Permalänk
Medlem

Dammsuga datorn med plaströr?

Som topic, jag vet dammsugning av datorn är en riktigt dålig idé MEN finns det fortfarande en skaderisk om man har ett dammsugarrör gjort av plast?
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aXz:

Som topic, jag vet dammsugning av datorn är en riktigt dålig idé MEN finns det fortfarande en skaderisk om man har ett dammsugarrör gjort av plast?
Tack!

Det är plasten som är den farligaste delen när man dammsuger en dator

För att göra allt enkelt så var inte nära en dator med dammsugaren

Permalänk
Medlem

Tror inte du vet vad som skadligt med damsugning, om du ställer den frågan...

Elektroniken i datorn tar skada av den statiska uppladdning som dammsugaren skapar.. och plast blir inte statiskt?

Det bästa du kan göra är att typ hålla i ett element och sedan hålla ena handen framför munstycket på damsugaren som distans, för att sedan försiktigt göra rent. På det sättet blir det jordat..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tror inte du vet vad som skadligt med damsugning, om du ställer den frågan...

Elektroniken i datorn tar skada av den statiska uppladdning som dammsugaren skapar.. och plast blir inte statiskt?

Det bästa du kan göra är att typ hålla i ett element och sedan hålla ena handen framför munstycket på damsugaren som distans, för att sedan försiktigt göra rent. På det sättet blir det jordat..

Av egna ord så kan man väll inte garantera att det är jordat om man håller i munstycket och ett element?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aXz:

Som topic, jag vet dammsugning av datorn är en riktigt dålig idé MEN finns det fortfarande en skaderisk om man har ett dammsugarrör gjort av plast?
Tack!

köp tryckluft på burk!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenix:

Av egna ord så kan man väll inte garantera att det är jordat om man håller i munstycket och ett element?

Emc direktivet gäller. ditt element måste vara jordat. plats leder inte ström annars hade du fått stötar hela tiden när du tog i kablar med matad spänning? man använder plats som isolation. men för att vara på den säkra sidan när det gäller statiskt electrisitet så kan man jorda som de ovanämnda

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0xis:

Emc direktivet gäller. ditt element måste vara jordat. plats leder inte ström annars hade du fått stötar hela tiden när du tog i kablar med matad spänning? man använder plats som isolation. men för att vara på den säkra sidan när det gäller statiskt electrisitet så kan man jorda som de ovanämnda

Man kan samla hundratusentals volt i ett plaströr. Dock är inte el mitt ämne, Dock så vet jag inte vad Emc direktivitet är.
Men godnatt nu