Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Grön lampa på moderkortet

Hej
Har en snabb fråga: Ska den gröna lampan på moderkortet lysa även om datorn är avstängd? För det gör den just nu,
i för sig är strömmen fortfarande påslagen. Men även om man trycker av på strömbrytarknappen där bak på datorn så lyser den.
Ska jag låta den lysa?

PS, Längesedan jag hade en stationär dator. Kunde inte se in i min förra stationära dator heller.

Moderkort: http://www.inet.se/artikel/1901973/asus-p8p67-pro-rev-b3 (om jag minns rätt)

MVH Fredrik

Permalänk
Keeper of the Bamse

Om du trycker av på strömbrytaren får du vänta en stund innan kondensatorerna på moderkortet har dragit ur sig helt. Beroende på nätagg kan det ta en hel minut. Utan ström kan inget lysa, liksom

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Om du trycker av på strömbrytaren får du vänta en stund innan kondensatorerna på moderkortet har dragit ur sig helt. Beroende på nätagg kan det ta en hel minut. Utan ström kan inget lysa, liksom

Men ska jag stänga av strömbrytarn på natten, eller ska den vara på helst? Vad spar på maskinen bäst? Så det håller så långt som möjligt.

Permalänk
Skrivet av Grundis10:

Men ska jag stänga av strömbrytarn på natten, eller ska den vara på helst? Vad spar på maskinen bäst? Så det håller så långt som möjligt.

tror det kvittar faktiskt. är ju bara moderkortet som får ström när datorn är avslagen och skulle inte tro att det räddar moderkortet så att det håller längre om du stänger av strömmen helt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grundis10:

Hej
Har en snabb fråga: Ska den gröna lampan på moderkortet lysa även om datorn är avstängd? För det gör den just nu,
i för sig är strömmen fortfarande påslagen. Men även om man trycker av på strömbrytarknappen där bak på datorn så lyser den.
Ska jag låta den lysa?

PS, Längesedan jag hade en stationär dator. Kunde inte se in i min förra stationära dator heller.

Moderkort: http://www.inet.se/artikel/1901973/asus-p8p67-pro-rev-b3 (om jag minns rätt)

MVH Fredrik

Lysdioden sitter där som en påminnelse för att visa att moderkortet fortfarande är strömsatt så att du inte börjar byta komponenter osv. Det kan sluta med trasiga komponenter.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Lysdioden sitter där som en påminnelse för att visa att moderkortet fortfarande är strömsatt så att du inte börjar byta komponenter osv. Det kan sluta med trasiga komponenter.

Okej, tack för hjälpen, låter strömmen vara på då, även när datorn är avstängd.