det kändes ganska rätt med tanke på all hast men det är ändå lite frågetecken
såhär i efterhand efter att jag läst på. Så lite input ifrån entusiaster med erfarenhet
av vattenkylning och helst någon som har pillat på koolance tidigare vore väldigt trevligt.

1. Det verkar som om RP-1000BK inte har världens kraftigaste pump så jag undrar ifall den har
kraft nog att klara pumpa ordentligt igenom ett CPU-block, två GPU-block och en radiator med 1/2 tum slangtjocklek.
Borde jag kanske hitta en bättre pump/reservoir eller minska tjockleken på slangen?

2. Jag körde på ett Asus Maximus IV Extreme. Då Koolance inte verkar ha ett block för det körde jag utan.
Är det nödvändigt att hitta ett block av annat märke att sätta dit för att klara av att klocka ordentligt?
Jag tänkte att en bra strömning av luft skulle räcka för moderkortet och minne.

3. Efter lite senare påläsning så verkar det som en del system får problem utav galvanisk rost. Någon som har haft denna erfarenheten med Koolance?

4. Räcker Koolance koppar-radiator för att kyla vattnet tillräckligt med Intel I2600K och 2x Radeon 6990? Tanken är att det ska kylas med 6st 120mm "Scythe Gentle Hurricane" på 1850RPM. "Push & pull"

5. Serien jag har tänkt är: Pump/res -> Radiator -> CPU -> GPU -> Pump/res. Kan en annan ordning vara mer optimalt?

6. Eftersom detta är mitt första vattenkylningssystem är det något brutalt viktigt som jag missat?

Väldigt tacksam för svar och tips
MVH// Urkling

Nu vet inte jag hurvida din pump kommer palla eller inte men många här skulle nog rekomendera att du kör 2 loops, en för cpu'n och en gör gpu'erna för att cpu'n inte ska få faan för att du har 2 varma gpu's

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem

Tillägg.

I det stora hela tror jag det är bra grejjer. Pumpen som sitter i är en Laing med tryckhöjd på över 6 m, så den räcker garanterat. Ett litet problem med en sån pump/reservoar kan vara att den blir lite högljudd, men det kanske går att dämpa vibrationerna även om den är inbyggd.

Radiatorn har väldigt täta flänsar så den blir effektiv med kraftiga fläktar som de gentle typhoon du hade tänkt på. Men återigen blir det nog inte så tyst.

Det största problemet är nog att oavsett hur tät radiatorn är så är en 360 väldigt underdimensionerad för 2 st 6990 + en i7a. Du borde nog försöka få in minst en 240 radiator och helst en 360 till om du vill ha något överklockningsutrymme. Radiatoryta är det svårt att ha för mycket av...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En ensam 3x120 radiator for 2 6990's + cpu? vattnet kommer koka.

1. den pumpen räcker Mer än väl, kör själv med en 300 l /h pump för cpu + gpu +gpu +240 rad +360 rad.

2. Att vattenkyla ram och moderkort är rent slöseri med pengar, enda anledningen till att göra det är för utseendet. Såvidare du inte vill överklocka minnena något absurd och det ger i princip ingen presstandardskillnad.

3. Skall inte vara något problem, se bara till att inta blanda aluminium och koppar i ditt system. och kör med destillerat vatten + .999 rent silver som algdödare

4. Nein, inte om du inte underklockar grafikkorten

5. Kvittar Fullständigt, det enda viktiga är att hur man sätter pump/res med då din är en combo är det inget du behöver oroa dig över.

6. vad du skall ha i systemet, kör med Destilerat vatten och en bit silver eller http://www.chilledpc.co.uk/shop/product_info.php?products_id=... (skeppar inom europa)
håll dig långt borta från alla specialvätskor. du måste töma och skölja systemet mycket oftare om man kör med dom. dest vatten + coil/nuk räcker det med en gång vart annat år i princip.

Permalänk
Medlem

MAT!!!

Skrivet av Xermalk:

En ensam 3x120 radiator for 2 6990's + cpu? vattnet kommer koka.

haha då kan man ju koka mat XD

Visa signatur

Main | Fractal Design R4 | Asrock B550 | AMD 5600X | 32Gb | RTX 2080Ti | Corsair RM1000
Hosting Server | Asrock B550 | AMD 5700G | 64Gb | SSD: ioDrive 2

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!

Tack alla för input!

Så ifall jag ska undvika att förvandla min dator till en
väldigt dyr vattenkokare så borde man kunna klämma in en eller två till radiatorer någonstans.
En tanke är att kanske modda till en 2x140 Radiator vid 800Ds främre botten (800D Rad mod)(http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=81698)

Skulle den kunna kyla CPUn och 3x120 radiatorn på toppen för de två grafikkorten? (två loopar då dvs)
Iofs låter det lite som om att det kanske inte heller räcker och då kan man slå till med en extra 140 rad på det för bakblåsfläkten.

Dvs
2600k med CPU-370 på 2x140rad
2x 6990 med ARR699 på 3x120 rad + 140 rad

Kan det räcka och skulle två RP-1000BK fixa var sin serie i detta scenario?

Mitt generella "mål" är att nå CPUn på ~5Ghz och grafikkorten på övre 900 på GPU stabilt.

Leker också med tanken på en Phobya Xtreme Nova 1080 Radiator om än det också skulle krävas en monsterpump.

Någon som har bra innovationer på extra radiatorer på ett smidigt sätt i en 800D?

Förslag uppskattas