Grafikkorts tips för ca1000kr

Permalänk
Medlem

Grafikkorts tips för ca1000kr

tja! slänger nu bort mitt 9800gtx som har sluta funka.. men då jag spelar länge med mina grafkkort så vet jag inte för tillfället vad som är bra just nu? förutom att jag vet att nvidia ti4200 va awesome ;P
så jag skulle vilja ha nå tips på nå bra grafikkort runt 1000lappen.

ace raw 520W
AMD athlon x2 dualcore 4600+ 2,40Ghz

vet inge va mer som skulle vara nyttigt för er att veta men isf få ni fråga

tackar i förhand

MVH

Permalänk
Entusiast

Börja med att ersätt nätagget innan det nya grafikkortet också går sönder.
Köp annars ett 6750/6770/6790, Kostar runt tusenlappen på www.inet.se

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

Det första du ska göra är som Janssown säger att bytta agget, innan hela datorn dör. ACE agg får välle inte ens säljas, så bra va dom.

Men sen så finns ju AMDs 67**serie, eller nVidias 550Ti för ca 1175.-

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Börja med att ersätt nätagget innan det nya grafikkortet också går sönder.
Köp annars ett 6750/6770/6790, Kostar runt tusenlappen på www.inet.se

så jag ha förlite kräm? så om dom rekomenderar ett nätagg på 450W så är 520 förlite?
och jag skrev i tråden "geforce" så jag förväntade mej något som Nvidia hade gjort men tackar endå

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Erko4:

så jag ha förlite kräm? så om dom rekomenderar ett nätagg på 450W så är 520 förlite?
och jag skrev i tråden "geforce" så jag förväntade mej något som Nvidia hade gjort men tackar endå

Spelar ingen roll om nätagget är på 700w eller inte sålänge det är Ace. Byt ut agget illa kvickt innan du måste ersätta hela datorn.

Kör på ett gts 450 om du har en budget på cirka 1000kr.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av InZ-Audio:

Det första du ska göra är som Janssown säger att bytta agget, innan hela datorn dör. ACE agg får välle inte ens säljas, så bra va dom.

Men sen så finns ju AMDs 67**serie, eller nVidias 550Ti för ca 1175.-

ah tackar ^^ såå man köpte B kvalla endå. jag och min tur me saker. jahapp då blev d dyrare en förväntat då blire nog 550ti isf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Spelar ingen roll om nätagget är på 700w eller inte sålänge det är Ace. Byt ut agget illa kvickt innan du måste ersätta hela datorn.

Kör på ett gts 450 om du har en budget på cirka 1000kr.

jo jag tittade lite på ett 450gts oc+. men om det bara skiljer 100kr mellan 450 och 550ti så blir det väl 550? om d nu skiljer nått i prestandan?

Permalänk
Medlem

skilljer runt 25% i prestandan.

Permalänk
Medlem

meen vilket nätagg skulle ni rekomendera? lite offtopic men^^ räcker 500W dock annat märke eller borde jag satsa på 600W?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

skilljer runt 25% i prestandan.

då blire 550ti tackar för svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Erko4:

meen vilket nätagg skulle ni rekomendera? lite offtopic men^^ räcker 500W dock annat märke eller borde jag satsa på 600W?

För ett sådant budget-kort så klarar du dig på 400w. Tex detta.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

ÖMÖMÖMÖM!
För tusenlappen så är nog det bästa just nu 5770. kan vara svårt att få tag på, men detta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=702814 som förövrigt är en av dem dyrare modellerna, kan med en eller 2 extra fläktar på, också överklockas en bit mer än dem andra korten i serien.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Jag hade samma processor som du och bytte mitt grafikkort till ett GTS 450 och processorn flaskade det rejält. Ska tilläggas att jag inte spelade i 1080p då så självklart blir det lite mer processorkrävande på lägre upplösningar.

Jag fick ungefär 3ggr så hög score i 3dmark när jag även uppgraderade processorn, bara så du inte förväntar dig något jättelyft i prestanda, för det kommer du tyvärr inte få. (450 presterade inte mycket bättre än mitt 4,5 år gamla 7900GT tillsammans med den processorn)

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erko4:

så jag ha förlite kräm? så om dom rekomenderar ett nätagg på 450W så är 520 förlite?
och jag skrev i tråden "geforce" så jag förväntade mej något som Nvidia hade gjort men tackar endå

Var i tråden skrev du Geforce??

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

ÖMÖMÖMÖM!
För tusenlappen så är nog det bästa just nu 5770. kan vara svårt att få tag på, men detta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=702814 som förövrigt är en av dem dyrare modellerna, kan med en eller 2 extra fläktar på, också överklockas en bit mer än dem andra korten i serien.

Bättre o köpa GTX550ti som presterarsnäppet bättre i dom flesta spelen,överklockar likabra + har bättre dx11-tesselering
http://www.guru3d.com/article/palit-geforce-gtx-550-ti-sonic-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

För ett sådant budget-kort så klarar du dig på 400w. Tex detta.

hmm eller så lägger jag dit 100-200kr och får ett bättre om jag nu i framtiden ska byta prosse eller ram eller något annat, så jag slipper fundera på om jag har nog mycke watt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Var i tråden skrev du Geforce??

Fo3

när man ha gått in på tråden "grafikkort" så får man välja geforce eller radeon, förstod det som en skillnad. ah jag registrerade mej idag så jag kanske inte förstod det hela riktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Bättre o köpa GTX550ti som presterarsnäppet bättre i dom flesta spelen,överklockar likabra + har bättre dx11-tesselering
http://www.guru3d.com/article/palit-geforce-gtx-550-ti-sonic-...

okej tackar för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Bättre o köpa GTX550ti som presterarsnäppet bättre i dom flesta spelen,överklockar likabra + har bättre dx11-tesselering
http://www.guru3d.com/article/palit-geforce-gtx-550-ti-sonic-...

en lite fråga till, spelar det någon roll om det är MSI eller gigabyte som har gjort kortet?

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

Bättre o köpa GTX550ti som presterarsnäppet bättre i dom flesta spelen,överklockar likabra + har bättre dx11-tesselering
http://www.guru3d.com/article/palit-geforce-gtx-550-ti-sonic-...

Det har du i och för sig rätt i, att det är prisvärdare. men datorn i övrigt kommer flaska ultramycket ändå, så att gå på någonting mer med prestanda kommer inte göra någon skildrad

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av Erko4:

en lite fråga till, spelar det någon roll om det är MSI eller geforce osv osv som har gjort kortet?

Kärnan och vissa andra hårdvarudelar på grafikkortet är alla dem samma, det vill säga av AMD(ati)/nVidia, men förövrigt är det MSI, Gigabyte, Asus och alla anda som får bestämma hur mycket dem vill spendera på kortet vad gäller kylare, strömspolar osv. dem 3 jag nämnde rekommenderas förövrigt stark

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Det har du i och för sig rätt i, att det är prisvärdare. men datorn i övrigt kommer flaska ultramycket ändå, så att gå på någonting mer med prestanda kommer inte göra någon skildrad

förklara ordet flaska ? är inte överkunnig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Kärnan och vissa andra hårdvarudelar på grafikkortet är alla dem samma, det vill säga av AMD(ati)/nVidia, men förövrigt är det MSI, Gigabyte, Asus och alla anda som får bestämma hur mycket dem vill spendera på kortet vad gäller kylare, strömspolar osv. dem 3 jag nämnde rekommenderas förövrigt stark

okej men då som jag fick förslaget att jag skulle införskaffa 400W nätagg så kommer jag inte klara av det kortet då det står rek 550W asså MSI, dock så är det rek 400W för gigabyte? 150W skillnad? lät lite mycket men

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erko4:

förklara ordet flaska ? är inte överkunnig

Ska försöka med en jämförelse!

Du (grafikkortet) och din far (processorn) har bestämt er för att sticka ut på en joggingrunda. Du är ung och pigg och såklart mer vältränad eftersom du sprang Göteborgsvarvet i våras. Medans din far inte alls är lika vältränad och han börjar även bli lite till åren.

När ni springer får du vid flera tillfällen stanna och vänta in din far som hamnat på efterkälken. Du känner att du inte når upp till din fulla potential eftersom du hela tiden måste vänta in din honom. Din far kan givetvis träna upp sin kondition (överklockas) och då kommer han kunna hålla lite jämnare tempo med dig.

Faktum kvarstår dock att han är äldre och aldrig riktigt kan komma upp i dina hastigheter. Därför blir du tvungen att så småningom bestämma dig för att sluta springa med honom (byta processor) för att du själv ska få möjligheten att ösa på för fullt.

Med andra ord, man är aldrig starkare än sin svagaste länk och detsamma gäller datorkomponenter. Ditt grafikkort kan göra massor med beräkningar som krävs för att du ska kunna spela det där spelet på högre grafik, men processorn hinner inte med sin del och då går grafikkortet på lågvarv eftersom det ändå måste vänta in processorn.

Hoppas det gav lite klarhet God natt

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av El1min4tor:

Jag hade samma processor som du och bytte mitt grafikkort till ett GTS 450 och processorn flaskade det rejält. Ska tilläggas att jag inte spelade i 1080p då så självklart blir det lite mer processorkrävande på lägre upplösningar.

Jag fick ungefär 3ggr så hög score i 3dmark när jag även uppgraderade processorn, bara så du inte förväntar dig något jättelyft i prestanda, för det kommer du tyvärr inte få. (450 presterade inte mycket bättre än mitt 4,5 år gamla 7900GT tillsammans med den processorn)

Fast... processorn belastas inte mer för att man sänker grafikinställningarna eller kör på lägre upplösning. Det är snarare så att grafikkortet får jobba mycket mindre medan processorn fortsätter att utföra samma mängd arbete vilket gör att det inte längre är grafikkortet som slår i taket först utan det är processorn.
Klarar inte processorn av spelet på låga grafikinställningar så klarar den det lika dåligt på högre grafikinställningar.

Men det hjälper såklart att byta processor om det är denna del som flaskar.

Det var för övrigt en fin förklaring du hade på ordet flaska ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Ska försöka med en jämförelse!

Du (grafikkortet) och din far (processorn) har bestämt er för att sticka ut på en joggingrunda. Du är ung och pigg och såklart mer vältränad eftersom du sprang Göteborgsvarvet i våras. Medans din far inte alls är lika vältränad och han börjar även bli lite till åren.

När ni springer får du vid flera tillfällen stanna och vänta in din far som hamnat på efterkälken. Du känner att du inte når upp till din fulla potential eftersom du hela tiden måste vänta in din honom. Din far kan givetvis träna upp sin kondition (överklockas) och då kommer han kunna hålla lite jämnare tempo med dig.

Faktum kvarstår dock att han är äldre och aldrig riktigt kan komma upp i dina hastigheter. Därför blir du tvungen att så småningom bestämma dig för att sluta springa med honom (byta processor) för att du själv ska få möjligheten att ösa på för fullt.

Med andra ord, man är aldrig starkare än sin svagaste länk och detsamma gäller datorkomponenter. Ditt grafikkort kan göra massor med beräkningar som krävs för att du ska kunna spela det där spelet på högre grafik, men processorn hinner inte med sin del och då går grafikkortet på lågvarv eftersom det ändå måste vänta in processorn.

Hoppas det gav lite klarhet God natt

haha mycket bra förklaring^^ förstår helt klart nu ^^ men jag står i valet och kvalet nu.. antingen köper jag denna dator som jag har nu =g-surf 365 den halvslöa prossen och dom låga 2 gig ramminnerna. och köper till nytt nätagg, prosse och grafikkort.. eller så bygger jag bara en ny dator? dock så blev det mycke dyrare att köpa en helt ny, då jag får denna för 1500kr. va tycker ni jag ska göra?

Permalänk
Hedersmedlem

jag tycker du kan titta lite på begagnat-marknaden. Ett 5770 kan du säkert få tag i för ca 600:-.
Här är ett av dessa för 550:- till och med:
http://www.blocket.se/kristianstad/Grafikkort_34750340.htm?ca...

Ett nytt nätagg för detta kort kostar inte heller några stora summor och jag rekommenderar också att byta bort ditt ACE-nätagg.
Detta är ett prisvärt exempel som lätt driver din dator:
http://www.inet.se/artikel/6909507/fsp-400-60apn-bulk-400w
Billigt och bra kvalité.

2 gig ram till hade kanske inte varit så dumt heller (för du hade bara 2 gig totalt nu eller). Gör skillnad i en del spel idag med laddningstider och så.
Men denna del är ju såklart inte nödvändig.

Mina förslag kostar ca 1000:- tillsammans (inklusive fraktkostnader) utan minnena. Tycker det låter som en rimlig lösning på ditt problem med ditt nuvarande trasiga system.

Men har du pengar som ligger och skräpar så får du såklart mer prestanda om du köper en ny dator. Så ser det dock inte alltid ut för alla ;).
Har du inte 6-7000:- så hade jag siktat på ett begagnat 5770 och ett nytt nätagg.har jag gett ett prisvärtr "lagningskit" för nuvarande situation.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

jag tycker du kan titta lite på begagnat-marknaden. Ett 5770 kan du säkert få tag i för ca 600:-.
Här är ett av dessa för 550:- till och med:
http://www.blocket.se/kristianstad/Grafikkort_34750340.htm?ca...

Ett nytt nätagg för detta kort kostar inte heller några stora summor och jag rekommenderar också att byta bort ditt ACE-nätagg.
Detta är ett prisvärt exempel som lätt driver din dator:
http://www.inet.se/artikel/6909507/fsp-400-60apn-bulk-400w
Billigt och bra kvalité.

2 gig ram till hade kanske inte varit så dumt heller (för du hade bara 2 gig totalt nu eller). Gör skillnad i en del spel idag med laddningstider och så.
Men denna del är ju såklart inte nödvändig.

Mina förslag kostar ca 1000:- tillsammans (inklusive fraktkostnader) utan minnena. Tycker det låter som en rimlig lösning på ditt problem med ditt nuvarande trasiga system.

Men har du pengar som ligger och skräpar så får du såklart mer prestanda om du köper en ny dator. Så ser det dock inte alltid ut för alla ;).
Har du inte 6-7000:- så hade jag siktat på ett begagnat 5770 och ett nytt nätagg.har jag gett ett prisvärtr "lagningskit" för nuvarande situation.

en kompis har ett nätagg som jag säkert kan få billigt. det är en Deltaco PSU-423 500W. räcker det till eller äre också nå B kvalla ? ram kostar inte speciellt mycke dock. mitt moderkort klarar 4gig totalt (ddr2) men det står oxo att det bara klarar AM2? är moderkortet dåligt? om du har ork så få du gärna ta en titt och säga va du tycker G-SURF 365

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Erko4:

en kompis har ett nätagg som jag säkert kan få billigt. det är en Deltaco PSU-423 500W. räcker det till eller äre också nå B kvalla ? ram kostar inte speciellt mycke dock. mitt moderkort klarar 4gig totalt (ddr2) men det står oxo att det bara klarar AM2? är moderkortet dåligt? om du har ork så få du gärna ta en titt och säga va du tycker G-SURF 365

Det nätagget är OK. 150 spänn är väl ett rimligt pris. Får du det billigare så är det trevligt.

Har du inte tänkt byta processor så behöver du inte tänka mer på moderkortet. AM2 visar bara på vilka processorer som passar till ditt moderkort (well.. förenklat) så det är bara relevant vid processorbyte i ditt fall.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det nätagget är OK. 150 spänn är väl ett rimligt pris. Får du det billigare så är det trevligt.

Har du inte tänkt byta processor så behöver du inte tänka mer på moderkortet. AM2 visar bara på vilka processorer som passar till ditt moderkort (well.. förenklat) så det är bara relevant vid processorbyte i ditt fall.

okej tackar men antingen köper jag grafikkortet från blocket eller från en kille här på sweclockers. det var ett Asus GeForce ENGTX465 vilket skulle du välja ? om nu prossen saktar ner korten endå så borde de inte spela någon roll då dom blockas vid samma pnukt om du förstår hur jag menar? t.ex haru en spärr på 100W så spelar det ingen roll om det är en 200W eller 400W (alltså i grafik syfte inte nätagg)