Permalänk
Medlem

Så expansionen för 3.0.0 har nu alltså tillkännagetts!

Som de flesta vet (tror jag), så försvinner Cruel. Men en liten överraskning, Merciless försvinner också! Det blir istället acts 1-10 på en gång.

I samband med denna uppdatering så ser det även ut som att GUI'n kommer förändras. I alla fall om man kollar några av de bilder som finns. Enligt mig så ser den nya designen lite ut som temat för de nya actsen. Temat för 5-10 ser ut att vara inspirerat ganska mycket av mytologiska historier och forntida historia. Tänker främst på mycket tempel, pelare och de nya bossarna. Jag får lite egyptiska vibbar av det hela, vilket kan bli ganska spännande.

Det kommer även ett nytt system som kallas för "The Pantheon system". Detta påverkar alltså din karaktär, mest defensiva bonusar ser det ut som. Man kommer även kunna byta ut dessa bonusar mot andra när som helst. Riktigt hur det funkar vet jag inte ännu, tror inte det har sagts någonting om det mer än detta.

De nya skillsen ser väldigt grymma ut! I trailern såg det ut som de använde någon slags "cyclone fireball nova" mot en boss. Den måste jag verkligen testa.

Detta var nog inte direkt det som någon förväntade sig

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Väldigt taggad på 3.0, tappade intresset lite för spelet mitt i breach ligan. Men detta får mig att bli taggad igen. Så blir nog att man börjar spela lite i nya ligan som kommer i mars och sen väntar till 3.0 släpps.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem

Länk till flertalet exponeringar i andra medier.

Utöver det fantastiska innehållet i 3.0.0 har även 2.6.0 och dess kommande Legacy-liga diskuterats. Det blir ett hopkok av alla tidigare ligor de släppt, där spelarna kan välja ut upp till tre stycken samtidigt att spela, via "League-stones" som tappas av fiender.

Nya mekaniker och balanseringsfrågor har också talats om, och det som står ut mest anser jag själv vara att GGG gör sig av med "double-dipping" - detta antagligen för att få ett mer varierat meta.

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem
Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk

Pausat POE sen breach kom ut - ser verkligen fram emot legacy och kommer säkert köra det en månad eller så....sen när 3.0 kommer så blir det nog att tuta å köra igen lite mer frekvent även om det kommer vara mkt balanseringar, buggar, barnsjukdomar m.m.

Överlag - PEPP!!

Permalänk
Medlem

Hur är spelet för nya spelare? Lätt att komma in i det?

Har aldrig spelat förr men hörde en massa snack om en ny stor uppdatering och tänkte prova

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara en helt fantastisk uppdatering.

Skönt att Solo Self Found äntligen blir officiellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Hur är spelet för nya spelare? Lätt att komma in i det?

Har aldrig spelat förr men hörde en massa snack om en ny stor uppdatering och tänkte prova

Det kan vara rätt så svårt för nya spelare att få en build som fungerar bra.
Kan föreslå att man i början följer några build guides innan man har lärt sig spelet lite och testar på att skapa något eget.
Man kan titta lite efter nån specifik ability eller klass man vill köra och sen hitta en build utifrån det.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-F || Intel Core i7 8086K || MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING X TRIO || Corsair H100i || Corsair 32GB DOMINATOR 3000MHZ || Samsung 970 EVO M.2 250GB - Samsung 840 EVO 250GB x4 - Samsung 840 EVO 1TB || Corsair AX860i PSU || Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Skrivet av Haljuken:

Det kan vara rätt så svårt för nya spelare att få en build som fungerar bra.
Kan föreslå att man i början följer några build guides innan man har lärt sig spelet lite och testar på att skapa något eget.
Man kan titta lite efter nån specifik ability eller klass man vill köra och sen hitta en build utifrån det.

Också lite sugen på att börja, stort fan av D3 Är det som i d3 att man bara kan ändra sina spells eller är det mer d2ifyoufuckupuarefucked?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

Också lite sugen på att börja, stort fan av D3 Är det som i d3 att man bara kan ändra sina spells eller är det mer d2ifyoufuckupuarefucked?

Det är lite skillnad, alla dina spells är baserade på gems som du sätter i din gear, så den kan du byta runt hur du vill.
Men ditt passive träd (skillpoints) är inte lika lätt att ändra på. Man får lite respecc points medans man levlar och så finns det currency items som ger dig fler av dessa, varje point låter dig ta bort 1 skillpoint, så om du är level 70 och har 85 skillpoints eller nått så blir det lite dyrt. Men att göra en full respecc är inte praktiskt, utan det blir mest att man gör en ny karaktär istället

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-F || Intel Core i7 8086K || MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING X TRIO || Corsair H100i || Corsair 32GB DOMINATOR 3000MHZ || Samsung 970 EVO M.2 250GB - Samsung 840 EVO 250GB x4 - Samsung 840 EVO 1TB || Corsair AX860i PSU || Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Skrivet av Haljuken:

Det är lite skillnad, alla dina spells är baserade på gems som du sätter i din gear, så den kan du byta runt hur du vill.
Men ditt passive träd (skillpoints) är inte lika lätt att ändra på. Man får lite respecc points medans man levlar och så finns det currency items som ger dig fler av dessa, varje point låter dig ta bort 1 skillpoint, så om du är level 70 och har 85 skillpoints eller nått så blir det lite dyrt. Men att göra en full respecc är inte praktiskt, utan det blir mest att man gör en ny karaktär istället

Okejokej, men är det så att man kan fastna på typ level 40 om man klantat sej för mycket eller kan man alltid levla vidare ändå?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

Okejokej, men är det så att man kan fastna på typ level 40 om man klantat sej för mycket eller kan man alltid levla vidare ändå?

Jo du kan nog fastna om din build inte alls funkar, det kan va redan på lvl 40, men det han va när du kommer till end game också och inser att du inte kan skala din damage högre eller något annat.
Därför jag tycker det kan va bra att börja med en beprövad build, iaf som sin första karaktär innan man får lite kläm på spelet.
Spelkunskap gör jättemycket i detta spelet, mest av alla i sin genre skulle jag påstå.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-F || Intel Core i7 8086K || MSI GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING X TRIO || Corsair H100i || Corsair 32GB DOMINATOR 3000MHZ || Samsung 970 EVO M.2 250GB - Samsung 840 EVO 250GB x4 - Samsung 840 EVO 1TB || Corsair AX860i PSU || Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Avstängd

dags ladda för 2.6 då

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Någon här som bestämt sig vad för build ni ska köra i Legacy ännu? Själv är jag lite osäker på vad för build jag ska börja med, men lutar åt en CoC, Tornado Shot eller Flicker Strike. Senare när jag skaffat lite currency får det bli en Assassin Blade Flurry.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Hur pass casual kan man vara i PoE ? Jag vill bara testa Single player normal mode. Har ingen kunskap om builds mm. "google" säger att det är svårt att komma in i spelet och man måste ständigt söka på Wiki efter svar.

Edit: Slog mig nyss att det är ju gratis, doh!..bara att pröva juh

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Skrivet av MrQke:

Hur pass casual kan man vara i PoE ? Jag vill bara testa Single player normal mode. Har ingen kunskap om builds mm. "google" säger att det är svårt att komma in i spelet och man måste ständigt söka på Wiki efter svar.

Edit: Slog mig nyss att det är ju gratis, doh!..bara att pröva juh

Precis som du säger så är det F2P men om du lirat lita andra ARPG eller mmorpg så har du lite spelförståelse (förhoppningsvis) och då kommer det gå "hyfsat" snabbt att komma in i det.

En gnutta överväldigande med hur skill gems och skill-trädet lirar men man lär sig med tiden.

Antingen kör du helt själv och snubblar dig fram tills du inser vad som funkar eller så följer du en guide eller två tills du fattar för att sedan börja göra egna builds

Sök bara på POE beginners build på tuben eller google så hittar du något att börja med iaf

Permalänk
Medlem

@MrQke: Jag kan rekommendera den som är sugen på att pröva, men vill ha litet mer "kött på benen" innan de börjar, att titta på ZiggyD:s introduktionsfilmer. Han är en respekterad gemenskapsmedlem och vet vad han gör - filmerna tar en sak i taget, är ett par minuter långa och pedagogiskt uppbyggda.

...men för att svara direkt på din fråga: Det går alldeles utmärkt att spela spelet utan att spendera varesig en krona eller en halv livstid för att bli bra. Notera bara att spelet onekligen blir bättre om man är ett par stycken som spelar tillsammans. Dels för att man då kan hjälpa varandra, både ekonomiskt och spelmässigt, men gör det också enkelt komma in i PoE:s sociala gemenskap. Att köpa och sälja saker är trots allt helt och hållet "face to face".

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem

Fungerar ekonomin i spelet fortfarande? Skit smart med orbs som valuta måste jag säga!

Permalänk
Skrivet av Jocke86:

Fungerar ekonomin i spelet fortfarande? Skit smart med orbs som valuta måste jag säga!

Absolut, den anpassar sig efter drop rates som nerfas/buffas, ligor/leagues och i vilket skede ligorna är i osv. osv.

Sen finns det alltid några rötägg som tar över marknaden för vissa items och därav domderar priserna men det är sällan någon issue har inte varit det för mig iaf).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Fungerar ekonomin i spelet fortfarande? Skit smart med orbs som valuta måste jag säga!

Svaret varierar beroende på var du spelar. Det finns alltid (minst) fyra ligor, den permanenta softcore (standard) + hardcore samt två temporära softcore + hardcore. De två temporära ligorna nollställs ungefär var tredje månad, och där fungerar ekonomin finemang. "Bäst" i hardcore eftersom saker faktiskt försvinner från ligan när folk dör, i softcore tappar prylar värde snabbare om de inte är eftertraktade. Fördelen är naturligtvis att du kan köpa ett par nya byxor genom att samla ihop lite skräp på stranden.

I de permanenta ligorna är ekonomin betydligt mer statisk, och de allra bästa grejerna kostar mångdubbelt mot vad de gör i de temporära ligorna.

Principen bakom ekonomin fungerar dock alldeles utmärkt oberoende av var du spelar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Fördelen är naturligtvis att du kan köpa ett par nya byxor genom att samla ihop lite skräp på stranden.

Inte om du är Templar

Permalänk
Skrivet av formerself:

Inte om du är Templar

Quote of the century

Permalänk
Medlem

Söker någon som har erfarenhet av att spela marouder i nuvarande version av spelet. Loggade in på nytt efter ttp 3 år borta. Har 79 lvlar att placera ut samt en del valuta. Någon som har tips på 'bästa' builden för att solo farma saker? När jag slutade fanns bara akt 3 och maps därefter. Mycket som ändrats?

Permalänk
Skrivet av Jocke86:

Söker någon som har erfarenhet av att spela marouder i nuvarande version av spelet. Loggade in på nytt efter ttp 3 år borta. Har 79 lvlar att placera ut samt en del valuta. Någon som har tips på 'bästa' builden för att solo farma saker? När jag slutade fanns bara akt 3 och maps därefter. Mycket som ändrats?

Ja mycket har hänt - framförallt ascendancy skulle jag väl säga.

Kolla på olika builds här --> https://www.pathofexile.com/forum/view-forum/marauder

Alla builds för 2.5 som klarar Shaper/uber lab/Atziri räcker gott som en "start" för att komma igång igen.

Permalänk
Skrivet av Jocke86:

Söker någon som har erfarenhet av att spela marouder i nuvarande version av spelet. Loggade in på nytt efter ttp 3 år borta. Har 79 lvlar att placera ut samt en del valuta. Någon som har tips på 'bästa' builden för att solo farma saker? När jag slutade fanns bara akt 3 och maps därefter. Mycket som ändrats?

Innan Act 4, dvs innan 2.0. Ojoj! Då har du missat massor. ska se om jag lyckas komma på allt viktigt.

  • Lockstep. Desync är borta!

  • Item Filters. Dölj värdelösa items och visa de värdefulla tydligare. Googla t.ex. "NeverSink Loot Filter" för exempel på den mest populära

  • Act4. Dried Lake är nya Docks, dvs XP-farm tills man känner sig redo för maps

  • The Lord's Labyrinth som ger tillgång till Ascendancy-klasser

  • Atlas of Worlds med massor av nya maps, Guardians och The Shaper

  • Prophecy. Du hittar Navali i staden om du räddat henne i The Climb

  • DirectX 11-klient och många förbätringar för att få spelet att flyta på bättre (men mer jobb krävs av GGG här)

  • Divination Cards. Kort hittas i särskilda zoner och ett set med sådana ger ett item. Det är inte värt att farma dessa zoner för att hoppas på de sällsynta korten. Diviner's Strongbox gör detta lättare och roligare.

  • Jewels. Dessa kan sättas in i skill-trädet och craftas precis som allt annat. Unika sådana kan ha lite speciella effekter.

  • Klocka i spel-UI:t

  • En del zoner har i Act 1-3 har ändrats eller tagits bort

  • Massa nya skill och support gems

  • Säkert ~300 nya uniques

  • Massor med nya MTX

  • Poison är OP

  • ...

Permalänk
Medlem

Mitt kraschar i Dx11 hela tiden. Surt, för det ser mycket snyggare ut med det.

Annars måste jag säga att Poe är nog det spel som fungerar absolut bäst med deras free-to-play concept. Massor med nytt content och buggfixar hela tiden. Det man kan köpa är inget som ger några fördelar utan bara kosmetika, vilket är suveränt. Jag spelade mycket World of tanks innan men skillnaden mellan hur free-to-play funkar i de två spelen är så pinsam när man ser hur wot är egentligen bara är pay-to-win.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av killawife:

Mitt kraschar i Dx11 hela tiden. Surt, för det ser mycket snyggare ut med det.

Annars måste jag säga att Poe är nog det spel som fungerar absolut bäst med deras free-to-play concept. Massor med nytt content och buggfixar hela tiden. Det man kan köpa är inget som ger några fördelar utan bara kosmetika, vilket är suveränt. Jag spelade mycket World of tanks innan men skillnaden mellan hur free-to-play funkar i de två spelen är så pinsam när man ser hur wot är egentligen bara är pay-to-win.

DOTA2 stjäl nog förstaplatsen för F2P, men en klar andraplats tar nog PoE. Stash tabs är ju en fördel.

Det är skönt att man slipper påträngande "Pay for Convenience" som t.ex. Warframe har.

Permalänk
Medlem

@formerself: Stort tack för all info!! Nu blir det lira av.

Permalänk

@Jocke86: Tänk även på att du får en fri respec om några dagar när Legacy-ligan startar, så om du inte är nöjd med gubben så kan du helt göra om den.

Permalänk
Medlem

Hoppas inte min valda build blir nerfad

Tri curse Essence drain+contagion CI.
Satsar på att ta 100 i Legacy League (softcore).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.