Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

rack för lagring i netverket

Permalänk
Medlem

rack för lagring i netverket

hej

jag är på jakt efter ett rack för lagring till min rack server. racket ska inte ha något os utan bara diskar i sig. har sökt på nätet nu hela våren och bara hittat nas vilket jag inte enns vill ha. och dom rack jag hattat är antingen försmå eller koster 128 000 kr. det ska bara vara en racklåda som kan ha ex 15 diskar lite fläktar som kyler. en kabel för dataöverförning och en strömkabel.

Permalänk

billig norco-låda ca 3-4k
sas expander (som inte kräver mobo, finns iofs workarounds, men enklast utan) (och en sff-8087 till sff-8088 ifall expandern saknar extern port) ca 2,5k
nätagg ca 1k
och sen i din server så behöver du sff-8087 till sff-8088 eller motsvarande ifall din sas-kontroller saknar extern port...

Sen en massa diskar, 20-24st, kör du hw-raid så håll dig till hitachi(5k3000 2tb är prisvärda) eller de andra märkenas Raid-varianter...

Det finns färdiga motsvarande setup från supermicro och norco, fast betala "lite" premium får du göra då...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

det är ingen superserver som jag ska köpa bara en för hobby .och dom där chassina får man ju åka bil för att komma till baksidan på jag behöver bara hälften så långa.