Grand Theft Auto V (PC) Tråden

Permalänk
Skrivet av HermitoZ:

P.S. $500k var ju sämst som förbokningsbonus, vill ju börja på $0, hur slänger jag bort pengarna snabbast på något jag inte får något för? Att det dessutom endast är Franklin som får cash är ju också konstigt.

Köp någon slumpad aktie... Eller LifeInvader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruktstund:

Köp någon slumpad aktie... Eller LifeInvader.

Haha, LifeInvader var ju bästa idén hittills Klart jag ska göra det!

Någon med andra teorier ang. mina artefakter jag skrev om på förra sidan? (Bilden på Simeon)
Använder Catalyst 15.4 Beta, kanske är den som är kass?

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Skrivet av HermitoZ:

Haha, LifeInvader var ju bästa idén hittills Klart jag ska göra det!

Någon med andra teorier ang. mina artefakter jag skrev om på förra sidan? (Bilden på Simeon)
Använder Catalyst 15.4 Beta, kanske är den som är kass?

Tänkte säga att du ska dra ner senaste drivisarna, funkade för min polare (Nvidia). Men jag såg ju att du kör med AMD i din sign.

Permalänk
Medlem

Har ni problem med att spelet vägrar starta om ni köpt det på steam, stäng av ert anti-virus. Det funkar prima då ^^

Permalänk
Medlem

Hur kan jag se fps'en i GTA V?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Jo det är rätt många som laddar ner spelet nu direkt efter släpp.
När jag preloadade så tog det ca 16 timmar att få ner 60gig(100/10mbit). Tyvärr kan du bara vänta tills det är klart :/

Tog mig 2½ dag med 100/100 men det var för nerladdningen hade hamnat i nån loop. Jag laddade ner 38 gig 2 gånger innan jag märkte att det var fel... så 38gig*3 vart det totalt. Men snabbt gick det ju inte för det.... hade väl 10Mb/sec som mest under kortare perioder.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Entusiast
Skrivet av w00x:

Hur kan jag se fps'en i GTA V?

Tack på förhand.

Fraps är det vanligaste programmet för det och går att ladda ner gratis men har du det på Steam så finns det en inbyggd som du kan aktivera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Vilken är bästa bilen som man kan sno och göra till sin egen?

Permalänk
Medlem

Någon med Windows 10 som fått igång spelet?

Visa signatur

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem

Spelet kraschar för mig vid uppstart. Köpt via Steam och har windows 8.1

Visa signatur

N64 .Gamecube. Wii. Wii u. PS1 PS2 PS3.
i7-4770K
EVGA 780GTX
MSI Z87-G45
Windows 10. CREATOR

Permalänk
Medlem

Social Club bara står och tuggar för min vän när han ska starta spelet (han har köpt det via Steam) och inget händer när han trycker på "Home" som Rockstar föreslog. Han har inget antivirus heller. Någon som har haft samma problem och löst det?

Permalänk
Medlem

Riktiga moddar till GTA V kan dröja verkar det som: http://enbseries.enbdev.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=3750&p=...

Citat: "Rockstar did everything to prevent modding of GTA5, so at this moment impossible to do anything via editing game files."

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Vad ska man spendera sina $1.000.000 på i Online?.. Håller på att spela Story just nu, men när jag väl spelar Online så vill jag veta vad är det bästa man kan göra med pengarna..

Köp ett garage/hus till att börja med, och kanske en fet bil som du kan köpa via telefonen i spelet. Sen finns det ju lite vapen och sånt som man kan köpa, lite att välja på innan man går upp i level men finns en del.

Visa signatur

i7-11700k - RTX 3080 - 32GB DDR4 - 1TB SSD

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Fast det blir ingen skillnad alls, kan se en liten skillnad i en del andra spel som t.ex BF, men i GTA V så är det ingen skillnad överhuvudtaget

Håller med, har själv gjort samma upptäckt. FXAA fungerar riktigt bra i GTA V och det är liten eller ingen skillnad.

Att bara aktivera MSAAx2 drar direkt av 20-25 FPS!

Skrivet av Gojsenmojs:

MSAA:s och FXAA:s påverkan på spel är helt beroende på titel har jag läst mig till, citerar någon kunnig snubbe på Geforce forum:

GTA IV såg bäst ut med FXAA + SMAA via injektorer. Det vore kung ifall GTA V fixar stöd för SMAA snart, det är av många ansett som den bästa moderna AA-tekniken sett till prestanda/kvalitet.

Skrivet av Sirme:

personligen skiftar jag emellan mus + tb och x360 kontroll beroende på om man krigar mot andra online eller bara driver omkring och njuter av vyerna i diverse fordon^^

...

först tyckte jag att jag fick skräpig prestanda sen insåg jag att jag hade maxar allt i nvidias kontroll panel så att andra spel skulle bli snyggare:P efter det fungerade de bra att "maxa" allt, bortsett ifrån funktionen Long shadows eller vad den heter:P

Det är så nice att kunna skifta precis så - handkontroll ger bäst körkänsla och mus bäst skjutande

Long Shadows har med strålkastare från fordon att göra, men den viktigaste inställningen under "Advanced Graphics" är i mitt tycke Detailed Shadows. Som jag tidigare nämnt så är Shadows på Very High + Detailed Shadows MYCKET snyggare och renare. Funkar bäst med Shadows på Soft. Jag har jämfört och det är natto och dag.

Skrivet av Gojsenmojs:

Fortsätter att läsa på; hög FXAA verkar vara gynnsamt för alla Rockstar-titlar eftersom FXAA implementeras av spelutvecklarna själva. Någon säger att hög FXAA ska matcha perfekt med 4x MSAA, och även med hög CSAA men det stödjer inte GTA V väl? (Sitter i skolan)

Jag ska pinna hem och göra lite tester och ta lite screenshots, och försöka göra en bedömning!

Måste säkert ha jämfört fram och tillbaka minst 8-10 gånger, och det verkar som textursuddigheten som FXAA t.ex ger i Skyrim inte alls har samma effekt nu i GTA V. Som jag ser det är det onödigt med MSAA i nuläget.

Ni som sitter på SLI och har kort med mycket VRAM: använd downsampling eller DSR som AA-metod och se hur det blir.

Skrivet av FaniSkogen:

Någon annan som också känner att startbonusen var lite tråkig? Jag vill inte ha 500 000 på en gång! Det förstör tjusningen lite tycker jag, att få arbeta ihop pengarna.

Tips: köp en massa värdelösa aktier för hela summan

Gillar inte heller att vara rik när man egentligen bör vara fattig.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem
Skrivet av HermitoZ:

Haha, LifeInvader var ju bästa idén hittills Klart jag ska göra det!

Någon med andra teorier ang. mina artefakter jag skrev om på förra sidan? (Bilden på Simeon)
Använder Catalyst 15.4 Beta, kanske är den som är kass?

Kan absolut vara drivrutinerna som orsakar dessa artefakter. Kör med kort från Nvidia så kan inte gå in på det i mer detalj. Dock på rak arm så ser det mer ut som om de orsakas på grund av ett lägre post-fx-värde.

Permalänk

Svårt att synas och få svar i denna massiva tråd.
Men är det någon som vet om man kan höja FOV ytterligare?
Via någon configfil eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JagdKatzen:

Tips: köp en massa värdelösa aktier för hela summan

Gillar inte heller att vara rik när man egentligen bör vara fattig.

en dag senare så exploderar aktierna 1000%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Riktiga moddar till GTA V kan dröja verkar det som: http://enbseries.enbdev.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=3750&p=...

Citat: "Rockstar did everything to prevent modding of GTA5, so at this moment impossible to do anything via editing game files."

men vafan det var ju en av anledningarna till att köpte spelet!, just för att jag ville se vilka modd skapelser som skulle kunna dyka upp:O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

men vafan det var ju en av anledningarna till att köpte spelet!, just för att jag ville se vilka modd skapelser som skulle kunna dyka upp:O

aaaaaaaaaaand thats why you dont preorder, son.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

aaaaaaaaaaand thats why you dont preorder, son.

Jo men inte trodde jag det skulle vara så idiotiska att låsa modding, fan också, aja med ett gammalt presentkort fick jag ju det för 240 kr så det får väl vara värt det ändå men jag hoppas de ändrar sig,

Permalänk
Skrivet av HermitoZ:

P.S. $500k var ju sämst som förbokningsbonus, vill ju börja på $0, hur slänger jag bort pengarna snabbast på något jag inte får något för? Att det dessutom endast är Franklin som får cash är ju också konstigt.

Håller helt med dig! Jag vill inte heller starta med en massa pengar. Jag vill jobba mig uppåt och inte börja med allt. Ett spel blir tråkigt när det inte längre finns något att jobba mot.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Skrivet av Subzero299:

Riktiga moddar till GTA V kan dröja verkar det som: http://enbseries.enbdev.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=3750&p=...

Citat: "Rockstar did everything to prevent modding of GTA5, so at this moment impossible to do anything via editing game files."

Dåligt, hoppas det ändras på inom kort. Det som står högst på min önskelista är fordonens riktiga namn, och om det är möjligt, en verklighetstrogen hastighetsmätare, hade varit über!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SundanceKid:

Svårt att synas och få svar i denna massiva tråd.
Men är det någon som vet om man kan höja FOV ytterligare?
Via någon configfil eller liknande.

Finns en mod som tillåter ökning av FOV, dock vet jag inte om man riskerar att bli bannad om man använder den.

Här är anvisningarna i alla fall:

Edit: Non-Steam problems have been fixed. There's currently no reason to update if you're using Steam, but if you do, uninstall the old version (i.e. replace the mod bink2w64.dll with the original again) first, otherwise things will probably break.
Screenshots comparisons here: http://imgur.com/a/MrS69[1]
Tested and working on the worldwide Steam and retail/Rockstar Warehouse version as of April 15, 2015 - there's no guarantee a future patch won't break it, but this mod will be updated for compatibility if necessary.
Be advised: We do not yet know the game's anti-cheating measures - use at your own risk. This mod modifies game memory and as such looks like a cheat, and may even be considered one in online multiplayer as having a higher field of view can put players at a competitive advantage.
Edit: I should probably point out that I consider the risk of getting banned for using this about as high as for things like SweetFX (which "look like a cheat" in the same way), and if you do get banned, it's most likely a mistake (though we have no idea whether Rockstar would unban you then either). I just felt the need to mention that it's not 100% risk free.
Installation instructions:
Download here: https://mega.co.nz/#!4AQGzJjB!9mclkHp43fbGSOLhD8d-mC4CNes-9Qe...[2]
Find your GTA V installation folder (e.g. C:\Program Files (x86)\Steam\SteamApps\common\Grand Theft Auto V). It should have files such as GTAV.exe and bink2w64.dll in it.
Extract fov.txt and dsound.dll into that folder.
Change the contents of fov.txt to your desired vertical(!) field of view. The default I've set is 68, which translates to about 100 degrees horizontal on a 16:9 display. If you only know the horizontal FoV you want, here's a handy calculator: http://www.rjdown.co.uk/projects/bfbc2/fovcalculator.php[3]
All done! Launch the game as usual.
Anticipated questions / known issues:
Q: I don't see any "dll".
A: Windows doesn't display known file extensions by default - if you just see a "bink2w64" file, that's okay, that's what I meant.
Q: Does this work on the Rockstar Warehouse version of the game too?
A: Yes.
Q: Why doesn't the FoV slider in the camera menu work anymore?
A: The mod overrides it. If you want the default values back, you can uninstall it, or set them in fov.txt (they go from 45 to 55). If you want an ingame way of changing field of view, I might try utilising the cheat code prompt for that, but no guarantees.
Q: So how do I uninstall this?
A: Just delete dsound.dll from your GTA V installation folder again.
Q: I have a super fast PC and this doesn't seem to work.
A: The mod waits 30 seconds after the game starts (i.e. the program opens, not 30 seconds after you gain control of your character) to take effect, as it crashes if it tries to load immediately when the game does. I know there's better ways to avoid this, but I wanted to get this out quickly.
Q: I set the FoV to 100 and everything looks weird!
A: You need to convert your FoV to the vertical FoV, see the calculator linked above.
Q: Where's the source code?
A: I'll put it up shortly when I've polished it, but it's nothing special, really.
Changelog
1.1 (April 15, 2015)
Added debug log output.
Changed wrapped DLL to dsound.dll for compatibility with non-Steam version.
1.0 (April 15, 2015)
Initial release

Dold text
Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med "err_gfx_d3d" ? Kan spela 5-10 minuter så krashar spelet och det meddelandet kommer upp. Har sökt runt för lite lösningar. Vissa har det löst sig för när de t.ex. stängt av msi afterburner/fraps (gpu/fps monitoring). Har testat stängt av allt sånt men inget vidare framsteg.

Spelet är alltså helt ospelbart.

Visa signatur

PSU: EVGA 750W HDD1: 2st Corsair Force 3 120GB SSD i RAID 0 HDD2: 2st WD 1TB i RAID 0 GPU: GTX 970 CPU: Intel 4790K @ 4.6Ghz CPU Kylare: Mugen Grand Kama Cross Minne: Corsair 12BG 1600Mhz Mobo: Asus Z97-A

Permalänk

någon som vet varför ens vänner är genomskinliga i online läget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psychadaelic:

någon som vet varför ens vänner är genomskinliga i online läget?

Det är för att dom har inaktiverat ett läge som gör att man inte kan döda eller spränga personens fordon:p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psychadaelic:

någon som vet varför ens vänner är genomskinliga i online läget?

Man kan spela i typ no harm mode eller vad det heter.

Hur snor man pengar av folk i online? Den varnar ju typ om man har för mykt cash på sig att folk kan sno det, men hur? Dödar man nån får man ju inga pengar

Permalänk
Medlem

Woo, då har jag köpt GTA via steam blir riktigt skoj att spela när det väl har laddat ner

Visa signatur

PC specs: Mobo: MSI Z87 G45CPU:4670K RAM: 8GB Kingston HyperX blu 1600mhz GPU: ASUS R9 280X Crossfire PSU: AX850 HDD1: Seagate Barracuda 1tb 7200rpm HDD2: WD Caviar Blue 500gb SSD: Samsung 840 basic 120GB
Tangentbord: Qpad MX 85 Cherry red

Permalänk
Skrivet av wezc00:

Det är för att dom har inaktiverat ett läge som gör att man inte kan döda eller spränga personens fordon:p

Tack! vet du har man stänger av det?

Permalänk
Medlem

Vadå låsa från moddning? Jag gav fan inte fullpris för att spela om spelet till ett annat format... mods vill jag se.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |