Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Effektiva 120 fläktar

Hej alla glada sitter me ett litet problem känns som att jag vill byta ut alla mina fläktar idatorn till rimtigt bra fläktar.

De jag söker är

De ska kunna gå lågt när jag inte spelar sen vill jag att.de.ska snurra fort och flytta massa luft när de behövs, inte lysa och ha 3 pins kontakt de jag har nu flyttar inte speciellt me luft.

Hoppas på riktigt bra tips

Mvh felix

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

felix

Permalänk
Skrivet av whityoustone:

Hej alla glada sitter me ett litet problem känns som att jag vill byta ut alla mina fläktar idatorn till rimtigt bra fläktar.

De jag söker är

De ska kunna gå lågt när jag inte spelar sen vill jag att.de.ska snurra fort och flytta massa luft när de behövs, inte lysa och ha 3 pins kontakt de jag har nu flyttar inte speciellt me luft.

Hoppas på riktigt bra tips

Mvh felix

De jag har nu är 5 st 120 som har rpm 800 till 1200, finns de inget som har tex 600 och max uppåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

felix

Permalänk
Medlem

Jag kör 3st Scythe Slipstream till chassi, 800rpm, de flyttar 40 CFM och hörs bara ett dovt whoosh om man har örat rätt nära. Kyler på bra på fullt blås m.a.o. såjag har inget behov av att köra dem på fläktkontroller.

Jag kör bara kontroll på CPU-fläktarna på min TX3 och de har jag bytt till Arctic Cooling F9, 92mm PWM som har passthrough-system så att alla fläktar man kopplar går på samma styrning som CPU-fläkten. Finns även 120mm PWM-styrda chassifläktar om du verkligen behöver mer luftflöde ibland.

På min lilla HTPC kör jag tre st AC F8 80mm PWM som chassifläktar och har dem i just sån passthrough så de ökas och sänks i takt med CPU-fläkten.

På kylare sägs det att Gentle Typhoon är bättre, då den inte tappar flöde lika fort som Slipstream vid mer motstånd, men eftersom du sa 3-pin antar jag att du bara menar till chassit och då flyttar Slipstream mer luft vid lägre hastighet och därmed lägre ljudnivå. Kostar dessutom mycket mindre.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Hej på dej,

Jag kör själv med Noctua fläktar men gillar Scythe stark. Använder/rekommenderar de i alla lägen. Sedan kan du köra med en enkel controller för att sätta rpm.

Fläkt
http://www.inet.se/artikel/5321445/scythe-120mm-gentle-typhoo...

http://www.inet.se/artikel/5321294/noctua-nf-s12b-flx-120mm

Controller
http://www.inet.se/artikel/5321325/scythe-kaze-q-3-5-flaktkon...

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey Cpu Intel® Core™ i7-7700K @ 5.0Ghz
Mob ASUS Maximus IX Formula Ram Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz CL16 Dominator Platinum
Gfx ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB STRIX GAMING OC Cpu Cooler Corsair iCUE H115i RGB PRO XT M.2 2xCorsair Force MP510 series NVMe PCIe M.2 SSD 480GB
SSD 4xSamsung 870 EVO SSD 1TB OS Win 10 Pro 64bit
Psu Corsair HX1200, 1200W PSU

Permalänk

Tack för svaren, kanske ska specifiera mig lite

Har ett lian li pc 1020 chassi med corsair hydro 60 cpu vattenkylare, har 2 fläktar kopplat till radiatorn som är 120 sen en 140 i taket sen 2 140 i fronten som jag också vill byta, totalt 2 120 samt 3 140. Min processor är en i7 som är klockad till 4.4 ghz när jag lirar fps spel så blir processorn 80 grader. Så 1850 rpm är snabbaste man kan få på en 120 ? Finns de nå grymma alternativ på 140 fläktarna.?

Tack för all hjälp

Visa signatur

felix