Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

5850 CrossfireX frågor

Permalänk
Medlem

5850 CrossfireX frågor

Hej, fick tag på ett 5850 för 1000 kronor som nu körs i CF med ett XFX 5850 black edition.

Kortet är ett Sapphire Xtreme, med en mycket bättre kylare än det gamla som kör referens.
Här ser man den: http://www.overclockersclub.com/reviews/sapphire_hd5830_hd585...

Har precis kört igång allt och det funkar klockrent, testat Crysis 2 och BC2. Men mitt stackars XFX-kort blir 90 grader varmt när man lirar. Sapphire-kortet maxar på ungefär 70 grader. Nu sitter Sapphire-kortet under XFX-kortet, men kom precis på att det kortet med bättre kylning kanske bör sitta överst? Stämmer detta?
Ska testa senare själv men tänkte bara kolla om jag tänker rätt.

Permalänk
Medlem

Har för mig att det ska vara så hade också 5850 crossfire haha men jag kollade aldrig temperaturen xD men jag tror att det ska va som du tror

Permalänk
Medlem

Det stämmer, det övre kortet blir nästan alltid varmare. Så byt plats på dom du, så blir det nog jämnare temps på dom.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Det kortet som du sätter i bildkabeln i (hdmi/dvi) är det kortet som kommer bli varmast. Jag provade att koppla in min skärm till det undre kortet och då blev det undre varmare. Då låg mitt undre på 45 grader när jag spela och det övre på 40. Annars så ligger det övre på 60 o undre 45. Men eftersom jag bara har x4 på pci-e porten så förlorade jag massa prestanda. Men har man x16 på båda så lär det bara vara bra o koppla in skärmen till det undre då den kyls bättre.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Testade att sätta i displayport-sladden i det undre kortet, men jag får ingen bild alls då. Testade även att göra detta med datorn avstängd. Får nog helt enkelt byta plats på korten och testa.

Permalänk
Medlem

Med Sapphire-kortet överst och sladd kopplat till det, fick jag runt 70 grader på båda korten så nu funkat det fint

Edit: Crysis 2 på ULTRA i 1920x1080 fick visst det undre kortet att gå upp och nosa på 80 grader hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nike54:

Med Sapphire-kortet överst och sladd kopplat till det, fick jag runt 70 grader på båda korten så nu funkat det fint

Edit: Crysis 2 på ULTRA i 1920x1080 fick visst det undre kortet att gå upp och nosa på 80 grader hehe

Det är inga problem, även 90c är ok, det ska dom tåla. Mina gtx460 går också upp till 80-85 efter 3-4 timmar i Bad Company 2.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm