Permalänk
Medlem

Moderkort för DirectCU II i SLI?

Hej. blir många trådar med jävligt skiftande frågor allt eftersom jag ändrar mig

Nåväl! Jag kunde inte hjälpa mig utan slog till på ett GTX580 med DirectCU II-kylaren eftersom 3400:- är svårslaget.
Jag har funderingar på att någon gång i framtiden köra på SLI och då är frågan bara vilket moderkort man skall välja. Sockel 1155 blir det med en Silver Arrow kylare.

Är inne på http://www.inet.se/artikel/1902091/asrock-p67-extreme4-gen-3 men jag undrar lite angående PCI-portarna. Den har ju tre PCI-portat så om man kör på de längst ifrån varandra bör det ju vara gott om plats. Men den nedersta porten verkar ju blockera alla kopplingar för on/off, HDD-LED etc.

Så frågan är om det är bättre att köpa något i stil med detta:
http://www.inet.se/artikel/1901986/asus-p8p67-ws-revolution-b...
Som har en extra plats mellan portarna. Men jag har svårt att motivera den extra kostnaden. Det borde väl funka med ett tvåplatserskort och ett från asus annars.

Så jag undrar väl helt enkelt om det finns något vettigt kort med tre platser mellan PCI-E portarna(de stora då. 2.0?) soom ligger närmre prisklassen 1500:-

Allt skall få plats i ett Raven RV02-e

Tack på förhand för alla åsikter!

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Hej. blir många trådar med jävligt skiftande frågor allt eftersom jag ändrar mig

Nåväl! Jag kunde inte hjälpa mig utan slog till på ett GTX580 med DirectCU II-kylaren eftersom 3400:- är svårslaget.
Jag har funderingar på att någon gång i framtiden köra på SLI och då är frågan bara vilket moderkort man skall välja. Sockel 1155 blir det med en Silver Arrow kylare.

Är inne på http://www.inet.se/artikel/1902091/asrock-p67-extreme4-gen-3 men jag undrar lite angående PCI-portarna. Den har ju tre PCI-portat så om man kör på de längst ifrån varandra bör det ju vara gott om plats. Men den nedersta porten verkar ju blockera alla kopplingar för on/off, HDD-LED etc.

Så frågan är om det är bättre att köpa något i stil med detta:
http://www.inet.se/artikel/1901986/asus-p8p67-ws-revolution-b...
Som har en extra plats mellan portarna. Men jag har svårt att motivera den extra kostnaden. Det borde väl funka med ett tvåplatserskort och ett från asus annars.

Så jag undrar väl helt enkelt om det finns något vettigt kort med tre platser mellan PCI-E portarna(de stora då. 2.0?) soom ligger närmre prisklassen 1500:-

Allt skall få plats i ett Raven RV02-e

Tack på förhand för alla åsikter!

Tycker Asrock kortet verkar vara ett bra val dessutom så är den ju PCIe 3.0 ready

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Nåväl! Jag kunde inte hjälpa mig utan slog till på ett GTX580 med DirectCU II-kylaren eftersom 3400:- är svårslaget.

Vart köpte du kortet för 3400kr?

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holm01:

Vart köpte du kortet för 3400kr?

Från CDONs erbjudande skulle jag misstänka

http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2b_sweclockers/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanslar:

Från CDONs erbjudande skulle jag misstänka

http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2b_sweclockers/

Stämmer bra det. Vafan! Jag som hade bestämt mig för ett 6970 nu och ett senare. så kommer ett sånt här begränsat erbjudande man måste slå till på. 400 spänn extra för ett 580? ja tack.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk

Jag har två 570 med CUII-kylaren och jag kan säga att du behöver minst en pci-plats mellan korten efter att dom är monterade. Jag gjorde tabben och köpte ett moderkort med liknande uppsättning som det första ASRock-kortet du länkade till och det blev katastrof. Du får kompensera med en massa fläktar så det är inte värt det.

Jag hade själv det andra moderkortet i tankarna och jag har bestämt att jag ska slå till på den. Det är det enda sättet att få vettig kylning med CUII-kylningen i SLI. Det krävs nämligen minst en PCI-plats fri mellan korten när dom är ditsatta. Nu till att försöka få mitt nya http://www.inet.se/artikel/1902088/asrock-fatal1ty-z68-profes... sålt..

Permalänk
Medlem

Är också i fasen att bygga ny rigg. Erbjudandet från CDON är svårt att motså. Tror ni det funkar bra med Asus GTX580 SLI på detta kort? Borde vara tillräckligt med plats. Hade tänk ha det i en Coolermaster HAF-X låda som dessutom har fläkten i sidoplåten direkt i anslutning till grafikkorten.

Permalänk
Skrivet av Nico:

Är också i fasen att bygga ny rigg. Erbjudandet från CDON är svårt att motså. Tror ni det funkar bra med Asus GTX580 SLI på detta kort? Borde vara tillräckligt med plats. Hade tänk ha det i en Coolermaster HAF-X låda som dessutom har fläkten i sidoplåten direkt i anslutning till grafikkorten.

Det där moderkortet passar jättebra tror jag. Det blir ju två pci-platser mellan korten. Moderkortet är dock XL-ATX, men ditt chassi är anpassat för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pennywize:

Det där moderkortet passar jättebra tror jag. Det blir ju två pci-platser mellan korten. Moderkortet är dock XL-ATX, men ditt chassi är anpassat för det.

Ju mer man läser desto mer funderingar får man Är inte helt övertygad ännu om XL-ATX. Kanske lite overkill..
Två Asus med CUII på detta istället?

Permalänk
Skrivet av Nico:

Ju mer man läser desto mer funderingar får man Är inte helt övertygad ännu om XL-ATX. Kanske lite overkill..
Två Asus med CUII på detta istället?

Kommer inte att funka. Du kommer ha 1mm mellanrum mellan korten och därmed samma problem som jag har med värmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pennywize:

Kommer inte att funka. Du kommer ha 1mm mellanrum mellan korten och därmed samma problem som jag har med värmen.

Ok, jakten på ett passande moderkort för dessa grafikkort får gå vidare Det Asuskortet du länkar till i första posten ser mkt intressant ut. Detta MSI-kort ser också ut att fungera med Asuskorten http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=640706 men jag kan inte läsa mig till vad man får för PCI-E bandbredd med de två Asuskorten installerade? x8 eller x16?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico:

Ok, jakten på ett passande moderkort för dessa grafikkort får gå vidare Det Asuskortet du länkar till i första posten ser mkt intressant ut. Detta MSI-kort ser också ut att fungera med Asuskorten http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=640706 men jag kan inte läsa mig till vad man får för PCI-E bandbredd med de två Asuskorten installerade? x8 eller x16?

Jätte bra, om det bara inte vore så att det, på båda mobo, det blir omöjligt att använda kontakterna det undre grafikkortet täcker.

Varför slösa så mycket pengar på ett mobo när du kan få referenskort för summan du sparar in på ett vanligt mobo? Dessutom får du inte problem med temperaturen i chassit om referenskorten blåser ut värmen.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallungs:

Jätte bra, om det bara inte vore så att det, på båda mobo, det blir omöjligt att använda kontakterna det undre grafikkortet täcker.

Vilka kontakter menar du? Såg den här videon där han kör Asus P8P67 med SLI 570 (DirectCUII-kylaren). Är inte dom grafikkorten ungefär samma size som 580-modellen?

Edit: Ah ok nu fattar jag vad du menar

Permalänk

Fanns det inte en adapter så att man kunde få lite vinkel på grafikkortet. Är snudd på säker att jag sett detta någonstans.

Man satte i den i pci-e porten.

Säkert finns det någon som har bättre koll på detta, men det skulle absolut lösa detta problem om det inte skapar nya problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallungs:

Jätte bra, om det bara inte vore så att det, på båda mobo, det blir omöjligt att använda kontakterna det undre grafikkortet täcker.

Varför slösa så mycket pengar på ett mobo när du kan få referenskort för summan du sparar in på ett vanligt mobo? Dessutom får du inte problem med temperaturen i chassit om referenskorten blåser ut värmen.

Grejen var lite att CDON har sånt fantastiskt bra pris på Asus GTX580 DCUII just nu och den tar upp tre slottar. Kortet går på 3400 med rabatten. Det är väldigt lockande att köpa på sig ett sådant direkt.

Vad tror ni om detta? Verkar dock inte finnas att köpa i Sverige ännu:
http://www.evga.com/products/moreInfo.asp?pn=160-SB-E689-K2&f...

Permalänk
Skrivet av Nico:

Grejen var lite att CDON har sånt fantastiskt bra pris på Asus GTX580 DCUII just nu och den tar upp tre slottar. Kortet går på 3400 med rabatten. Det är väldigt lockande att köpa på sig ett sådant direkt.

Vad tror ni om detta? Verkar dock inte finnas att köpa i Sverige ännu:
http://www.evga.com/products/moreInfo.asp?pn=160-SB-E689-K2&f...

Kommer inte heller att funka. Jag tror inte du förstått hur mycket mellanrum som behövs, då det senaste två moderkorten du länkade till är lik mitt (som jag sa inte funkade bra). Detta kort moderkort har som du ser två PCI 1x och en PCI 8x mellan där andra kortet sitter i. CUII-kylaren tar 3 platser, dvs den tar en PCI 16x (blåa insticket) och svävar över en PCI 1x och en PCI 8x. Andra kortet kommer ta upp lika mycket, men kvar blir det en PCI 1x mellan grafikkorten som är oanvänd. De korten som du länkade till sist (med undantag MSI Big Bang) lämnar inte någon PCI-plats när grafikkorten är monterade. Det är bara att räkna.. : )

Illustration som visar vad jag menar. Grön rektangel visar hur mycket plats grafikkortet tar upp:

Som du ser är det en PCI 1x mellan, mycket bra.

Ingen fri PCI mellan korten. Värmeproblem.

Detsamma gäller här, kommer inte heller att funka.

Permalänk
Medlem

en polare kör sli med dem korten han har ett Asus Maximus extreme

Visa signatur

Gigabyte z270 K3 Gaming | Intel Core i5 7600k @ 4.6 GHz | GeForce RTX 2080 | 16GB DDR4 | MSI Optix 27" Curved 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico:

Grejen var lite att CDON har sånt fantastiskt bra pris på Asus GTX580 DCUII just nu och den tar upp tre slottar. Kortet går på 3400 med rabatten. Det är väldigt lockande att köpa på sig ett sådant direkt.

Vad tror ni om detta? Verkar dock inte finnas att köpa i Sverige ännu:
http://www.evga.com/products/moreInfo.asp?pn=160-SB-E689-K2&f...

Finns numer på inet! http://www.inet.se/artikel/1902118/evga-z68-ftw-eatx

Skrivet av pennywize:

Kommer inte heller att funka. Jag tror inte du förstått hur mycket mellanrum som behövs, då det senaste två moderkorten du länkade till är lik mitt (som jag sa inte funkade bra). Detta kort moderkort har som du ser två PCI 1x och en PCI 8x mellan där andra kortet sitter i. CUII-kylaren tar 3 platser, dvs den tar en PCI 16x (blåa insticket) och svävar över en PCI 1x och en PCI 8x. Andra kortet kommer ta upp lika mycket, men kvar blir det en PCI 1x mellan grafikkorten som är oanvänd. De korten som du länkade till sist (med undantag MSI Big Bang) lämnar inte någon PCI-plats när grafikkorten är monterade. Det är bara att räkna.. : )

Illustration som visar vad jag menar. Grön rektangel visar hur mycket plats grafikkortet tar upp:

http://dl.dropbox.com/u/13427376/Asus.png

Som du ser är det en PCI 1x mellan, mycket bra.

http://dl.dropbox.com/u/13427376/eVGA.jpg

Ingen fri PCI mellan korten. Värmeproblem.

http://dl.dropbox.com/u/13427376/MSI.jpg

Detsamma gäller här, kommer inte heller att funka.

Vad säger dig att kortet inte kan sitta utanför moderkortet? Så länge du har 8 expansionsplatser i chassit (vilket RV02-E har) är det lugnt.

Permalänk
Medlem

Bästa lösningen är nog att vattenkyla. 2st Asus cu2 tar ju upp 6 PCI slots.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Ok jag ser problematiken. Jag skulle nog också helst ha ett mellanrum mellan korten. Men om man tar ett Asus P8P67 WS Revolution B3, kommer man åt kontakterna längst ner (under nedersta PCI-E slotten), eller kommer ett Asus GTX580DCUII att blockera dom? Hade tänkt köra detta i en Coolermaster HAF-X.

Permalänk
Skrivet av KamuleN:

en polare kör sli med dem korten han har ett Asus Maximus extreme

Hur har han löst värmeproblemet?

Skrivet av sirnicke:

Vad säger dig att kortet inte kan sitta utanför moderkortet? Så länge du har 8 expansionsplatser i chassit (vilket RV02-E har) är det lugnt.

Som du säger så skulle det möjligen funka, men då har du problematiken att du blockerar en massa kontakter nedantill, samt att även på RV02-E så tror jag du slår i hårddiskkabinetten om du monterar på det sättet. På det flesta chassin slår nedersta grafikkortet i chassibotten om du monterar på det sättet.

Permalänk
Medlem

Det finns inte så många alternativ om man vill köra två såna här Asuskort i SLI verkar det som. Inte om man vill ha det snyggt och med bra utrymme. Som någon nämnde för ett par poster sedan så kanske det är lika bra att köra två 580 med referensdesign och så kan man istället spara inte lite på moderkortet, och samtidigt få en snygg setup.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nico:

Det finns inte så många alternativ om man vill köra två såna här Asuskort i SLI verkar det som. Inte om man vill ha det snyggt och med bra utrymme. Som någon nämnde för ett par poster sedan så kanske det är lika bra att köra två 580 med referensdesign och så kan man istället spara inte lite på moderkortet, och samtidigt få en snygg setup.

Kan man inte köra ett sånt här och ett i referensdesign om man vart tvungen?

Revolution kortet verkar ju lösa det annars, fast har eventuellt tänkt gå på bridge e så osäker än sålänge.

Permalänk
Medlem

Min senaste idé är att köra ett vanligt Z68 och två st MSI Lightning GTX580 FrozrIII (ett tar upp 2 PCI-slots) men jag har en tendens att ändra mig allt för många gånger men just nu känns det rätt. Inte bestämt mig för moderkort ännu dock.

Permalänk
Medlem

Det bidde asrockkortet. Och jag vet ju iten ens om det blir SLI i framtiden. Det beror ju helt på vad korten kostar när det drar ihop sig för uppgradering.

Och det går ju att lösa med ett referens eller 2-slotskort och sen den här klumpen i botten. Men jag ska testa mig runt lite när jag får det och moderkortet och se hur det går att placera i chassit. Om inte annat är det kanske någon annan som funderar över det någon gång

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Fanns det inte en adapter så att man kunde få lite vinkel på grafikkortet. Är snudd på säker att jag sett detta någonstans.

Man satte i den i pci-e porten.

Säkert finns det någon som har bättre koll på detta, men det skulle absolut lösa detta problem om det inte skapar nya problem

kolla din profil, du har meddelande.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Det bidde asrockkortet. Och jag vet ju iten ens om det blir SLI i framtiden. Det beror ju helt på vad korten kostar när det drar ihop sig för uppgradering.

Och det går ju att lösa med ett referens eller 2-slotskort och sen den här klumpen i botten. Men jag ska testa mig runt lite när jag får det och moderkortet och se hur det går att placera i chassit. Om inte annat är det kanske någon annan som funderar över det någon gång

Min dator med Asrock extreme 4 gen 3 moderkort och asus cu ii graffet.

Känns inte som att det skulle gå in ett till utan att det skulle bli vääldigt svettigt. Men å andra sidan så klarar man sig nog rätt länge på ett 580 och man slipper SLI strul.

Sen är det ju bara att köpa ett gen 3 kort och en ivy bridge när det kommer så ligger man på topp igen

Visa signatur

| Chassi: FD Arc | Mobo: Asrock Extreme 4 gen 3 | CPU: i7 2600k + H100 | RAM: Vengeance 1866mhz |
| GPU: ASUS GTX 580 CUII | PSU: AX 850 | Skärm: Dell u2412m | Tbord + Mus: Filco Majestouch brown & Mx518!|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacocat:

bild borttagen i citat

Min dator med Asrock extreme 4 gen 3 moderkort och asus cu ii graffet.

Känns inte som att det skulle gå in ett till utan att det skulle bli vääldigt svettigt. Men å andra sidan så klarar man sig nog rätt länge på ett 580 och man slipper SLI strul.

Sen är det ju bara att köpa ett gen 3 kort och en ivy bridge när det kommer så ligger man på topp igen

Jo. Det skulle ju vara om man sätter kortet i slotten längst ner. Jag har ju inget nätagg i vägen där på samma sätt. Dock osäker på om det går in där. Men som sagt, till en enstaka 1080p-kärm i 60Hz klarar man sig ett tag på ett 580.
Gah! har fått en rejäl hög med delar från dustin och cdon idag. Väntar bara på att jag skall få moderkort och processor fårn inet och en ssd från net2world.(Och processorkylaren som har ett okänt leveransdatum, men det är bara att köra på stock så länge)

Sen skall det bli bygga av!

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk

Jag köpte Asus-moderkortet och körde furmark. Klar förbättring .. 70 grader under load med furmark och lite tweakad fläktprofil i msi afterburner samt en sidofläkt på chassit a 140mm.

Inga problem med DirectCUII-kylaren i SLI med detta moderkort.

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte bestämma mig så jag skippade idén på det Asuskortet. Lite synd för det var ju verkligen ett kanonerbjudande men storleken gjorde det hela väldigt svårt och välja resten av komponenterna. Tänkte mig följande setup då jag blev fantastiskt förtjust i det vita Graphite Corsair-chassiet (Startrooper-varning ). Vad tror ni om detta, inga problem med SLI i den här? Vet dock inte hur det är med kylning i denna lådan men sånt får man väl testa sig fram och se vad som behövs utav fläktar och riktning på fläktar:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/927465/nico

Det hela blir lite billigare på Komplett, men dom har inte ASRock moderkort. Jag har försökt välja lite så att det skall se snyggt ut i lådan.