För lite kylpasta, eller helt perfekt?

Permalänk
Medlem

För lite kylpasta, eller helt perfekt?

Hmm, datorn gick lite varm, gick aldrig under 50°@stock/klockad
Har en Athlon X3(4) på 3.1ghz, med en orginalkylare till en 1090t som är en aning bättre än den som satt på.
Hittade en tub kylpasta o tvättade bort den gamla (med ytdesinfektion=isopropanol) o när allt e borta märker jag att kylpastan i prinip är slut.
Fick "dutta" på kylpasta lite här o var men kändes på tok för lite.... Tänkte att datorn kommer brinna innan jag ser windowsloggan...
Till min stora förvåning så låg prollen på 42-43° när jag kom in i windows, så jag körde igång en prime95 runda (max heat) och har kört i 5 min nu.
Tempen gick upp till 65° ganska omågende, och har pendlat mellan 64-65° senaste minuterna.

Btw, är stock volten verkligen 1.4 på Athlon II orna? Känns väldigt högt :S Särskillt iom att den inte vill bli över 70°.
vid 1.45 når jag 3.5ghz iallafall dock stämmer inte volten för 5 öre, ligger o pengar 0.2-0.3v över det jag ställt in i bios (snligt Cpu-z) :S
Nu pendlar den ex mellan 1.424 och 1.432v Max TDP: 126w. och har då AUTO inställt i bios...

Frågeställnignen lyder: Hur märker man om man har för mycket/för lite kylpasta? (förutom att den går varmare och dör). Blir det någon skillnad på "bufferteffekten" i kylaren så tempen "svajjar" lite olika eller kvittar det överlag sålänge man inte klantar till det extremt?

Edit: Jag har en förmåga att lita (för mycket) på inbyggda överspänning o övertemps funktioner, och har liten respekt för tillverkarnas rekomendationer, därför jag vågade starta datorn ö.h.t

Edit2: Kör den på 250x13.5 nu på auto volt o nu toppar den 1.44v och 68° !?!?!?

Permalänk

Kör Cool'n'Quiet - Enabled i BIOS och Kontrollpanelen - Energialternativ - Ballanserad, så får du bra tomgångs temperatur. VCC beror på Athlon II X3 modell (1.4V). Min Phenom II har 1.35V (-oklockad och 1.47V nu).

Kylpastan skall förena kontaktytorna med värmeledande kitt. Lite är bättre än för mycket, men det lilla skall fördelas över hela ytan. Jag brukar gnugga ner kylaren mot processorn ett tag efter monteringen innan jag kopplar på datorn.

EDIT2: Med den överklockningen (250 FSB) så blir det så pass varmt med standardkylare.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Har det aktiverat Annars lever det om jämt :/
Jo jag känner till konceptet kylpasta, har skruvat sedan 1900talet, har dock aldrig fått klart för mig vilka symtom man kan få om man slarvar.
Ex ojämna temperaturer på kärnorna etc.

Synd att ytan ska vara så onödigt stor, brukar för det mesta göra en hög av en ärtas storlek o mitten o klämma/gnugga, har alltid fungerat bra förut så Dock känns det inte lika säkert när det sitter en värmesköld över hela cpun :/ har kört prime nu en halvtimme på max heat o den har inte dött än så jag antar att det är nog med kylpasta.

Har redan på Balanserat, tror dock inte det gör någon skillnad, det gör då ingen skillnad att ställa in sånt på grafikkortet.. :S

Edit: den går bara 3-2 grader varmare på 250x13.5 vs 200x15.5

Permalänk

För mycket kylpasta så blir det nästan som isolerande lager med dålig värmeöverföring.
Du menade väl inte ärtas storlek, eller har ni pyttesmå ärtor hemma hos er ?
Kylpastan brukar 'lägga sig' efter några timmars körning och ger sedan jämn och bra temperatur.

Den stora värmeskölden innebär säkrare monterad av kylaren. Du minns den gamla AthlonXP som man brände bara genom att vicka lätt på kylaren (det var inget skoj alls).

Ballanserat gör skillnaden 0.8V - 1.4V men bara för processorn. Grafikkortet däremot påverkas inte alls.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Hehe mja kanske inte som en ärta, såg en bild nångång där som provat olika metoder och det var uppenbarligen bäst att bara göra en liten klump i mitten o se glad ut, kikade på denna nu o verkar som att det fortfarande är "rätt"
http://www.hardwaresecrets.com/article/What-is-the-Best-Way-t...

Hehe mjo, Athlon XP var inte så roliga, får väll nöjja mig med heatshield o se glad ut.

Edit: har bytt från den vänstra till den högra kylaren, med tanke på att den klarar av en phenom II 1090t så tycker jag att en x4 b45 borde gå bra mycket svalare :S
http://2.bp.blogspot.com/_BiPz2_46Jj0/Sv334Vc14LI/AAAAAAAAANo...

Permalänk

Ja den kylaren är ju beräknad för 125W så du ligger där och pendlar.
Den vänstra ser inte rolig ut...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Om du brukar köra med en ärtas storlek så använder du troligen för mycket pasta (beroende på vad för ärta).
Speciellt på tex en äldre amd utan heatspreader på då är ju även det okokta riskornet för mycket.

Några länkar om kylare,pasta,metoder,etc.
Tester.
http://skinneelabs.com/2011-tim-results/
http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...

Olika metoder för kylpasta.
http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...
En sak att påpeka är att så kallade "HDT Coolers" som tex coolermasters 212+ är lite annorlunda då dom behöver lite mer pasta än en vanlig kylare.
Detta för att man behöver fylla igen sprickorna,kanalarena som finns mellan kylrör och basplattan.
Se på bilderna (länk nedan) så ser du vad jag menar.
http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...

Sen för att förvirra er ännu mer så finns det en sak till som har med hur bra kylaren fungerar.
Vilket är hur stor monteringskraft sitter kylaren med vilket i vissa fall med tex en väldigt tjock pasta och dåligt tryck så kan det skilja väldigt stora grader.
Kolla in detta för mer info,tester.
http://www.overclockers.com/heatsink-mounting-pressure-vs-per...

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

om du inte ska klocka så sänker du volten till 1.225 då borde temperaturen gå ner lite ^^

får i load med originalpasta på min 49 grader i prime 95 och den håller sig där i ca 1 timme innan den pendlar fram o tillbaks på 50 51 och 52 grader ^^

ska ta och sätta dit ny kylpasta i helgen för och få ner det lite till ^^

såg att du låst upp din också (min håller sig på 800 mhz då bara....) och då kan du nog föröka sänka lite gran på volten bara eller fynda en phenom X4 960T och klocka upp istället

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

vad en cpu vill ha i vcore för en viss hastighet kan vara väldigt olika då inga är 100% lika.
Vilket kan vara bra att tänka på.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!