Kylarkaos - Tips för att få igång kylningen mer?

Permalänk
Medlem

Kylarkaos - Tips för att få igång kylningen mer?

Sitter på ett Zegamax Unicorn-chassi som sedan införskaffningen haft en frontfläkt på 12mm som inte velat snurra. Efter att ha kollat tempraturerna i datorn utan fläkten (men med tre 8mm på sidorna och en 12mm utblås där bak) drog jag slutsatsen att jag klarade mig utan fläkten. Det har jag gjort tills nu, ungefär. Gjorde ett försök med att byta ut fläkten (vilket var ett helvete eftersom den satt drygt till och var svår att nå) mot en nyinförskaffad. Inte heller den ville fungera. Skit samma tänkte jag. Nu har jag bytt ut orginalfläkten på mitt XFX Radeon 4890 XXX eftersom den snurrade snett vid vissa hastigheter och lät något förbannat, mot en tyst lösning med en Accelero S1 R2. Detta ledde till att den ena sidofläkten fick plockas bort då den var ivägen för kylaren.

Nu är den tystare men har en högre temperatur än innan så jag vill gärna få igång fläkten. Sen har VRM kylningen trillat av från Grafikkortet så jag måste in och meka i burken för att undvika krasher var 10e minut...

Jag har prövat att ansluta den till moderkortet och nätagget utan framgång. Hur den än kopplas in så händer ingenting.

Nätagget är från Corsair, modulärt, med 750W och mig vetligen har jag åtminstone 100-200W till godo.

Någon som har en lösning? Har jag fått en defekt fläkt IGEN eller ligger felet någon annanstans?

PS. Liten varning till folk som vill använda Accelero S1 R2; den passar rätt dåligt till 4890. Fick böja till fästplattan för att kunna få dit den. Men tyst och effektivt är det ändå. Om saker inte trillar av... Sen var instruktionerna lite sådär också.