Överklock mobil, möjligt?

Permalänk
Avstängd

Överklock mobil, möjligt?

En tanke som slog mig.... Går det att överklocka mobilen. Inte för att jag behöver göra det men är lite nyfiken.

Danke Schön

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Hedersmedlem

Går att överklocka Androidmobiler vet jag. Hur det görs och om det är speciellt klokt vet jag däremot inte. Misstänker att det kan bli rätt varmt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Jadå, en rootad Android går.
Jag har en Nexus One och har den gående i 1075 mhz. Inte en stor överklockning men det som är fint är att man kan ställa in profiler som gör att den tex klockar ner sig när skärmen är avständ, och den har stöd för "speedstep".
Jag använder mig av Setcpu men det finns flera program.
Det går att få tag på gratis om du googlar lite också
Tänk på att mobilen måste vara rootad!

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk

En kille som hänger på ett annat forum jag också besöker har överklockat sin HTC Legend från 600 till 800 MHz, så visst går det!

Visa signatur

| Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i5 2500K @ Stock | Asus GTX 580 DCII | Corsair Vengeance 8 GB | Crucial M4 64 GB | Samsung F3 1000 GB |
| Corsair AX750 | Fractal Design Arc Mini + 2x Silverstone AP-121| Mionix Naos 3200 | Microsoft Sidewinder X4 | LG M227WDP |

Permalänk
Medlem

Läste någonstans att en överklockning gör störst skillnad på low-end mobiler, kanske skulle testa att överklocka min Wildfire lite Dock väntar jag nog med det tills jag har råd med en ny, om jag skulle misslyckas

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk

Hur rootar man sin mobil?
Har X8 btw.

Testat MSI AFTERBURNER?
Men det är till ''grafikkortet''

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av LeetBoy27:

En tanke som slog mig.... Går det att överklocka mobilen. Inte för att jag behöver göra det men är lite nyfiken.

Danke Schön

Ja det går, jag har till-och-med gjort det på min x10 mini pro.
Innan överklockning 600 mhz, efter överklockning 729 mhz.
Alla mobiler klarar inte av så högt, eller så klarar de inte alls överklockning.
Sök på google om din mobil så får du reda på hur högt du kan överklocka din mobil.

Skrivet av eXizoR:

Jadå, en rootad Android går.
Jag har en Nexus One och har den gående i 1075 mhz. Inte en stor överklockning men det som är fint är att man kan ställa in profiler som gör att den tex klockar ner sig när skärmen är avständ, och den har stöd för "speedstep".
Jag använder mig av Setcpu men det finns flera program.
Det går att få tag på gratis om du googlar lite också
Tänk på att mobilen måste vara rootad!

SetCPU finns att få tag på gratis på sidan xda-developers forum.
De som lagt upp den på xda vill helst att ni ska köpa den för att stödja utvecklarna, fast de som inte har råd osv tar den gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Facemeat:

Ja det går, jag har till-och-med gjort det på min x10 mini pro.
Innan överklockning 600 mhz, efter överklockning 729 mhz.
Alla mobiler klarar inte av så högt, eller så klarar de inte alls överklockning.
Sök på google om din mobil så får du reda på hur högt du kan överklocka din mobil.

SetCPU finns att få tag på gratis på sidan xda-developers forum.
De som lagt upp den på xda vill helst att ni ska köpa den för att stödja utvecklarna, fast de som inte har råd osv tar den gratis.

hehe har samma telefon får ta och testa detta Den kan ju vara lite seg ibland... xD Märker du någon större skillnad?

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk

Körde min rootade htc sensation i 1.8ghz men gick ner till 1.5ghz då jag tyckte att jag inte behövde så mycket
Prollen i Sensation är orginallt på 1.5ghz (har jag hört men har inte kollat efter) men är ner klockad till 1.2ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyran26:

hehe har samma telefon får ta och testa detta Den kan ju vara lite seg ibland... xD Märker du någon större skillnad?

Fast alla x10 mini pro's kan inte överklockas till 729 mhz
Först och främst måste du ha en annan ROM än Sony Ericssons original.

Jo visst blir det skillnad, det märks tydligt i spel också

Permalänk

Här finns det gott om info till X8:an http://www.swedroid.se/forum/f67/

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Överklockat min Xperia Arc till 1.6Ghz (1ghz standard clock)

Finns dom som fått upp den i 2Ghz, vet inte hur stabilt eller hur bra det är för telefonen, men går gör det tydligen. Tycker 1.6Ghz är schysst.

Permalänk

Körde min HTC Desire HD i 1800mhz. Qualcomm har sagt att den SOC som sitter i Desire HD klarar upp till 2ghz, men det är klart bara ett fåtal exemplar som håller sådan kvalité.

EDIT: Det enda som krävs är en custom kernel och en överklocknings-app. Tex. Set CPU.

Permalänk
Medlem

Mycket av nöjet med en androidlur är ju att leka med den Finns ju så mycket roligt att testa.

Permalänk
Medlem

Hittade denna video på nätet http://www.youtube.com/watch?v=MBCIRmwbrBA&feature=related. Men är det någon som vet bra program för att göra lite Benchmark test på luren.

Permalänk
Medlem

Quadrant samt linpack brukar väl va rätt populära.