Problem med 3ware kort

Permalänk
Medlem

Problem med 3ware kort

Jag köpte ett nytt 3ware 9650SE då mitt gamla PCI-X inte passade i nya datorn. Alltid varit nöjd med 3ware genom åren så det var ett givet val men jag har märkt att nya kortet av någon okänd anledning påbörjar en automatisk rebuild av min raid5 array, har skett ett flertal gånger bara senaste månaden och varje gång tar det flera timmar innan den är klar. Jag har ej kunnat hitta något fel på hårddiskarna eller liknande och datorn fungerar bra förövrigt. Uppgraderade diverse drivrutiner och bios häromdagen om det eventuellt kunde vara något mjukvarufel?
Kör Windows 7 Home Premium och hårddiskarna är vanliga Seagate Barracuda LP 2 TB, allt annat är kvalitetskomponenter i datorn såsom nätagg etc.
Känns surt att behöva gå och köpa nya hårddiskar och så kanske det inte ens löser problemet så jag är tacksam på alla förslag, använder mest datorn för lagring av film och sånt så det ingen livsviktig server men jag tycker ändå det är lite störigt när det ska hålla på och strula

Permalänk
Medlem
Skrivet av herakles:

Jag köpte ett nytt 3ware 9650SE då mitt gamla PCI-X inte passade i nya datorn. Alltid varit nöjd med 3ware genom åren så det var ett givet val men jag har märkt att nya kortet av någon okänd anledning påbörjar en automatisk rebuild av min raid5 array, har skett ett flertal gånger bara senaste månaden och varje gång tar det flera timmar innan den är klar. Jag har ej kunnat hitta något fel på hårddiskarna eller liknande och datorn fungerar bra förövrigt. Uppgraderade diverse drivrutiner och bios häromdagen om det eventuellt kunde vara något mjukvarufel?
Kör Windows 7 Home Premium och hårddiskarna är vanliga Seagate Barracuda LP 2 TB, allt annat är kvalitetskomponenter i datorn såsom nätagg etc.
Känns surt att behöva gå och köpa nya hårddiskar och så kanske det inte ens löser problemet så jag är tacksam på alla förslag, använder mest datorn för lagring av film och sånt så det ingen livsviktig server men jag tycker ändå det är lite störigt när det ska hålla på och strula

Skulle det kunna vara så att dina LP diskar detekteras som frånvarande då de går ner i strömsparläge automatiskt? De inte hinner starta tillräckligt snabbt blir det en time-out och tror raid-kontrollern att de är borta. När den då kommer tillbaka gör kontrollern en rebuild automatiskt.

På vissa diskar kunde man själv ändra någon parameter för att få dem att efterlika diskar som är avsedda att köras i RAID, dock tror jag dessa möjligheterna är begränsade på nyare diskar.

mvh
zonar

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Skulle det kunna vara så att dina LP diskar detekteras som frånvarande då de går ner i strömsparläge automatiskt? De inte hinner starta tillräckligt snabbt blir det en time-out och tror raid-kontrollern att de är borta. När den då kommer tillbaka gör kontrollern en rebuild automatiskt.

På vissa diskar kunde man själv ändra någon parameter för att få dem att efterlika diskar som är avsedda att köras i RAID, dock tror jag dessa möjligheterna är begränsade på nyare diskar.

mvh
zonar

Jag har kollat och i Windows är strömsparläget iallafall avaktiverat på hårddisken, en teori är väl om det kan ha något att göra med funktionen Staggered Spinup som jag tror är någon slags funktion på kortet som ska minska belastningen på nätdelen vid uppstart av datorn. Måste vara många som kör raid med dessa diskar då de är så pass vanliga och jag har uppgraderat till senaste firmware i två av diskarna, den tredje är något nyare och hade redan senaste firmware.
Brukar slå av och på datorn ganska mycket då jag inte använder den så därför jag tänkte om det kunde vara något som går fel i uppstarten som gör att den börjar köra en rebuild?
Det farliga är ju om någon disk skulle gå sönder på riktigt när den håller på med rebuilden då är man väl helt körd, har inte plats att ha backup på 4 TB utan bara de absolut viktigaste filerna så jag skulle gärna hitta en lösning, hade tänkt maila 3ware men då var man tvungen att registrera ett konto för att få support och de kan säkert ändå inte hjälpa när man använder vanliga desktop hårddiskar. Kollade på såna här speciella server diskar för raid och de var svindyra så då försvinner ju hela poängen med att köra raid till hyffsat billig kostnad.
Kört raid5 sedan 2004 och haft väldigt lite problem, började med 160 GB diskar och nu är man uppe i 2 TB så det har ju varit lite utveckling senaste åren kan man säga