Permalänk
Medlem

Problem med nätverket

Hej

Jag har fiber via BBB, och använder deras modem med 4 portar samt trådlöst.
Problemet med detta var att den enbart dela ut 5 IP nummer då BBB valt att begränsa det till det.

Så jag köpte mig nu en router för att lösa detta.

Modemet är inkopplat direkt till bredbandsuttaget, sen har jag dragit en nätverkskabel från modemet till den nya routern.
Detta fungerar finfint, alla datorer inkopplade direkt i modemet nåt internet, och alla datorer inkopplade i nya routern når också internet.
Problemet är att datorer inte når varandra.
Min huvuddator är inkopplade direkt i modemet, och min laptop är inkopplad i nya routern.
Detta har fungerat finfint innan när båda dessa vad inkopplade i modemet, men nu fungerar det inte längre...
Har testat att pinga datorer men detta fungerar inte.

Routern delar ut interna IP nummer medans modemet delar ut externa IP nummer (därav en begränsning på fem stycken IP).

Hur ska en nätverksnoob som jag lösa detta dillemmat?
Vill ju gärna slippa springa med USB minnen mellan datorerna.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Koppla in allt via routern är enklaste lösningen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Som Json_81 säger så är det lättast att koppla samtliga datorer som behöver komma i kontakt med varandra i routern, om du har en server eller något liknande så kan den sitta i modemet, den kommer du åt på samma sätt som alla andra, dvs via dess publika IP-nummer.

Problemet som uppstår är att din router inte vet vart datapaketen ska någonstans när du från "internetsidan" försöker hitta en dator på ditt privata LAN, routern kastar paketen. Det kan gå att lösa med portforward och lite routing att länka ihop din dator som sitter på BBB modem med de som är anslutna i routern men det är jag inte rätt person till.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Om det stämmer det du säger så:
De datorer som har publika adresser kommer aldrig att kunna nå datorer med interna adresser. Det skulle lika gärna kunna vara jag här hemifrån som försöker komma åt din dator på 192.168.0.2, men eftersom det är just privata ranges så routas de inte på internet. Om jag vill nå någon av dina datorer bakom routern, så måste jag gå genom den publika IP-adressen som din router har erhållit, och du måste öppna en specifik port för den tjänst jag vill komma åt (gäller förmodligen inte 1:1 NAT, men i 99% av fallen så körs PAT).

Som ovan sade, du vill bara använda en extern IP, och den ska routern ha, sedan stoppar du in allt bakom denna, har du slut på portar så utöka med en switch.

EDIT: 2late