Börja spela WoW för första gången någonsin

Permalänk
Medlem

Börja spela WoW för första gången någonsin

Hej

Som titeln lyder så funderar jag på att börja spela WoW för första gången efter att ha läst och "forskat" om detta fenomen. Jag slutade nyligen på mitt jobb och har ca ett år av slötid innan jag börjar på min nästa tjänst och behöver fylla denna tid med lite smått och gott.

Jag har siktet inställt på Silvermoon som är en PvE server och ska göra en präst på Horde sidan. Då jag inte känner någon som spelar detta så letar jag helt enkelt efter folk som jag kan spela med men även lite info om hur servern jag valt är i allmänhet.

Tacksam för all information som ni kan tänkas ge.

Permalänk
Medlem

Ptja, finns inte så mycket att tillföra. Skapa ett konto och sätt igång bara Vill du tvunget ha en guild direkt kan du ju kolla lite här på forumet innan du väljer server, finns en del trådar om folk som rekryterar. Du kan också kika på www.mmo-champion.com, finns en guildrekryteringsdel i deras forum.

Jag vill dock rekomendera dig att bara välja en server och börja spela. Det roliga med WoW är det okända, något jag som gammal spelare saknar mest från min nyblörjartid. Folk träffar man hela tiden och det finns gott om guilder som vem som helst får vara med i. Tycker dock du ska välja PvP-server. Även fast du ibland blir dödad är det sjukt kul att kunna PvPa lite när man levlar Som sagt, välj en server med hyfsat mycket folk och sätt igång

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Vill dock tillägga till ovanstående att PvP kan du köra ändå i form av battlegrounds även på PvE-server. Så är du som jag att du gillar pvp ibland, men under questande inte vill råka ut för att när som helst bli dödad av annan spelare, är PvE-server bäst.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Man lär sig mest av att spela på en PVP-server.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

Dessutom så kan man inte (på en PVE server) som vi gjorde för 3år sedan samla ihop så många allys och hordes i olika levlar och banka skiten ur varann i Stranglethorne. Hur kul som helst

Synd att sånt inte görs längre men det är fortfarande kul med for the alliance eller for the horde och det kan man väl knappast göra på en pve-server?

Permalänk
Medlem

Tack! Det var bra info här, ska ta och kolla upp skillnaden mellan PvE och PvP servrar. Dock förstår jag inte varför man skulle bli en bättre spelare av att spela på PvP servrar. Jag vill helst inte göra för stora efterforskningar för att inte förstöra ny-spel-känslan så att säga så jag tror det får räcka med det jag tagit reda på hittils. Tack igen.

Permalänk
Medlem

Annars är det bara att testa, skapa en figur på pve server, och en på pvp, levla en bit, sen ser du var du trivs bäst.
Jag började på silvermoon, och har väl någon låg level alt kvar. Men flyttade min main till Argent Dawn, mest eftersom en kompis som jag träffade i spelet flyttade, så följde jag med. Du kan ha 50 figurer totalt på ditt konto, och max 10 på en server. Så det bästa är att testa vad man trivs med.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av waconda:

Dessutom så kan man inte (på en PVE server) som vi gjorde för 3år sedan samla ihop så många allys och hordes i olika levlar och banka skiten ur varann i Stranglethorne. Hur kul som helst

Synd att sånt inte görs längre men det är fortfarande kul med for the alliance eller for the horde och det kan man väl knappast göra på en pve-server?

For the alliance eller For the horde kan man göra på vilken server som helst så vitt jag vet.

Men vilken server du väljer, PvP eller PvE är helt upp till dig och din spelstil. Det kan vara skönt när man är rookie att bara fokusera på quester och mobs osv utan att behöva vara orolig för att nån lvl85 noob ska komma och döda dig 10 gånger i rad. Men gillar man å andra sidan PvP såpass mycket att man vill lira på en PvP server så visst, gör så
Jag började på en PvP server för 5-6 år sedan och jag kommer ihåg att jag blev jävligt trött på att bli gankad i oändlighet i Stranglethorn.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

En del av mig vill säga "gör något annat i ett år än att spela wow", men men.

Det blir ju roligare ju högre level du är. När du kan börja köra battlegrounds och raids på riktigt. Tipset är därför att levla upp så snabbt som möjligt, strunta i onödigt svåra quests bara för att det är bra reward, du kommer få något mycket bättre 2 levlar senare ändå.
Du behöver inte utforska allt / göra alla quests i ett område. Fortsätt framåt så snabbt du kan!

Permalänk
Medlem

Själv föredrar jag PVE-RP servers, lite mer hyfs på folk i allmänhet. Det är långt ifrån stort fokus på att rollspela sin karaktär, men om man vill göra sånt aå kan man.

Det finns en anledning till att den största (kanke är 2a nu, osäker) servern i Europa är en RP-server, Argent Dawn, finns många svenskar där, på horde-sidan hade vi ett helt gille med bara kompisar och folk från stan ett tag

PVP-server rekommenderar jag inte. Då är det trevligare att kunna välja när man vill ha PvP påslaget. Det blir en del pvp ute i det öppna ändå till och från. Har varit stora fältslag också, börjar någon att flagga sig för PvP och göra lite retande emotes så är det fullt krig rätt vad det är X)

När man körde på PvP-server så kom det alltid folk och hade ihjäl en tillräckligt ofta för att man skulle strunta i att fortsätta questa där man var och det kändes rent ut sagt för jäkligt. I spel där det inte skiljer så väldigt mycket mellan min och max level kanske det funkar bättre, men här tar det en attack för att man ska dö utan att reagera.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

For the alliance eller For the horde kan man göra på vilken server som helst så vitt jag vet.

Men vilken server du väljer, PvP eller PvE är helt upp till dig och din spelstil. Det kan vara skönt när man är rookie att bara fokusera på quester och mobs osv utan att behöva vara orolig för att nån lvl85 noob ska komma och döda dig 10 gånger i rad. Men gillar man å andra sidan PvP såpass mycket att man vill lira på en PvP server så visst, gör så
Jag började på en PvP server för 5-6 år sedan och jag kommer ihåg att jag blev jävligt trött på att bli gankad i oändlighet i Stranglethorn.

Men i dagens wow blir du inte gankad alls ^^ tro mig, har lvlat flera alts och har inte stött på någon ganker överhuvudtaget alla kör random dungeon, elr random battleground nuförtiden. ingen questar typ ^^

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av prod01:

En del av mig vill säga "gör något annat i ett år än att spela wow", men men.

Det blir ju roligare ju högre level du är. När du kan börja köra battlegrounds och raids på riktigt. Tipset är därför att levla upp så snabbt som möjligt, strunta i onödigt svåra quests bara för att det är bra reward, du kommer få något mycket bättre 2 levlar senare ändå.
Du behöver inte utforska allt / göra alla quests i ett område. Fortsätt framåt så snabbt du kan!

Å andra sidan är det rätt mycket humor i att göra många av småquesten och serierna, särskilt nu med Cataclysm, jag har skrattat rätt mycket när jag kört upp nya karaktärer.

Men jag skulle nog hålla med om att man kan dra på fort med sin första karaktär, så kan man utforska världen på sina andra efteråt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Åh får nostalgitripp bara o tänka på hur kul WoW var när man just börjat och varje landskap var ett outforskat mysterium

Högst personlig åsikt är att det är roligare att levla på PVP-server just för att det kan bli lite hostilt mellan andra spelare när man questar och i det stora hela tycker jag det är roligare att slåss mot andra laget än att bara glo på dem.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

ALL pvp kan göras på pve-servrar också om du flaggar dig själv som pvp. Skillnaden är att på pve-servern kan du välja att delta i "open world pvp" eller ej, medan på pvp-servern är det tvingande.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Du kan ju pröva upp till lvl 20 se om du tycker om det

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan säga är välj en High-pop server! det suger så inihelvete att spela på en död/ halvdöd server

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem

Silvermoon på horde sidan är tom. Ungefär 96% alliance på den servern.
Ska du göra en snubbe på Silvermoon så gör en alliance, ska du göra horde gör den på en annan server.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

GÖR DET INTE! har sett polare som har börjar med den skiten, dom låter spelet gå före sina polare... Börja med något annat spel istället.

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onYYx:

GÖR DET INTE! har sett polare som har börjar med den skiten, dom låter spelet gå före sina polare... Börja med något annat spel istället.

Har spelat Wow till och från i åratal, och verkligheten har alltid kommit först. Tror mer dina kompisar har problem med att sluta.

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoralSea:

Jag har siktet inställt på Silvermoon som är en PvE server och ska göra en präst på Horde sidan. Då jag inte känner någon som spelar detta så letar jag helt enkelt efter folk som jag kan spela med men även lite info om hur servern jag valt är i allmänhet.

Skapa en karaktär på Horde Silvermoon och skriv in kommandot /who 85 i chatten.
Jag tror inte du kommer att se 49 aktiva karaktärer på max-lvl ens kring klockan åtta på kvällen då det brukar vara som flest inloggade. Allians-sidan däremot.

Det knepiga är att hitta en, eller ens någon realm där allians och horde spelas lika mycket. I början var PvP-servrarna ganska jämna med en liten övervikt för Horde och PvE-servrarna Allians-dominerade.

Skillnaderna har ökat med åren för nackdelarna att spela den mindre sidan är så mycket större än fördelarna. Förr så fanns fördelen att alla kände alla på den mindre sidan. Det blev en bra sammanhållning. Men sedan dungeon-findern introducerades så finns inte ens den fördelen.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk

Fördelen med silvermoon är att man aldrig behöver ha tråkigt, finns alltid saker att göra och raider att gå med i nästan dygnet runt.
Horde sidan är som sagt ganska död och att göra "for the horde" kan man i princip glömma, många spelare på horde sidan är dessutom alts till alliance spelare.
För strax över ett år sedan flyttade jag min guild "Obsidian" till silvermoon just pga att det är en sån livlig server, vi hade problem med att hitta duktiga spelare där vi startade på saurfang.
Blir valet silvermoon så vet du vad vi heter

Visa signatur

5800X3D / Corsair 2X16GB 3600Mhz / 990 Pro / RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce / Lian Li O11 Dynamic Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exigo:

Har spelat Wow till och från i åratal, och verkligheten har alltid kommit först. Tror mer dina kompisar har problem med att sluta.

Nice om man kan skilja på de så. Men de va verkligen så när man kom hem till dom (ett par som bodde ihop som lirar) så va de så att man satte sig i soffan och glodde när dom lirade... man ba: Måste ni alltid lira när man kommer eller? Jo men vad ska vi göra då? Vi är ju fortfarande sociala... Tröttnade ganska fort på de

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onYYx:

Nice om man kan skilja på de så. Men de va verkligen så när man kom hem till dom (ett par som bodde ihop som lirar) så va de så att man satte sig i soffan och glodde när dom lirade... man ba: Måste ni alltid lira när man kommer eller? Jo men vad ska vi göra då? Vi är ju fortfarande sociala... Tröttnade ganska fort på de

Nu tror jag att dom flesta borde vara medvedtna hur dom är. Och är man så att man blir beroende av allt man gör, då är det klart att man ska undvika att göra någonting. Men dom flesta människor borde inte ha några som helst problem att hantera det.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifestream:

Tack för alla svar! Jag kommer nog prova alliance och horde på Silvermoon och sedan bestämma utifrån det. En allmänt aktiv samhälle är mer Eller mindre det jag är ute efter så det kan nog funka bra, kan tom komma att kontakta "Obsidian" i spelet ifall ni vill ha en nybörjar präst.

Och tack för posten om riskerna, det är bra att känna till dem även om jag litar på mig själv. Som sagt, tack alla för all information.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kollade upp ditt gille Lifestream, verkar inte som om ni skulle ha plats för en ny spelare. Vet inte riktigt vad "hardcore" betyder men jag misstänker en level <85 präst knappast är det. Men än så länge verkar Silvermoon väldigt livlig på alliance sidan, det är väl en fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onYYx:

Nice om man kan skilja på de så. Men de va verkligen så när man kom hem till dom (ett par som bodde ihop som lirar) så va de så att man satte sig i soffan och glodde när dom lirade... man ba: Måste ni alltid lira när man kommer eller? Jo men vad ska vi göra då? Vi är ju fortfarande sociala... Tröttnade ganska fort på de

Såna människor kan du hitta i alla typer av onlinespel oavsett om det är MMO, FPS, RTS etc.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoralSea:

Hej

Som titeln lyder så funderar jag på att börja spela WoW för första gången efter att ha läst och "forskat" om detta fenomen. Jag slutade nyligen på mitt jobb och har ca ett år av slötid innan jag börjar på min nästa tjänst och behöver fylla denna tid med lite smått och gott.

Jag har siktet inställt på Silvermoon som är en PvE server och ska göra en präst på Horde sidan. Då jag inte känner någon som spelar detta så letar jag helt enkelt efter folk som jag kan spela med men även lite info om hur servern jag valt är i allmänhet.

Tacksam för all information som ni kan tänkas ge.

Silvermoon har väldigt många svenskar, Shattred Hand likaså. :=)

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Varför ska du spela ett 6 år gammalt spel?
Har du hört talas om star wars the old republic?

Jag tycker inte wow är så bra egentligen. Wow lämnar mycket att önska och har alltid gjort.

Permalänk
Skrivet av CoralSea:

Kollade upp ditt gille Lifestream, verkar inte som om ni skulle ha plats för en ny spelare. Vet inte riktigt vad "hardcore" betyder men jag misstänker en level <85 präst knappast är det. Men än så länge verkar Silvermoon väldigt livlig på alliance sidan, det är väl en fördel.

Vi har många typer av spelare, allt ifrån nya spelare som fortfarande levlar till gamla vanilla spelare med ragnaros heroic på farm
Rekrytering på våran hemsida fokuserar dock inte på sociala spelare / pvp etc då dessa kommer till oss naturligt.

Visa signatur

5800X3D / Corsair 2X16GB 3600Mhz / 990 Pro / RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce / Lian Li O11 Dynamic Evo

Permalänk
Skrivet av dma1977:

Varför ska du spela ett 6 år gammalt spel?
Har du hört talas om star wars the old republic?

Jag tycker inte wow är så bra egentligen. Wow lämnar mycket att önska och har alltid gjort.

Att påstå att spelet som släpptes för 6 år sedan är samma spel som idag är dumt, kan inte påstå att det är mycket som är sig likt. Vissa gillar det andra inte, jag hör till den senare gruppen.

Visa signatur

Dice, ge tillbaks mitt liv!