Permalänk
Skrivet av Yrch:

Ja men det var inte "multipel-buggen" jag tänkte på utan något annat "mysko" jag läste för ett tag sen... Vilket är samma sak som Aleshi pratar om.
Som sagt, har ingen aning om det är sant eller inte, bara att jag läst om det på andra forum...

Diskuteras här http://hardforum.com/showthread.php?t=1643127&page=3 och här http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?274039-Ath...
It's the BIOS that slower the system clock then you see the BCLK raises.
MSI called it "Lab burst Mode", it's available on rev.1.3 BIOS
If you have this A75MA-G55 mobo, you can run superPi while using a stopwatch to compare the superPi time.
You will see superPi results 15s while your stopwatch is 20s etc.

Och en "svar" på sidan efter...
While I want to believe that this is a miracle chip, I'm inclined to believe RoyalK that the 4.4GHz w/ MSI results are the result of some bug. Maybe their Spread spectrum feature causes CPUID to read higher, but it really stops clocking past 133MHz BCLK. The guy over at Anandtech is getting strange benchmark results (horrendous times per expected clockspeed) with that a75ma-G55 board. He thinks hes at 4.2GHz, but his times are less than that of an A8-3850 @ 3.6. See http://forums.anandtech.com/showpost...8&postcount=10

Check this review out too:
http://en.expreview.com/2011/08/26/a...not/18910.html
In the core voltage of 1.524V,the FSB of Athlon II X4 631 could improve to 140MHz,the main frequency could reach 3.64GHz in the 26x multiplier.The processor passed Super PI test with 21.044s,7s faster than that of default frequency(28.298s).

In the frequency of 3.64GHz,the system was quite instable,and it couldn’t pass other test items as well.
Test was done on a ASUS F1A75-M Pro, which certainly is one of the best FM1 boards available right now. Their results are about on par with average Llano overclocks. I read a review that the MSI G55 A75 board locks down SATA/USB bus speeds, but I dont know if the Asus does that too.

In any case, plently of curious people at Anand and H have already bought boards+x4 631s, so concrete results should be popping up any day now

Problemet var att han kollade bara min wPrime resultat som är den enda "tidsbaserade" testet och säger att resultaten inte stämmer med verkligheten när det fanns en 7zip också på plats.
Med tanke på att jag har testat med GTA4, Dead Island, LoL och for ze lulz Warcraft 3 och sett FPS resultat bättre än mina förväntningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Problemet var att han kollade bara min wPrime resultat som är den enda "tidsbaserade" testet och säger att resultaten inte stämmer med verkligheten när det fanns en 7zip också på plats.
Med tanke på att jag har testat med GTA4, Dead Island, LoL och for ze lulz Warcraft 3 och sett FPS resultat bättre än mina förväntningar.

Ja då förstår jag vad du menar Verkar bara finnas många "fallgropar" man måste akta sig för med Llano så man vet att testresultaten stämmer

Väldigt roligt att den presterar så bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Problemet var att han kollade bara min wPrime resultat som är den enda "tidsbaserade" testet och säger att resultaten inte stämmer med verkligheten när det fanns en 7zip också på plats.
Med tanke på att jag har testat med GTA4, Dead Island, LoL och for ze lulz Warcraft 3 och sett FPS resultat bättre än mina förväntningar.

Hur räknade du FPS? Filmade med höghastighetskamera eller lät du datorn räkna? Är det en bugg så borde du få förhöjda FPS värden eftersom referensklockan går för långsamt. Stoppa i ett externt grafikkort som du låter begränsa, ett gammalt dåligt på för höga upplösningar. Då borde du få samma låga FPS oavsett processorfrekvens, men om den fortfarande ändras när du aktiverar Lab Burst Mode och överklockning så är det buggen. Och du ska mäta när i standardhastighet och Lab Burst avstängt, sedan mäta överklockat med Lab Burst aktiverat för att undvika att Lab Burst rubbar ditt referensresultat.

Alltså, förhöjda FPS är ett tecken på bugg, mäts bäst med externt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Vad gör egentligen lab burst mode?

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av UNIX1337:

Vad gör egentligen lab burst mode?

Vad jag förstått ändrar det referensklockan så att datorns tidsuppfattning blir annorlunda, vilket gör att benchresultat, frekvensangivelser med mera alla uppjusteras en hel del mer än vad de ska ligga på. Detta för att testa kompatibilitet, det är inte direkt något som menas att man ska köra på 24/7.