Fototråd - Vintern 2011/2012

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Schyssta blder. Är träden upplysta med färgade lampor eller är det digitala effekter?

Ser ut att vara lampor, tror inte man kan lyckas så bra med effekter

Permalänk
Skrivet av alexzpro:

Ser ut att vara lampor, tror inte man kan lyckas så bra med effekter

Tänkte också det för isåfall hade det varit imponerande och följdfrågan hade blivit HUR det gjorts

Permalänk
Medlem

Det är lampor grabbar, inga effekter inte
Så duktig på att redigera är jag inte

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Här kommer ett par till från tisdagen

DSC_5467.jpg by Linussj, on Flickr

DSC_5491.jpg by Linussj, on Flickr

DSC_5498.jpg by Linussj, on Flickr

DSC_5584 - Redigerad.jpg by Linussj, on Flickr

DSC_5555.jpg by Linussj, on Flickr

DSC_5514.jpg by Linussj, on Flickr

Visa signatur
Permalänk

från idag:

music from the future. by modus0perandi, on Flickr

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Skrivet av Sheikh Plisken:

från idag:

Uppsala - även om den var lite svårare än min

Permalänk
Skrivet av Aristotele:

Uppsala - även om den var lite svårare än min

mja, uppsala iaf. ;D

skickar in en till av samma objekt.. med en twist.

sound of the future. by modus0perandi, on Flickr

äh, när jag ändå är igång:

color of music by modus0perandi, on Flickr

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk

Kan konstatera att 18-105 objektivet är ingenting att fota flygplan och fåglar med iallafall, gjorde ett tappert försök att fota flygplan & fåglar handhållet med kit objektivet idag. (utan riktigt zoomobjektiv + stativ blir det nog inte bättre dessvärre)

(max zoom, extremt croppad bild, samt behandlad)

Fick ett gäng sidensvansar också men det blev inte heller någonting för fågelböckerna.

Får leta motiv på marken i fortsättningen

Permalänk
Medlem

Västmanland!

(landskapsblomma)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite vinter rally! Uppsala rally SM i lördags Ej editerad bild gärna lite tips på vad som kan göras har RAW

Rally 02 by [GK]Bubbles, on Flickr

Visa signatur

Dator Privat: None
Dator Arbete: Macbook pro 13" M1, 2020
Telefon: Nothing phone (1)

Permalänk
Avstängd

kul tråd
har inte sett den tidigare

lägger upp en bild tagen i helgen från Norrköping med en Canon 60D
ni kommer att skratta när ni får reda på hur mycket objektivet kostar

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Skrivet av pg_ice:

kul tråd
har inte sett den tidigare

lägger upp en bild tagen i helgen från Norrköping med en Canon 60D
ni kommer att skratta när ni får reda på hur mycket objektivet kostar

http://privat.bahnhof.se/wb192876/IMG_0864.jpg

Ca 899 kr i dagsläget?

Edit:
Ännu en bild på Djuren. För mycket minusgrader för att få nån vidare fotoinspiration utomhus

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Ca 899 kr i dagsläget?

lol
glömde bort att det står under information på JPGen.
stämmer bra.

har nu fått hem 1st graderat gråfilter och ett graderat sunrise filter
jag kommer att testa dom mer i helgen ev.

bilder på hur dom ser ut monterade.
man drar alltså filtret upp och ner för önskad effekt,som att sätta solbrillor på kameran.

ett ex:
perfekt när man vill dämpa ljuset från lampor och ändå vill ha kvar ljuset på motiven.
här är gråfiltret nerdraget till knappt hälften

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simlazer:

Lite vinter rally! Uppsala rally SM i lördags Ej editerad bild gärna lite tips på vad som kan göras har RAW

jag lånade bilden och öppnade den i camera raw.
lite går ju att trixa med

graderat filter så får du mer kontrast/dynamik i bakgrunden då kommer bilen mer i fokus.
rätt vitballans (åt det blåa hållet org)
recovery= minskar ljuset i dom överexponerade delarna så att ljuset blir lugnare.

typ

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Taget från öster, därav sneheten

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Båda bilderna är från Diyarbakır i sydöstra Turkiet, med Nikon D90 och ett gammalt 24/2.8 om någon är intresserad av prylar.

Den sista är tagen i Istanbul igår, det är har varit de kallaste dagarna på 33 år här (Den är tagen med en lite nyare 35/1.8)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Då har det varit norrsken igen, och inte lite den här gången.
Shit alltså vilken otrolig aktivitet det var..!
Fotat i måndags (30/1-12)

DSC_5817.jpg by Linussj, on Flickr

DSC_5793.jpg by Linussj, on Flickr

Visa signatur
Permalänk

från idag.

playing with more ice by modus0perandi, on Flickr

playing with ice by modus0perandi, on Flickr

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Medlem

Prövade att fånga några stjärnor på bild, inte det lättaste. Någon som har några tips hur man kan få bättre bilder?

Här är resultatet i alla fall:

Visa signatur

Nikon D7000 | Nikon MB-D11 | Sigma 17-70/2,8-4,0 DC OS HSM | Nikkor AF-S DX 18-55/3,5-5,6 G ED VR | Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR

[u]Citera[/u] för svar. :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattt3:

Prövade att fånga några stjärnor på bild, inte det lättaste. Någon som har några tips hur man kan få bättre bilder?

Här är resultatet i alla fall:

http://img69.imageshack.us/img69/9100/dsc1203r.jpg

Svårt att se om du fått stjärorna i fokus eller om det BARA är oskärpa pga jordens rotation du har. Jag utgår från att du använder en fast kamera på stativ utan följning (det ser iaf ut så på träden).

Hur som helst:
Det finns en tumregel som säger att man inte ska använda längre slutartid än 600/brännvidden (du har alltså mer än 10s för lång slutartid). Man får såklart testa sig fram till vad man själv tycker är okej, men det är en bra start. Därtill så ska du vara LÅNGT från närmaste samhälle, så att du slipper alla ljusföroreningar. Se till så att du har fokus där det ska vara och använd sedan så stor bländare och högt ISO-tal som möjligt.
Mycket mer än så kan man nog inte göra utan att skaffa/bygga följning. Man kan, såklart, stacka flera bilder på varandra åxå. Det finns särskild programvara för ändamålet. Kommer inte ihåg något namn med googla på astro photo och stacking så bör du hitta något. På så sätt kan man lägga ihop flera kortare exponeringar till en ljusare/bättre med mindre brus.

Permalänk

Ännu en stjärnbild. Jag tror att slutartiden borde vara kort nog, att stjärnorna blir små streck beror nog på stativets instabilitet.

Lite infrastruktur i vinterväder:

Och en liten panorering över Stockholm som bonusbild:

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Svårt att se om du fått stjärorna i fokus eller om det BARA är oskärpa pga jordens rotation du har. Jag utgår från att du använder en fast kamera på stativ utan följning (det ser iaf ut så på träden).

Hur som helst:
Det finns en tumregel som säger att man inte ska använda längre slutartid än 600/brännvidden (du har alltså mer än 10s för lång slutartid). Man får såklart testa sig fram till vad man själv tycker är okej, men det är en bra start. Därtill så ska du vara LÅNGT från närmaste samhälle, så att du slipper alla ljusföroreningar. Se till så att du har fokus där det ska vara och använd sedan så stor bländare och högt ISO-tal som möjligt.
Mycket mer än så kan man nog inte göra utan att skaffa/bygga följning. Man kan, såklart, stacka flera bilder på varandra åxå. Det finns särskild programvara för ändamålet. Kommer inte ihåg något namn med googla på astro photo och stacking så bör du hitta något. På så sätt kan man lägga ihop flera kortare exponeringar till en ljusare/bättre med mindre brus.

Tack för tipsen!
Gav mig ut för att göra nya försök.
Var välidgt kallt att stå ute i -18 grader men är ändå väldigt nöjd med resultaten då jag aldrig fotat stjärnor förut.

I den här bilden tror jag det var 40st bilder med 30sek slutartid. Använde photoshop för att få ihop det.

En bild på stora karlavagnen.

Och någon random bild. Någon som har någon aning om vad det kan vara för gröna strck högt upp i mitten på fotot? Det var i alla fall inget smutts på linsen.

Vet att bilderna är långtifrån bra mot vad de kan bli. Men jag är helt klart nöjd för lite snabba test bilder. Kom med tips och trix för att få bättre bilder.

Visa signatur

Nikon D7000 | Nikon MB-D11 | Sigma 17-70/2,8-4,0 DC OS HSM | Nikkor AF-S DX 18-55/3,5-5,6 G ED VR | Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR

[u]Citera[/u] för svar. :)

Permalänk
Medlem

Det fanns lampor stax utanför bild i underkant? Isf beror de gröna stecken på dem, skulle jag tro. Det ser ut som flare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkka:

Du ser ut att vara i trevligt sällskap!

Permalänk
Medlem

Försökte att ta en bild på våran borderterrier tik då hon var runt 9v (runt nyår)

Tagna med en Canon IXUS 115 (skitkamera), funderar på att byta upp mig till en systemkamera

Permalänk
Avstängd

Fotosession med en polare igår!

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14

Permalänk
Skrivet av sam_Q:

Fotosession med en polare igår!

Det är inte utan att man blir sugen på att åka skoter
Kanonväder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sam_Q:

Fotosession med en polare igår!

fan vilka grymma bilder och vilken skärpa!
jag har ju samma kamera som du
vilket objektiv använde du?
några filter?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Snyggt!
Antar att det var lite kyligt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av LarssoN:

Försökte att ta en bild på våran borderterrier tik då hon var runt 9v (runt nyår)
http://i1196.photobucket.com/albums/aa408/SirFauc0n/IMG_0378....

http://i1196.photobucket.com/albums/aa408/SirFauc0n/2011%20en...

Tagna med en Canon IXUS 115 (skitkamera), funderar på att byta upp mig till en systemkamera

Du får ha bilden som skrivbordsbild tycker den var lite små cool bilden

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro