Permalänk
Medlem

Uppgradera minne dv2

Hej!

Köpte för 20 månader sen en dv2-1110eo med Athlon Neo x2 L335 och HD3410 med 512mb dedikerat minne. Tanken var att direkt uppgradera till 4gb ram men det blev aldrig av. Men nu är det aktuellt då jag känner mig nöjd över datorn och den är bättre än en e-350 förutom på en punkt. Och det är prestanda i windows aero. Så min fundering är huruvida det är värt att lägga ner 630 spänn med frakt för att byta ut orginal 2gb 800mhz ddr2 minnet mot ett corsair value 4gb 800mhz ddr2. I dagsläget är ram-delningen 1280mb för systemet (blir 2898mb med 4gb), 768mb för grafiken (blir 1278mb med 4gb).
Har någon gjort detta förr och isf gör det någon märkbar skillnad eller är det ett slöseri med pengar?

Det som jag stör mig på i nuläget är att den inte klarar av 1080p blu-ray. Den "värre" modellen av dv2an som hade enkelkärnig 1.6 prolle, 4gb ram och 500gb hdd skulle klara av 1080p blu-ray enligt HP. Stämmer detta?

Permalänk
Avstängd

Jag hade en DV21110eo innan med 4GB och typ samma specar som din i övrigt. Jag testade aldrig blueray på den men däremot så klarade den inte av 1080p MKV filer särskilt bra alls, i långsamma scener var det acceptabelt men så fort något började röra på sig så hackade det. 720p fungerade dock bra.

Jag tycker dock ändå att du borde köpa mer ram, 2gb är för lite idag, speciellt när det ska delas med grafiken.