Permalänk
Medlem

Vad är det för sladd :O??

TJena, nu har jag köpt en ny processor och ett problem har uppstått!!

datorn vill inte starta, har bara bytt till den nya processorn och fläkten.
det är denna processorn
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=617631
och detta nätagget
http://photo.hardwarebistro.com/albums/userpics/10001/Fussion...
Varför startar inte datorn normalt? har bara bytt till en kraftigare processor. kan det vara nätaggregatet som inte klarar av det?
sista frågan är: Vad är detta för sladd som ska sitta där??
http://gyazo.com/dfd37fecc29b4a179c24ada3fde3098c.png

Mvh.

Permalänk
Medlem

4+4 pin matning till moderkortet. saknas den så blir det svårt att starta.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

4+4 pin matning till moderkortet. saknas den så blir det svårt att starta.

Då vill ja gärna fråga varför det har dunkat utmärkt med den gamla processorn ?
Vill tillägga att det inte finns en sådan sladd på nätagget :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrixie:

Då vill ja gärna fråga varför det har dunkat utmärkt med den gamla processorn ?

Kanske är så att den gamla processorn inte hade lika hög TDP och därmed kunde starta med en lägre spänning.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Kanske är så att den gamla processorn inte hade lika hög TDP och därmed kunde starta med en lägre spänning.

vad är TDP ?.. ialla fall min gamla processor drog 60 eller 70w hade ja för mig och den nya 125 w, kan det ha med att inte bios versionen är den rätta ?, det stod unknown processor.

Permalänk

Nätagget du länkar till har visst en sådan sladd som skall sitta där, och självklart är det den som gör att du inte kan starta, iaf som du beskriver de...
ALLTID koppla sladden till cpun, kan inte skada att ha den där, snarare tvärt om!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Nätagget du länkar till har visst en sådan sladd som skall sitta där, och självklart är det den som gör att du inte kan starta, iaf som du beskriver de...
ALLTID koppla sladden till cpun, kan inte skada att ha den där, snarare tvärt om!

aa med 4pin ja men det behövs 8pin för den platsen" hittade detta på den hemsidan med : there will be only 4-pin secondary connector rather than 8-pin connector. If the motherboard has primary and secondary connectors; only the 4-pin primary secondary connector of the motherboard need to be connected (refer to the board user's manual). Besides that Arctic Cooling Fusion 550R is equipped with two 6-pin and two 8-pin (6+2) PCIe connectors for powering up Crossfire or SLi system."

okej, kanske förklarat dålig med att datorn inte startar.. den går att sätta igång och allt snurrar, första bilden kommer upp på skärmen och visra upp moderkortet(am3, bla bla bla), sen beep startar den om och om och om eller bara stannar vid den startbilden. :/

Permalänk
Medlem

Clear Cmos ?

Fo3

Edit: Kan hända att bios behöver uppgraderas

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Sätt i din 4-pins, det ska räcka. Den ska bara passa i en av de båda 4+4-kontakterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Clear Cmos ?

Fo3

Edit: Kan hända att bios behöver uppgraderas

jepp, har gjort det.

kan hända ja.. då måste ja sätta tillbaka min förra då ju :/ ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Sätt i din 4-pins, det ska räcka. Den ska bara passa i en av de båda 4+4-kontakterna

aa den sitter i, passar bara i högra delen av kontakten.

så då måste det bli ett nyare nätagg då som har 4+4 pin kontakt då eller ? eller hur ska ja göra, är det kanske bara uppdatering av bios som bråkar ??, sitter på laptoppen nu, så åter kommer i morgon kväll med hur det gått med uppdateringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrixie:

vad är TDP ?.. ialla fall min gamla processor drog 60 eller 70w hade ja för mig och den nya 125 w, kan det ha med att inte bios versionen är den rätta ?, det stod unknown processor.

125w är din CPUs TDP, och eftersom den inte kan få tillräckligt med ström så kan den inte initieras och därför känner inte bios igen den.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

125w är din CPUs TDP, och eftersom den inte kan få tillräckligt med ström så kan den inte initieras och därför känner inte bios igen den.

och då menar du att det måste lbi ett nytt nätagg då :/ ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrixie:

och då menar du att det måste lbi ett nytt nätagg då :/ ?

Det funkar inte med 4pins ikopplad heller eller? Såg att det dykt upp massa svar efter jag postat (var lite seg med att trycka på besvara )
För det borde räcka med 4pins connectorn då den tillför 75w så om du kunde starta med gamla CPUn som drog mindre så bör det räcka med 75w extra för att komma igång med nya cpun.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Det funkar inte med 4pins ikopplad heller eller? Såg att det dykt upp massa svar efter jag postat (var lite seg med att trycka på besvara )
För det borde räcka med 4pins connectorn då den tillför 75w så om du kunde starta med gamla CPUn som drog mindre så bör det räcka med 75w extra för att komma igång med nya cpun.

På mitt nätagg "fiiiinns" det bara 4pin konkat inget mer, det är den enda jag har i. men ja förstår inte hur du menar med 75w extra :P??

Permalänk

Jäkligt skumt med att så pass kraftigt nätagg som inte har mer än 4 pin till cpun...
Kan ju vara så att du behöver boota om windows också, har du testat att stoppa i skivan och starta från den, om du nu kommer in i bios?? Du kan ju se om du kommer in i installationsprogramet iaf, gör du de så vet du ju att de är din windows installation som cpun inte gillar!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

4pins kontakten skickar in 75w extra i moderkortet.
Men vad är det för moderkort? Är lite suddigt att se exakt modellbetäckning på den bilden Kan ju vara så enkelt som någon sa att du bara behöver en biosuppdatering

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Kolla CPU support list för ditt MB på tillverkarens hemsida.
Där framgår vilken biosversion som krävs.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Jäkligt skumt med att så pass kraftigt nätagg som inte har mer än 4 pin till cpun...
Kan ju vara så att du behöver boota om windows också, har du testat att stoppa i skivan och starta från den, om du nu kommer in i bios?? Du kan ju se om du kommer in i installationsprogramet iaf, gör du de så vet du ju att de är din windows installation som cpun inte gillar!

nä det har jag inte, datorn hinner inte komma så långt så att den kan starta på skivan. snarare sagt datorn gillar inte min nya cpu xD så det funkade inte med skivan det heller. btw precis när datorn startas så kan man trycka på "del" så man kommer in i bios saken, det vet ni. men det funkar inte heller. är som tangentbordet inte är ikopplad.. men det är det och det funkar med ctrl+akt+del, då startar den om med. men inte i den första startbilden så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Kolla CPU support list för ditt MB på tillverkarens hemsida.
Där framgår vilken biosversion som krävs.

Fo3

min förra cpu : Phenom II X2 550 80w biosversion:F4
nuvarande Phenom II X6 1100T 125w biosversion F8G

så står det på gigabyte.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Jäkligt skumt med att så pass kraftigt nätagg som inte har mer än 4 pin till cpun...

Speciellt då den har 4 PCI-E kontakter för CF/SLI. Skeptisk till att moderkortet kan driva 2 st grafikkort plus processor på bara 24pin+4pin

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

4pins kontakten skickar in 75w extra i moderkortet.
Men vad är det för moderkort? Är lite suddigt att se exakt modellbetäckning på den bilden Kan ju vara så enkelt som någon sa att du bara behöver en biosuppdatering

denna
http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3010#

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrixie:

min förra cpu : Phenom II X2 550 80w biosversion:F4
nuvarande Phenom II X6 1100T 125w biosversion F8G

så står det på gigabyte.com

Vilket betyder att du måste ha biosversion F8G, vilken har du nu?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Speciellt då den har 4 PCI-E kontakter för CF/SLI. Skeptisk till att moderkortet kan driva 2 st grafikkort plus processor på bara 24pin+4pin

meen det har väl med att nätaggregatet att göra, för det finns ju inte mer kontaker där på

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Vilket betyder att du måste ha biosversion F8G, vilken har du nu?

deet undrar jag med?? hur ska ja veta det..? F4 funkade med gamla. antagligen den då? har haft datan i 3 år. då ja aaldrig uppdaterat bios :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrixie:

meen det har väl med att nätaggregatet att göra, för det finns ju inte mer kontaker där på

Ja men det är det som är så konstigt, att dit nätagg har 4 PCI-E kontakter för att kunna köra SLI/CF medans den bara har 1 4pins kontakt till moderkortet, kommer aldrig gå att driva 2 grafikkort med så lite ström till moderkortet

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrixie:

deet undrar jag med?? hur ska ja veta det..? F4 funkade med gamla. antagligen den då? har haft datan i 3 år. då ja aaldrig uppdaterat bios :S

Det står när du startar datorn vilken version av bios du har, men har du aldrig uppdaterad bios har du inte den som krävs nej, så då eftersom du inte ens kan komma in i bios så är det bara in med gamla CPUn och uppdatera bios, sen byta CPU igen.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Åh vilken otroligt härlig natthumor, tack!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Det står när du startar datorn vilken version av bios du har, men har du aldrig uppdaterad bios har du inte den som krävs nej, så då eftersom du inte ens kan komma in i bios så är det bara in med gamla CPUn och uppdatera bios, sen byta CPU igen.

aha okej, ska det stå direkt när man startar eller är det där det kommer upp massor med siffror,text och svart bakrund.? datorn kommer bara till denna moderkorts startbilden sen inget mer.

nu blev det något fel med länken,, shit vänta. denna är det ! :
http://gyazo.com/5c7a6f448893fee3d31cd9b66916126f.png

sen när ja satt tillbaka min gamla cpu, hur ska ja uppdatera då ?, finns det någon guide för det typ ? eller är det bara att ladda ner, installera och starta om:) ?

nu har ja hittat bios versionen F8G som nerladdning nu med. får bli allt sånt i morgon,, sommar jobb om 5 tim 30 min.. så tack så mycket för alla som svarat och givit mig mer vetande om sånt gär hehe, God natt bojjs!!:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Åh vilken otroligt härlig natthumor, tack!

haha roligt att du tycker det, åt vår diskussion eller om mitt icke vetande om datorer.. :P?