AMD uppges stuva om i planeringen – Bulldozer-efterträdare skrotas

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Då Den bästa Bulldozer som kostar ca 3000 kronor kommer prestera lika bra som Intels 10 000 kronors processor så tjänar du på att vänta.

I för sig:) men vad jag vet kommer den inte bli bättre än i5 och i7:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

För mig är inte att vara bäst/snabbast/störst det viktiga.
Det är känslan och helheten som räknas.
Om nu AMD som det verkar, tänker fortsätta med AM3+ ytterligare ett tag så är det ju perfekt.
Jag tycker att alla bankar på domedagstrumman lite för fort ibland.
Den som vill köpa en intel gör det iallafall.
Jag råkade köpa en intel Quad för ett par år sedan som pajjade i moderkortssockeln nästan på en gång (idiotisk konstruktion)
När jag tänkte att jag skulle köpa nytt moderkort sockel 775, då fanns dom inte kvar för dom hade bytt sockel till nått annat

Då hade jag samtidigt AM2 & AM2+ moderkort, där det gick att köpa nyare processorer som passade, och sedan köpte jag AM3, till samma processorer, nu kan man uppgradera vissa av mina moderkort till AM3+ och köra Bulldozer ett tag iallafall
Då är det inte läge att försöka sig på en i5 eller i7, som tydligen har ytterligareo, nya & oika socklar

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

För mig är inte att vara bäst/snabbast/störst det viktiga.
Det är känslan och helheten som räknas.
Om nu AMD som det verkar, tänker fortsätta med AM3+ ytterligare ett tag så är det ju perfekt.
Jag tycker att alla bankar på domedagstrumman lite för fort ibland.
Den som vill köpa en intel gör det iallafall.
Jag råkade köpa en intel Quad för ett par år sedan som pajjade i moderkortssockeln nästan på en gång (idiotisk konstruktion)
När jag tänkte att jag skulle köpa nytt moderkort sockel 775, då fanns dom inte kvar för dom hade bytt sockel till nått annat

Då hade jag samtidigt AM2 & AM2+ moderkort, där det gick att köpa nyare processorer som passade, och sedan köpte jag AM3, till samma processorer, nu kan man uppgradera vissa av mina moderkort till AM3+ och köra Bulldozer ett tag iallafall
Då är det inte läge att försöka sig på en i5 eller i7, som tydligen har ytterligareo, nya & oika socklar

Exakt!

Imorgon ska vi beställa datordelar där jag pluggar och det bästa vore ju ifall jag tog en 2600k, men jag kommer ta en 1100T.

Det kommer inte göra en stor skillnad för AMD men det skulle bara kännas fel att stödja intel efter vad dom gjorde.

Visa signatur

| Corsair 800D | AMD Phenom II 965BE @ 3.7 | Corsair AX 1200 | Corsair Vengeance 2x4gb | Asus Crosshair V Formula | Asus 6970 DC II | WD Black 1TB |

| Sennheiser 360 | BenQ XL2410T | Logitech G19 | Ace Edge 3200 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _michelin_:

Exakt!

Imorgon ska vi beställa datordelar där jag pluggar och det bästa vore ju ifall jag tog en 2600k, men jag kommer ta en 1100T.

Det kommer inte göra en stor skillnad för AMD men det skulle bara kännas fel att stödja intel efter vad dom gjorde.

Dessutom är det mera tacksamt att meka med AMD, för dom har ju hela kedjan - Processor - Kretsar - Grafik.
Det går ju att skifta runt delar nästan hur som helst, så man slipper slänga något.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

För mig är inte att vara bäst/snabbast/störst det viktiga.
Det är känslan och helheten som räknas.
Om nu AMD som det verkar, tänker fortsätta med AM3+ ytterligare ett tag så är det ju perfekt.
Jag tycker att alla bankar på domedagstrumman lite för fort ibland.
Den som vill köpa en intel gör det iallafall.
Jag råkade köpa en intel Quad för ett par år sedan som pajjade i moderkortssockeln nästan på en gång (idiotisk konstruktion)
När jag tänkte att jag skulle köpa nytt moderkort sockel 775, då fanns dom inte kvar för dom hade bytt sockel till nått annat

Då hade jag samtidigt AM2 & AM2+ moderkort, där det gick att köpa nyare processorer som passade, och sedan köpte jag AM3, till samma processorer, nu kan man uppgradera vissa av mina moderkort till AM3+ och köra Bulldozer ett tag iallafall
Då är det inte läge att försöka sig på en i5 eller i7, som tydligen har ytterligareo, nya & oika socklar

JO:) Men både sandy brigh och ivy bridge kommer funka på samma sockel. Dock byter jag allt, om jag ska köpa en ny cpu. Så för mig spelar det ingen roll vilket märke så länge den håller sig 3 år +:) Saknas ett par saker med AM3+ moderkorten dels pi-e 3.0 och intern USB 3 (fast har inte tittat så noga på korten). Plus är att sli funkar nu mer:)

Vist men utan ex så kan man varken säga bu eller bä. Men amd ligger just nu efter (skulle vara glädjande om dom är ikapp).

Sen vet jag inte om det är värt med just bulldozer. Dels för den kommer inte leva länge och sen så kommer den kanske vara dålig att klocka (på grund av den är så ny). Men kan ju ha fel.

Har som sagt ingen brådska än. Men kommer den i november eller december, så får det bli AMD nästa gång jag byter.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

JO:) Men både sandy brigh och ivy bridge kommer funka på samma sockel. Dock byter jag allt, om jag ska köpa en ny cpu. Så för mig spelar det ingen roll vilket märke så länge den håller sig 3 år +:) Saknas ett par saker med AM3+ moderkorten dels pi-e 3.0 och intern USB 3 (fast har inte tittat så noga på korten). Plus är att sli funkar nu mer:)

Vist men utan ex så kan man varken säga bu eller bä. Men amd ligger just nu efter (skulle vara glädjande om dom är ikapp).

Sen vet jag inte om det är värt med just bulldozer. Dels för den kommer inte leva länge och sen så kommer den kanske vara dålig att klocka (på grund av den är så ny). Men kan ju ha fel.

Har som sagt ingen brådska än. Men kommer den i november eller december, så får det bli AMD nästa gång jag byter.

Pci-E 3.0 måste komma på Grafikkorten först innan det behövs på moderkorten.
Intern Usb 3.0 finns väl på de flesta nya kort oavsett sockel.
Däremot så är det bra att AM3 går att uppgradera till AM3+, så man kan prova Bulldozer innan man köper nya moderkort.
Om sedan Bulldozer blir kortlivad på AM3+ sockeln så kan man ju ha den till annat.

För Phenom II med 4-6 kärnor tillsammans med ett bra grafikkort funkar många år än till ''vanligt'' spelande.
Men för dom som vill ha en Ferarri så kan man inte köpa AMD & bli nöjd.
Jag har en Hyundai, och är nöjd. (10.000mil utan Rep.)

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Pci-E 3.0 måste komma på Grafikkorten först innan det behövs på moderkorten.
Intern Usb 3.0 finns väl på de flesta nya kort oavsett sockel.
Däremot så är det bra att AM3 går att uppgradera till AM3+, så man kan prova Bulldozer innan man köper nya moderkort.
Om sedan Bulldozer blir kortlivad på AM3+ sockeln så kan man ju ha den till annat.

För Phenom II med 4-6 kärnor tillsammans med ett bra grafikkort funkar många år än till ''vanligt'' spelande.
Men för dom som vill ha en Ferarri så kan man inte köpa AMD & bli nöjd.
Jag har en Hyundai, och är nöjd. (10.000mil utan Rep.)

mmmm:) problemet är att när man byter grafikkort är risken stor att det är ett pci-e 3.0 kort (även om jag vet att just nu behövs inte 3.0s prestanda).

Men det får vissa sig i höst. Jag kommer byta grafikkort och då är det inte dumt med pci-e 3.0. Men åter står att se.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

mmmm:) problemet är att när man byter grafikkort är risken stor att det är ett pci-e 3.0 kort (även om jag vet att just nu behövs inte 3.0s prestanda).

Men det får vissa sig i höst. Jag kommer byta grafikkort och då är det inte dumt med pci-e 3.0. Men åter står att se.

Det måste väl komma grafikkort med Pci-E 3.0 först, som kan utnytja det oxå.
Det finns ju SATA-III på nästan alla moderkort men ett fåtal SSD som kommer upp i de hastigheterna.
Och USB 3.0 finns det ju inte så många externa som lever upp till iallafall.
E-sata sen, har ju funnits länge men inte så många prylar att koppla till det gränssnittet som utnytjar hastigheten.
Så det är mog ingen fara att vara utan Pci-e 3.0 en generation till, om man inte ska satsa på et superduper AMD 7xxx eller motsvarande nvidia.
Då har man nog råd att köpa ett nytt moderkort oxå.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det måste väl komma grafikkort med Pci-E 3.0 först, som kan utnytja det oxå.
Det finns ju SATA-III på nästan alla moderkort men ett fåtal SSD som kommer upp i de hastigheterna.
Och USB 3.0 finns det ju inte så många externa som lever upp till iallafall.
E-sata sen, har ju funnits länge men inte så många prylar att koppla till det gränssnittet som utnytjar hastigheten.
Så det är mog ingen fara att vara utan Pci-e 3.0 en generation till, om man inte ska satsa på et superduper AMD 7xxx eller motsvarande nvidia.
Då har man nog råd att köpa ett nytt moderkort oxå.

jag ska skaffa något hur 7 serien kanske (beror på budget) och är dom 100% kompatibla med 2.0? Det är skon klämmer. Vet att nuvarande toppenkort inte är i närheten av gränsen än. 4x porten tar ca 3% prestanda från 580. Största frågetecknet är just kompatibiliteten med 2.0 porten.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det är väl inte säkert att 7 serien behöver Pci-e 3.0?
För mig så känns 7 serien längre bort än BD.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det är väl inte säkert att 7 serien behöver Pci-e 3.0?
För mig så känns 7 serien längre bort än BD.

mmm:) men: http://www.sweclockers.com/nyhet/14273-amd-radeon-hd-7000-pa-... Nu har rätt att det är ryckten. Men varför har vissa moderkort stöd för 3.0? Vet att det är ett försäljnings knep till viss del (men om det inte kommer grafikkort som har stöd 2011 eller 2012, blir det ett stort fail för moderkorts bolagen typ).

Sen kommer det minst ta ett halvår för att kunna köpa ett grafikkort (tänker satsa på något vassare den här gången). Inget under mellan korten.

Och nej, jag kommer bara kunna ha råd med ett bra cpu och moderkort nu och ett nytt graffe senare. Har inget annat val. Kan inte köpa ett nytt moderkort och cpu nästa år precis.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar