Permalänk
Medlem

Har för mig att ASUS kortet har skippat att använda sig av NVIDIA's Soundstorm™ i sydbryggan. Vad Soundstorm är för något tufft tjack är jag inte riktigt säker på, läste dock någonstans att det skulle vara häftigare än Audigy-korten iaf. Hmm.. Tål att kollas upp antar jag.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

asus kortet har soundstorm men däremot tror ajg inte abit kortet har det.

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

testet av asus kortet på amdmb är ett pre-retail kort, alltså en ofärdigt version. Kanske har de ändrat layouten så att man får plats med stora kylare på det färdiga kortet. Någon som sett några tester på asus eller abit korten?

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tear
asus kortet har soundstorm men däremot tror ajg inte abit kortet har det.

jo abit har soundstorm men chaintech har det inte

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem

stämmer

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

Ni menar att ASUS kortet har Soundstorm? Överallt jag läst, inklusive deras produkt-info, så användes INTE Soundstorm.. Hmm..

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Vad menar du? Det kan ju inte stå med större text!
http://www.asus.com.tw/mb/socketa/a7n8x/overview.htm

Citat:

SoundStorm™ / Dolby® Digital Audio (Deluex Model)

Experience the full power of surround sound audio with the NVIDIA® SoundStorm™. With the integrated APU (Audio Processing Unit) you will feel the impact in games or music. And with the only Dolby® Digital 5.1 encoder you can hear it all in amazing digital cinema clarity on your home theater receiver or digital PC speaker system.

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

Se på fan. Jag är förvirrad.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Gäller bara Deluxe modellen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tear
Vad menar du? Det kan ju inte stå med större text!
http://www.asus.com.tw/mb/socketa/a7n8x/overview.htm

Permalänk
Medlem

Jag antar att det bara finns på deluxe modellen men det ä rju den modellen man ska ha om man ska ha asus kortet. Det finns för drygt 1800 spänn på komplett.se där finns även abit kortet för drygt 1400:- Jag ska nog beställa ett abit kort.

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

Epox korten har Soundstorm också ska väl noteras.

Permalänk
Medlem

jag har sett på abit's hemsida att deras nforce2 kort bara stödjer 2Gb ddr400 minne, men nforce2 har väl fullt stöd för ddr400 minnen?

Visa signatur

eraezer's computer:
| Abit NF7-S v2.0 | AMD Athlon XP2800+ | 2*TwinMos PC3200 512Mb 2 | GeForce 6800 Ultra 256Mb | 2*Maxtor 160Gb | M-Audio Audiophile 192 |

Permalänk
Medlem

Jepp, visst har de det. Och att det bara har stöd för 2gb borde itne vara något att oroa sig över. Jag tror man har bytt moderkort igen innan man behöver ha mer än 2gb ddr 400 minnen

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

så nforce2 har alltså en begränsning:
ddr400 max 2Gb??

Visa signatur

eraezer's computer:
| Abit NF7-S v2.0 | AMD Athlon XP2800+ | 2*TwinMos PC3200 512Mb 2 | GeForce 6800 Ultra 256Mb | 2*Maxtor 160Gb | M-Audio Audiophile 192 |

Permalänk
Medlem

Det tror jag inte för att asus kortet stöder 3gb så det är nog bara abit kort som pga någon anledning bara stöder 2gb.

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

När jag läser lite närmare så kan det vara så att även asus kortet bara stöder 2gb ddr400 men 3gb 333 minnen. De är lite luddiga i specen.

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

Kolla i min första post så ahr jag lagt till länkar till de kort jag har hittat.

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

Abit tillåter tydligen 237 Mhz FSB medan de andra bara tillåter 200 Mhz. Å andra sidan så kan man bara höja Vcoren till 1.85 Volt på Abit tror jag. Det blir inte lätt att välja.

Permalänk
Medlem

När släpps EPoX kortet?

Permalänk
Medlem

Finns det på A7V8X deluxe kortet oxo?

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk
Medlem

a7v8x kortet är inget att ha. det var föregångaren till a7n8x.

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tear
Jag antar att det bara finns på deluxe modellen men det ä rju den modellen man ska ha om man ska ha asus kortet. Det finns för drygt 1800 spänn på komplett.se där finns även abit kortet för drygt 1400:- Jag ska nog beställa ett abit kort.

tear det ska jag oxo vill bara se ett test på det nu.

låter ju inte fel med 237fsb och 3 phase ström eller va det heter ska tydligen bli stabilare med det varjefall

det som är bra med abits moderkort när det har sata är att det följer med en konverter så man kan köra parallel ata diskar på sata kontrollen.

läste även på några ställen att abits kort skulle ha samma sata kontroller som asus deluxe och då är det ju inte omöjligt att det kommer att ha raid heller.... men hitter ingen bra info eller bild så man kan kolla

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem

Jag tror inte något av korten har raid. Jag hittar ingenting som säger att de ska ha det.

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tear
Jag tror inte något av korten har raid. Jag hittar ingenting som säger att de ska ha det.

jo asus deluxe har sata raid och det sägs att abit använder sej av samma chip

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem

Föregångare? det är ju två helt skilda chipset. Snarare konkurrent, givetvis är Nforce2 korten att föredra om man frågar mig. KT400 blir man inte direkt imponerad av..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tear
a7v8x kortet är inget att ha. det var föregångaren till a7n8x.

Permalänk
Medlem

Mitt fel. Självklart är inte a7v8x föregångaren men det är ett kasst kort. Har haft massa buggar i bios mm...

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk

Verkar som om ingen är intresserad av Leadtek's variant. Deras K7ncr18D PRO. Jag har ett sådant i min dator nu och tycker det funkar fint. Stöder upp till 3gb ddr@400mhz. Har 3 st platser för ram.

Permalänk
Antielefant

både Abit & Asus använder Silicon Image om jag inte minns helt fel.
Abit har haft problem med dem, Asus har det inte.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel@vindeln
Verkar som om ingen är intresserad av Leadtek's variant. Deras K7ncr18D PRO. Jag har ett sådant i min dator nu och tycker det funkar fint. Stöder upp till 3gb ddr@400mhz. Har 3 st platser för ram.

Leadtek är inte så nya på moderkortsmarknaden, och tyvärr har de inget nytt att erbjuda jämfört med de gamla 'stjärnorna' (Abit, Asus, EPoX och MSI)..

Normalt köper man hellre något många köper och gillar, och som har ett bra rykte sedan tidigare - eller, som jag, köper ett märke man själv fastnat för.

Vilket av dessa fyra märken som är bäst är något de vise tvistar om däremot

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync