Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

"Problem" med i7 2600K

Mitt problem är att jag tycker min CPU är alldeles för varm, när jag kör den klockad till 4.7GHz på 1.375V med NH-D14 kylare kommer jag snabbt upp i 70C i Prime95 och stiger till runt 78C på varmaste kärnan.

Har jag fått ett dåligt exemplar? Ser folk på forumet som säger de ligger på 60-65C i load med 1.4V med billigare och enligt tester sämre kylare, menar de "load" som spel eller Prime95? Jag provade OCCT men CPUn blev inte ens nära så varm som i Prime95.

Har provat montera om kylaren 4ggr + bytade idag till AS5 kylpasta ist för MX-2 som jag hade innan.

Är bara lite störande, ser inte hur folk kan ha 65C i load när min ligger på 65C efter 1sekund i Prime95.

Någon som har några förslag?

Permalänk
Medlem

Provade tidigare idag att köra med allt @ stock och fick runt 65C i load i IntelBurnTest.
Tycker det är för varmt för att vara med D14, man kan ju få samma temps med stock kylaren.

Sen när jag kör med min kylare så kan jag känna på basen av kylaren (Heatpipesen) och de är inte ens varma, har också provat montera om ett par gånger till idag.

Permalänk

Det är lite varmt ja, Du kan testa att ta bort all kylpasta och sätta dit igen, Första gången du satte dit kylpasta, använda du något sorts spridnings metod? Och vilken hastighet ät dina fläktar på?

Visa signatur

[spoiler]Intel Core i7 2600K | x2 PNY 770 OC 1085/7000 | Cooler Master Silent Pro M 850W | 1600Mhz Ripjaws X Performance 8GB | 500GB Samsung Spinpoint 7200RPM | Antec 920 H2o | 120Gig Sandisk Extreme |[/spoiler]