Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Förstagångs klockare

Jag har en liten fråga. Min rigg ser ut som följande:
MSI Z68A-GD55 G3 REV B3
Intel Core i5 2500K 3,3GHz
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Corsair Cooling Hydro H80
Och jag har gjort lite inställningar i bios för överklockning. Min fråga är dock hur jag säkert kan veta att systemet är överklockat?
I bios så står det att processorn kör i 4200Mhz och att minnena är DDR3-1600 (800Mhz). Kollar jag i MSI control center i windows så står det även där att processorn kör i 4200Mhz men på minnena står det bara DDR3-1333 (667Mhz).
Och testar jag min rigg i Windows prestandaklassifiering så är det ingen skillnad efter mina ändringar i bios. Har även testat med programmet PassMark PerformanceTest och där står det att processorn kör i 3300Mhz och minnena är DDR3-1333 (667Mhz).

Är systemet klockat eller har jag gjort något helt fel. Är som sagt första gången som jag gett mig på att klocka något så jag kan inte detta riktigt. Finns det något annat Benchmark test som är bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mani13:

Jag har en liten fråga. Min rigg ser ut som följande:
MSI Z68A-GD55 G3 REV B3
Intel Core i5 2500K 3,3GHz
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Corsair Cooling Hydro H80
Och jag har gjort lite inställningar i bios för överklockning. Min fråga är dock hur jag säkert kan veta att systemet är överklockat?
I bios så står det att processorn kör i 4200Mhz och att minnena är DDR3-1600 (800Mhz). Kollar jag i MSI control center i windows så står det även där att processorn kör i 4200Mhz men på minnena står det bara DDR3-1333 (667Mhz).
Och testar jag min rigg i Windows prestandaklassifiering så är det ingen skillnad efter mina ändringar i bios. Har även testat med programmet PassMark PerformanceTest och där står det att processorn kör i 3300Mhz och minnena är DDR3-1333 (667Mhz).

Är systemet klockat eller har jag gjort något helt fel. Är som sagt första gången som jag gett mig på att klocka något så jag kan inte detta riktigt. Finns det något annat Benchmark test som är bättre?

Ladda ner CPU-Z och kolla om det står samma sak

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Ladda ner CPU-Z och kolla om det står samma sak

Där står det att processorn kör i 4200Mhz och att minnena har DRAM frequency på 800Mhz så då borde ju systemet vara riktigt klockat. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Ladda ner CPU-Z och kolla om det står samma sak

Det programmet går helt att lita på eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mani13:

Där står det att processorn kör i 4200Mhz och att minnena har DRAM frequency på 800Mhz så då borde ju systemet vara riktigt klockat. Eller?

Skrivet av mani13:

Det programmet går helt att lita på eller?

Ja, programmet går helt att lita på. Så du har klockat systemet

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Ja, programmet går helt att lita på. Så du har klockat systemet

Tackar så mycket.