Battlefield 3 Alpha i prestandatest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pacmax:

Helt riktigt, det komer lägga ner extremt mycket tid att optimerat spelet till PS3 & xBox, vi som sitter på våra 10-20-30-40tkr riggar är "så lurade".

Låt mig förklara:
EA räknar med att sälja 10 miljoner kopior, varav 800 000 till PC. dvs 8%. Det är på konsoll marknaden man gör pengar, inte PC. Därför skiter speltillverkarna i PC plattformen mer eller mindre. Iaf är den mycket mindre prioriterad. Dessutom på det här forumet finns det lika många olika datorer som det finns användare. Alltså säger det sig själv att det är enklare, billigare mer motiverat för en speltillverkare att få konsoll versionerna att fungera som de ska än PC. Därav av blir det som det blir.

Det är bara att inse att FPS och spelmarknaden i framtiden kommer domineras av konsoll. Like it or not. Vi ska vara "glada" att DICE/EA släpper spelet överhuvudtaget till PC.

Så mitt tipset är att köpa en PS3:a det kan man få för hälften av vad ett 6990kostar, sa jag att vi var lurade

läser man här så har du inte riktigt rätt http://bf3blog.com/2010/12/dice-bf3-for-pc-wont-be-a-console-...

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av henke_92:

Nu när jag får lönen ska jag köpa mig ett 6870 men just nu så sitter jag på ett 4830. Ja, jag sa 4830. Min upplösning är 1600x900 och bortsett från att min AA ligger på x4 så har jag ALLT maxxat. BC2 kräver knappt på grafiken. Jag uppgraderar lite i taget och jag kunde inte ens köra bc2 online innan. När jag spelade DIRT 3 online gick inte min fps över 10/sec. Nu så är det skyhögt då sjukt många spela som kommit senaste åren satsat på processorkraft snarare än kraftiga grafikkort. Notera att i benchmark på DIRT 3 som också är ett spel som tar på processorn så blev min minimum fps 34 och maxxat 62. Jag har då köpt en i7 2600k och man märker verkligen av skillnaden.

Min poäng är att mitt grafikkort nu absolut flaskhalsar mitt system men det jobbar för fullt.Resultatet är att ett jävligt gammalt kort nästan maxxar bc2 helt så man kan inte direkt jämföra på så sätt. Man blir förvånad över hur gammal hårdvara som kan maxxa det mesta idag. Enda större ändringarna är olika DirectX och liknande.

Självklart inverkar processorn mycket på prestandan i t.ex. Bad Company 2. Men tidigare körde jag HD 4870 1GB och med det kortet kunde jag INTE köra på maxinställnigar (det jag menar med max är att spelet rullar på utan framedrops i 60 fps). Allting är relativt hur man upplever prestanda

Sidnot: När jag körde betan på Bad Company 2 satt jag på en Amd 64 X2 6000+ och hade runt 30 fps Uppgraderade då till i5:an i signaturen (fortfarande med HD4870 och fick i stort sett 3x så hög fps).

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

är det bara jag som tycker det är lite sent med Alpha test? det är Augusti nu lixom..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

What, var det full grafik i alphan? Är det inte bara dx9-10 i alphan?

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem

Verkar som att Nvidia dominerar totalt på DX10-sidan...

Den svagare GTX260-modellen presterar bättre än HD4870, samt mycket nära HD4890...Sedan presterar även GTS250 nästan lika bra som HD4870 och GTX260 216 cores bättre än HD4890
Verkar som att Nvidias kort presterar ett steg högre i BF3 alfa än vad de gör i andra spel, GTS 250 brukar ju ligga kring samma nivå som HD4850 och GTX260 216 cores kring HD4870

DX10.1 ska ju ge bättre prestanda, så måhända kanske något extra pågår och drar ner prestandan i DX10.1? I vilket fall som helst tycker jag det är konstigt

Funderar dessutom på ifall AMD fixat specifikt stöd för DX11 multithreading för enbart BF3, likt det Nvidia gjorde för Civilization 5

På processorsidan ser det ju ut som att spelet utnyttjar mer än 4 kärnor, vilket är väldigt trevligt...Däremot verkar inte hyperthreading göra ett skit för Core i3, får stryk av både E8400 och Phenom II X2 550

Permalänk
Medlem

He, he, snacka om att killen som spelade i filmen sög!

Angående prestandatestet så ser det ju ut som att man kommer att klarar sig helt ok med ett Radeon 6850.
Man får ju räkna med att tillverkarna kommer att lyckas prestandaoptimerar iaf. 10%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swebbe:

What, var det full grafik i alphan? Är det inte bara dx9-10 i alphan?

Battlefield 3 har inte stöd för DX9, bara 10 och 11 lyckligtvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pacmax:

Helt riktigt, det komer lägga ner extremt mycket tid att optimerat spelet till PS3 & xBox, vi som sitter på våra 10-20-30-40tkr riggar är "så lurade".

Låt mig förklara:
EA räknar med att sälja 10 miljoner kopior, varav 800 000 till PC. dvs 8%.

Källa? Enligt BFBC2 stats är det ungefär lika många Bad Company 2 spelare på PC, Xbox 360 och PS3 iaf och då talar vi om ett spel som var utvecklat främst till konsollerna. Även EA:s egna försäljningsstatistik visar att PC utgör långt mycket mer än 8% av den sammanlagda försäljningen för PC + Xbox 360 + PS3.

Citat:

Bad Company 2 Stats

Global PC Statistics
Players at bfbcs:3 108 005
Players online:15 345
Servers:5 960

Global XBOX360 Statistics
Players at bfbcs:3 564 543
Players online:12 287
Servers:4 851

Global PS3 Statistics
Players at bfbcs:2 783 477
Players online:14 746
Servers:4 162

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk

Ser ju sjukt nice ut. Men har jag förstått det rätt, är GTX580 bättre än HD6990 i BF3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuel_Karlsson:

Ser ju sjukt nice ut. Men har jag förstått det rätt, är GTX580 bättre än HD6990 i BF3?

6990 är dualgpukort, dvs måste ha fungerande crossfire vilket detta spel har än.

Permalänk
Medlem

Jag längtar sååå! Har seriösa abstinensbesvär efter Alfan, Bad Company 2 är inte samma efter BF3

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Exakt den prestandan jag och andra har sagt att det ska bli med ett GTX580

Permalänk
Medlem

2st GTX460 kommer nog duga rätt bra.

Hålla på och planera sina köp efter en alpha är ju rätt idiotiskt.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Diagram missvisande?
Är ni 12 år gamla?
"whää mitt kort har längre stapel, den borde vara över den där!"
har ditt kort lägre min-fps? Antagligen, för de är det man har gått efter, duh.

Permalänk
Avstängd

kan säga att spelet gick som silke på mitt gtx 580

men alphan var otroligt nergraderad såg sämre ut än bc2 så dem här test resultaten säger inget alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Tack, någon som har koll. Låter som du är den första här inne som spelat tidigare spel.

BFv, BF2, 2142 och BC2 var ju knappt spelbara vid release. Jag förväntar mig verkligen inte att några mirakel ska ske från den alphan vi har nu till den versionen som ska släppas inom några månader, utveckling går inte fort tyvärr.

spelar ingen rollvilka spel du tar så är inga optimerade vid release

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Nej, config filen gav inga "jätte" förändringar. AA x16 vs 1 var knappt synlig

Alla som tar uppgifter från Alphan gör bara ett skämt av sig, Alphan har som sagt INGET med varken Beta eller Retail att göra.

Och hur många gånger har vi med stor besvikelse upplevt det motsatta? Skulle gärna vilja tro som du men lika bra att ligga lågt tills retail släpps

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk

Varför presterar GTX 590 så dåligt!? 580 är en äldre modell och den presterar mycket bättre änligt dem, det är ju konstigt. Det måste vara något konstigt med deras kort. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuel_Karlsson:

Varför presterar GTX 590 så dåligt!? 580 är en äldre modell och den presterar mycket bättre änligt dem, det är ju konstigt. Det måste vara något konstigt med deras kort. Eller?

Om du börjar med att läsa tråden så förstår du att 6990 & 590 består av två gpuer på samma kort, dvs internt Crossfire resp. SLI som ej fungerar JUST NU i alphan.

Permalänk
Skrivet av adamq10:

Tack, någon som har koll. Låter som du är den första här inne som spelat tidigare spel.

BFv, BF2, 2142 och BC2 var ju knappt spelbara vid release. Jag förväntar mig verkligen inte att några mirakel ska ske från den alphan vi har nu till den versionen som ska släppas inom några månader, utveckling går inte fort tyvärr.

Du verkar inte förstå mycket du själv. Alpha build som var ute nu är från innan E3 med väldigt små ändringar, de använde den för testa server stabilitet, de kunde använt mycket nyare kod men det har de inte gjort, Gamescom kommer ha mycket nyare build samt Conquest map istället för Rush. Beta klienten har bra mycket nyare build.

OM du nu hade förväntat dig att alpha builden är där de är "nu" 2 månader innan retail ja då är du rätt fel ute.

Visa signatur

(Core i5-760) (Asus HD6970 Direct CU II 2048Mb) (Asus P7P55D-E PRO) (16GB Corsair XMS3 DDR3 1600MHz) (Kingston SSDNow V+100 96GB) (PHILIPS 273E3LHSB) (Fractal Design Define R3 Black Pearl) (Fractal Design Newton R2 800W) Steel? We have no butter, but I ask you - Would you rather have butter or guns? Shall we import lard or steel? Let me tell you, Preparedness makes us powerful. Butter merely makes us fat. Lard?

Permalänk
Medlem

tja undrar om min burk klarar detta (bf3) ska uppgradera mitt grafikkort till detta Sapphire Radeon HD6750 1GB. tror ni att det klarar det med minimum eller low settings ?
Mina nuvarande spec

Intel Core 2 Quad CPU Q8400 2.66GHz
4 GB ram
Windows 7
ATI Radeon HD 3600
Asrock G31M-s

Visa signatur

Livet är som en tärning, de bästa man kan få är sex

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonte12:

tja undrar om min burk klarar detta (bf3) ska uppgradera mitt grafikkort till detta Sapphire Radeon HD6750 1GB. tror ni att det klarar det med minimum eller low settings ?
Mina nuvarande spec

Intel Core 2 Quad CPU Q8400 2.66GHz
4 GB ram
Windows 7
ATI Radeon HD 3600
Asrock G31M-s

Tveksamt, troligtvis kommer Battlefield 3 att kräva minst 4GB RAM för att flyta på, processorn är också tveksamt och grafikkortet kommer aldrig att palla med det.

Nä, ett hederligt uppgraderingspaket skulle nog göra susen. 2500K, GTX 560 Ti och 8GB RAM.

Permalänk
Medlem

tror ni att min dator kommer klara bf3 (dator i sign)? ska köpa ett nytt grafikkort nästa år från amds 7000-serie, ska önska mig nya RAM minnen när jag fyller år ^^

Visa signatur

CPU: i5-2500K | RAM: 4gb XMS3 1333mhz | Grafikkort: XFX Radeon 5770 | Mobo: MSI P67A c45 | HDD: WD Black 500GB | Chassi: NZXT Lexa S |PSU: XFX XXX Edition 750W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av x3onz:

tror ni att min dator kommer klara bf3 (dator i sign)? ska köpa ett nytt grafikkort nästa år från amds 7000-serie, ska önska mig nya RAM minnen när jag fyller år ^^

Mer RAM är att rekommendera som du skrev, sedan beror det på vilket grafikkort du köper, alla i 7000-serien är inte bra. Men om du har samma namngivning som i 6000-serien så är ett 7870 eller bättre att rekommendera. Alternativt ett GTX 570.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Battlefield 3 har inte stöd för DX9, bara 10 och 11 lyckligtvis.

Jaja men då var det dx10 i alphan, jag är säker på att vi inte sett all grafik/effekter än

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem

Står DX11 i benchmarkbilderna.

Hörde dock också att inte alla effekter fanns med i alphan, så vet inte hur det ligger till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Jag hoppas du vet att bf3 inte stödjer DX9... Bf3 har endast DX10/11 så nej det är inte DX9. Varför är det så många i tråden som klagar på optimering och att det inte är snyggt nog? det är ju en tidig alpha för att testa servrarna och annat.

Sry hade fel kollade upp det

Permalänk

alphan var fortfarande till för att testa serverload inte gameplay

Visa signatur

(Core i5-760) (Asus HD6970 Direct CU II 2048Mb) (Asus P7P55D-E PRO) (16GB Corsair XMS3 DDR3 1600MHz) (Kingston SSDNow V+100 96GB) (PHILIPS 273E3LHSB) (Fractal Design Define R3 Black Pearl) (Fractal Design Newton R2 800W) Steel? We have no butter, but I ask you - Would you rather have butter or guns? Shall we import lard or steel? Let me tell you, Preparedness makes us powerful. Butter merely makes us fat. Lard?

Permalänk
Medlem

Kommer bli ett trevligt spel utan tvekan, så synd att deras korkade Origin krävs för att kunna spela det, vilket omöjliggör det hela för mig.

Permalänk

Varför då? varför gnäller alla på Origin som om de vore 12år. OMG det är itne på steam då kan ja itne spela det osv osv, det är en klient precis som steam so whats the big deal att säga nej jag kommer inte köpa det för det är origin är patetiskt

Visa signatur

(Core i5-760) (Asus HD6970 Direct CU II 2048Mb) (Asus P7P55D-E PRO) (16GB Corsair XMS3 DDR3 1600MHz) (Kingston SSDNow V+100 96GB) (PHILIPS 273E3LHSB) (Fractal Design Define R3 Black Pearl) (Fractal Design Newton R2 800W) Steel? We have no butter, but I ask you - Would you rather have butter or guns? Shall we import lard or steel? Let me tell you, Preparedness makes us powerful. Butter merely makes us fat. Lard?