Acer och Asus sägs göra Ultrabooks i glasfiber

Permalänk
Melding Plague

Acer och Asus sägs göra Ultrabooks i glasfiber

Plast och aluminium är inte de enda materialen som kan passa till bärbara datorer. Tillverkarna Acer och Asus sägs vara på gång med glasfiber.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

10000kr så hämtar jag ikväll!!

Permalänk
Medlem

Ganska smart drag men jag tycker att det e mera kvalitet att göra det i aluminium dock så riktar sig väll knappast ultrabooks till de riktiga finsmakarna...

Permalänk
Medlem

Glasfiber....vad glad jag blir....jippie

Permalänk
Medlem

Hade vart coolare i KOLfiber

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk

Alltid kul med lite nytänkande på marknaden

Permalänk
Medlem

fast det lär väl gå sönder för lätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av neom96:

Ganska smart drag men jag tycker att det e mera kvalitet att göra det i aluminium dock så riktar sig väll knappast ultrabooks till de riktiga finsmakarna...

glasfiber väger mindre & håller bättre :I. aluminium är bara enklare o forma antar jag. sedan det som folk tycker är " snyggt" har ju alla en egen uppfatning om

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem

Är det inte samma meterial man gjorde gamla plastekor i? Eller fortfarande gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Hade vart coolare i KOLfiber

Hörde jag grafen?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

Smart drag. Glasfiber är starkt, och väger mycket lite. Vissa bilar tillverkas med chassin i glasfiber.

Var inte oroliga för att det ska kännas för "plastigt". Glasfiber kan skapas med många olika ytor.

Visa signatur

- i3 540 @ 3Ghz, HD 5570 -
- Samsung Galaxy S II -

Permalänk
Medlem

Borde det inte vara så att aluminiumet i de ultrabooks som har det bl.a. står för kylningen?

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Hörde jag grafen?

Det heter ju inte grafenfiber
cool-lfiber

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Ja, är inte glasfiber ganska isolerande?
Och 20 dollar känns ärligt talat inte som en särskilt stor skillnad kostandsmässigt mot aluminium.
Jag betalar nog hellre 6500 för en dator i aluminium än 6000 för en i glasfiber.
Men det är ju svårt att säga utan att ha kännt på hur det blir, kanske blir kanon!

Permalänk
Medlem

Glasfiber och 3M kolfiber vinyl så har man en billig kolfiber dator!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

Ja, är inte glasfiber ganska isolerande?
Och 20 dollar känns ärligt talat inte som en särskilt stor skillnad kostandsmässigt mot aluminium.
Jag betalar nog hellre 6500 för en dator i aluminium än 6000 för en i glasfiber.
Men det är ju svårt att säga utan att ha kännt på hur det blir, kanske blir kanon!

Du missade nog den andra fördelen som är vikten. Lag vikt är en viktig egenskap för den här typen av maskiner. Kolfiber hade varit trevligare men det ar det inte många som vill betala för.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vilken nyhet - inte direkt första gången man gör datorchassin i glasfiber, kevlar, kolfiber, och andra kompositmaterial... Men nej, man vill INTE att materialet i ett laptop skall leda värme - den skall isolera - värmen vill man leda ut kontrollerat där användaren INTE är - som användare gillar man inte att få delar av datorn man håller i varma.

glasfiberarmerad termoplast är ett mycket trevlig material som har väldigt goda egenskaper. Och det deformeras eastiskt längre än alu som snabbt drabbas av plastisk deformation vilket med andra ord ger permanenta skador istället.

Det blir nog bra det här !

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilroy:

Ja, är inte glasfiber ganska isolerande?
Och 20 dollar känns ärligt talat inte som en särskilt stor skillnad kostandsmässigt mot aluminium.
Jag betalar nog hellre 6500 för en dator i aluminium än 6000 för en i glasfiber.
Men det är ju svårt att säga utan att ha kännt på hur det blir, kanske blir kanon!

Frågan är ju i vilket led man sparar 20 dollar. Det tar inte nyheten upp. Är det hos återförsäljarna så är det ju inte så mycket, men handlar det om att man i fabrik kan tillverka en laptop för 20 dollar mindre så kanske det rör sig om ganska stor skillnad för butikspriserna.
Tror inte glasfiber är mer isolerande än plast (men självfallet är det ju stor skillnad mot aluminium). Hade det varit glasisolering så hade det varit en annan femma ;).

Det jag är mest nyfiken på är hur robusta glasfiberchassin kommer kännas. Beror väl på vad man väljer för tjocklek men det ska bli intressant att se hur det blir.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Vikten är viktig, så om de fortfarande är snygga och dessutom lättare så är det vinst.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

låter som det är någon typ av g10 material.. 30% lättare än aluminium men lika starkt ^^

Permalänk
Musikälskare

Pff Macbook air är fortfarande herre på täppan

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Pff Macbook air är fortfarande herre på täppan

Du bara ber om det...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonkiin:

Vissa bilar tillverkas med chassin i glasfiber.

Gör de? Bilar med karosser av glasfiber är ju hyfsat vanligt, men själv chassiet (ellet ramen) vet jag inte om jag hört att det finns i glasfiber?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Borde det inte vara så att aluminiumet i de ultrabooks som har det bl.a. står för kylningen?

Ja tänkte med detta, känns som att de har en väldigt bra kylningsförmåga om de byggs i aluminium.

Skrivet av Söderbäck:

Frågan är ju i vilket led man sparar 20 dollar. Det tar inte nyheten upp. Är det hos återförsäljarna så är det ju inte så mycket, men handlar det om att man i fabrik kan tillverka en laptop för 20 dollar mindre så kanske det rör sig om ganska stor skillnad för butikspriserna.
Tror inte glasfiber är mer isolerande än plast (men självfallet är det ju stor skillnad mot aluminium). Hade det varit glasisolering så hade det varit en annan femma ;).

Det jag är mest nyfiken på är hur robusta glasfiberchassin kommer kännas. Beror väl på vad man väljer för tjocklek men det ska bli intressant att se hur det blir.

"Glasfiber, i meningen fiberförstärkt plast, både väger och kostar mindre än de flesta typer av metallskal. Enligt samma källa handlar det om besparingar uppemot 20 USD för en dator som byggs i detta material istället för aluminium."

Låter ändå som att de syftar på tillverkningsprocessen tycker jag och skärs det ned med 20$ så är det ju riktigt härligt! Lite svårtolkat som du säger är det, inte helt säker själv.

Skrivet av Arginj:

Du bara ber om det...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja visst gör han. x)

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Blanda inte ihop glasfiber med kolfiber...

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Gör de? Bilar med karosser av glasfiber är ju hyfsat vanligt, men själv chassiet (ellet ramen) vet jag inte om jag hört att det finns i glasfiber?

Finns vissa små konceptbilar som är gjorda i glasfiber, annars är det bara karossen. Men alla plastbåtar är gjorda av glasfiber.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av LeafBox:

Hade vart coolare i KOLfiber

För att inte tala om hur coolt det varit med kålfiber. Borde man kunna söka nått miljö-bidrag för.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

riktigt förvånad att de inte gjort de tidigare. kolfiber kan inte vara så mycket dyrare än aluminium

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Skrivet av cosmos92:

riktigt förvånad att de inte gjort de tidigare. kolfiber kan inte vara så mycket dyrare än aluminium

Materialkostnader är ofta försummbara. Tillverkningskostnaden däremot. Där blir kolfiberarmering dyyyrt.

Permalänk
Medlem