Varför är det så många svenskar som kör Arch Linux?

Permalänk
Medlem

Varför är det så många svenskar som kör Arch Linux?

Kom att tänka på detta då jag läser här och på vissa andra svenska forum, nämligen att väldigt många svenskar kör Arch Linux. Det är inte så att jag på något sätt har något emot Arch Linux, utan jag är bara helt enkelt nyfiken med varför erfarna svenska linux-entusiaster väljer Arch?

Det enda jag kan tänka mig är på grund av Arch Linux "bleeding edge" -rykte, nämligen att man gillar att uppdatera och hålla sig uppdaterat med sina programvaror kontinuerligt, antagligen kör man med filosofin att en uppdatering alltid är bättre och ger stabilare program, vilket nog kan ifrågasättas.

Finns ju så många andra distros att använda, Slackware, Debian, Gentoo, osv. Personligen använder jag Slackware för att den är så stabil och simpel, helt enkelt.

Om man kollar på den internationella forumet "Linuxquestions" så kan man se följande statistik:

Arch Linux: Anta skapade trådar: 669 Antalet poster: 3,916

Slackware: Antalet skapade trådar: 48,471 Antalet poster: 391,013

Så Arch verkar inte användas i lika stor grad internationellt som exempelvis Slackware. Men i Sverige kan jag sätta hundringen på att det är tvärtom.

Så, enlighten me please,

Varför väljer ni Arch Linux?

Permalänk
Medlem

Jag gick till arch när ubuntu började med unity och annat skräp som jag inte gillade.

Har provat i stort sett alla distar genom åren och det sköna med arch är att alla paket alltid är 100% up to date. Visst kan de ställa till problem ibland. Men som avancerad linux användare är detta något jag tycker är roligt att lösa

Permalänk
Medlem

Jag gick från ubuntu till arch därför jag var nyfiken på KISS-konceptet och nyfiken på att bygga upp ett operativ lite från grunden. Att kunna välja i stort sett allt som i många andra distros installerar av sig självt. Tack vare detta så har jag lärt mig mycket om hur saker och ting fungerar bakom kulisserna. Sen gillar jag pacman

Permalänk
Medlem

Fick ett svar från en som kör Arch Linux, och han sa att enda anledninge till att han körde Arch Linux är på grund av deras förbannade snygga logga :).

http://xabbott.files.wordpress.com/2008/03/archlinux-wp-cf2-1...

Det där är faktiskt inget jag kan säga emot

Permalänk
Medlem
Skrivet av blame_me:

Jag gick från ubuntu till arch därför jag var nyfiken på KISS-konceptet och nyfiken på att bygga upp ett operativ lite från grunden. Att kunna välja i stort sett allt som i många andra distros installerar av sig självt. Tack vare detta så har jag lärt mig mycket om hur saker och ting fungerar bakom kulisserna. Sen gillar jag pacman

Varför inte köra Slackware, eller gå hardcore o välja Gentoo eller LFS, då lär man sig en hel del om Linux? Varför just Arch? Har du hört talas om Arch från någon av din vän, eller har du läst någon cool review om Arch?

*EDIT: Nevermind, läste inte hela ditt inlägg, sorry är lite för trött nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av A.T.A:

Varför inte köra Slackware, eller gå hardcore o välja Gentoo eller LFS, då lär man sig en hel del om Linux? Varför just Arch? Har du hört talas om Arch från någon av din vän, eller har du läst någon cool review om Arch?

*EDIT: Nevermind, läste inte hela ditt inlägg, sorry är lite för trött nu...

Jag kommer dit också. Jag gillar att pilla och att prova andra distros hela tiden, men Arch kör jag på riktigt (alltså inte via VM) och det lär jag fortsätta med. Plus att Arch-loggan är för jävla fin

Permalänk
Medlem

Flesta Svenskar med nix* miljö idag är nybörjare. t.ex Gentoo kanske inte tilltalar 17 åringar som inte ens vet vad "ps" används till. Osv

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av A.T.A:

Så Arch verkar inte användas i lika stor grad internationellt som exempelvis Slackware. Men i Sverige kan jag sätta hundringen på att det är tvärtom.

Det totala antalet användare är väl dock inte jättestort, så man skulle väl kunna tänka sig att någon helt enkelt fick smak för det någon gång och sedan har talat väl om det (medan inte så många andra har gjort detsamma om andra distributioner)? Vilsna nybörjare är väl rätt lätta att konvertera med goda omdömen i forum och liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det totala antalet användare är väl dock inte jättestort, så man skulle väl kunna tänka sig att någon helt enkelt fick smak för det någon gång och sedan har talat väl om det (medan inte så många andra har gjort detsamma om andra distributioner)? Vilsna nybörjare är väl rätt lätta att konvertera med goda omdömen i forum och liknande?

Sen när användare säga sig vara avancerade användare och inte längre orkar göra wget, gcc osv för att själva baka ihop systemet så vettefan vart nix miljön är på väg. Lindows 2012?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Arch har pacman + en otroligt snygg logga

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Sen när användare säga sig vara avancerade användare och inte längre orkar göra wget, gcc osv för att själva baka ihop systemet så vettefan vart nix miljön är på väg. Lindows 2012?

Eller bara fler användare och bredare användarbas, som kräver att det finns enklare alternativ. Såklart du kan vända det till något negativt oxå, om du försöker

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggelito:

Eller bara fler användare och bredare användarbas, som kräver att det finns enklare alternativ. Såklart du kan vända det till något negativt oxå, om du försöker

Ofcourse! Hade en tillbaka blick jämfört mot idag. För 10 år sedan så var det ju självfallet lite annorlunda mot idag. När knoppix kom så började det ta enklare form för nybörjare. Anser dock själv att det inte är särskilt avancerat att från X gå till t.ex KDE eller GNOME och leta vanilla med hjälp av ett interface som har en knapp. Lite av helheten med nix och bsd är ju just att sitta i en terminal/konsoll och knappra.
Kanske är lite för gammalmodig av mig

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av A.T.A:

Varför väljer ni Arch Linux?

Jag valde arch för att det är någorlunda BSD-likt och smidigt att konfigurera. Sen valde jag bort det igen när trasiga/mismatchande paket pajade saker varje gång man uppdaterade. stabilitet är inte archs starka sida.

Skrivet av XrOo:

Flesta Svenskar med nix* miljö idag är nybörjare. t.ex Gentoo kanske inte tilltalar 17 åringar som inte ens vet vad "ps" används till. Osv

Tilltalar inte 30-åriga unix-skäggon heller. Somliga har helt enkelt bättre och mer lönsamma saker att göra med sin tid än att glo på gcc-output och tro att man lär sig något av det.

Citat:

Anser dock själv att det inte är särskilt avancerat att från X gå till t.ex KDE eller GNOME och leta vanilla med hjälp av ett interface som har en knapp. Lite av helheten med nix och bsd är ju just att sitta i en terminal/konsoll och knappra.

Vet inte vad den här diskussionen har i tråden att göra öht, arch är ganska långt ifrån en peka-och-klicka-dist.

Skrivet av A.T.A:

Varför inte köra Slackware

Arch är typ slackware med en vettig pakethanterare.. och trasigare paket. så ja, varför inte.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Short version: Nej med 30 åriga skäggisar kan iaf använd gcc.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

GIck från XP till Debian som jag inte gillade, efter ~6 månader (anno 2006) bytte jag till Arch som jag har kört sen dess. Tycker det är en trevlig dist som inte är ivägen när man använder datorn. Man får en sjysst basinstallation och sen är det upp till en själv hur man vill fortsätta. En annan stor fördel är "rc.conf", en konfigurationsfil för att ställa in vilka tjänster och moduler som ska laddas, så himla smutt!

Kör Arch på min stationära, min netbook, min HTPC samt på jobbdatorn.

Det där med trasiga paket som Aphex nämner har jag aldrig stött på dock.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av A.T.A:

Om man kollar på den internationella forumet "Linuxquestions" så kan man se följande statistik:

Arch Linux: Anta skapade trådar: 669 Antalet poster: 3,916

Slackware: Antalet skapade trådar: 48,471 Antalet poster: 391,013

Så Arch verkar inte användas i lika stor grad internationellt som exempelvis Slackware. Men i Sverige kan jag sätta hundringen på att det är tvärtom.

Du får dock tänka på att ArchLinux till skillnad från Slackware har ett eget officiellt forum (med snart 1 miljon inlägg), så majoriteten av Arch-användarna postar nog där istället om de vill ha hjälp.

Själv gick jag från Slackware till Arch när Slackware började göra det krångligt att använda Gnome, och jag blev också ganska less på deras "pakethanterare". Pakethanteraren i Arch är ju väldigt bra, och AUR gör det bara bättre. Orsaken till att jag valde Arch var deras filosofi att hålla allting enkelt, vilket liknar Slackware lite, men att de samtidigt kör med de senaste paketen och rolling release. Arch känns också väldigt stabilt och snabbt. De enda gångerna jag haft problem med paket har varit när jag kört med testing, eller själv gjort något dumt. Slackware kanske är lite stabilare, men det är ju inte så konstigt när de aldrig uppdaterar sina paket.

Permalänk
Medlem

Säger som andra - för att slippa Ubuntus förbennade misslyckande med Unity.

Permalänk
Medlem

Jag har testat openSUSE, Fedora, Linux Mint, Ubuntu(slängde ut det nästan direkt dock), inget av dem passade mig. Har en gammal dator som jag har som server, som inte har så kraftig hårdvara, så ville ha ett modernt O/S som var hyfsat lätt att använda och som jag kunde göra lite allt möjligt med. Var/är inte så intresserad av att bygga LFS.

Ifall jag kommer ihåg rätt så sökte jag på minimala dists, och kom fram till Arch efter en tid. Sen dess har jag använt Arch så fort jag behövde en Linux dist. Det jag gillar med Arch är att det utvecklas aktivt, det ger en basinstalltion som man sedan bygger vidare på, pacman, rc.conf.

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aphex:

Tilltalar inte 30-åriga unix-skäggon heller. Somliga har helt enkelt bättre och mer lönsamma saker att göra med sin tid än att glo på gcc-output och tro att man lär sig något av det.

Känns det inte som att debian-frekvensen blir högre ju mer "avancerade" användare man frågar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Tilltalar inte 30-åriga unix-skäggon heller. Somliga har helt enkelt bättre och mer lönsamma saker att göra med sin tid än att glo på gcc-output och tro att man lär sig något av det.

Tur i Gentoo / Funtoo's fall slipper man glo på gcc-output om det är de man vill..

emerge --ask --update --newuse --deep @world These are the packages that would be merged, in order: Calculating dependencies... done! [ebuild U] sys-apps/diffutils-3.2 [3.1] [ebuild U] app-admin/eselect-1.2.17 [1.2.16] [ebuild U] media-gfx/gimp-2.6.11-r5 [2.6.11-r4] Would you like to merge these packages? [Yes/No] yes >>> Verifying ebuild manifests >>> Starting parallel fetch >>> Emerging (1 of 3) sys-apps/diffutils-3.2 >>> Installing (1 of 3) sys-apps/diffutils-3.2 >>> Emerging (2 of 3) app-admin/eselect-1.2.17 >>> Installing (2 of 3) app-admin/eselect-1.2.17 >>> Emerging (3 of 3) media-gfx/gimp-2.6.11-r5 >>> Installing (3 of 3) media-gfx/gimp-2.6.11-r5 >>> Jobs: 3 of 3 complete Load avg: 3.25, 2.66, 1.33

Arch har helt klart en snygg logga, där har Larry inte mycket att sätta emot.

Permalänk

Jag kommer försöka hänga kvar vid Ubuntu ett tag till. Tycker själv att Ubuntu 11.10 ser bra ut.

Men hur funkar det med Arch? Man bygger alltså sin distro från grunden? Väljer man då bara en miljö tex LXDE och sen kan man bygga på vad man behagar?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Arch är underbart, endast lathet som låser mig från att köra det fullt ut (samt crossfire + Nvidia kort i samma burk). Kör windows och mint i de flesta fallen.

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag kommer försöka hänga kvar vid Ubuntu ett tag till. Tycker själv att Ubuntu 11.10 ser bra ut.

Men hur funkar det med Arch? Man bygger alltså sin distro från grunden? Väljer man då bara en miljö tex LXDE och sen kan man bygga på vad man behagar?

Du väljer några paket vid installation, men när allt är klart presenteras du bara av en kommandrad. Sen installerar du och konfigurerar du helt därifrån. Du har alltså inte ens X installerat från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Säger som andra - för att slippa Ubuntus förbennade misslyckande med Unity.

Fast det tar ju typ 10sek att ändra wm till gnome o aldrig behöva se unity igen.
Detta samt utseendet på distens logga tycker jag är lite märkliga anledningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Känns det inte som att debian-frekvensen blir högre ju mer "avancerade" användare man frågar?

Kan det inte vara så att det finns tre faser i linuxanvändandet (precis som nästan allt annat här i livet)?

Första fasen är lärakännafasen, då provar man ofta enklare distar som t.ex. Ubuntu (aka barndom, tillhörandefasen, interiorization, ...)

Sedan kommer man till rollsökningsfasen, då vill man prova på alla coola distar så som t.ex. arch och slachware och se var gränserna går (aka tonåren, kontrollfasen, condensation, ...).

Sista fasen är någon sorts mogenhetsfas, man har provat på allt och känner sig trygg i sig själv och väljer stabilitet och enkelhet så som t.ex. Debian (aka vuxen, öppenhethetfasen, reification, ...)

OffTopic:
Någon som vet samlingsnamnet för det här fenomenet?

Visa signatur

citera!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Boss302:

Detta samt utseendet på distens logga tycker jag är lite märkliga anledningar?

Å andra sidan är väl skillnaderna ofta rätt minimala; om allt annat upplevs lika kan kanske logotypen vara vad som avgör?

Skrivet av Dosshell:

Kan det inte vara så att det finns tre faser i linuxanvändandet (precis som nästan allt annat här i livet)?

Jo, så är det nog.

Permalänk
Medlem

Det är lätt att komma igång med hjälp av guiderna till arch.
Bara att följa steg för steg så har du både OS, X och valfri WM installerad och så känner du dig som en hacker förståss.

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem

Dosshell: Tror det är ordet "utvecklingsfas" du söker, eller?

Jag tycker det går i vågor det här med vilken distribution som är populärast just nu.
Gentoo och Ubuntu (i alla dess derivat) är bl.a två stycken jag kommer att tänka på som det skapats mycket storm i vattenglaset av.
Och detta är nog inte sista gången som detta "fenomen" sker.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av blame_me:

Du väljer några paket vid installation, men när allt är klart presenteras du bara av en kommandrad. Sen installerar du och konfigurerar du helt därifrån. Du har alltså inte ens X installerat från början.

Okej tack för svaret!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag använde Gentoo i flera år men på senare tid har jag haft lite småproblem med diverse saker. Paket som inte funkar, inte finns i portage osv.

Hör många som påstår att Gentoo är dött, stämmer det? Isåfall synd eftersom det var rolig att kompilera ihop ett system helt själv. Tilfredsställande för nörden i mig. Är det någon mening att satsa på Gentoo längre eller skal man gå över til Arch?

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)