Varför jag inte tycker man ska köpa SSD

Permalänk

Är säkert jättebra med SSD. Det får gärna bli mer prisvärt dock. Sen kör man Linux behöver man inte köpa en SSD för att få en snabb rigg!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Datorn funkar ju ändå, har man datorn på så spar man ännu mer tid vid uppstart.
jag lägger hellre 1,5k på något annat än att spara en halv sekund när jag starter ett spel.

Visa signatur

Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brynolf:

Jag skulle vilja säga att enda anledningen till att man inte köper en ssd är att man inte har råd.

Sen får du gärna intala dig själv något annat.

Word!

Att det går snabbt att boota datorn är nog det sista jag tänker på när jag tänker SSD.
Du får ta och kolla på lite mer väsentliga saker istället.
T.ex. Installationstider på program / spel. Laddnings tid på spel och program.

Det är STOR skillnad. Och 7200 rpm tror jag inte man räknar som "bland dom snabbare" 7200 rpm är standard. 5200 eller vad det nu är, är inte standard utan någon ECO variation. 10k rpm kan du räkna som "bland dom snabbare".

Så om vi tar några fördelar / nackdelar med SSD.
+ Hastigheten
+ Ljudnivån
+ Du kan använda den både i laptop och stationär.
- Priset

Köper inte snackat med att SSD diskar bara lever si eller så länge.
Hur många har samma dator i 5 år utan att byta någonting? Framför allt systemdisken.
Dom diskar man har länge är lagringsdiskar.

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag bytte ut min Velociraptor mot en Vertex 2... och såhär i efterhand så kan jag bara säga att jag ångrar det bytet.

Istället för att ha köpt en SSD på 150 Gb för 2500 kr så kunde jag ha fått 20 gånger så mycket utrymme för halva priset.

Prestandaskillnaden var inte så pass stor tyckte jag... långt ifrån vad man hade förväntat sig.

Så någon NATT-DAG-skillnad kan man ju knappast påstå att det är... typ skymning-gryning kanske... men det är väl på gränsen.

Men jag förstår dem som jagar 1-2 FPS extra i något spel och som överklockar för att tjäna in ett par sekunder här och där.

Jag kan ju inte säga att du har fel då det är din egen åsikt. Men jag håller verkligen inte med dig
Själv så gick jag inte från en raptor till ssd utan från CB till ssd, Jag kan bara säga att det var en STOR skillnad.

Är du säker på att du har rätt inställningar för din ssd?

Permalänk
Medlem

Jag har haft en fundering ett tag på att byta ut mina 7,2k 160gb diskar i en raid 0 mot en ssd-lösning. Tyvärr är jag numera bekväm utav mig och förväntar mig att det jag köper för 1500-4000 SKA fungera, inte KANSKE fungerar. Med tanke på att det ändå har varit en hel del problem med sandforce 2? så har jag inte kunnat övertyga mig om att det är värt det.
Mina diskar i en raid 0 spöar många billiga och äldre ssd-diskar på mycket, så känns värdelöst att köpa dom, för dom är istället relativt problemfria.

Ssd blir det, men först när det bevisligen finns högprestanda diskar utan alla problem du kan få med på köpet idag.

Känner man däremot att det finns tid och man orkar hålla på att strul, så köp köp köp. Det "kan" fungerar helt problemfritt

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Ta ur ssd´n och prova att installera windows på 80gigarn så får du se skillnaden

med tanke på hur mycket folk som har problem med SSDs så nej tack vill faktiskt har en dator som startar när jag ber den whenever jag ber den.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Jag har haft en fundering ett tag på att byta ut mina 7,2k 160gb diskar i en raid 0 mot en ssd-lösning. Tyvärr är jag numera bekväm utav mig och förväntar mig att det jag köper för 1500-4000 SKA fungera, inte KANSKE fungerar. Med tanke på att det ändå har varit en hel del problem med sandforce 2? så har jag inte kunnat övertyga mig om att det är värt det.
Mina diskar i en raid 0 spöar många billiga och äldre ssd-diskar på mycket, så känns värdelöst att köpa dom, för dom är istället relativt problemfria.

Ssd blir det, men först när det bevisligen finns högprestanda diskar utan alla problem du kan få med på köpet idag.

Känner man däremot att det finns tid och man orkar hålla på att strul, så köp köp köp. Det "kan" fungerar helt problemfritt

Vill bara påpeka en sak. Ja jag antar att din raid 0 conf spöar ssd i läs, MEN som många redan vet så är det inte ssds starkaste kort utan det är access timen som är extremt låg. Access timen på Raid 0 är högre än för en enskild disk. Så det som händer är att man får en snabbare läshastighet men det tar samtidigt längre tid för diskarna att hitta filen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

med tanke på hur mycket folk som har problem med SSDs så nej tack vill faktiskt har en dator som startar när jag ber den whenever jag ber den.

Men för guds skull har du alltså inte kollat innan du köpte din ssd så du vet om den fungerar eller inte???

Nu har alla ssder på marknaden funnits ute ett tag så man vet ju vilka som fungerar bra och inte...

Har för övrigt aldrig haft problem med någon av mina 4 ssder.

Permalänk
Medlem

Kan hålla med om det som folk redan har skrivit, mitt inköp av SSD har varit den absolut mest kännbara uppgraderingen. Det är verkligen natt och dag och nu ligger jag på generationen efter den som är aktuell nu (måste vara en ÄNNU större skillnad med nya kretsarna) Kan hålla med om att det här att dom har en "kortare" livslängd... men det får man ta och andra sidan kan det ju vara så oerhört mycket säkrare med SSD. Rätt som det är så har man satt i sin nyinköpta HDD och på ett eller annat sätt stöter till datorn och har extremt otur att läs/skrivarmen nuddar i skivorna och den kraschar.

jag skulle då verkligen rekommendera folk som har råd att införskaffa en SSD

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

En gång SSD som OS disk, never HDD again xD

Visa signatur

[ i7-8700K @ 5Ghz || CM MasterLiquid ml360r || 64GB DDR4 3200Mhz || MSI Z370Pro Carbon || KFA2 RTX 3080TI || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 960 EVO || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Medlem

Stor skillnad som OS-disk. Det är större skillnad att gå från HDD till SSD än de mesta andra uppgraderingar. RAM kan ge större skillnad om man har väldigt lite, låt säga 1Gb på Vista.

Dessutom skulle jag vilja säga att livstiden är en av SSDs fördelar. Jag vågar inte använda en mekanisk disk i 5 år, och dör den så är det mesta kört på den. På en SSD så kan man inte längre skriva till vissa block så den får mindre utrymme, men då kan man fortfarande i lugn och ro kopiera över det till sin nya SSD den dagen. Det är ju många år kvar tills dess ändå.

Permalänk
Medlem

Fasen pci-grafikkort är bara skitsnack, det behöver man inte i något spel bara att köra med integrerade! (Ungefär samma resonemang)

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av nygge:

Men för guds skull har du alltså inte kollat innan du köpte din ssd så du vet om den fungerar eller inte???

Nu har alla ssder på marknaden funnits ute ett tag så man vet ju vilka som fungerar bra och inte...

Har för övrigt aldrig haft problem med någon av mina 4 ssder.

Que? Trippar du syra eller vad pratar du om? vad då vet om den fungerar eller inte?

Jag köpte en SSD för att ladda spel snabbare tex Shogun 2. Jag vill inte ha den som system disk för att jag inte litar på dom till 100% med tanke med hur mycket problem det vart med dom på senaste tiden då är det bättre att mina spel försvinner än att jag måste installera om windows. Och jag upplevede inte någon direkt snabbare laddning av mina spel heller. Knappast någon "natt/dag" effekt iallafall vilket jag trodde det skulle bli med tanke på hur mycket alla prisar dom till skyarna.

Så lite besviken är man allt... Men jag har fortfarande svårt att förstå ditt inlägg så vad mumlar du om egentligen?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Master of Overkill

jag skickar filer på lan mellan vissa andra med raidaded i 300 + meg i sekunden så mm du men det går ju långsamt + en HDD du ska föraöver en fil på 50 gig tar FORVER ssd = i raid 0 GÅR PISS FORT så

SSD VS HDD = SSD WINS ALLA GÅNGER !

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Que? Trippar du syra eller vad pratar du om? vad då vet om den fungerar eller inte?

Jag köpte en SSD för att ladda spel snabbare tex Shogun 2. Jag vill inte ha den som system disk för att jag inte litar på dom till 100% med tanke med hur mycket problem det vart med dom på senaste tiden då är det bättre att mina spel försvinner än att jag måste installera om windows. Och jag upplevede inte någon direkt snabbare laddning av mina spel heller. Knappast någon "natt/dag" effekt iallafall vilket jag trodde det skulle bli med tanke på hur mycket alla prisar dom till skyarna.

Så lite besviken är man allt... Men jag har fortfarande svårt att förstå ditt inlägg så vad mumlar du om egentligen?

Nu förstår jag din mening med varför du köpte din ssd. Det jag menade i mitt tidigare inlägg var följande: Har du kollat upp din ssd i förväg eller köpte du bara en utan att titta på hur den fungerar? Nu antar jag inte att du gjort det utan jag vill bara komma fram till att om man läser på lite och väljer en ssd som inte visar på problem så skulle jag säga att du kan känna dig säker. Men jag inser nu att du köpte din ssd för just spel.

Som jag sa tidigare så har jag nu 4 ssder och jag har inga problem med någon av dem. Ska även strax köpa en till ssd. Forcera GT.
Hoppas detta förklarar mitt tidigare inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Måste bara säga att din rubrik kommer locka till sig hela swec. Sen tycker jag inte att man ska ta upp hur stort utrymme man förlorar (IDAG) mellan en ssd och en mekanisk när det kommer till priset. Precis som många andra så är det till stor del accesstiden man vill åt. Sen vet vi ju att ssd's kommer bli större och billigare i framtiden. Men det är ju då .. Nej, Det här va en väldigt oformulerad tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nygge:

Nu förstår jag din mening med varför du köpte din ssd. Det jag menade i mitt tidigare inlägg var följande: Har du kollat upp din ssd i förväg eller köpte du bara en utan att titta på hur den fungerar? Nu antar jag inte att du gjort det utan jag vill bara komma fram till att om man läser på lite och väljer en ssd som inte visar på problem så skulle jag säga att du kan känna dig säker. Men jag inser nu att du köpte din ssd för just spel.

Som jag sa tidigare så har jag nu 4 ssder och jag har inga problem med någon av dem. Ska även strax köpa en till ssd. Forcera GT.
Hoppas detta förklarar mitt tidigare inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Makes more sens now jo jag har tittat på diverse reviews och mer eller mindre så skulle Force GT vara väldigt bra men jag märkte ingen jätte skillnad men ska nog testa att köra den som system disk när jag byter till Ivy Bridge kanske blir bättre då

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Inaktiv

... skit i SSD om du nu vill det, och så kan vi som vill ha lite fart på grejerna köpa våra SSD:s.

Permalänk
Medlem

[ quote=The Mupp;11582460]Makes more sens now jo jag har tittat på diverse reviews och mer eller mindre så skulle Force GT vara väldigt bra men jag märkte ingen jätte skillnad men ska nog testa att köra den som system disk när jag byter till Ivy Bridge kanske blir bättre då :)[/quote]

Låter som en trevlig maskin. Hoppas du inte tog illa upp av mitt tidigar inlägg.

Föresten har du testat att installera något program istället för spel och se skillnad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilRape:

Jaa, på alla möjliga hastigheter

På alla möjliga hastigheter!? Hur menar du då förklara gärna...

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Man kan ändå inte räkna med att en mekanisk disk håller mer än fem år.

En vanlig billigare mekanisk disk håller som sagt var inte längre utan man brukar få vad man betalar för. Lägger man lite mer pengar på en dyrare mekanisk disk så får man också längre livslängd. Har själv en Raptordisk som nu är 8 år och den har inte lagt av ännu, den har hängt med i två datorer nu.
Det är först nu som jag testar min första SSD så vi får se. Får jag tag på en ny raptor i lagom storlek så föredrar jag den som systemdisk men jag ger SSD:n en chans i alla fall.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Alltså, det är som att säga , varför ska jag köpa en dyr bil ? när det finns en volvo 240 på blocket för 2000 , varför köpa en merca eller en annan bra bil...

SSD är det bästa köpet jag gjort på länge, snabbar upp hela datorn allt går fortfare och då slipper man små irritationsmoment.

jag gillar din syn på bilar, antigen tar man en billig 240 eller en merca sedan kan man även köpa en BRA bil

äger oxå en ssd och är hel nöjd, slippa vänta.... tid är dyrt

om jag nu skulle råka att inte byta dator inom fem år är det nog för jag har glömt de

det är oftast de som inte har råd att köpa en ssd som klagar, allt nytt är dyrt..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

Köpte själv nyligen en SSD för några veckor sedan. Och skillnaden är enorm.
Att boota in i Windows tar runt 50-60s. BIOS är den slöaste faktorn och tar ca 30s att starta upp.
När väl inne i Windows så tar det ca 2-3s att starta upp startup program. Något som bruka ta allt från 1-3 minuter på min Velociraptor.

Och sen så kör jag på sega Marvell kontrollern som inte får ut maximal prestanda ur SSDn.
På ett system med UEFI BIOS och ordentlig SATA III kontroller så kan man räkna med mycket snabbare uppstart.

Andra saker som startar sjukt mycket snabbare är t.ex Photoshop CS5. Startar på ca 3-5s. Bruka ta 30s att starta innan.

Sen på tal om livslängd, så beräknas min livsläng med nuvarande användning tills ca 9år innan den slitit ut cellerna (enligt SSDLife).
Efter 9 år så lär det finnas billigare och bättre SSD ute som man kan byta ut den gamla mot.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

För att sammanfatta TS post så...

...har han ingen aning om hur en SSD fungerar.
...har han ingen aning om hur en HDD fungerar.
...har han ingen aning om fördelarna med en SSD.
...har han ingen aning om varför man bör välja den ena eller den andra.
...anser han att SSD är för dyra.

Så här följer ett förslag till alternativt formulering av första inlägget i tråden.

"Jag tycker SSD är för dyra så köp inte en!"

Har svårt att se hur det argumentet motiverar en egen tråd.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att man själv får välja, ifall du vill ha en ssd för att den är snabbare köp den, ifall du vill ha något some håller längre och kan hålla mer information för en låg budget köp en Hdd. Det är ingen mening att egentligen argumentera kring detta

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk

Min erfarenhet är att när konfiguration är helt rätt med SSD/diskkontroller/OS/drivrutiner så går det *väldigt*
mycket snabbare att ha en SSD som systemdisk än en vanlig mekaniskt hårddisk. Applikationer startas snabbt
och hela system känns otroligt rappt.
Är det någon del i kedjan som inte är med i spelet helt kan det gå från medioker hastighet till blåskärm.
Kompatibilitet kan vara lite si och så med ibland har jag märkt.

Tyvärr kan det krävas lite research angående detta beroende på vilken SSD man väljer och vilket system det
skall passa ihop med. Särskilt om datorn är några år gammal.

Kan mycket väl förstå att folk blir frustrerade om man förväntat sig grymma hastigheter och så händer det inte
så mycket kanske på grund av ovanstående och möjligen lite *för* stora förväntningar.
Notera också att operativsystem kan vara en skurk ibland särskilt om tex Windows Search har fått frispel och ligger
i bakgrunden och pumpar hela tiden. En inte helt ovanlig händelse som slöar ner något bedrövligt. Priset för en SSD
enhet kan väl iofs vara en tröskel för många men i mitt tycke, om allt funkar som det ska, värt pengarna.
Kanske dock inte SSD enheter på 240GB och större eftersom dom är fånigt dyra...

Sen orkar jag inte ens ta upp trådskaparens rena faktafel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Grovt fel. En SSD har en garanterad levnadstid på 5 år, alltså minimum 5 år, inte max.

Mekaniska hårddiskar har en livstid räknad i timmar aktiv, vilken tickar på oavsett om disken används eller inte då disken faktiskt rör sig och slits hela tiden. SSD'er har inte det problemet och slits inte med tid som en HDD gör. SSD slits enbart av skrivningar i och med att dess celler slits ut.

Vad exempelvis Intel garanterar är att deras diskar ska klara 25% av sin kapacitet i skrivningar varje dag i 5 år, vilket motsvarar ~40 TB skrivningar på en 80GB-disk, ~60 TB skrivningar på 120 GB och så vidare. En SSD som inte skrivs till i den omfattningen, 30 GB skrivningar per dag är något i princip inga gör i en dator med mycket RAM, håller alltså betydligt längre än dessa 5 år.

Dessutom slits inte en SSD hastighetsmässigt utan i att den till slut (efter exempelvis minimalt 60 TB skrivningar på en 320 120GB) börjar krympa så sakteliga. SSD har också betydligt högre tillförlitlighet under den tiden.

Jag vet också att det finns testare som skrivit betydligt mer än dessa 60 TB på sina diskar och fortfarande inte lyckats slita ut minnescellerna. Det faktiska svaret är att 60 TB är minimum vad disken ska klara - ingen vet än var max eller snitt landar. Mig veterligen har ingen på SweC lyckats slita ut sin SSD än och många av oss var väldigt snabba på det tåget.

Din förklaring stämmer för gammal grammofon, inte för hårddiskar.

Det är dessutom inte överföringshastigheten man är ute efter utan att slippa hårddiskens söktider - alltså tiden det tar från det att man börjar leta efter en fil på disken tills dess att den faktiskt börjar skicka den.

Det är inte boottiderna som är den stora skillnaden utan att allt man gör i datorn blir betydligt snabbare. Start av spel, start av program, cachning mot hårddisken, sökningar - ALLT går snabbare.

Man behöver knappast varken vara miljonär eller ha 40000 i månaden för att köpa en SSD för 12-1500:-
Det är däremot en av de absolut mest effektiva åtgärder man kan ta till för att drastiskt förbättra allmänprestandan i datorn.

Bra sågat och sammanfattat =>

Dessutom är priset inget argument det närmaste halvåret.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

lol på den här posten. Verkar som att någon är fattig och försöker att rättfärdiga att han inte har råd med att det inte är bra.
good luck.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har en video där man jämför HDD och SSD i söktid och hur snabbt det går att överföra filer?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Skrivet av kagstrom2100:

den vanliga hdd:en så kan den leva upp i 50 år

Tveksamt... eller har du en 50 år gammal hårddisk liggandes där som fortfarande fungerar?

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.