Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Klocka XFX HD Radeon 6950 2GB till 900+, Hur gör jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazzacra:

Aha okej, trodde man skulle göra de han sa efter xD. Men det finns ju massa olika man kan dra där. 2d, 3d, upper limits, lower limits (sry att jag inte fattar allt dirr men vill vara säker ). Vilken ska jag ändra?

tack

Det är Upper limits du ska ändra för att kunna klocka mer, den första är för IDLE KLOCKS, 2nd för flash/film och 3d för 3d/spel. men det är överkurs, det ändra du behöver ändra är upper limits så kan du klocka hejvillt ;D

lycka till nu

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Det är Upper limits du ska ändra för att kunna klocka mer, den första är för IDLE KLOCKS, 2nd för flash/film och 3d för 3d/spel. men det är överkurs, det ändra du behöver ändra är upper limits så kan du klocka hejvillt ;D

lycka till nu

tack mannen Sjukt snällt av dig att hjälpa till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazzacra:

tack mannen Sjukt snällt av dig att hjälpa till

Det är inga problem bara nöjd att få kunna hjälpa till någon gång iaf

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

förresten, de e inget man behöver pilla i Radeon BIOS editor eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazzacra:

förresten, de e inget man behöver pilla i Radeon BIOS editor eller?

Joo, du kan behöva ändra volten :P...
Inne på flicken "Clock settings" så står det "Voltage registers" där trycker du "GPU registers" och på "VID3(mV)" skriver du in den önskvärda volten

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Joo, du kan behöva ändra volten :P...
Inne på flicken "Clock settings" så står det "Voltage registers" där trycker du "GPU registers" och på "VID3(mV)" skriver du in den önskvärda volten

Vid3? vart ser du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazzacra:

Vid3? vart ser du det?

när du gått in på gpu registers så ska de finnas 4st rutor som de står olika i, den som det står (1100??) ändrar du till det du vill ha den på, ovanför den står det vid3

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

en idiot fråga... vad menas med Klockning? och på vilket sätt gör det datorn bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

när du gått in på gpu registers så ska de finnas 4st rutor som de står olika i, den som det står (1100??) ändrar du till det du vill ha den på, ovanför den står det vid3

Använder du något program för att kolla stabiliteten på grafikkortet efter du klockat? Som furmark eller nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazzacra:

Använder du något program för att kolla stabiliteten på grafikkortet efter du klockat? Som furmark eller nåt?

Jag har kört lite "ATITool" och "MSI kombustor", men sen märker man även när man spelar om de är något lurigt pågång

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Jag har kört lite "ATITool" och "MSI kombustor", men sen märker man även när man spelar om de är något lurigt pågång

jag kan ju inte göra något med Radeon BIOS, måste jag unlocka nåt för att kunna ändra volten?

Permalänk
Medlem

Undrade en till sak. När jag kollar på Techpower up GPU-Z och går in på sensors så står det att den jobbar i 500 Mhz ? Är det rätt? Eller anpassar den efter vad man gör`?

tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazzacra:

Undrade en till sak. När jag kollar på Techpower up GPU-Z och går in på sensors så står det att den jobbar i 500 Mhz ? Är det rätt? Eller anpassar den efter vad man gör`?

tack

På din första fråga, så ska man inte behöva unlocka något, när man laddat bios så ska det gå att ändra?
Japp den anpassas efter vad du gör, så när du drar igång något GPU krävande så kommer den öka

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

HAHAHA av precis den anledningen jag klockade!

Jag har inget ref kort (http://www.inet.se/artikel/5409089/xfx-radeon-hd6950-2048mb) så antar att den metoden för att låsa upp shaders inte funkar, sjukt synd.

Visa signatur

- You are now breathing manually -

CPU: 2500k@4.2GHz, 1.320V with Noctua DH-14 | GFX: XFX 6950 2GB@950/1400, 1,2V | RAM: Corsair 8GB 1600MHz, 1.5V | Motherboard: MSI P67A-C45 REV B3 | HDD1: Western Digital 7200RPM 1TB | HDD2: Samsung 7200RPM 700GB | OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av ieex:

Jag har inget ref kort (http://www.inet.se/artikel/5409089/xfx-radeon-hd6950-2048mb) så antar att den metoden för att låsa upp shaders inte funkar, sjukt synd.

Kör ref från gigabyte på 980 och 1430 med 1.290 volt, sätter fläkten på 65% manuellt (låter som fan) och den går aldrig över 75grader då. Körde Core på 1000 men då krävdes mer volt och minnena är jag lite osäker på vart man ska lägga sig, har hört att de kan skadas.

Visa signatur

MSI 870A-G54 - AMD Phenom2 X6 1090T BE @ 3,6GHz - Corsair 8GB DDR3 1600MHz -
Gigabyte HD6950 2GB @ 960/1400mhz -Fractal Design 550W Tesla 80+ -
Fractal Design Define R3/SVART/ - HD640GB WD Black 64MB SATA-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stokstad:

Kör ref från gigabyte på 980 och 1430 med 1.290 volt, sätter fläkten på 65% manuellt (låter som fan) och den går aldrig över 75grader då. Körde Core på 1000 men då krävdes mer volt och minnena är jag lite osäker på vart man ska lägga sig, har hört att de kan skadas.

Inte dåliga clocks, men tycker du att det är stadigt på 980/1430 så är det ju bara att köra där. Jag kör mitt i 840/1325 och när jag t.ex. bytar videoklipp i youtube så kommer det upp 2-3 frames med streck på skärmen, men det funkar hur bra som helst i spel etc, detta uppkommer bara i webbläsaren.

Visa signatur

- You are now breathing manually -

CPU: 2500k@4.2GHz, 1.320V with Noctua DH-14 | GFX: XFX 6950 2GB@950/1400, 1,2V | RAM: Corsair 8GB 1600MHz, 1.5V | Motherboard: MSI P67A-C45 REV B3 | HDD1: Western Digital 7200RPM 1TB | HDD2: Samsung 7200RPM 700GB | OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raziki:

en idiot fråga... vad menas med Klockning? och på vilket sätt gör det datorn bättre?

Man går så att grafikkortet/processorn går snabbare, och så blir datorn snabbare

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2