Permalänk
Medlem

Från 3,8ghz till 2,8 :(

Hej

Jag har strul med min i5:a har länge kunnat köra den genom att överklocka med gigabytes programvara till 3,8ghz. Avinstallerade den men datorn fortsatte köra på de inställningarna.
Såg häromdagen att den blivit nerklockad till normalinställningarna. Men nu går det inte klocka tillbaks den till 3,8. Eller rättare sagt jag kan nästan inte klocka den alls!
Har testat i princip allt som går att ändra i bios och den tidigare programvaran. Kylaren sitter bra och temperaturerna är låga. Har även flashat bios och testat nyaste och orginal och nån däremellan.
Jag kan inte ens dra upp minnena i 1600 längre utan att den protesterar. Har testat stickorna varförsig utan förändrat resultat. Har även kört memtest.

Min tanke är att moderkortet fått sig en släng av något dåligt, men om någon haft liknande problem så kanske det finns någon enklare lösning.

Har en i5a 750, gigabyte p55-ud3 rev1.0, 8gb corsair xms3

Såg inga tecken på att den gick för varmt i 3,8ghz. Körde stabilt i minst ett halvår.

Tacksam för tips och idéer!

Visa signatur

AMD FX 8120 @ 4,5GHz, ASUS Sabertooth 990FX 2.0, 16gb Corsair XMS3, Sapphire Radeon 7950@1100/1575, 120+500gb SSD