Helgsnack: "Snål eller kraftfull HTPC?"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av herr_persson:

Får du ut DD TrueHD och DTS HD Master Audio osv?

Hmm. Kanske inte just TrueHD och HD Master Audio. Tror inte jag har sånt material.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Avstängd

Det var då ett jävla krångel..
Det är väl bara o köpa en vanlig burk?? Jag har kört min Corei7 sedan drygt 2 år.. med SSD sedan ca 1 år. Ligger bakom en heltäckande "TV-bänk" i vardagsrummet kopplad till proj o ljud.. helt naked utan datorlåda. Funkar till allt!!

Bara o kryssa i "max power saving" för alla normala aktiviteter, så håller den käft också.

Permalänk
Skrivet av CCWarlock:

Hmm. Kanske inte just TrueHD och HD Master Audio. Tror inte jag har sånt material.

Ah ok. Var väl det jag misstänkte

Permalänk

Min kopp Te

HTPC 2011
580713 CoolIT ECO A.L.C. CPU Kylare Socket 775/1155/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 120mm Fläkt
635704 Corsair SSD Force Series™ 3, 60GB SATA 6 Gb/s 550MB/490MB/s read/write, SandForce® SF-2200
604813 Fractal Design Array R2 Mini-ITX NAS Fläktar:1x 140mm Front, 300W PSU, 80 Plus, Mini ITX
630495 Intel® Core™ i3-2100T Processor Socket-LGA1155, Dual Core, 2.5Ghz, 3MB, 35W, Boxed w/fan
637619 Kingston DDR3 HyperX SO-DIMM 1600MHz 4GB CL9, 1.5V, 2 x 2GB, 204pin, HyperX Plug and Play,
639546 ZOTAC Z68ITX-B-E, Socket-1155 mini-ITX,Z68,DDR3, GeForce GT430, eSATA,SATA 6Gb/s, 2xDVI,mini-DP, USB3.0,WiFi-N

6727Kr

Moderkortet har ett Nvida 430 ombord med stöd för 3D och HDMI-passtru (Dolby TrueHD och DTS-HD Master Audio, Dolby Digital Plus och DTS-HD High Resolution Audio)

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=951012...

Permalänk
Medlem

Ska man köpa en HTPC enbart för film kan man enligt mig lika bra köpa en Blu-ray spelare

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Ska man köpa en HTPC enbart för film kan man enligt mig lika bra köpa en Blu-ray spelare

För en standardsvenne med låga krav, jepp.

Förtydligande: inte låga krav på kvalité, men låga krav vad gäller behoven

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag kommer ju att köra en Grym kompakt prestandaburk, vattenkyld samt klockade frekvenser, man får hoppas att den duger till spel och filmer iaf :), och lite soffsurfande och chattande !

Bygglogg :

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Permalänk
Medlem

bärbar dator funkar bra för mig iaf, sen kanske man vill skaffa nåt billigt 6-kanals ljudkort från ebay så att man får flerkanaligt ljud.

annars så kan man bygga ihop en dator av gamla delar och komma undan billigt, jag tror inte prestandan är tillräcklig hos atom eller liknande, särskilt inte om man vill se på hd youtube osv så en stark processor/hyffsad gpu med avkodning behövs.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

jag kör på en gammal dator från dell (en av deras smalare varianter då) med ett annat grafik-kort som har hdmi och det fungerar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

Zotac Zbox AD02 Plus är mitt val: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=856906

Har förvisso inte någon optisk enhet, men det är inget jag behöver allafall. Går även att köpa som barebone och komplettera med upp till 8gb minne (varför man nu skulle vilja ha det i en HTPC vet jag dock inte) och valfri disk. Klarar 1080p utan problem. Tycker även många överdriver vad som behövs på en htpc. 2GB räcker gott exempelvis, det går heller inte åt mycket till CPU då uppspelningen accelereras av grafikkretsen, Radeon 6310 i fallet ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m96:

Det var då ett jävla krångel..
Det är väl bara o köpa en vanlig burk?? Jag har kört min Corei7 sedan drygt 2 år.. med SSD sedan ca 1 år. Ligger bakom en heltäckande "TV-bänk" i vardagsrummet kopplad till proj o ljud.. helt naked utan datorlåda. Funkar till allt!!

Jag sitter på en P4 1.7 GHz, 1 GB RAM, Radeon X800 graffe, 160 GB HD just nu, funkar till allt den behöver funka till. Används för SD film på skärmen, musiklyssning och slösurfande. Man behöver inte ha de värsta grejjerna hela tiden, även om jag också var sån att jag trodde jag behövde det när jag var yngre.

Permalänk
Medlem

Jag kör en Mac Mini med gratisprogrammet: http://plexapp.com/ (baserat på XBMC). Fungerar strålande för mitt bruk vilket är tittande på serier och film.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

En HTPC skall vara energisnål, tyst och visa film, därav behöver inte en HTPC vara mycket kraftfullare än vad som behövs för klara att spela upp filmer...

Har man en kraftfullare dator som klarar spel m.m. så är det inte längre en HTPC utan en HEPC (Home Entertainment PC)...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av femkantig:

bärbar dator funkar bra för mig iaf, sen kanske man vill skaffa nåt billigt 6-kanals ljudkort från ebay så att man får flerkanaligt ljud.

annars så kan man bygga ihop en dator av gamla delar och komma undan billigt, jag tror inte prestandan är tillräcklig hos atom eller liknande, särskilt inte om man vill se på hd youtube osv så en stark processor/hyffsad gpu med avkodning behövs.

Vadå, får man inte 5.1 ut genom HDMI-kontakten?

Permalänk
Medlem

HDMI ut från gfxkort till tv.
I vlc ändra så ljudet går över hdmi hellre än default
Då blir de bara vlcljudet på tvn o msn ljudet på datorn.
Simpelt o billigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeddan
Ska man köpa en HTPC enbart för film kan man enligt mig lika bra köpa en Blu-ray spelare

Skrivet av backfeed:

För en standardsvenne med låga krav, jepp.

Förtydligande: inte låga krav på kvalité, men låga krav vad gäller behoven

Vad är det för "enbart film" behov?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boss302:

Vad är det för "enbart film" behov?

Kolla på vad t ex XBMC eller Plex erbjuder.

Permalänk
Medlem

Så här tänker jag när det kommer till att köpa htpc. Att lyssna på musik och se film ingår självklart som ett användningsområde.

Alt. 1 Separat burk med lite krut i. Llano är ett bra val. Socket am3 med grafiken i moderkortet räknas in men är ett sämre val.
Användningsområden:
Stoppa i ett tv-kort, se och spela in tv.
Spela lättare spel.
Mer marginal till uppspelning av diverse filmer.
Övrigt:
Drar i regel mer ström än fusion och kostar mer i inköp.

Alt. 2 Lättare burk typ Fusion eller atom+ion.
Användningsområden:
Inga
Övrigt:
Strömsnål och billig i inköp.

Alt. 3 Tyngre burk med separat grafikkort och kraftigare processor.
Användningsområden:
Som alt. 1
Tyngre spel
Allt som din vanliga dator klarar
Övrigt:
Drar mycket ström(ökad ljudnivå).
Dyrast i inköp
Större låda.

Alt. 4 Köp långt kablage och trådlöst tangentbord och kör med din befintliga dator.
Användningsområden:
Allt som din vanliga dator klarar
Övrigt:
Din vanliga dator måste vara ledig för att htpc:n ska vara tillgänglig
Billigaste alternativet

Sammanfattningsvis duger din vanliga dator bra så länge du är ensam i hushållet och har oftast överlägset med kraft om det är en spelmaskin. Är man flera personer i hushållet ska man ta och fundera över vilka av de tre andra alternativen som passa en bäst. Är man ute efter att spela in tv så rekommenderas en separat burk som lever sitt eget liv med strömsparlägen, processorbelastning osv. Självklart finns det fler aspekter att tänka som om man tänkt slänga in andra uppgifter som filserver eller streamserver.

Permalänk
Medlem

Jag har en Gamer rigg för spel, och en HTPC fullproppad med hårddiskar för filmen och musik ändamål.
Samt en laptop i sovrummet.

Kör både HTPC:n och laptopen trådlöst så inga fula kablar ligger och skräpar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Säger bara en sak: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=587782
Klarar allt du slänger på den.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Litar verkligen inte på att typ en Atom+ION-lösning skulle klara alla videoformat jag lyckas slänga på den. Nej min HTPC, planerad för när jag flyttat, kommer ha mer klös. Typ Sandy Bridge Pentium/i3 (eller AMDs motsvarighet, ligger fram i tiden detta) och ett mid-end grafikkort, något med en tyst kyllösning.

Att man kan koppla en Xbox 360 handkontroll och leka låtsaskonsoll med den blir bara ett plus

Sen en raid 10 på fyra 2TB diskar... oj tar lite mycket fysisk plats kanske, heh. Men kan tänka mig jag kommer spela in mycket på den och ska fanimig inte förlora en massa pga trasig hårddisk. RAID 1 på två diskar kanske det blir. SSD för boot.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Själv är min HTPC1 den i sign som ja har i mitt dedikterade film/spelrum.
Endast 64gig disk i den, resten ligger på whsen.
Den andra står o i V-rummet.
I princip knäpptysta båda 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

Litar verkligen inte på att typ en Atom+ION-lösning skulle klara alla videoformat jag lyckas slänga på den. Nej min HTPC, planerad för när jag flyttat, kommer ha mer klös. Typ Sandy Bridge Pentium/i3 (eller AMDs motsvarighet, ligger fram i tiden detta) och ett mid-end grafikkort, något med en tyst kyllösning.

Att man kan koppla en Xbox 360 handkontroll och leka låtsaskonsoll med den blir bara ett plus

Sen en raid 10 på fyra 2TB diskar... oj tar lite mycket fysisk plats kanske, heh. Men kan tänka mig jag kommer spela in mycket på den och ska fanimig inte förlora en massa pga trasig hårddisk. RAID 1 på två diskar kanske det blir. SSD för boot.

Ett fusion-system klarar alla format som finns, likaså Atom+ION.
Sen angående lagringen så kan jag inte annat än att rekommendera en NAS så du slipper oljud från HTPC'n.

Permalänk
Medlem

(Någorlunda) Snålt.

Detta i regel innebär inte bara att du sparar pengar, men 'billigare' system komponenter är betydigt lättare att kyla.

Det är helt resonabelt att ha en Intel E8500 eller i3 2100 på total passiv fläktlös luftkylning. Denna senare CPU är trots allt ändå snabbare än AMDs nuvarande hög prestanda processorer i många vardags program. (Crysis 1 ochså)
Ett billigt grafik kort såsom 5450 klarar av hårdvaru acceleration av video, men har samtidigt inga fläktar.

Lycka till att göra åvan med dyrare och kraftfulla komponenter om du dessutom vill hålla underhålls kraven till ett minimum.

Summera med en billig lågkapacitets SSD (~40gb) så får du ett system som gör i princip inget ljud alls oavsätt av det gör, så länge själva lagringen är extern. Du får desutom mycket av den respons som förväntas av SSDs, men pris skilnaden jämfört med att införskaffa en mekanisk disk för syftet är liten vid den här kapaciteten.

Förväntas spel kan grafik kortet upgraderas. Detta kommer att innebära en del bakgrunds ljud, men med en vettig 3rd party kylare i ett bra chassi så kan dock nivån hållas mycket låg och framför allt konsistent. Beroende på vilket kort som införskaffas, kan spel förmågan desutom fortfarande bli mycket bra för systemet; många inser inte hur bra i3 2100 faktiskt är i de flesta program, till och med jämfört med den omtalade 2500k (kan klara uppemot 80%).

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Den lösningen kör jag och då inte bara för film utan även för spel och surf.. min dator står i ett stängt rum medans jag sitter i vardagsrummet med min 46 tums tv som skärm.
HDMI kabel till stärkaren som sen går vidare till tvn och en liten USB hub som ligger bakom tvn för att jag ska få ordentlig signalstyrka till mus och tangentbord.

När det är filmdags drar man bara upp XBMC så kan den användas som vilken HTPC som helst samt att man kan använda sin iPhone eller Android som fjärrkontroll om man känner för att lägga undan tangentbord och mus.

Bästa alternativet helt klart. Då kan man dessutom slöspela lite om man vill

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Hur du än tänker är det sorgligt. Ett fusion-system klarar alla format som finns, likaså Atom+ION.

Kan tänka mig vilja öppna MXF:er med olika mindre komprimerande codecs som typ DNxHD. How's them cookies? Iofs representerar jag knappast normen här när det kommer till behov och önskemål i en HTPC.

Men även H.264'or som är CABAC-komprimerade, hög profil, användning av flertalet B-frames eller kanske videofiler som egentligen inte fullt ut gjordes "på rätt sätt" enl. specifierad codec, vill jag ha de bästa förutsättningarna att kunna spela upp.

Hårdvaruacceleration, fantastisk som den är, har i min erfarenhet alltid stött på någon fil där det går fel, fastän en x86 decoder kan klara av det utan eller med mindre problem.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk

Kör själv på logiken att HTPC skall inte vara fusion etc, utan billiga äldre delar. Sånt som faktiskt presterar riktigt bra men är snorbilligt.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk

Kan någon som har erfarenhet av att använda Xbox 1 som mediaspelare förklara lite hur det fungerar och det går att köra alla format?
Hade ingen aning alls att det gick och jag har länge funderat på att fixa ett system för att spela upp filmer på tv men htpc är för dyrt för mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

Kan tänka mig vilja öppna MXF:er med olika mindre komprimerande codecs som typ DNxHD. How's them cookies? Iofs representerar jag knappast normen här när det kommer till behov och önskemål i en HTPC.

Men även H.264'or som är CABAC-komprimerade, hög profil, användning av flertalet B-frames eller kanske videofiler som egentligen inte fullt ut gjordes "på rätt sätt" enl. specifierad codec, vill jag ha de bästa förutsättningarna att kunna spela upp.

Hårdvaruacceleration, fantastisk som den är, har i min erfarenhet alltid stött på någon fil där det går fel, fastän en x86 decoder kan klara av det utan eller med mindre problem.

Fair enough, mitt uttalande var inkorrekt. Klarar alla vanliga format i dagsläget ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lösbonde:

Kör själv på logiken att HTPC skall inte vara fusion etc, utan billiga äldre delar. Sånt som faktiskt presterar riktigt bra men är snorbilligt.

Visst är det så. Men om man köper ett fusion-system tror jag man vill ha en väldigt tyst, kompakt låda. Det får man oftast inte med äldre delar. Nu säger jag inte att det är dåligt med äldre delar, en av mina HTPC's är för närvarande en Athlon II 3ghz, 2gb ram och ett GT220 som var det enda jag köpte för ändamålet. Hyfsat strömsnål och helt tyst med 3 fläktar som snurrar på lägsta möjliga RPM.