GTX 480 Prestanda problem

Permalänk

Mycket märkligt problem du har här. Sitter själv med dubbla 480 och med en liten överklock på korten så får jag 28200 GPU score i Vantage P test, så något knas är det helt klart.

Jag tycker inte din CPU ska flaska, men man vet aldrig. Du har inte möjlighet att få prova dina kort i någon av dina kompisars riggar med i5? Bara för att stryka eller bekräfta att det är CPU'n. Anledningen till att jag tycker så är att min bror körde quad SLI GTX295 med sin Q9550 och det gick mycket bra.

du har kollat alla inställningar i Nvidias kontrollpanel så att SLI är fullt aktiverat?

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem

Jag är också ganska övertygad om att din CPU flaskar. jag har iofs bara en q66 men den ligger på 80-90% medan mitt 6870 ligger på 60-70%. Processorn kan flaska även om den inte ligger i 100% load, trotts att bf3 är väldigt bra på att utnyttja 4 kärnor så kan det inte lasta alla 4 till 100%.

däremot om jag kör eyefinity (har 2 ganska kassa skärmar så brukar inte göra det) så går gpu load direkt upp till 99% och cpu ner till ca 70%. Verkar som att spelen är mycket bättre på att utnyttja en gpu till 100% än en cpu vilket känns ganska logiskt.

Permalänk

http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...

Citat:

Längre ned i prestandaskalan ser det dock markant annorlunda ut. Åldrande Phenom II X4 980 ger en märkbart sämre spelupplevelse

Tyvärr fanns inte någon gammal C2Q med i testet, men då de presterar något sämre än en Phenom II X4 980 i spel (Kolla speltesterna) så verkar det helt enkelt vara CPUn som är för trött för BF3 i 1920x1080 på ultra.

Permalänk

Lite dum fråga kanske men vad får du i 3D Mark Vantage för CPU score?

EDIT; Sätt på PhysX på GPUn, fick sjukt mycket bättre flyt med det på

Permalänk
Medlem

Men trots att hans CPU flaskar honom borde han iallafall få bättre prestanda än 1 eller ?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rappe Rodent:

Mycket märkligt problem du har här. Sitter själv med dubbla 480 och med en liten överklock på korten så får jag 28200 GPU score i Vantage P test, så något knas är det helt klart.

Jag tycker inte din CPU ska flaska, men man vet aldrig. Du har inte möjlighet att få prova dina kort i någon av dina kompisars riggar med i5? Bara för att stryka eller bekräfta att det är CPU'n. Anledningen till att jag tycker så är att min bror körde quad SLI GTX295 med sin Q9550 och det gick mycket bra.

du har kollat alla inställningar i Nvidias kontrollpanel så att SLI är fullt aktiverat?

Jag vet, jag kunde få nästan lika högt score med 1 kort som 2! Men ingen av mina kompisar som har i5/i7 har sli mobo o så starkt nätagg:(. Men som sagt, även om cpun flaskar lite borde jag väl iaf få bättre prestanda än min kompis som kör med en core2duo och ett gtx480?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHL1994:

Lite dum fråga kanske men vad får du i 3D Mark Vantage för CPU score?

EDIT; Sätt på PhysX på GPUn, fick sjukt mycket bättre flyt med det på

Ska kolla när jag kommer hem från skolan, men förut när jag har haft ett 480 o physX aktiverat hamnar den på över 43k när den är klockad:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweezy:

Jag vet, jag kunde få nästan lika högt score med 1 kort som 2! Men ingen av mina kompisar som har i5/i7 har sli mobo o så starkt nätagg:(. Men som sagt, även om cpun flaskar lite borde jag väl iaf få bättre prestanda än min kompis som kör med en core2duo och ett gtx480?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker att vi testar att byta ut det nya 480 mot mitt och kör lite benchs , bara för att vara 100% säkra på att det inte är något skumt med Vramet

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av sweezy:

Ska kolla när jag kommer hem från skolan, men förut när jag har haft ett 480 o physX aktiverat hamnar den på över 43k när den är klockad:)

Skickades från m.sweclockers.com

Nej jag menade att man får bättre flyt ingame Bencha inte med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag tycker att vi testar att byta ut det nya 480 mot mitt och kör lite benchs , bara för att vara 100% säkra på att det inte är något skumt med Vramet

Får göra det snart då så inte garantin går ut:)

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHL1994:

Nej jag menade att man får bättre flyt ingame Bencha inte med det

Men PhysXen är på GPUn:)

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rappe Rodent:

Mycket märkligt problem du har här. Sitter själv med dubbla 480 och med en liten överklock på korten så får jag 28200 GPU score i Vantage P test, så något knas är det helt klart.

Jag tycker inte din CPU ska flaska, men man vet aldrig. Du har inte möjlighet att få prova dina kort i någon av dina kompisars riggar med i5? Bara för att stryka eller bekräfta att det är CPU'n. Anledningen till att jag tycker så är att min bror körde quad SLI GTX295 med sin Q9550 och det gick mycket bra.

du har kollat alla inställningar i Nvidias kontrollpanel så att SLI är fullt aktiverat?

Idag blev problemet snäppet värre? körde starcraft som inte är så grafikkrävande, inga problem där!
sen skulle jag köra BF3, och då ligger skiten på 5FPS! minskar jag settings till low så hamnar den på 12-15fps!?
Sen kom jag och min kompis på att den drog bara ca 400mb minne nu!?
Igår var det 1.1GB som drogs, det laggade lite då, men fortfarande typ playable
idag är det 400mb som dras, absolut inte playable.. inte gjort några skillnader i maskinvara eller mjukvara? lr nu har jag de senaste Beta drivers från Nvidia med, men det var så innan jag installerade dom med.

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag är också ganska övertygad om att din CPU flaskar. jag har iofs bara en q66 men den ligger på 80-90% medan mitt 6870 ligger på 60-70%. Processorn kan flaska även om den inte ligger i 100% load, trotts att bf3 är väldigt bra på att utnyttja 4 kärnor så kan det inte lasta alla 4 till 100%.

däremot om jag kör eyefinity (har 2 ganska kassa skärmar så brukar inte göra det) så går gpu load direkt upp till 99% och cpu ner till ca 70%. Verkar som att spelen är mycket bättre på att utnyttja en gpu till 100% än en cpu vilket känns ganska logiskt.

Skrivet av Rappe Rodent:

Mycket märkligt problem du har här. Sitter själv med dubbla 480 och med en liten överklock på korten så får jag 28200 GPU score i Vantage P test, så något knas är det helt klart.

Jag tycker inte din CPU ska flaska, men man vet aldrig. Du har inte möjlighet att få prova dina kort i någon av dina kompisars riggar med i5? Bara för att stryka eller bekräfta att det är CPU'n. Anledningen till att jag tycker så är att min bror körde quad SLI GTX295 med sin Q9550 och det gick mycket bra.

du har kollat alla inställningar i Nvidias kontrollpanel så att SLI är fullt aktiverat?

Skrivet av tRevz:

Inte helt SLI/cfx proffs men, vad har du för mobo? Kanske flaskar med pci-e portarna, kolla också så att du har power management mode i nvidia kontrollpanelen inställ på "max performance" och inte "adaptive", drar ner pci-e portarna. Kolla sen i tex gpu-z vad "bus interface" är på (torde vara typ 2.0 @ 16x/16x 2.0 och 2.0 @ 8x/8x 2.0 (i guess?) )

Men ja, om det inte är problemet så... du borde ju få mer ändå. Vista kan ju vara en liten bov men, borde inte kapa sönder totalt sådär. Den upplösningen kräver ju ändå en del av datorn, speciellt med SLI och kraftfulla gfx kort. Kan ju faktiskt vara så att cpun flaskar :/ Prövat klocka upp ännu mer? Eller, enkelt sätt att kolla är ju att underklocka den också! Om prestandan åker i backen även vid mindre förändringar är det ju ett klart tecken på vart problemet ligger.

Skrivet av glimbrinken:

Skulle aldrig kört med en så sleten processor för gtx 480 sli inte konstigt att det flaskar ju..

Här kommer en film på hur det ser ut. ! Jag är helt lost
http://www.facebook.com/photo.php?v=2117431424991&set=vb.1521...

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Här kommer en film på hur det ser ut. ! Jag är helt lost
http://www.facebook.com/photo.php?v=2117431424991&set=vb.1521...

här har vi en bild på statsen i datorn (CPUn ligger just nu i IDLE mode typ, annars på 3.6ghz!)
http://www.imagebam.com/image/e950c8158566802

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Skrivet av sweezy:

Jag vet, jag kunde få nästan lika högt score med 1 kort som 2! Men ingen av mina kompisar som har i5/i7 har sli mobo o så starkt nätagg:(. Men som sagt, även om cpun flaskar lite borde jag väl iaf få bättre prestanda än min kompis som kör med en core2duo och ett gtx480?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nästan som att SLI inte blir aktiverat eftersom du får lika mycket med 1 som med 2 kort. Aha, synd där, annars hade man ganska lätt kunna hittat boven. Ja jag tycker du borde få mer än din kompis som sitter med en C2D.

Skrivet av sweezy:

Idag blev problemet snäppet värre? körde starcraft som inte är så grafikkrävande, inga problem där!
sen skulle jag köra BF3, och då ligger skiten på 5FPS! minskar jag settings till low så hamnar den på 12-15fps!?
Sen kom jag och min kompis på att den drog bara ca 400mb minne nu!?
Igår var det 1.1GB som drogs, det laggade lite då, men fortfarande typ playable
idag är det 400mb som dras, absolut inte playable.. inte gjort några skillnader i maskinvara eller mjukvara? lr nu har jag de senaste Beta drivers från Nvidia med, men det var så innan jag installerade dom med.

Om du går ner några drivrutiner, till någon äldre vad händer då?

Skrivet av MuLLvaD3n:

Här kommer en film på hur det ser ut. ! Jag är helt lost
http://www.facebook.com/photo.php?v=2117431424991&set=vb.1521...

Kan tyvärr inte se filmen.

Om man tittar på Futuremarks hemsida bland alla 3Dmark Vantage resultat och söker just på Q9650 eller Q9550 tillsammans med 2st GTX480 så får dom mycket högre resultat än vad du får.

* Du skulle inte kunna prova överklocka din processor och se vad som händer då?

* Har du provat korten ett och ett i din dator, att du kör bägge korten i single utföranden, om ett av korten ger väldigt låg fps eller rentav knappt vill funka så vet man ju att det är det kortet som måste bytas ut.

Hade inte min gamla Q6600 sutit i en server hade jag byggt ihop en C2Q dator med 2st GTX480 för att testa.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rappe Rodent:

Det är nästan som att SLI inte blir aktiverat eftersom du får lika mycket med 1 som med 2 kort. Aha, synd där, annars hade man ganska lätt kunna hittat boven. Ja jag tycker du borde få mer än din kompis som sitter med en C2D.

Om du går ner några drivrutiner, till någon äldre vad händer då?

Kan tyvärr inte se filmen.

Om man tittar på Futuremarks hemsida bland alla 3Dmark Vantage resultat och söker just på Q9650 eller Q9550 tillsammans med 2st GTX480 så får dom mycket högre resultat än vad du får.

* Du skulle inte kunna prova överklocka din processor och se vad som händer då?

* Har du provat korten ett och ett i din dator, att du kör bägge korten i single utföranden, om ett av korten ger väldigt låg fps eller rentav knappt vill funka så vet man ju att det är det kortet som måste bytas ut.

Hade inte min gamla Q6600 sutit i en server hade jag byggt ihop en C2Q dator med 2st GTX480 för att testa.

Vi har testat med 3 olika gtx 480 kort och alla presterar bra för sig själva. Vi har testat olika driv och har klockat upp ner CPU samt gpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Vi har testat med 3 olika gtx 480 kort och alla presterar bra för sig själva. Vi har testat olika driv och har klockat upp ner CPU samt gpu.

What he said^ :/ prollen klockade vi också mer utan resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem

Jag har suttit hela dagen i skolan och letat runt efter liknande problem , jag kan verkligen inte komma på något annat vi kan testa , förutom att typ slänga in med E8500 för att se om de blir någon skillnad.

Dock så är det ett sjuhelvettes jobb at montera av och på 2 V8 kylare då vi båda har sådanna och måste ta ut moderkortet för att få loss den.

Annars tycker det börjar verka mer och mer som om att det antingen är en PCI-Slot som är trasig eller att det är något knas med windows.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag har suttit hela dagen i skolan och letat runt efter liknande problem , jag kan verkligen inte komma på något annat vi kan testa , förutom att typ slänga in med E8500 för att se om de blir någon skillnad.

Dock så är det ett sjuhelvettes jobb at montera av och på 2 V8 kylare då vi båda har sådanna och måste ta ut moderkortet för att få loss den.

Annars tycker det börjar verka mer och mer som om att det antingen är en PCI-Slot som är trasig eller att det är något knas med windows.

Enligt min lärare i Datorkunskap så sa han att det lät som ett kodproblem, eftersom det funkade okej i OCCT och allt visas korrekt, är det hårdvarufel syns det i 99% av fallen inne i windows.

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweezy:

Enligt min lärare i Datorkunskap så sa han att det lät som ett kodproblem, eftersom det funkade okej i OCCT och allt visas korrekt, är det hårdvarufel syns det i 99% av fallen inne i windows.

Ja det tycker jag också det låter som , Men varför får vi ett kodproblem då ? Känns megaskumt. Vi borde kolla så att både Pci platserna fungerar korrekt och att inga pins i Sockeln är böjda. Det kan också leda till liknande problem. Men jag vet inte det är svårt att veta vad det är.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Låter kanske långsökt men ...

Har du testat med färre minnen?
Testa att köra ram på standard klock om du inte redan gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders_w:

Låter kanske långsökt men ...

Har du testat med färre minnen?
Testa att köra ram på standard klock om du inte redan gör det.

Vi har testat alla ram stickor och de borde funka vi har inte hittat något problem å dem överhuvud taget. Vi har också både klockat upp och ner dem för att se så att det inte är de som förstår för oss. Nu får vi också en avrage 5 FPS istället för 15.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rappe Rodent:

Det är nästan som att SLI inte blir aktiverat eftersom du får lika mycket med 1 som med 2 kort. Aha, synd där, annars hade man ganska lätt kunna hittat boven. Ja jag tycker du borde få mer än din kompis som sitter med en C2D.

Om du går ner några drivrutiner, till någon äldre vad händer då?

Kan tyvärr inte se filmen.

Om man tittar på Futuremarks hemsida bland alla 3Dmark Vantage resultat och söker just på Q9650 eller Q9550 tillsammans med 2st GTX480 så får dom mycket högre resultat än vad du får.

* Du skulle inte kunna prova överklocka din processor och se vad som händer då?

* Har du provat korten ett och ett i din dator, att du kör bägge korten i single utföranden, om ett av korten ger väldigt låg fps eller rentav knappt vill funka så vet man ju att det är det kortet som måste bytas ut.

Hade inte min gamla Q6600 sutit i en server hade jag byggt ihop en C2Q dator med 2st GTX480 för att testa.

I BF3 så är det helt katastrofalt just nu och vi får typ 5 fps. I crysis så får vi typ samma fps som när vi kör med 1 kort altså ingen större skillnad på 1 och 2 kort. Vi har testat att ha båda i och bara ha ett kort aktiverat och vi har också bytt runt med physX dock så borde inte det göra någon större skillnad i detta spelet.

Sen har vi vantage också det har vi kört ett antal gånger och där har vi samma effekt som vi har på crysis , ett kort ger ut exakt samma prestanda som 2, alltså vi får ingen prestanda boost av att köra sli. Dock så arbetar korten så båda funkar.

Vi har testat att köra de flesta av dessa testerna båda oklockat och överklockat och det har inte gjort någon skillnade förutom att vi har fått några fps mer på grund av det är klockat då.

Annars har jag nu helt slut på ideér och jag vet inte vad mer som man kan testa för att få det att funka.

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem

Men sluta felsöka, det är CPU:n som flaskar! Hade en Phenom II 965 4ghz (som är ungefär lika snabb som q9650) med 2 st 5850 som dessutom är slöare än 2 gtx 480. Och det var en sjuk flaskhals, bytte upp mig till en I5 2500k och det blev en stor skillnad.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Men sluta felsöka, det är CPU:n som flaskar! Hade en Phenom II 965 4ghz (som är ungefär lika snabb som q9650) med 2 st 5850 som dessutom är slöare än 2 gtx 480. Och det var en sjuk flaskhals, bytte upp mig till en I5 2500k och det blev en stor skillnad.

Nej det är inte den som flaskhalsar så hårt.. säger inte att den inte gör det alls. Men jag ska ju inte få SÄMRE fps med SLI än utan? och att GPUn inte addresserar allt sitt minne? att jag får 10k mindre än andra personer med min processor o GTX 480 SLI i vantage?
Att jag ligger på 5-10fps!? i BF3 när min kompis med en freakin Core2Duo och ETT gtx 480 ligger på 30-50?
Läs forumet innan du kommenterar, och det var inte din prolle som flaskade där tror jag faktiskt inte, det lär bara varit så att processorn helt enkelt blev snabbare och på så sätt gav bättre prestanda:)

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem

Om inte korten presterar till sitt yttersta är det en flaskhals. 965:an kunde inte mata korten i cpu tunga spel som bf3, bc2, cod black ops, gta iv osv. Fick en riktigt stor ökning genom bytet.

Det låter som att du har lite mer problem än bara en flaskhals, men det är nästan idiotiskt att köra så snabba kort som du gör på den processorn.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

I nvidias kontrollpanel, gå till "Manage 3D settings". Välj ditt spel och sedan ändra SLI rendering mode till 2 eller 1. Testa om någon utav dom gör skillnad. Tycker inte att en Q9650 ska flaska så hårt. Kör själv GTX480 i SLI och har en i5 760, med den på stock så får jag en bit över 20k.

Tvekar på att processorn flaskar, tror att något annat spökar.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweezy:

Senaste drivrutinerna: Yess
CPU: Q9650 @ 3.4ghz
RAM: 6GB
Upplösning: 1920x1080
Andra spel: well innan jag körde SLI så hade jag så fked up windows... allt laggade sönder, sen installerade jag om det, och allt blev bättre.. men inte tillräckligt bra för att jag ska vara nöjd..
Förresten så har jag Vista med SP2 om det kan vara någon bov i dramat?
Tack för din hjälp!:)

Har du 32 eller 64 bit OS?
Installera Windows 7 64 bit! Vista har en tendens att skapa de mest konstiga problemen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Har du 32 eller 64 bit OS?
Installera Windows 7 64 bit! Vista har en tendens att skapa de mest konstiga problemen!

Skickades från m.sweclockers.com

64bit ofc, men fixat en licens för win7 professional 64bit nu som jag ska installera imorgon:)

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Om inte korten presterar till sitt yttersta är det en flaskhals. 965:an kunde inte mata korten i cpu tunga spel som bf3, bc2, cod black ops, gta iv osv. Fick en riktigt stor ökning genom bytet.

Det låter som att du har lite mer problem än bara en flaskhals, men det är nästan idiotiskt att köra så snabba kort som du gör på den processorn.

Nej inte i det här fallet, eftersom inget i datorn vill prestera sitt yttersta i BF3, snälla läs resten av inläggen innan, vi har kommit fram till att det kan vara en liten flaskhals i systemet, men inte så stor, och fortfarande som sagt blir SLI SÄMRE än single..
och dessa "CPU" tunga spel pressar inte min prolle mer än till 70-80% som MAX! så den pressas inte heller till max...
Men den åsikten får stå för dig, visst får jag en prestanda skjuts med en 2600k, men då helt plötsligt blir prollen nästan OP och då ska man helt plötsligt ha 3st 480 ist.. osv..
det är svårt att få ett såå välbalanserat systtem att inget flaskhalsar ngt annat, jag vet att jag kan öka prestandan med en extra prolle, men jag hade några tusen att bränna och jag valde mellan processor och 480 och kollade prestandaresultat och märkte att ett till 480 var mkt bättre:)
Peaz auuwt:D

EDIT: Detta är förresten Sweezy, snor bara min kompis laptop för tillfället;)

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync