Fast det blir ingen skillnad alls, kan se en liten skillnad i en del andra spel som t.ex BF, men i GTA V så är det ingen skillnad överhuvudtaget
FXAA blurrar bara bilden. MSA:a gör den skarpare. Spelar med MSAA x2 och skulle aldrig välja FXAA istället...
Så har jämfört nu, Online och Story Mode i grafik/fps samt jämfört FXAA med MSAA. Online och Story får jag typ samma fps-rate, kör spelet med alla settings på högsta i 1080p fast med FXAA ist för MSAA, får snitt 70-80fps, ännu mer om det inte händer mycket i spelet. Såg faktiskt ingen skillnad alls mellan MSAA och FXAA, inte ens om jag satte på 2X MSAA vs 4X osv, så antingen är det faktiskt ingen skillnad eller så är det något fel i spelet.
PS: FXAA kräver inte ens i närheten av så mycket som MSAA, även om du kör 2X MSAA så kräver det galet mycket videominne i jämförelse
MSAA:s och FXAA:s påverkan på spel är helt beroende på titel har jag läst mig till, citerar någon kunnig snubbe på Geforce forum:
MSAA gives a cleaner line and is technically better than FXAA, but MSAA's hunger for resources grows exponentially,
so using a setting higher than 2X can hit the frame rates, depending on the gpu, and game, of course.
FXAA is suitable for games that have bad aliasing, but don't allow for MSAA. FXAA also uses very little system resource, but the blurred edges that result from FXAA bothers some peps and it's benefits varies between games, as does MSAA.
GTA4 as one example of a game that benefits greatly from using FXAA, particularly with the Temporal Aliasing.
Han säger som Friterad säger, att höja FXAA är uppenbarligen fördelaktigt för GTA-spelen.