Grand Theft Auto V (PC) Tråden

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Fast det blir ingen skillnad alls, kan se en liten skillnad i en del andra spel som t.ex BF, men i GTA V så är det ingen skillnad överhuvudtaget

Skrivet av TobbeH94:

FXAA blurrar bara bilden. MSA:a gör den skarpare. Spelar med MSAA x2 och skulle aldrig välja FXAA istället...

Skrivet av Friterad:

Så har jämfört nu, Online och Story Mode i grafik/fps samt jämfört FXAA med MSAA. Online och Story får jag typ samma fps-rate, kör spelet med alla settings på högsta i 1080p fast med FXAA ist för MSAA, får snitt 70-80fps, ännu mer om det inte händer mycket i spelet. Såg faktiskt ingen skillnad alls mellan MSAA och FXAA, inte ens om jag satte på 2X MSAA vs 4X osv, så antingen är det faktiskt ingen skillnad eller så är det något fel i spelet.

PS: FXAA kräver inte ens i närheten av så mycket som MSAA, även om du kör 2X MSAA så kräver det galet mycket videominne i jämförelse

MSAA:s och FXAA:s påverkan på spel är helt beroende på titel har jag läst mig till, citerar någon kunnig snubbe på Geforce forum:

Citat:

MSAA gives a cleaner line and is technically better than FXAA, but MSAA's hunger for resources grows exponentially,
so using a setting higher than 2X can hit the frame rates, depending on the gpu, and game, of course.

FXAA is suitable for games that have bad aliasing, but don't allow for MSAA. FXAA also uses very little system resource, but the blurred edges that result from FXAA bothers some peps and it's benefits varies between games, as does MSAA.
GTA4 as one example of a game that benefits greatly from using FXAA, particularly with the Temporal Aliasing.

källa

Han säger som Friterad säger, att höja FXAA är uppenbarligen fördelaktigt för GTA-spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

Tänkte regga mig på social club men det går inte :/ får bara

---------------------------------------
Access Not Permitted

We're sorry. Based on the information you have submitted to us, you are not eligible to access this part of the site. Please see our Privacy Policy.

If you feel that this is an error, you can contact Rockstar Games Support

Är du minst 18 år? Eller rättare sagt, är du minst 18 år på ditt Social Club konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gojsenmojs:

MSAA:s och FXAA:s påverkan på spel är helt beroende på titel har jag läst mig till, citerar någon kunnig snubbe på Geforce forum:

källa

Han säger som Friterad säger, att höja FXAA är uppenbarligen fördelaktigt för GTA-spelen.

Intressant, i alla fall, någon sa något om att dom dragit upp FXAA till 4X eller något, jag kan bara ta On/Off för FXAA dock kan jag välja mellan MSAA Off/2X/4X/8X. Vet ni något om detta? Ska man kunna dra upp FXAA högre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gojsenmojs:

Som de säger, du har uppgett någon information som de inte gillar, förmodligen åldern.

Fiaxt.. provade igen med tömd cache i IE. klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av fakado:

Flyter på riktigt med min rigg, kör på high/very high

i7 2700k 4,0Ghz
780 3GB
8GB 1600Mhz

Vill väldigt gärna veta vad du får för FPS! Har samma grafikkort och fick spelet hem nyss men har inte hunnit installera det än

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

nu måste man bara köpa ett nytt headset så man kan hitta lite trevliga andra swecklockare att köra online med och göra heists, för mig personligen tycker jag spelet fungerar fruktansvärt bra, så för en gångs skulle har man tur:P ända jag kanske kan klaga på var installationstiden på ca 4 h:P,

personligen skiftar jag emellan mus + tb och x360 kontroll beroende på om man krigar mot andra online eller bara driver omkring och njuter av vyerna i diverse fordon^^

grafik inställningarna är lite kluriga att räkna ut eftersom allt beror på vart på kartan du är och om det är dag eller nattxD.

först tyckte jag att jag fick skräpig prestanda sen insåg jag att jag hade maxar allt i nvidias kontroll panel så att andra spel skulle bli snyggare:P efter det fungerade de bra att "maxa" allt, bortsett ifrån funktionen Long shadows eller vad den heter:P

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Icte:

Vill väldigt gärna veta vad du får för FPS! Har samma grafikkort och fick spelet hem nyss men har inte hunnit installera det än

Vill du så kan du få nästan konstant 120FPS med GTX 780 om man säger så men då måste allting vid sidan bort så som High resolution shadows, MSAA mm och siktar du på 60FPS så kan du nog ha på det mesta men själv vill jag ha 120

Specs I sign.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Intressant, i alla fall, någon sa något om att dom dragit upp FXAA till 4X eller något, jag kan bara ta On/Off för FXAA dock kan jag välja mellan MSAA Off/2X/4X/8X. Vet ni något om detta? Ska man kunna dra upp FXAA högre?

Fortsätter att läsa på; hög FXAA verkar vara gynnsamt för alla Rockstar-titlar eftersom FXAA implementeras av spelutvecklarna själva. Någon säger att hög FXAA ska matcha perfekt med 4x MSAA, och även med hög CSAA men det stödjer inte GTA V väl? (Sitter i skolan)

Jag ska pinna hem och göra lite tester och ta lite screenshots, och försöka göra en bedömning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Vill du så kan du få nästan konstant 120FPS med GTX 780 om man säger så men då måste allting vid sidan bort så som High resolution shadows, MSAA mm och siktar du på 60FPS så kan du nog ha på det mesta men själv vill jag ha 120

Specs I sign.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag vill nog också ha 120 fps men efter att ha kört GTA V på PS3 så länge som jag gjort så vill jag nog ha lite kantutjämningar också! Klarar du av att få stabilt 120 fps med åtminstone 2x MSAA?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Provspelade en halvtimme för första gången nu på lunchen, verkar ju fantastiskt bra! Dock verkar det som att styrningen i bilarna blir mer känslig i förstapersonsläget, eller är det bara en inbillning?
Ni som kör med gamepad, känns det mycket bättre vid körningen?

Rullade på förvånansvärt bra på en laptop med i7 4710hq samt gtx 970m! Körde i 1080P med high textures och inte ett enda lagg vad jag märkte. Får prova skruva upp det hela lite mer sen.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Varför stänger ni inte av SLI i så fall? Spelar med ett ensamt 970 och får god fps på en blandning mellan very high och ultra i 1080p med 2x msaa

Vad är "god fps" för dig? Jag har en 1440p skärm så det skall till med mycket för att jag skall gå ner i upplösning.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Någon annan som också känner att startbonusen var lite tråkig? Jag vill inte ha 500 000 på en gång! Det förstör tjusningen lite tycker jag, att få arbeta ihop pengarna.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

56,7gb nerladdat. Snart!!

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Någon annan som också känner att startbonusen var lite tråkig? Jag vill inte ha 500 000 på en gång! Det förstör tjusningen lite tycker jag, att få arbeta ihop pengarna.

Är ju inte direkt mycket pengar man får i bonusen, det går åt kan jag lova, och snabbt.

Visa signatur

i7-11700k - RTX 3080 - 32GB DDR4 - 1TB SSD

Permalänk
Skrivet av Lspn:

Är ju inte direkt mycket pengar man får i bonusen, det går åt kan jag lova, och snabbt.

Skönt att höra! Jag tycker om att känna av fattigheten i början av spelet

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Vad ska man spendera sina $1.000.000 på i Online?.. Håller på att spela Story just nu, men när jag väl spelar Online så vill jag veta vad är det bästa man kan göra med pengarna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av peji89:

Har spelat nästan 10% och har inte fått det än..

Min gubbe hade $500.000 såg jag i story mode.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Har grafiska artefakter när jag spelar, notera Simeons kontur vid t.ex.
Kör 1080p och i övrigt lägsta inställningar med datorn i signatur. CPU varierar mellan 80-100%, artefakter även när den inte maxar, fps omkring 70, min ca 50. Vad kan det bero på tror ni?

Funderar på att uppgradera grafikkort och/eller cpu, antar att grafikkortet är mest relevant? Lever på ganska tight budget, så funderar på Radeon R9 280 3GB och/eller en FX8330/50/70. Skulle detta avhjälpa artefakterna eller tror ni de kan ha annan orsak?

Annat problem jag har är att ljudet stängs av när spelet startar om jag har mitt bluetooth headset inkopplat, åtgärdas genom att starta om headset, underligt.

/snubbe som inte varit med i hårdvarusvängarna på ett par år

P.S. $500k var ju sämst som förbokningsbonus, vill ju börja på $0, hur slänger jag bort pengarna snabbast på något jag inte får något för? Att det dessutom endast är Franklin som får cash är ju också konstigt.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-T-E:

Om du menar genom steam så är det: Steam/Settings/In-Game/In-Game FPS counter

Jaha! Det var via Steam man skulle aktivera det... inte undra på att jag inte hittade något bland inställningarna för GTA V.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk

Ingen som har samma problem som mig? Jag spelade problemfritt säkert tio timmar igår, och kunde starta det utan problem flera gånger.. Imorse startade jag spelet också utan problem, och kan fortfarande göra, Men! när jag väljer Story mode nu och kommer in i "loading screen" så laddar det en stund, sen så kraschar hela spelet (oftast så jag måste bryta strömmen).. Förstår inte varför då det fungerade problemfritt igår.. Börjar bli frustrerande nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av HermitoZ:

Har grafiska artefakter när jag spelar, notera Simeons kontur vid t.ex.
Kör 1080p och i övrigt lägsta inställningar med datorn i signatur. CPU varierar mellan 80-100%, artefakter även när den inte maxar, fps omkring 70, min ca 50. Vad kan det bero på tror ni?

http://i60.tinypic.com/219ow8z.jpg

Funderar på att uppgradera grafikkort och/eller cpu, antar att grafikkortet är mest relevant? Lever på ganska tight budget, så funderar på Radeon R9 280 3GB och/eller en FX8330/50/70. Skulle detta avhjälpa artefakterna eller tror ni de kan ha annan orsak?

Annat problem jag har är att ljudet stängs av när spelet startar om jag har mitt bluetooth headset inkopplat, åtgärdas genom att starta om headset, underligt.

/snubbe som inte varit med i hårdvarusvängarna på ett par år

P.S. $500k var ju sämst som förbokningsbonus, vill ju börja på $0, hur slänger jag bort pengarna snabbast på något jag inte får något för? Att det dessutom endast är Franklin som får cash är ju också konstigt.

Stäng av MSAA ifall du har det på..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Stäng av MSAA ifall du har det på..

Det är av... Allt på lägsta som sagt, och grafikminnet ska ligga strax under mitt tillgängliga.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Snart slut på arbetsdagen 😀 äntligen kan jag få spela hoppas jag, om inte det hänt något med spelet med datorn avstängd.
Har bara spelat första gta som släpptes....gissar att det hänt en del sen dess?
skall bli kul 😁

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Får titt som tätt att jag inte kommer åt cloud save samt att spelet har kraschat 3 gånger för mig.
Ena gången vart bilden helt fast och sedan slocknade båda skärmarna.
Var tvungen att starta om datorn :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SaadRH:

Nej jag har inte saphire kort. Vrf skulle det göra skillnad? Jag har en Gigabyte och den andra är en MSI kort.

Sapphire fick dra in sina 280X kort för att dom var trasiga.
Gigabyte och ett MSI? Det hade nog funkat bättre om du körde dubbletter av en.

Permalänk
Skrivet av Unpoor:

Fiaxt.. provade igen med tömd cache i IE. klart

IE

Permalänk
Skrivet av FaniSkogen:

Någon annan som också känner att startbonusen var lite tråkig? Jag vill inte ha 500 000 på en gång! Det förstör tjusningen lite tycker jag, att få arbeta ihop pengarna.

Köp en bil för pengarna, den lär vara kraschad inom kort och du är tillbaka på noll

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Jo visst! Men tänkte att det vore kul att höra mer av inbitna Gta lirare hur PC versionen skiljer sig och fungerar vs konsoll. Men nu har jag köpt det och ska lira. Har dock ett späckat familjeliv med heltidsarbete, hund, villa och har inte hunnit med en minut sen release. Imorgon kanske jag hittar en lucka..

Skickades från m.sweclockers.com

det är ju exakt samma spel, förutom grafiken, så det är väll därför folk här inne mest diskuterar fps osv. Har själv inte spelat det än varken på konsoll eller pc, väntar någon månad eller två tills alla barnsjukdomar är borta

Permalänk
Medlem

Spelet har hittills fungerat bra för mig förutom när jag körde en benchmark och spelet låste sig efteråt. Stark kandidat till årets PC-spel tycker jag.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Altså vad fan ere med laddningstiderna i online :(. Ibland sitter man bara och stirrar på en karta i 30-60s när man byter mellan uppdrag och online.... Sitter även på ssd