Rykte: Radeon HD 7970 innehåller 2 048 streamprocessorer, över 4 md transistorer

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Radeon HD 7970 innehåller 2 048 streamprocessorer, över 4 md transistorer

AMD:s flaggskepp i generation 28 nanometer kan bli en riktig bjässe. Nya rykten gör gällande att Radeon HD 7970 innehåller hela 2 048 beräkningsenheter och närmare 4,5 miljarder transistorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ska verkligen bli kul att läsa tester och se hur det blir

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Nu är det inte långt kvar!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Återstår att se om dom räknar transistorer på GPU på samma vis som dom räknar på sina processorer, mitt vaga minne gör gällande att det var sisådär med hur många det egentligen fanns?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Haddjjjaaa..... Det verkar sjukt bra

Permalänk
Avstängd

wow, tar tillbaka det som jag sagt tidigare.. detta är nog den riktiga ersättaren till 5870!

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk

Ojoj, kan bli den bästa uppgraderingen av grafikkort på länge, dom senaste generationerna från de båda lagen har ju itne tagit SÅ stora prestandasteg, men denna verklar riktigt lovande

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ser verkligen fram emot ett testa av detta kort när det har dom specsen!

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir ruskigt snabbt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Ser bra ut och hoppas att det krossar 580 med +75-100% prestanda och sätter press på nVidia att göra ett bra kort också eftersom jag aldrig kommer köpa AMD igen

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen dom har gjort något så värmeutvecklingen inte är enorm

Permalänk
Avstängd

Hade för mig att HD5870 skulle ha samma mängd? :P...AMD och deras läckande rykten för att få allas blickar åt sig -.-'

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk

Ser fram emot prestandatesterna!

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Återstår att se om dom räknar transistorer på GPU på samma vis som dom räknar på sina processorer, mitt vaga minne gör gällande att det var sisådär med hur många det egentligen fanns?

Ja, tillslut blir det kanske bara en liten fingerborg kvar ;).

Permalänk
Medlem

Jävlar, fick ångest när jag såg specs..

Frågan är vad fan man ska göra med sina GTX580 kort, behöver egentligen inte byta ut men dom har bara 1.5GB minne vilket är fail för triple monitor, och så fort 7000 serien släpps kommer väl GTX580 prisrasa, dvs inte värt ett piss begagnat längre.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radook:

Ser bra ut och hoppas att det krossar 580 med +75-100% prestanda och sätter press på nVidia att göra ett bra kort också eftersom jag aldrig kommer köpa AMD igen

Det är dröm siffror du nämner där, gissar på en ökning med 10-30% kanske.
Men jag har lämnat AMD teamet på grafiksidan nu, har tröttnat på deras sketna drivrutiner som det är problem med stupp i kvarten.
Så jag ser hellre de lägger ner lite mer kraft på sina drivrutiner innan jag går över ditt igen.

Men ett maffigt kort utan tvekan.

Permalänk
Medlem

Sak bli kul att se tester på detta framöver, även en CF-konfig vore trevligt om ni kunde inkludera

Permalänk
Medlem

Wow.... imponerande spec. Intressant hur de kan trycka in så jäkla mycket fler transistorer på mindre yta än tidigare.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Återstår att se om dom räknar transistorer på GPU på samma vis som dom räknar på sina processorer, mitt vaga minne gör gällande att det var sisådär med hur många det egentligen fanns?

Tänkte precis samma sak. Sist räknade dom väl fel på sisådär 60-70%, 2 var egentligen 1,2. Men man kan alltid hoppas, tycker dom har fått riktigt bra fart på grafikkorten sedan 5850/5870 och AMD behöver en kassako. Håller tummarna.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Återstår att se om dom räknar transistorer på GPU på samma vis som dom räknar på sina processorer, mitt vaga minne gör gällande att det var sisådär med hur många det egentligen fanns?

Haha precis min tanke, Amd kan inte räkna men ska bli skoj att se testerna iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Det är dröm siffror du nämner där, gissar på en ökning med 10-30% kanske.
Men jag har lämnat AMD teamet på grafiksidan nu, har tröttnat på deras sketna drivrutiner som det är problem med stupp i kvarten.
Så jag ser hellre de lägger ner lite mer kraft på sina drivrutiner innan jag går över ditt igen.

Men ett maffigt kort utan tvekan.

Jag skulle tippa på en prestandaökning på över 50% när dom officiella klockfrekvenserna är satta. 1GHz på GPUn kan vi säkert räkna med, medan minnet förmodligen lär stanna kvar på 5.5GHz.

I vilket fall som helst så är jag jävligt sugen på ett 7950 eller 7970. Jag brukar oftast hålla mig till Geforce då jag har varit nöjd med Nvidias kort i flera generationer nu, men nu känns det som att det skulle vara kul att prova på ett Radeon igen

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

cm

Hur långa kommer korten bli, på ett ungefär?

Permalänk
Inaktiv

28 nm låter bra, då blir det inte så varmt heller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henke1128:

Hur långa kommer korten bli, på ett ungefär?

Tippa på 30cm

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Wow.... imponerande spec. Intressant hur de kan trycka in så jäkla mycket fler transistorer på mindre yta än tidigare.

28 vs 40 nm. I teorin upptar en transistor halva ytan men de är betydligt glesare packade nu de det är långt ifrån dubbelt upp och ytan ungefär densamma. Alla mått är uppskattade baserade på bilder och bara någon millimeter fel gör ganska mycket för kretsytan.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hotfuzz08:

Wow.... imponerande spec. Intressant hur de kan trycka in så jäkla mycket fler transistorer på mindre yta än tidigare.

Det är större antal transistorer på samma yta. Ganska logiskt. Förminskning från 40nm till 28nm medför detta.

Permalänk
Medlem

frågan är ju om amd konner satsa på prestanda och då nvidia kepler eller om de blir svagare men strömsnålare. får ju hoppas på 70-80% förbättring mof 6970 vilketinte är omöjligt om man kollar på hur det varit mellan generationer innan

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Det är dröm siffror du nämner där, gissar på en ökning med 10-30% kanske.
Men jag har lämnat AMD teamet på grafiksidan nu, har tröttnat på deras sketna drivrutiner som det är problem med stupp i kvarten.
Så jag ser hellre de lägger ner lite mer kraft på sina drivrutiner innan jag går över ditt igen.

Men ett maffigt kort utan tvekan.

10-30%? Rimligt är väl runt 35-50% med krympning och ny arkitektur. HD6970 är ca 25% snabbare än HD5870 och då är båda tillverkade i 40nm