Permalänk
Medlem
Skrivet av rmnd:

Jag kanske också tar hem en! Har kollat runt på spelmaskiner ett tag nu och än så länge vart helt inne på Intel men denna ser ju (till priset) väldigt intressant ut. Frågan är bara vilket moderkort jag ska sätta den på.

Det vore fantastiskt om denna gör ett bra jobb så jag får fler pistoler att lägga på GPU, går det inget vidare så får det bli en Ivy Bridge i vår!

Vilket mobo hade ni satsat på? Jag är inte helt och håller insatt i alla specifikationer

den asus atx brädan på inet för 1,1k , den är rikligt utrustad och har nog jävligt mycket potential (3x pci express (stöd för crossfire) portar och stöd för 64gb minne och 5x sata 3 portar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

lycka till posta gärna här om du kommer över 4ghz för då är den extremt intressant till budgetbyggen istället för 955/965

Tack
Jag ska ladda min Corsair 800D med Corsair AX1200w, ASUS F1A78-M PRO FM1, AMD Athlon II x4 631 FM1, Corsair H50 p/p, Corsair Vengeance 1600Mhz 2x4GB, Corsair X64 64Gb, 2st ATI Radeon HD5770 CF.
Jag gör ett fulbygge för att få igång alltihop så fort som möjligt, Hade ändå tänkt att sätta i de överblivna fläktarna från mina H50.
Det blir mycket Corsair prylar i, men det blir nog bra när det blir färdigt, Eftersom det är ett m-ATX moderkort så blir det inte trångt iallafall
Allt ska in i Define Mini sedan, 800D var ju vikt för Bulldoozer....Men det får stå över ett tag.

Propp och Moderkort för 1430:- tillsammans, Billigaste delarna i hela bygget

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Nja det är ju roligare om den sitter i en Define mini, då moderkortet är m-Atx.
800D känns lite för stor för ett m-ATX....
Men man kan ju alltid prova först, Men H100n sitter i min ARC för tillfället, och var lite kinkig att få dit, men H50/H60 med pull/push kan väl gå i första prov.
Man kan ju alltid köra på bordet på balkongen utan låda med TRUE och två X-Flex fläktar, för nu börjar det bli kallt.

Ja, ett Vinterdäck kostar lika mycket som FM1 setuppen, så det får bli 3st däck då
Jag får väl skylla på den som kom på detta och la in denna tråd
Men 1500:- för över 4Ghz, är väl helt OK......Om nu alla prollar klockar lika.
Hoppas att denna prolle blir som när man upptäkte att det gick att låsa upp Phenom II x3 & x2.
Någon har ju påstått att FM1 serien är Phenom II med GPU fast 32Nm...så...vi får se när den kommer
Sorgen över BD börjar gå över

Ser att det blir i Obsidian i alla fall nu Blir väl sött med ett litet mATX däri Nej men anledningen till att jag föreslog 800D var att H100 ju knappast passar i Define Mini och det hade varit kul att "eliminera" värmeproblematiken och se hur mycket det går att klocka de (Verkar ju snarare vara begränsningar i de nuvarande Biosarna). Så ut med den på balkongen nu med

Sen känner jag mig medskyldig om du blir stoppad av polisen och de undrar varför du bara har tre vinterdäck "Jamen, var ju tvungen att testa Llano"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Ser att det blir i Obsidian i alla fall nu Blir väl sött med ett litet mATX däri Nej men anledningen till att jag föreslog 800D var att H100 ju knappast passar i Define Mini och det hade varit kul att "eliminera" värmeproblematiken och se hur mycket det går att klocka de (Verkar ju snarare vara begränsningar i de nuvarande Biosarna). Så ut med den på balkongen nu med

Sen känner jag mig medskyldig om du blir stoppad av polisen och de undrar varför du bara har tre vinterdäck "Jamen, var ju tvungen att testa Llano"

Nja. Obsidian är ju min testbänk så det blir den först, men om det går bra så hamnar den i Define mini sedan.
H100an har jag i min ARC, där hamnar väl bulldoozern...om det blir nån Den lär ju behöva lite extra kylning har jag hört
Om H50 inte räcker så får jag väl plocka i sär ARCen iallafall.
Nästa H100 hamnar i Obsidian.
Osidian har sämmre luftigenomströmmning än FDs lådor.
Den har ju bara ett luftintag i botten, så om man har alla fläktar igång, så drar den in tjyvluft i alla skarvar, Och sammlar damm
Eftersom den bara har en 140mm in och det går att ha 1x140mm bak och 3x120mm i taket.
Det är därför som Corsair envisas med att vilja ha H50 på inblås, lådan blir för varm.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av Oldvikingschool:

Upplåst Llano kan bli höjdare ifall GPU delen får en separat klock man kan ställa utan att strulla upp BLK som får moderkorten att knasa till.
Mitt MSI mobo kan ej gå över 110MHz BLK trots att min APU har jag pressat upp till 125MHz(3.6GHz) på ett Asrock Extreme6.

Har mejlat MSI om problemet och dem verkar inte förstå vad som är felet... När dem väl skriver att den kan gå upp till 131MHz men fastnar på 107-110MHz så fan är det fel.

Översatte den kinesiska artikeln och fann orden "Official MSI Bios introducing us for the experimental Lab Burst Mode". Trots dem på MSI amerikanska forum säger att det är custom bios, inget MSI vet om. (Fast dem i Öst får allting före oss). Goda nyheter för mig ifall detta stämmer, stod också att luftkylning användes till dem resultat som toppades.

Okej intressant. Ja precis är en del begränsningar i Llano som får lösas.

Skrivet av Oldvikingschool:

FM1 ska stödja kommande Trinity så är ganska säker på att det kommer komma rena CPUer utan defekt grafikdel beroende på hur FM1 marknaden ökar eller ej.

Är du säker på att Trinity kommer funka i FM1?

AMD Trinity står som FMx där. Nu är detta en gammal roadmap innan Komodo byttes mot Vishera. Finns där någon nyare om Trinity hade det varit guld.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Okej intressant. Ja precis är en del begränsningar i Llano som får lösas.

Är du säker på att Trinity kommer funka i FM1?

http://i1-news.softpedia-static.com/images/news2/AMD-2012-Tri...

AMD Trinity står som FMx där. Nu är detta en gammal roadmap innan Komodo byttes mot Vishera. Finns där någon nyare om Trinity hade det varit guld.

Tror att FMx kommer funka som AM3+, en bios update and done. Hade annars varit riktigt dumt att släppa moderkort som bara håller 1 år ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Tror att FMx kommer funka som AM3+, en bios update and done. Hade annars varit riktigt dumt att släppa moderkort som bara håller 1 år ^^

Ja ungefär lika dumt som att släppa en ny processor som är sämre än den gamla Too soon?

Nej men man skall nog inte utgå från att FM1 skall vara kompatibla med de nya APUerna (Trinity eller vad de nu heter) för det ha ju AMD inte sagt. Nu verkar ju AMD göra om sina produktplaner så det är väl inte så osannolikt att de kommer att gå bra men man kan nog inte utgå från det.

Permalänk

Är det nån som fått hem den än? Jag är lite sugen på den också. Men nöjer mig med kanske 3,2Ghz eller nåt.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Är det nån som fått hem den än? Jag är lite sugen på den också. Men nöjer mig med kanske 3,2Ghz eller nåt.

ja

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

då väntar jag på dina resultat ! råka också lägga in en beställning , får den på fredag troligast

Permalänk
Medlem

intressant, kommer att följa denna tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe84:

då väntar jag på dina resultat ! råka också lägga in en beställning , får den på fredag troligast

Vilket moderkort valde du?
Jag Valde ASUS F1A78-M PRO FM1 på kompletts fyndhörna för 665:- ordinarie pris 949:-.
Alla delar var med och inga märken i skruvhålen, Bra deal där.
Vi fär se vad det blir för resultat
Kanske AMD upptäkte att det gick att krympa Gamla hederliga Athlon & Phenom till 32nm, med bra resultat.
Och smyger ut dessa nu. Hoppas på en Phenom till FM1

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Lyckades nå 4GHz på a8-3850.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/09eaec70_OCTest2.png

Får 9560MIPS i stocksettings så det blir en jäkla boost av överklocken, dock så vågar jag inte stanna här just för inga program kan visa rätta temperatursiffror än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Lyckades nå 4GHz på a8-3850.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/09eaec70_OCTest2.png

http://data.fuskbugg.se/skalman02/d6691186_zip7.png

Får 9560MIPS i stocksettings så det blir en jäkla boost av överklocken, dock så vågar jag inte stanna här just för inga program kan visa rätta temperatursiffror än.

Kan du slänga upp bilden någonannanstans avast tror att fuskbugg är virus nämligen.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem

Ja har det problemet med En ondsint URL

Permalänk
Medlem

Fuskbugg är den bästa sidan som finns ju, blixtsnabb och utan massa reklam.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Inte bara Avast, finns fler virusskydd som klassar fuskbugg.se för virus, och jag undrar varför...

Jag kör Avast och det blockerar fuskbugg precis som för alla andra.

Finns andra bra sidor, tex: imgur.com och minus.com

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Oldvikingschool #73
Yippie!
Vad var det för inställning som du nu lyckades lista ut för att få eländet över 110 Blc?
Ram-farten, bussen eller något annat?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Inte bara Avast, finns fler virusskydd som klassar fuskbugg.se för virus, och jag undrar varför...

Jag kör Avast och det blockerar fuskbugg precis som för alla andra.

Finns andra bra sidor, tex: imgur.com och minus.com

Jag tror det är för att folk lagt upp virus dit och då blev hela sidan blockerad istället för bara den filen som var virus.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem
Skrivet av copyguy:

Jag tror det är för att folk lagt upp virus dit och då blev hela sidan blockerad istället för bara den filen som var virus.

precis så det ligger till, därför dem försöker blocka .exe filer (Gick innan har jag för mig...)

Någon som kan lägga upp prestandasiffror än?

Skrivet av AMD_PERA:

Hur går det?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Det går bra, pasienten ligger på bordet, Obsidian rengjord, fylld med fläktar. Moderkort, Processor & H50 p/p på plats.
AX1200W, Grafik & minnen på väg in, Och en Corsair SSD 64Gb, ska testa om det går att sätta in den utan att formatera, den har suttit med en Gigabyte 880G förut, annars blir det ominstallation & trassel.
Hoppas att drivrutinerna på skivan inte är allt för avvikande från det normala.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av jacozz:

Oldvikingschool #73
Yippie!
Vad var det för inställning som du nu lyckades lista ut för att få eländet över 110 Blc?
Ram-farten, bussen eller något annat?

Jag underklockade ram, lade ramspänning och v-core på auto, även i Prime95 ökas inte volten från standard, dem är kraftigt övervoltade från grunden kan man säga.

I det hela så överklockas Llano riktigt bra, samt prestandaökningen vid överklockning gick över mina förväntningar.

Jag fick fetlust att köpa en vattenkylare nu när det rullar på här.

Permalänk
Medlem

eftersom bulldozer failade får dom trycka ut ett par 4 och 6 kärniga phenom's till llano som konkurrans mot sandy bridge

Permalänk
Medlem

Monterat och klart.
Hm. EFI-Bios.....Nytt....Musen rör sig inte...hittade Advanced mode...Ha! nu vart det bättre
Provade Crucial SSDn först med ASUS 890FX drivisarna men det sket sig direkt.
Corsair SSDn startade iallafall med Gigabyte 880GX drivisarna. Men det är ju alldrig bra att blanda Gigabyte och ASUS då de har olika lösningar som lätt trasslar till det för varandra.
Men Core Temp Hoppade med tempen från 9+ till 22+...ska prova en nyare version.
CPU-Z viste inte vad det var för CPU. CF funkade iallafall x16/x4 men det gör inte så stor skillnad mot x16/x16.
Eftersom det funkade att starta men det vart för många olika drivisar på samma installation så blir det Format C:
Någon som har tips om EFI-bios och musen?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Vilket moderkort valde du?
Jag Valde ASUS F1A78-M PRO FM1 på kompletts fyndhörna för 665:- ordinarie pris 949:-.
Alla delar var med och inga märken i skruvhålen, Bra deal där.
Vi fär se vad det blir för resultat
Kanske AMD upptäkte att det gick att krympa Gamla hederliga Athlon & Phenom till 32nm, med bra resultat.
Och smyger ut dessa nu. Hoppas på en Phenom till FM1

tog nån asus matx jag med , undra om det inte rent av var samma som du har ! orkar inte kolla upp det nu , kom nyss hem från jobb sjukt trött ! hur går det för dig fått nå reslutat änn ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe84:

tog nån asus matx jag med , undra om det inte rent av var samma som du har ! orkar inte kolla upp det nu , kom nyss hem från jobb sjukt trött ! hur går det för dig fått nå reslutat änn ?

Nä, jag har precis fått ihop burken och håller på med att hitta alla funktioner i EFI bioset som är lite annurlunda,
Har tittat lite i ASUS Ai, uppdaterat bioset mm. Jag har lärt mig för länge sedan av hård erfarenhet att ta det lugnt, så man inte bränner något.
Det är ju en helt ny arkitektur med Bus speed på 100 istället för 200, så det gäller att man inte bränner nått.
När jag ändrade Bus speed till 125 så slog datorn av sig tvärt, kanske att det finns någon spärr som man måste låsa upp nått.
Multippeln går att öka oxå så vi får se i kväll...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Nä, jag har precis fått ihop burken och håller på med att hitta alla funktioner i EFI bioset som är lite annurlunda,
Har tittat lite i ASUS Ai, uppdaterat bioset mm. Jag har lärt mig för länge sedan av hård erfarenhet att ta det lugnt, så man inte bränner något.
Det är ju en helt ny arkitektur med Bus speed på 100 istället för 200, så det gäller att man inte bränner nått.
När jag ändrade Bus speed till 125 så slog datorn av sig tvärt, kanske att det finns någon spärr som man måste låsa upp nått.
Multippeln går att öka oxå så vi får se i kväll...

Ser med spänning fram emot resultat.
Du får gärna bencha lite sen, i mån av tid.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Har gjort en bench på 4.2GHz A8-3850 nu, ser bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Har gjort en bench på 4.2GHz A8-3850 nu, ser bra ut.

Kan du slänga upp prestandaresultat, som typ AMD_PERA kan jämföra med?
Medveten att det är samma processor, men kan va lite kul att veta i så fall

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Kan du slänga upp prestandaresultat, som typ AMD_PERA kan jämföra med?
Medveten att det är samma processor, men kan va lite kul att veta i så fall

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?t=1051735