Tillverkare aviserar stor brist på hårddiskar

Permalänk
Melding Plague

Tillverkare aviserar stor brist på hårddiskar

Översvämningar i Thailand drabbar hårddisktillverkare som Western Digital och Seagate. Redan nu aviseras det om prishöjningar på samtliga typer av mekaniska lagringsenheter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt synd för oss konsumenter

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk

Bunkra med hårddiskar!

Permalänk
Medlem

Shit jag som tänkt köpa en inom närtid, får bli nu på en gång nästan :/

Permalänk
Medlem

Skönt att man har några TB ledigt, dock blir man sugen att köpa ändå. Detta köpbehov ;P

Permalänk

Räcker det med 3TB eller ska man köpa mer?

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.

Permalänk
Medlem

Ajdå, jag som tänkte handla en nästa månad

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337manne:

Räcker det med 3TB eller ska man köpa mer?

Om du inte vet vad du ska ha sakerna till så spara pengarna. Förre eller senare kommer produktionen igång igen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Usch då. :/

Tur att man köpte en ny hårddisk för ett par veckor sedan då.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Entusiast

Vilken tur då att nästa köp är en SSD, Skulle dock behövt köpa en 1TB för mer lagring.
Någon som har någon susning om hur många procent priset troligen stiger?

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Avstängd

Detta låter som en tråkig nyhet..:( Men man får hoppas att de löser soppan framgent!:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Riktigt synd för oss konsumenter

Även lite synd för thailändarna

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Can0n:

Skönt att man har några TB ledigt, dock blir man sugen att köpa ändå. Detta köpbehov ;P

Hela tiden.. man blir fan aldrig nöjd.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Samsung diskar finns det gott om. Jag köpte faktiskt en F4EG 2TB igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDuke:

Även lite synd för thailändarna

känns som hårddiskarna inte var så viktiga...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Har swecopy fått igenom sin kassettersättning än?

Permalänk
Medlem

Det här tror jag vad jag vill om. Jag menar, jordbävning ok, hela fabriken har rasat. Men att priserna går upp för att det regnar, det vete fan. Det är ju inte så att monsunregn är jätteovanliga i dessa trakter. Och vadå, har de bara 1 fabrik eller. Tror helt enkelt att de passar på att få ut en extra slant för sitt jobb och skyller på översvämning. $$$

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk

WD är ett företag jag alltid litat på, har haft 5 diskar varav en från min första dator, fungerar felfritt än idag.

Fast hel brist kan det inte vara, Samsung finns oskadda, och många jag känner har inte haft ett strul med dem heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Hela tiden.. man blir fan aldrig nöjd.

Amen

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuTsaV:

Har swecopy fått igenom sin kassettersättning än?

Det är bara på externa diskar

Permalänk
Medlem

Detta får mig att tänka på en sak. Hur mycket utrymme behöver man idag egentligen? Tänker då inte på gemene svensson eller på filmredigeraren, utan mera just swec-folk och/eller gamers.
För mig känns det nästan som att utrymmesbehovet har stagnerat eller t o m gått bakåt. När jag var yngre och dum och laddade ner filmer och spel så var det "the sky is the limit" angående utrymme, men nuförtiden tycker jag det räcker med 1 tb.
Majoriteten av musik får jag via spotify där jag bara har det allra nödvändigaste i offline-playlists, resten streamar jag. Visst blir PC-spel större och större men ett spel som väger in på 16 gb är ju ändå en piss i havet.
Sen finns ju folk som backupar en hel del, men ändå?
Bara en fundering

Permalänk
Medlem

personligen så har jag problem och se behovet av mer än en TB plats om man inte är en stor pirat eller håller på med film redigering (atm så använder jag 500 GB med över 100+ spel från steam)

Permalänk
Snusfri
Skrivet av blame_me:

Detta får mig att tänka på en sak. Hur mycket utrymme behöver man idag egentligen? Tänker då inte på gemene svensson eller på filmredigeraren, utan mera just swec-folk och/eller gamers.
För mig känns det nästan som att utrymmesbehovet har stagnerat eller t o m gått bakåt. När jag var yngre och dum och laddade ner filmer och spel så var det "the sky is the limit" angående utrymme, men nuförtiden tycker jag det räcker med 1 tb.
Majoriteten av musik får jag via spotify där jag bara har det allra nödvändigaste i offline-playlists, resten streamar jag. Visst blir PC-spel större och större men ett spel som väger in på 16 gb är ju ändå en piss i havet.
Sen finns ju folk som backupar en hel del, men ändå?
Bara en fundering

Jag har totalt 14tb och ca 1½tb ledigt, så nog går det åt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag gick ner från 2TB till 1TB när jag bytte chassi och inte hade plats med mer än en 3,5" hårddisk. Ärligt talat förlorade jag inte mycket. Av de 1TB var det kanske en eller 2 saker man ångrade att man plockade bort. Ju mer man har desto mer samlar man på sig, precis samma som med verkliga saker hemma vilket jag märkte när jag flyttade till en mindre lägenhet.

Min poäng är att man behöver inte så himla mycket utrymme.

Skrivet av EpicBoobs:

Jag har totalt 14tb och ca 1½tb ledigt, så nog går det åt.

Med tanke på ditt forumnamn kan man lista ut vad det mesta av de där 12TB är. Behövs verkligen så mycket?

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd

drömmen är över

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av harith:

personligen så har jag problem och se behovet av mer än en TB plats om man inte är en stor pirat eller håller på med film redigering (atm så använder jag 500 GB med över 100+ spel från steam)

Det är inga problem att fylla 2tb med bilder heller om man fotar mycket. Lägg sen till lika mycket utrymme för backup lokalt.. 2tb till för backup off-site. Vips är man uppe i 6tb.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Tack för tipset. Verkligen, skönt att få veta från sweC när man ska hamstra. Två sega 2TB:are köpta. Ingen plats i chassit men diskarna därinne (9TB ehehe) börjar bli fulla på saker jag inte vill slänga..

eSATA and HotSwap bays! Vilken underbar värld vi lever i <3

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk

tycker de räcker med 1tB diskar
2 tB diskar känns för stora

(tänkte mest på att man förlorar mer om den krachar)

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinnunen4321:

tycker de räcker med 1tB diskar
2 tB diskar känns för stora

(tänkte mest på att man förlorar mer om den krachar)

Så där tänker jag med.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Det här tror jag vad jag vill om. Hårddiskpriserna har smyghöjts sedan mars och snart är det 1 år sedan någon av tillverkarna kom ut med en ny hårddiskmodell. 4TB papperslanseringarna lyser med sin frånvaro i butikerna.
Efterfrågan har slagit i taket, och nu försöker man höja priser med en massa dåliga bortförklaringar.
Det var väl bara någon vecka sedan man påstod att hårddiskpriserna skulle höjas pga påstådd brist på sällsynta jordarter.

Man gör marknaden till ett oligopol genom uppköp och sedan av någon outgrundlig anledning så måste alla tillverkare höja priserna samtidigt. Köp inga magnethårddiskar, håll igen och låt dem svälta.