Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jalle64:

Enligt Anandtech så är 2600K:n snabbare i 30 av 42 tester. Så nä kanske inte

Enligt Sweclockers test så vinner ju 980X i fler moment. Är Sweclockers en sämre testsida, eller vad skyller du detta på?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leifson:

Enligt Sweclockers test så vinner ju 980X i fler moment. Är Sweclockers en sämre testsida, eller vad skyller du detta på?

Du har räknat dem?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Enligt Anandtech så är 2600K:n snabbare i 30 av 42 tester. Så nä kanske inte

menar ju inte anandtechs test utan andra testsidor...

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jalle64:

Du har räknat dem?

Nä. Kollar på Prestandaindexet, som är ett genomsnitt afv samtliga test. i7 980X vinner det testet, vilket betyder att det vinner fler delmoment. Vill höra vad din förklaring är till varför Anandtech och Sweclockers får så olika testresultat, om 2600K är snabbare..?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du inte analysera detta själv, så lägger inte jag ner energi på detta. Du vet skogen och träden

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shaggy94:

Du kan ju inte jämnföra en överklockad cpu mot en ocklockad, 980x har mkt mera prestanda än 2600k.

Inte om vi pratar spel.
Som med det mesta beror det på användningsområdet. Man är ju iaf ganska dum om man "investerar" i en utdaterad sockel.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Med tanke på att en 2600K slår en 980X i det mesta så är det väl inget att hurra för?!

Jo tjena du... 2600Kn har inte en suck mot 980in.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

shit ja blir sugen att uppgradera min gamla s1156 intel i5 760 , vad kommer en 8kärnnig bulldozewr kosta typ ? 2-3 k ??? vill helst ej lägga ut mer än 4k på moderkort + processor , och hoppas ja kan behålla mina ddr3 , har typ 2x4gb ripjaws eller vad dom heter (ej uppdaterat profilen)

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XrOo:

Jo tjena du... 2600Kn har inte en suck mot 980in.

Lol! Så du har läst tråden? Tror inte det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Lol! Så du har läst tråden? Tror inte det.

Du äger både en 2600K och 980X för att påstå motsattsen?
Om inte så trolla på FB istället.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XrOo:

Du äger både en 2600K och 980X för att påstå motsattsen?
Om inte så trolla på FB istället.

Ta reda på resultat i mer än de som en sexkärnig processor utan tvekan gör bättre, så ser du att det finns nyanser.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nu har jag en 2600K och ägt en 980X samt 990X.
Du kan ju inte påstå att 2600kn är snabbare?
Köp dem båda och testa. Och dra inga ref. Till resultat med någon 2600k körandes i 5ghz eller liknande.
Har haft samtliga 3 på 5.5ghz och jämfört. TYVÄRR så har inte 2600an tillräckligt för att hänga på. Punkt och End of story

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XrOo:

Nu har jag en 2600K och ägt en 980X samt 990X.
Du kan ju inte påstå att 2600kn är snabbare?
Köp dem båda och testa. Och dra inga ref. Till resultat med någon 2600k körandes i 5ghz eller liknande.
Har haft samtliga 3 på 5.5ghz och jämfört. TYVÄRR så har inte 2600an tillräckligt för att hänga på. Punkt och End of story

Varför byta till ett "långsammare" system då? När du nu hade de andra "snabba"? Även SC har en hel del tester som 2600K är snabbare i än 980X.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Snälla du. Jag förstår om du äntligen fått en SB CPU och är stolt. Men den är inte snabbare! Sålde min 980X igår och 990in försvinner idag för planer till SB-E.
Har kvar min 2600K då den vid få tillfällen får agera mediaserver.
Använder annars min telefon för spel och Internet.
Så lägg ner nu..

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XrOo:

Snälla du. Jag förstår om du äntligen fått en SB CPU och är stolt. Men den är inte snabbare! Sålde min 980X igår och 990in försvinner idag för planer till SB-E.
Har kvar min 2600K då den vid få tillfällen får agera mediaserver.
Använder annars min telefon för spel och Internet.
Så lägg ner nu..

Oj så stor och stark du vart då, ta och var lite hövlig vet jag, jag är inte din lilla slav om du nu trodde det. Klappa någon annan på huvudet du. Kolla in de länkar som finns här i tråden så kanske.... kanske du kan se lite mer öppet på det hela?! ...... eller ja man/jag kan ju hoppas.

Ha en bra kväll förresten.

PS: har AMD.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Dags att vakna kanske. Att jämföra en Volvo med 800häst mot en Ferrari på 500 går inte hem i min bok.
Du ger falsk info.
En 2600K är mer prisvärd. Men inte bättre.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Om vi kollar lite på priserna. Varför skulle intel sälja 990x för 7999:- (billigast på prisjakt) om den var sämre än deras 2600k som kostar runt 2500:-. Det känns inte speciellt troligt. Däremot så förstår jag inte varför man skulle välja 990x idag då 2600k presterar nästan i klass med 990:n för ungefär en 1/4 av priset.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XrOo:

Dags att vakna kanske. Att jämföra en Volvo med 800häst mot en Ferrari på 500 går inte hem i min bok.
Du ger falsk info.
En 2600K är mer prisvärd. Men inte bättre.

Du ger dig inte, inte jag heller, men ser man inte skogen för bara träd så. Om du tittade lite i trådarna ser du vad jag menar. Men du har din åsikt och jag min... tydligen
Godnatt!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Du ger dig inte, inte jag heller, men ser man inte skogen för bara träd så. Om du tittade lite i trådarna ser du vad jag menar. Men du har din åsikt och jag min... tydligen
Godnatt!

Jag ser varken skogar eller träd, jag ser prestandasiffror som visar att 980x är snabbare. Dock så är den nästan 6k dyrare... men det hör inte till diskussionen.
Godnatt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Jag ser varken skogar eller träd, jag ser prestandasiffror som visar att 980x är snabbare. Dock så är den nästan 6k dyrare... men det hör inte till diskussionen.
Godnatt.

Vart ser du de siffrorna och enbart att 980X är snabbare än 2600K? För den höge farao öppna ögonen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

precis. 980x är inte prisvärd för 5 öre. 2600K är nästan lika snabb, de stämmer.

men 980x är fortfarande snabbare. thats it

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Vart ser du de siffrorna och enbart att 980X är snabbare än 2600K? För den höge farao öppna ögonen.

http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...
Här ser jag siffrorna.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad säger dessa siffror dig då?
http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...
Och detta är inte ens spel

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jalle lever i skogen och trollar. Döfödd diskus detta.
Jag vet att 980in är snabbare. Personlig erfarenhet. Men du som varken haft.något av dem vet självklart bättre.
End of story.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jalle64:

Vad säger dessa siffror dig då?
http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...
Och detta är inte ens spel

För att fortsätta på bilreferenserna:

Om Skodan är snabbare än Ferrarin på att till exempel ta kurvor, men Ferrarin är snabbare i allt annat. Skulle du påstå att Skodan är snabbare iallafall. Det är sant som du säger att 2600K vinner i en del tester, men 980X vinner i fler tester. Alltså är den snabbast sett till genomsnittet.

Skrivet av XrOo:

Jalle lever i skogen och trollar. Döfödd diskus detta.
Jag vet att 980in är snabbare. Personlig erfarenhet. Men du som varken haft.något av dem vet självklart bättre.
End of story.

Jag håller helt med dig i att 980X är snabbare, men du måste hålla med om att en del testare får väldigt intressanta värden ibland. På vissa ställen i Sweclockers recension får 980X:en bita i gräset till fördel för typ i7 975, helt utan anledning. Och så får ju till exempel Sweclockers och Anandtech väldigt olika testresultat, även fast de testat samma processorer.. Skumt!

Vilka program har du testkört de båda i?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XrOo:

Jalle lever i skogen och trollar. Döfödd diskus detta.
Jag vet att 980in är snabbare. Personlig erfarenhet. Men du som varken haft.något av dem vet självklart bättre.
End of story.

Snabbare i vad? Allt? Tror du det, då är du trollet.
Edit: http://www.tomshardware.com/reviews/core-i7-990x-extreme-edit...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Om 2600kn skulle vara den snabbare av dem två. Varför ligger samtliga topplistor med 980x/990x i toppen vad gäller prestanda? Det finns undantag, superpi. Men det är tack vare SBs konstruktion och mycket hänger på dess IMC att tacka de tiderna för. Men även DÄR så kammar 980/990 hem bättre tider.
Att jämföra en överklockad 2600 mot en clock 980 är ganska poänglöst. Då är vi tillbaka med svensson volvon på 800 kusar som daskar av en ferrari och försöker övertyga ägaren till ferrarin att volvon är orörd. Det går inte jämföra så.
SB är snabbare på att utföra arbeten i mindre delar, medans 980/990 klarar av tyngre saker och då med mycket bättre resultat.
Jag säger inte att 2600Kn är dålig, det är den inte. Mycket bra prestanda för priset. Men för den som vill ha det där lilla extra så siktade man in sig på just 980in och senare 990in. Inte bara för prestandan i stock clock utan även för överklockning. För just vad gäller överklockning så kommer ALDRIG en SB (1155) köra om en 980/990 om vi lägger dem på samma hastighet.
Har provat mycket, cine, heaven, 3dmark, superpi, och flertal andra mindre syntetiska tester och där är resultaten varierande. Men 1366orna vinner till 90% av fallen. Nu iom SP1 till Windows 7 så har 1155orna kommit upp ett snäpp i klassen men ligger fortfarande efter 1366orna.

Ni kanske skulle ta och köpa vardera CPU och jämföra själva? Släng 5.5GHz på en 2600K och en 980X. Jag garanterar att 2600Kn inte hänger med.
Man kan göra något så enkelt som att slänga upp en ramdisk på 6GB och sedan packa upp en ~5GB .rar med WinRaR.
I stock clock så ligger de jämnt. Men så fort vi ökar upp någon GHz så sackar återigen 2600k efter.

Vi pratar om mindre marginaler. Men det spelar ingen roll om man vinner med 100 meter eller 10 meter. Vinna är vinna!
Och lite kortare version: 980X/990X is zé faster than lé 2600K.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

precis. har ju somsagt okså båda liggandes här och har testat båda. tävlar själv i överklockning där snabbast cpu är fördel. 980x slår 2600K i det messta där

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900